Mensen met voliere in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:05

hier ook een voliere voor mijn 3 kleine lachduifjes. met een omgebouwd poppenhuis al nachthok.
helemaal zelf op maat gemakt zelf een dak gebouwd en het nachthok zelf gemaakt (halfjaar mee bezig geweest)
ik ben er wel blij mee
de voliere
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mensen met voliere in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:20

Ziet er leuk uit dat nachthok! Zit er ook nog iets voor tegen de kou?
Ik wil wel echt een voliere waarin ze een beetje kunnen vliegen. Dat vind ik eigenlijk het belangrijkste.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:24

dankje je bovenaan in het helemaal wintdich in nachthok en boven in voilieren en anders hangen we er een laken tegen aan. mij gaat het ook om het vliegen maar dat kunnen ze nu wel!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:25

Hoe doen jullie het trouwens met bescherming tegen muizen, ratten en bijvoorbeeld mijten of bloedluis? Hoevaak maken jullie de hele boel schoon en spuiten jullie het nog met speciaal spul in?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:43

Ik spuit de vogels in tegen o.a mijten.
Mijn vader heeft het hokje tegen de schuur aangebouwd en heeft een deel van de schuur gebruikt als binnenhok. Ze zitten dus wel echt tocht vrij. Gebruiken jullie (warmte)lampen in het binnenhok?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:51

Heb zelf nog nooit last gehad van bloedmijten of andere mijten.
Hier hebben we geen warmtelamp. Maar ik heb dan ook niet echt tropische vogels.
De meeste zebravinkjes zijn al gewend aan dit klimaat. Maar als je vogels zoals gouldamadines of astrildes gaat houden ofzo dan heb je wel warmte nodig.
Maar een kanarie ofzo kan er prima tegen als ze een beschut nachthok hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:05

Heb je voor valkparkieten ook geen warmtelamp nodig in de winter? Ik vind het zo'n twijfelgeval..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:11

Cayenne schreef:
Wilawander, ik had jouw post gemist maar wat mooi zeg! Heb je er ook een sluis in en een binnengedeelte?

Shrrrn, nog iets minder lang als de V4? Dan vind ik het wel een heel kleintje en eigenlijk niet zo geschikt.

Nee geen binnengedeelte. In de winter komen er doorzichtige platen voor langs dan is de hele voliere een soort binnenhok. Ja zit een sluis in van 1 bij 4 meter, die zit in het midden en daar staan nog kooien voor het geval ik wat apart moet zeggen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:13

Oh, dat vind ik wel interessant. Het houd de ergste vorst etc binnen? En dat is dan warm genoeg voor de parkieten?
Ik wil sowieso graag een sluis voor het mogelijke wegvliegen van de vogels.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:13

Ze moeten vooral vocht en tocht vrij kunnen zitten.
Ik heb vorig jaar ook wel eens een laagje ijs op het water binnen aangetroffen.
Lang niet zo dik als buiten natuurlijk.
Je moet alleen opletten dat het niet vochtig is, dan vriezen de pootjes aan de stokken vast.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 15:16

Ik hoor ook weleens dat valkjes ondanks de kou toch gaan broeden en desnoods eieren op de grond leggen. Hoe hou je dat dan tegen? Want die kleintjes gaan in de kou natuurlijk onherroepelijk dood.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:33

Een van mijn popjes is nu ook een nest aan het bouwen.
Kun je eigenlijk niet tegen houden.
Ik vervang de eitjes voor neppers.
Je kunt het proberen door geen materiaal aan te bieden, zoals takken en papier.
Minder tot geen eivoer.
Maar bij mij maken ze dan ruzie door verveling en uiteindelijk beginnen ze aan de kooi.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:38

Samen met mijn vader houden wij ook duiven.
Wij hebben wilde Duiven. Op het moment even geen foto, maar wij hebben achter thuis 14 vakken. Boven op zolder van de garage nog 6 vakken :)
Genoeg dus

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:08

mijn valken verwarm ik ook niet in de winter...ik dacht de eerste winter eraan om het wel te doen ,maar...ze slapen altijd buiten...in de vrieskou zitten ze helemaal het liefst buiten,dus ja..

moet zeggen dat ze meer problemen hebben in de zomer met de hitte als de kou in de winter...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 16:19

Dat is op zich wel apart omdat ze uit Australie komen en ze hitte redelijk goed moeten kunnen verdragen :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:33

Wij hebben een volière van 3,5 x 2 in het buiten verblijf. Het binnenhok is 2 x 1. Binnen heeft een sluis waar meteen de voorraad staat. Alleen bij extreme vorst zetten we een kacheltje neer om het minder koud te maken. Het blijft dus nog vriezen waardoor de overgang naar buiten dus ook gewoon goed blijft gaan. Ik heb er parkieten en kanaries zitten. De kanaries zijn onherroepelijk de baas en dat wordt geaccepteerd. Wij hadden er ook konijnen in (en hoefde om die reden geen nestmatriaal voor de kanaries te regelen, ze plukte zelf), dus hadden de boel 40cm uitgegraven en de boel rondom dicht betegeld. Weer met zand vol gestort zodat er gegraven kon worden door ze. Het binnen verblijf heeft daardoor stro. Met name de parkieten vinden dat lekker knabbelen. Qua kosten heb ik geen idee, kijk daar eigenlijk niet naar omdat het niet zoveel is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:40

als het heet is gaan ze echt heel erg hijgen,bekjes open , ze stikken de moord dan,we doen hier ook altijd de parasol tegen het hok zetten in de zomer,en ik koel ze heel veel, zowel sproeien als een schaal water in het hok...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:41

Er komen hokjes voorbij waar de vogels gewoon niet in kunnen vliegen... :(
De groten die voorbij komen vind ik echt super!!! Zou graag weer zoiets hebben, maar mijn tuin is nu voor de katten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:43

Met warm weer staat hier altijd een badje. De volière is trouwens 2,5 meter hoog bij ons.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 16:49

Ik zie wel vaak volieres met golfplaten en dat lijkt me ook bloedheet worden. Ik hoorde laatst van iemand dat de jongen in haar voliere gewoon doodgingen van de hitte en ze daarom het dak moesten sproeien. Daar moeten we dus goed over nadenken.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:02

Wij hebben een volière, die nu voor het eerst sinds iets van een 15j leeg staat. Zal er eens een foto van maken als ik er aan denk :) De grootte schat ik op een diameter van 2m en iets van een 3m hoog.
Onze volière is door mijn vader zelf gemaakt, ziet er uit als een 6hoekige pergola, maar dan volledig omheind met draad.
Dubbele draad trouwens, 1tje buitenom rond de palen en 1tje binnenom rond de palen, zodat naburige katten zeker niet met hun klauwen door de draad kunnen (waar we altijd zeer blij om waren als we weer eens een kat aan de draad zagen hangen).
Onze volière samenstelling:
- in het begin: kwartels op de grond, kanaries (welke het middendeel opvulden) en een koppeltje nachtegalen (welke altijd in de nok verbleven)
- later: enkel nog kanaries
- nog later: enkel grasparkieten

Wij hebben overigen geen afzonderlijk nachthok, maar in de tijd van de kanaries hadden wij afzonderlijk afgeschermde nestkorfjes, dat vonden die beestjes het fijnste. Mijn papa fokte toen kanaries (zeg je dat zo bij vogels :+ ), het waren meestal de broedende vogels die nestjes maakten in de korfjes. De anderen hadden eigenlijk een voorkeur om gewoon op de takken van de boom te slapen (ja wij hebben een dode boom in onze volière geplaatst, waar de vogeltjes veel van genoten hebben! En het ding ziet er nog altijd super uit na al die jaren!). Wij boden overigens op verschillende plaatsen in de kooi verschillende soorten nestmateriaal aan.

Toen we overgeschakeld zijn op parkieten, zijn de nestkorfjes vervangen door nestkastjes. Parkieten schijnen liever nog wat meer afgezonderd te zitten om een nest te maken.
Doet mij er overigens aan denken; als je vrouwtjes en mannetjes gemengd houdt; hou goed in de gaten of de vogels gebruik maken van de door jou aangeboden nestopties, als het hun niet bevalt, leggen ze hun ei niet en kan je ze wel eens verliezen aan legdrang.

Nog iets: tegen halverwege herfst, bedekte mijn vader stevast de meeste zijden van de volière met een plastieken zeil, zodat er geen koude wind kon doorwaaien of teveel binnenregenen langst de zijkanten. Ook bleef de temperatuur iets hoger dankzij dat zeil. Was ook makkelijk vast te nieten; gewoon in de houten palen van de volière.

Overigens, ik las hier ergens twijfel over hout: dat van ons ziet er dus na al die jaren nog als nieuw uit. Ook niet echt aan geknaagd; de binnenkanten van de steunbalken ging sowieso niet vanwege de draad, maar de boom en het skelet van het dak zijn vrij goed gespaard gebleven.

Wat ik ook nog last was iets over een schuifpaneel om de vogels in het nachthok op te sluiten als je de volière binnen wil. Wij hadden geen nachthok, dus moesten gewoon tussen de vogels naar binnen en ik moet zeggen; er heeft in al die jaren geen enkel vogeltje geprobeerd om ons te passeren om naar buiten te kunnen.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:07

Over het schoonmaken; volgens mij werd hier om de week het zand op de bodem door een zeef gehaald. (Was speciaal zand voor vogels overigens, volgens mij was dat schelpenzand ofzoiets). Om de hoeveel tijd dat zand vervangen werd weet ik niet.

Ratten en muizen hebben we nooit moeten weren overigens, de ruitjes van de draad zijn 1cm², daar raken die beesten niet door. Heeft eens 1maal een muisje dat geprobeerd. Ding hebben we in 2 moeten kappen omdat het gestorven was toen het met zn rompje in de draad was blijven vastzitten.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 04:47

wij hebben geen plek voor een voliere maar vind het wel leuk om foto's te zien van prachtige verblijven.

*als* we ooit eens ruimte hebben dan zouden wij het ook erg graag willen.