Help!! Vlinder gered! Wat nu??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrisVal

Re: Help!! Vlinder gered! Wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:24

Bedankt allemaal, Ben het met jullie eens. Ik ga er niet aan zitten.
Ga hem buiten zetten!
Wel jammer, maar goed het is de natuur.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:37

Die vlinder van jou is een atalanta. Een hier algemene maar toch bijzondere vlinder. Hij trekt namelijk net als de vogels 's winters naar het zuiden. Volgens mij kan hij wel een jaar oud worden. Ze trekken bijvoorbeeld van Finland naar Spanje, echt bijzonder.

Helpen van een gewonde vlinder zal moeilijk zijn. Lief dat je het probeerde.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:39

Oooow, hij is dus bijzonder....
Heb hem nog niet buiten kunnen zetten.
Durf hem ook niet te repareren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:43

__denise schreef:
1 vlinder minder zou ook niet zo erg zijn (brrr enge dingen!)... Ik zou hier echt geen moeite in stoppen.

Nouja zeg :+ Omdat jij ze eng vind, wil niet zeggen dat TS er geen moeite in moet stoppen..
Wat is er nou eng aan een vlinder :')

TS, vind het tof dat je hem aan wil laten sterken. Misschien idd wat eten/drinken, en verder vrees ik dat je niks aan de vleugel kan doen helaas..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:43

__denise schreef:
1 vlinder minder zou ook niet zo erg zijn (brrr enge dingen!)... Ik zou hier echt geen moeite in stoppen.

Een paard meer of minder maakt ook totaal niks uit, laten we die voortaan ook maar met een gebroken been buiten staan, die enge dingen :j

TS, ik denk eerder aan pletten van het dier, grof, maar hem buiten laten fladderen lijkt mij ook erg pijnlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:46

Ik zou er zelf ook zeker niet aan beginnen, mijn keuze zou 'een vlot einde' wezen :o naast dat het een flink risico is voor het beestje, durf ik ze dus ook niet aan te raken, ik vind ze super eng van dichtbij. Misschien is er een vlindertuin in de buurt die hem wil hebben of kan helpen?

Is de vleugel echt stuk of is die intact en wil hij gewoon niet vliegen? Wellicht is hij verzwakt en zal wat voedsel al genoeg zijn om hem op weg te helpen? Ik roep maar wat

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:47

Gewoon buiten zetten inderdaad, op een lekker warm en beschut plekje in de tuin, misschien heb je ook nog een mooi plekje met veel nectarplanten? Maar ja, als hij niet meer kan vliegen... De natuur is wreed. Pletten zou ik dan weer niet aan beginnen... Als je het al doet, doe het snel en goed. Maar ja, niet mijn methode zullen we maar zeggen.

Ik vind de vleugels er trouwens niet zo erg beschadigd uit zien?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:49

En heeft iemand al gedacht aan dat de vlinder die wegvliegt met de nieuwe plakbandvleugel wordt opgevreten door een vogel?
Het is gewoon de natuur, die is wreed.
En zo gaat het ook met wilde paarden, xSlvna. :j

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:52

Hevonen schreef:
Die vlinder van jou is een atalanta. Een hier algemene maar toch bijzondere vlinder. Hij trekt namelijk net als de vogels 's winters naar het zuiden. Volgens mij kan hij wel een jaar oud worden. Ze trekken bijvoorbeeld van Finland naar Spanje, echt bijzonder. .

Bíjna goed ;)
VlinderStichting schreef:
Het bijzondere aan de atalanta is dat het een trekvlinder is. Ieder voorjaar vliegt de atalanta van Zuid-Europa naar het noorden. Het is dus een echte goede vlieger!

Je vlinder is aan het eind van z'n vlinderbestaan. Lekker buiten zetten en laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 30-09-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:53

Maar dat doen we niet expres. Als een wild dier gewond is, tja pech hebben, daar kom je meestal niet aan/je ziet het niet, maar na het zien én vangen weer vrij laten vind ik wat cru.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:54

ik ben het eens met vele .
lekker buiten op een warme plek (liefst met iets van suikerwater om aan te sterken of nectar planten)

het si super dat je om het diertje geeft , maar helaas kan je hier gewoon niks mee .
suc6 ermee & sterkte :(:)

Edith : heeft iemand er ook aan gedacht wat gevangenschap van een wild dier met het dier zelf doet ?
de meeste vinden het zo traumatische dat ze al snel aan shock dood gaan (ook niet bepaald lekker hoor)

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:57

Het is misschien niet goed te zien maar er zit een hele knik in zijn vleugel. Toen ik hem buiten wauw zetten verloor hij zijn punt en vloog ineens door de huiskamer. Toen heb ik hem snel buiten gezet omdat ik nu een klein beetje beter gevoel heb. Hij zit alleen nog wel op dezelfde plek. Op een schijfje appel. Maar bedankt allemaal. Klinkt raar maar vond hem moeilijk hem buiten te zetten. |( Zou hem zo weer binnen halen en iets van een vlindertuin zoeken. Of een oplossing.
Denk alleen niet dat Blijdorp zit te wachten op een vlinder met kapotte vleugel. Daar zitten er al zoveel. Dat ze niet zitten te wachten op iemand die een vlinder red met kapotte vleugel. Ondanks dat moet ik de rest van de week ook werken en heb ik niet de mogelijkheid om verder voor hem te zorgen.

Ben bijna 21, raar he dat je je zo'n zorgen kan maken om een vlinder..... Hihi.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:02

Ik denk dat hij ineens beter vloog doordat juist dat puntje er af was. Want de andere kant is ook erg beschadigt. Dus dan is hij nu weer een klein beetje in balans......
Hoop ik.

Afbeelding

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:02

ik vind het niet raar hoor , ik ben ook zoon miep wat dat betreft ;) :o
sterkte er mee :(:)

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:07

Oke ben in gelukkig niet de enige die kan huilen om een vlinder ;(
Hij is weg! Dus kan er niks meer aan doen! En ga er vanuit dat hij nu beter vliegt als eerst en aangesterkt is door appel en suikerwater! Iedereen bedankt voor de reacties! :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:10

IrisVal schreef:
Oke ben in gelukkig niet de enige die kan huilen om een vlinder ;(
Hij is weg! Dus kan er niks meer aan doen! En ga er vanuit dat hij nu beter vliegt als eerst en aangesterkt is door appel en suikerwater! Iedereen bedankt voor de reacties! :)

Wat super!!!

Enne... Het gaat niet over als je ouder wordt, ik ben 26 en ook zo gek als een deur als het om beestjes gaat, dit had mij ook kunnen overkomen, en ik zou net als jou ook zoeken naar een oplossing. Of het nu een vlinder, muis of ander beestje is boeit niet, het heeft pijn en is zielig. Dan komen spontaan de gevoelens naarboven en moet het gered worden enzo :') vreselijk herkenbaar

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:16

ik heb een jaar of wat terug nog een egeltje langs de kant van de weg (lag in het gootje naast de weg) mee genomen (tijdens het uitlaten van de hond) hij was in winter slaap .
dus om een uur of 12 snachts (zondag := ) een hok in elkaar getimmerd en een hoop bladeren etc. bij elkaar gezocht .
in de lente is i vrolijk verder gegaan zonder mij (nu zitten er elk jaar steeds meer egeltjes in de tuin :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:17

__denise schreef:

Eindelijk iemand die mij begrijpt in mijn angst voor vlinders :\

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:20

Edit: Laat maar, lees net dat hij al weg is ;)
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 30-09-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:22

Anoniem schreef:
__denise schreef:

Eindelijk iemand die mij begrijpt in mijn angst voor vlinders :\

Ik had een leraar (volwassen man) die bang was voor vlinders...
Maar ik had ook een leraar die rugby speelde, en die was bang voor konijnen :')

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:50

xSlvna schreef:
__denise schreef:

Een paard meer of minder maakt ook totaal niks uit, laten we die voortaan ook maar met een gebroken been buiten staan, die enge dingen :j

TS, ik denk eerder aan pletten van het dier, grof, maar hem buiten laten fladderen lijkt mij ook erg pijnlijk.

Nu zeg je toch gewoon hetzelfde? Ik had dat ook gedaan namelijk (al was ik niet in de buurt gekomen eerlijk gezegd).
Paard is iets heel anders.

Och houd op, rillingen krijg ik als ik er alleen al aan denk, wuahh bah.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:55

Ikwashier schreef:
Dat filmpje.... jakkie... dat moet toch ontzettend zeer doen voor die vlinder? Of zeg ik nu wat doms :o?

Klopt, insecten waaronder vlinders hebben geen gevoel :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:03

Iemand die hier zei dat ze vlinders eng vond.. ik vind ze ook eng :')

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:16

ach de een vind spinnen eng , de ander vlinders en weer een ander honden of koeien }:0 ... :D
beetje respect voor elkaar en elkaar in zijn/haar waarde laten :o ;)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:20

Ach sommige vlinders leven maar een dag.
En velen maar hooguit een paar weekjes.
Echte hoge uitzonderingen zijn een jaar.