Minimaal oppervlak konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 23:02

Faniek schreef:
Ze heeft elders een konijn gehaald en dat gaat helemaal niet goed als ze opgesloten zitten.

Ik zou ook nooit een konijn binnen willen opvangen dat buiten geleefd heeft hoor, dat gaat ook niet.
Dat is net zoiets als een boerderijkat binnen willen houden (of een boer in een bejaardetehuis stoppen).

Het maakt uiteraard een gigantisch verschil met welk ritme ze opgegroeid zijn. Net als dat veel hamsters een omgedraaid dag/nacht ritme hebben.

Anoniem

Re: Minimaal oppervlak konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:51

Hier ligt de heleboel overdag te pitten, beetje lui te weten en een beetje te wassen. Tegen de schemering komt de boel los. En in het donker zie ik allemaal witte stippen op het gras. Ze krijgen hier dagelijks een stukje gras erbij (ik doe aan stripbegrazing :') ) Hier zijn ze dus ook in de nachten actief en is het overdag rust. Het is gewoon prettig dat een konijn zelf kan bepalen wat zijn ritme is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:28

Sizzle schreef:
Faniek schreef:
Ze heeft elders een konijn gehaald en dat gaat helemaal niet goed als ze opgesloten zitten.

Ik zou ook nooit een konijn binnen willen opvangen dat buiten geleefd heeft hoor, dat gaat ook niet.
Dat is net zoiets als een boerderijkat binnen willen houden (of een boer in een bejaardetehuis stoppen).

Het maakt uiteraard een gigantisch verschil met welk ritme ze opgegroeid zijn. Net als dat veel hamsters een omgedraaid dag/nacht ritme hebben.

Er zou helemaal geen verschil moeten zitten tussen een binnen en buitenkonijn wat betreft hoe actief die is enzo :n Omdat ook een binnenkonijn een groot hok hoort te hebben en 24/7 moet kunnen rennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:44

Ik beweer ook niets over hoeveelheid maar heb het over ritme.
Net als dat een paard of hond zich aan de werktijden van de baas aanpast.
Als ik savonds ga rijden staat mijn paard monter te wachten omdat deze dat gewend is, de rest van de groep ligt dan doorgaans al in coma.
Het is geweldig als je beesten alle vrijheid kan geven die ze willen, maar het is een beetje apart dat juist paardenmensen dat beweren. Totale vrijheid heeft geen enkel gedomesticeerd dier, dat is een feit.

Echter wil ik deze discussie eigenlijk niet voeren, want ik merk aan mijn dieren wanneer ze tevreden zijn.
Daar ga ik niet over welles nietus spelen. Het heeft geen zin om goed, beter, best spelletjes te doen. Mijn eerdere konijnen hadden zelfs helemaal geen hek, de huisbaas van mijn broer heeft tamme konijnen tussen de koeien lopen. In die situaties zul je echter ook geen konijn mee krijgen omdat dit ook niet in het plaatje past.

Ik was puur en enkel benieuwd naar de gemiddelde opvatting over de eissen bij konijnenadoptie.
Niet om gelijk te krijgen maar gewoon om verschillende meningen te lezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:57

Ritme en aanpassen moet helemaal niet eens aan de orde komen, omdat ze dus gewoon altijd de kans moeten hebben om te gaan rennen. En niet afhankelijk van hun baas moeten zijn om de kooi uit te kunnen.

Vergelijken met honden en paarden is natuurlijk kul.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:03

Nogmaals, ik ga daar geen discussie over voeren en je hoeft het ook nergens mee eens te zijn wat mij betreft. Dat was niet de insteek van dit topic ;)

Ik was puur en alleen nieuwsgierig naar wat men reeele eissen vind voor opvang, punt.

Ik accepteer ook gewoon dat ik niet aan de eissen voldoe, net als dat je niet aan de eissen voldoet als je helemaal geen hek hebt.

De vraag was in feite: wat is het ideaal plaatje voor een gedomesticeerd konijn.
(Uiteindelijk hoort een konijn idealerwijze gewoon in de duinen natuurlijk)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:08

Ik hoef ook geen discussie, zie ook niet in waarover omdat het overduidelijk is wat konijnen nodig hebben. Je vroeg om meningen, en dat is mijn mening :D

De minimale afmetingen op iedere site over konijnen geeft trouwens 1 m² aan per konijn, dus als men zich inleest als die konijnen wilt gaan houden, leert men dat een konijntje een hok hoort te hebben van minimaal 2 m² omdat ze dus minimaal met zijn tweeen zitten.

Maar dat vind ik zelf dus te klein. Al helemaal als het dan een vierkant model is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:22

De minimum eis is hier inderdaad ook 1x1 per konijn, maar wiskunde is bij de opvang niet hun beste vak want ze wilden dus 2x2 voor 2 konijnen en dat is 4x meer ipv 2x meer. Dat kwartje viel duidelijk niet en dat maakte het verwarrend. 2 vierkante meter kan ik namelijk prima creeeren, maar 4 vierkante meter is 1/3e van de woonkamer en dat lukt dus nu niet.

Ik heb gewoon vriendelijk bedankt voor de info en heb inmiddels via de stichting ook prive adressen gekregen van prive bemiddeling dus zooooooo slecht vinden ze me duidelijk niet.
Komt verder wel goed.

Maar ik vroeg me daardoor gewoon af wat men gemiddeld zo rekend.
Ik heb trouwens in Nederland ook nog nooit controle gehad voor of na adoptie, dat vond ik altijd vrij slordig.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:50

Is het niet mogelijk voor jou om tijdelijk tot je een tuin hebt hetzelfde te creëeren als bij mij? Het huis konijnproof maken is de moeite niet. Het hok was wel duur maar dat bestaat voor 90% uit acrylaatglas :)

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:21

Wij hebben een hok van een meter lang, 2 verdiepingen en een kleine halve meter diep... maar de deur staat altijd open zodat ze ook de hele woonkamer en keuken hebben.
Meer schoonmaakwerk maar hele gelukkig nijntjes die ook nog eens een goed amusement zijn ... :D