Had ik ze moeten dumpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Had ik ze moeten dumpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:29

Maar hoegroot is die ruime schuur?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:25

3 onzindelijke katten is gewoonweg niet normaal. Ik zou vooral daarop inzitten.

De katten moeten eerst medisch nagekeken worden (en dan niet eens de DA laten voelen aan hun buik, maar echt bloed urine enz).

Als daar niets uitkomt gaan kijken naar het gedrag. Zijn de bakken proper genoeg, verschillend grit proberen, verschillende soorten bakken proberen, ...
Op zoek gaan naar andere redenen waarom ze gestresst kunnen zijn. Territoriumproblemen, ruzie onderling, er zijn tig mogelijkheden.

Opsluiten in de schuur zijn mijn aller-allerlaatste optie zijn.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:43

BraveSpots schreef:
3 onzindelijke katten is gewoonweg niet normaal. Ik zou vooral daarop inzitten.

De katten moeten eerst medisch nagekeken worden (en dan niet eens de DA laten voelen aan hun buik, maar echt bloed urine enz).

Als daar niets uitkomt gaan kijken naar het gedrag. Zijn de bakken proper genoeg, verschillend grit proberen, verschillende soorten bakken proberen, ...
Op zoek gaan naar andere redenen waarom ze gestresst kunnen zijn. Territoriumproblemen, ruzie onderling, er zijn tig mogelijkheden.

Opsluiten in de schuur zijn mijn aller-allerlaatste optie zijn.

Dit vraag ik mij ook af. Onzindelijkheid moet ergens vandaan komen. Ik zou niet zo maar katten op kunnen sluiten in een schuur, hoe groot deze ook is, je hebt ze voor in huis neem ik aan? Om er lekker mee te kroelen en aandacht te geven? Dat wordt wel aanzienlijk minder als ze in een schuur zitten. Je zegt dat de schuur net zo groot is als de woonkamer, de meeste woonkamers zijn denk ik 20-30 vierkante meter en dat vind ik niet heel groot. Niet voor drie katten in elk geval (misschien voor een oude kat die heel de dag lekker ligt te slapen). ALs ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de katten permanent in de schuur gaan zitten en binnenkort komt er dan nog een uitloop bij naar buiten?

De vergelijking met stalkatten of erfkatten/honden vind ik niet opgaan hoor. Ik durf nou niet echt te zeggen dat erfkatten het zogenaamd beter hebben, vaak wordt er niet echt op die katten gelet en verder moeten ze het maar uitzoeken. Je zult wel katten hebben die dat heerlijk vinden omdat ze liever geen contact hebben met mensen, maar over het algemeen zijn katten aanhankelijk naar mensen toe en zullen de meeste ook graag binnen bij je op schoot willen liggen. Om het zo maar even te zeggen. Net als honden dus (al lukt dat op schoot liggen niet altijd :+ )

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:47

Nimfee schreef:
ALs ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de katten permanent in de schuur gaan zitten en binnenkort komt er dan nog een uitloop bij naar buiten?

''Als ze zindelijk worden, mogen ze zeker weer in huis. En als de achtertuin cat proof is dan kunnen we ook gewoon de deur openhouden, waardoor het huis goed kan luchten. Dus ook beter voor mijn luchtwegen.''

---
Nupe, uiteindelijk mogen ze gewoon weer binnen :j

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:02

Tigress schreef:
Nimfee schreef:
ALs ik het goed begrijp is het de bedoeling dat de katten permanent in de schuur gaan zitten en binnenkort komt er dan nog een uitloop bij naar buiten?

''Als ze zindelijk worden, mogen ze zeker weer in huis. En als de achtertuin cat proof is dan kunnen we ook gewoon de deur openhouden, waardoor het huis goed kan luchten. Dus ook beter voor mijn luchtwegen.''

---
Nupe, uiteindelijk mogen ze gewoon weer binnen :j

Is dat dan 24/7 de deur openhouden? Ook in de winter? Dat zijn wel belangrijke dingen om over na te denken, anders houdt het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:06

Medisch is er niks aan de hand. Aangezien ze in de schuur gewoon zindelijk zijn en alles netjes op de bakken doen. Zal van de week eens testen wat er gebeurd als ik er een handdoek neer leg.

En tuurlijk blijft de deur niet de hele dagen op. Maar als ze zindelijk worden dan komt er gewoon een kattenluik. Kunnen ze zelf bepalen waar ze zijn.

Maar ik ga informatie zoeken hoe ze ik weer zindelijk kan maken en dan hopen op het beste. Heb ook het vermoeden dat alleen de 2 poezen het doen.

Maar kan het er mee te maken hebben dat ooit 1 van de poezen als kitten een blaasontsteking heeft gehad? Waardoor ze overal druppeltjes achter liet? Hebben toen alles wel telkens goed schoon gemaakt. Maar misschien dat de geur er als nog in zat? Waardoor ze dachten dat ze haar ook hun behoefte konden doen? Poepen doen ze altijd wel netjes op de bak. ( Heb trouwens geen flauw idee als dit kan, maar dacht er gewoon even aan)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:42

Ik weet niet of ik erover heen gelezen heb maar...
-zijn de poezen geholpen?
-sinds waneer doen ze dit? (sinds de nieuwe pup?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:44

Chichiba schreef:
Ik weet niet of ik erover heen gelezen heb maar...
-zijn de poezen geholpen?
-sinds waneer doen ze dit? (sinds de nieuwe pup?)

Ja en sinds dat eentje een blaas ontsteking heeft gehad als kitten. Volgens mij half jaar oud.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:05

Wij hebben ook 1 poes die standaard op zachte dingen piest. Als ik een handdoek of kleding op de grond laat liggen kun je er vanuit gaan dat ze erop piest. En wij hebben 6 bakken staan voor 4 katten die worden elke dag geschept en 1 x per week helemaal uitgesopt en van nieuw grit voorzien. Ik ben allang blij dat ze niet op bed of banken piest.

Is overigens een eigen fokje dus niet te vroeg bij moeder weg gehaald en ook gewoon goed zindelijk gemaakt net zoals alle andere kittens die we over de afgelopen 10 jaar gefokt hebben (moeder woont hier ook en haar 2 dochters)

Als dit een gewoonte is krijg je het er eigenlijk niet meer uit, maar het zou wel over kunnen gaan als ze straks 24/7 beschikking krijgen over de tuindat ze voorkeur krijgen om het daar te doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:07

Jaime_ schreef:
Lijkt mij een prima oplossing!

Nog mooier is als je op een gegeven moment een ren/cattery kan maken zodat ze vanuit de schuur naar buiten kunnen op een veilige manier zonder overlast te veroorzaken.

Andere oplossing is katten zindelijk krijgen, maar als ze dat nooit geweest zijn kan dat nog wel n lastige (onmogelijke?) opgave worden.

Ik zie geen probleem hoor, als je schuur is zoals je omschrijft, hebben ze het beter dan menig andere kat.

Mee eens hoor.

Een ander had ze allang gedumpt in een asiel.

Jullie doen tenminste aan een andere oplossing maar houden ze wel.

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:55

Dat is toch gewoon een prima oplossing :) Wij hebben onze kat ook niet in de woonkamer, maar die loopt in de garage, die wel in het huis is, rond. Ze heeft dan nog een stuk met tapijt en beton. Maar dit vindt ze prima, heeft ze lekker rust, is namelijk niet een knuffel kat.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:00

Op zich een goede (tijdelijke) oplossing, tot ze iig naar buiten kunnen of terug in huis.
Ik zou, ook met het oog op de winter, alleen wel zorgen voor lekkere (warme) slaapplekjes op verschillende hoogtes, normaal zou je daar kleedjes/handdoeken oid voor gebruiken maar dat is in dit geval waarschijnlijk geen optie. Je zou natuurlijk wel een baaltje hooi kunnen kopen/nemen, in combinatie met wat kratten/dozen/piepschuim boxen, heerlijk warm. Wel regelmatig verschonen en daarbij je katten goed ontvlooien want een warm hooinestje kan ook een broeinest van vlooien worden.