Maar wat is nu mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:23

Over het steriliseren, dit hoef je absoluut niet te doen. Ondanks dat er ergens zogenaamd in een contract zou staan, ben je dit niet verplicht om te doen. Zoiets had ik altijd begrepen van mensen die een hond kochten van een asiel/stichting waarin staat dat de hond gecastreerd moet worden (en vaak ook dat de stichting of asiel eigenaar blijft van de hond). Juridisch gezien zou dit helemaal niet rechtsgeldig zijn. Je hebt je hondje anderhalf jaar lees ik ergens, jij kan gewoon aantonen dat je hond van jouw is omdat jij alles betaalt (voer, dierenartskosten en noem maar op).

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar hoe dit verder gaat lopen.

Celiien

Re: Maar wat is nu mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:44

Dit hebben we toevallig net gehad bij vermogensrecht :+

Jij wist van niks dus als t goed is wordt je beschermd door art 3:86 (of 3:84, niet zeker zal t zo even opzoeken).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:06

Jij hebt geen contract ondertekend. Volgens de wet is de hond nu 'jouw eigendom'. Vriendin heeft een contract die ze niet nagekomen is, maar ik denk ook dat de rechter wel verhaal zou halen waarom de fokker pas na 2 jaar hierover valt. In de ogen van de wet is een dier niet veel meer als een object. Een object wat weg, kwijt of verkocht is kun je niet tevoorschijn toveren. Dan wordt het gewoon een geldbedrag wat gecompenseerd kan worden.

Jij hebt 'het eigendom' op wettelijke wijze verkregen, jou valt dus niets te wijten.
Kan dus goed zijn dat vriendin een fikse som moet betalen wegens contractbreuk en ter compensatie, maar voor zover ik weet kunnen ze 'jouw eigendom' niet meer afnemen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:42

Waar haal jij vandaan dat de hond 'volgens de wet' nu het eigendom van TS is? Er staat nergens in de wet aan welke voorwaarden je moet voldoen om een dier jouw eigendom te laten zijn.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:20

Wettelijk gezien heb ik er geen verstand van, maar ten 1e heeft de oorspronkelijke eigenaar de hond zelf weggegeven (weggeven is afscheid nemen!) en ten 2e informeert ze pas 2 jaar later of die hond wel gesteriliseerd is.......vaag vermoeden, maar wat zou zelf dan met die hond willen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:50

Dorus schreef:
Waar haal jij vandaan dat de hond 'volgens de wet' nu het eigendom van TS is? Er staat nergens in de wet aan welke voorwaarden je moet voldoen om een dier jouw eigendom te laten zijn.

Te goeder trouw gekocht voor een redelijk bedrag lijkt me genoeg.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:20

Kuggur schreef:
Dorus schreef:

Te goeder trouw gekocht voor een redelijk bedrag lijkt me genoeg.

Er is een (dan wel mondelijke, dan wel schriftelijke) overeenkomst tot stand gekomen. TS kreeg de hond, de verkoper het geld. Wederkerige overeenkomst. TS was ter goeder trouw, uit t verhaal te lezen en gezien de hond een zaak is, valt zij idd onder art. 3:86 Bw :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:21

Als die sterilisatie zo'n probleem was, dan had die eerste eigenaar dat toch als voorwaarde zelf kunnen doen?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 09:15

Ja zo denk ik er ook over...... Maar zoals ik begrijp heeft ze nu spijt dat ze haar hondje weg heeft gedaan. Spijt is geen reden om terug te eisen en daarom gooit ze het op dat contract.
Punt 1 ik wil mijn hond niet kwijt, maar ik ben er al iets rustiger onder. We worden nog gebeld vandaag ben benieuwd...

Maar punt 2 is gewoon dat ik hoop dat onze vriendin er ook goed af komt zonder boetes schades etc.
Oke, ze heeft het contract ondertekend. En is dit niet na gekomen. Zwart wit en als mens zou ik idd ook denken. Waarom na 2 jaar een hond terug eisen omdat er contract breuk is geweest.

Pffff we horen vandaag meer.....

Iedereen bedankt voor de pb die ik heb gehad. Ik heb ze allemaal gelezen maar nog geen tijd gehad om te antwoorden. Dit hoop ik vanavond te kunnen doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:58

er is bij radar iets geweest over een kat die in een asiel terecht gekomen is en van daaruit herplaatst is. Toen bleken er fouten gemaakt te zijn door de eigenaar (vind ik want geen chip en niet gecastreerd) en het asiel (eigenaar had gezocht maar hun dachten hem niet te hebben) en uiteindelijk dus herplaatst (bij derden dus)

Omdat die derden het dier in goed vertrouwen hadden aangeschaft was het gewoon hun dier en bleef het hun dier (maar welke regels daar achter zaten geen idee). Ik denk echter dat die situatie past bij jou situatie. Daarnaast is 2 jaar wel heel erg lang

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:59

Je kunt overal wel een contract voor maken, of deze dan rechtsgeldig is, is een ander verhaal.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:08

2 jaar is extreem lang voor iemand nog even in gebreke stellen.

Jij hebt de hond te goeder trouw gekocht, dus jou kan sowieso niets verweten worden. En volgens mij werkt het alleen bij diefstal zo dat iets nog 3 jaar terug te vorderen is.

Verder vind ik het van haar wel heel dom om een advocaat in te schakelen :') Kosten maken om niets :S