tweede konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: tweede konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:05

Laptopmuis het klopt vaak, maar mogelijk bij deze winkel niet. Ik vind het gewoon belangrijk dat winkels niet gesteund worden, omdat dieren niet in winkels verkocht horen te worden. Mensen kopen ze met een impulsaankoop, omdat ze zo leuk en schattig zijn. Een winkel zal geen nee verkopen ook al is het onverstandig of kunnen ze de basisbehoeftes niet bieden. Het is een en, en kwestie natuurlijk. Wanneer wij consumenten niet meer kopen zullen de winkels steeds vaker stoppen met de verkoop van dieren. Dit merk je gelukkig steeds meer en meer.
De winkels beginnen zelf ook wakker te worden gelukkig en ik juich deze winkels heel hard toe !
http://www.dedierenspeciaalzaakoosterbeek.nl/Nieuws.htm

Helaas, zijn fokkers niet erkend en kan elke gek lid worden van de KLN dus dat is zelf goed kijken of het een goede fokker is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:45

Astaloca schreef:
Faniek, dan moet je ook eens lezen wat ik plaats. En volgens jou lijk ik inderdaad onervaren. Ik vraag alleen advies en ervaringen vooral van anderen. En ik kijk niet naar kleuren. Ik vond het gewoon een leuk ding? mag dat?

Ik ben het wel met Faniek eens hoor. Als je de benodigde ervaring had, had je ook niet gevraagd welke combi het best bij elkaar kon, hoe je moest koppelen, of je haar niet beter alleen kunt laten ( %) ) enzovoorts denk ik? Als je op zoek bent na een maatje voor je konijn, lijkt me de combi juist hebben toch wel basiskennis. Niet boos bedoeld, gewoon mijn mening :j

Als ik het opnieuw zou moeten doen, maar ik hoop nog heel wat jaren van mijn kleffe konijnenstelletje te mogen genieten <3 , zou ik weer naar een opvang gaan en weer begeleiding vragen. Konijnen koppelen doe je niet zomaar, dat kun je beter overlaten aan mensen die er wat meer ervaring mee hebben vind ik :) Koppelen is een zwaar proces voor konijnen, dan vind ik dat je niet moet aanklooien.

En nogmaals, niet boos bedoeld, maar je spreekt zelf nogal tegen in je posts. Je hebt wel ervaring, zeg je, maar de simpele basisdingen zijn onbekend voor je. Daarom reageren wij, o.a. Faniek en ik, ook zo. ;) Misschien is het een beter idee om een opvang te mailen met je verhaal? Zij helpen je graag, je hebt enorm veel keus, krijgt goede begeleiding, wat wil je nog meer?

Edit: Faniek, vergeet dan vooral niet te melden waar die schattige jonge konijntjes van (hobby) fokkers (meestal, uitzonderingen daargelaten ;)), [uiteindelijk] terechtkomen.. juist ja.. in opvangen. ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:06

Ik zou gewoon naar een opvang toe gaan, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Een opvang biedt zo veel meer mogelijkheden dan een dierenwinkel. Bij een konijnenopvang heb je veel keus en is de kans dat je een goede match vindt voor je konijn vele malen groter. En komt er ook nog eens bij dat je de juiste, goede informatie mee krijgt van een opvang en wanneer je vragen hebt, kun je ze gewoon bellen of mailen. Koppelen is best een lastig karwei, zeker als je het nog nooit hebt gedaan of niet vaak hebt gedaan. Ik heb inmiddels vier koppelingen gedaan, zelfs nog bij de laatste koppeling heb ik de opvang een paar keer gebeld.

Buiten dat om, je krijgt bij een opvang een gezond konijn mee, alle dieren worden nagekeken door een dierenarts, ze zijn allemaal ingeënt en over het algemeen zijn de karakters ook al bekend bij de medewerkers daar. Zij zien al bij een kennismaking (je neemt, over het algemeen, je eigen konijn mee en laat je bij de opvang kennis maken met een aantal konijnen) al of het een goede match is of niet, waardoor de kans dat je een mismatch hebt al veel kleiner is.

Bij een dierenwinkel krijg je dit soort dingen niet. Behalve dat je dan dierenmishandeling/verwaarlozing steunt (ja, indirect dus, je bent er nu van op de hoogte), bestaat er een grote kans dat je een konijn mee krijgt van een verkeerd geslacht en/of dat je konijn ziek is. Dierenwinkels hebben over het algemeen weinig kaas gegeten van konijnengedrag, dus de kans dat je verkeerd advies krijgt (en dus verkeerd koppelt, waardoor de konijnen gaan vechten en niet meer samen kunnen) erg groot.