Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:23

Ik had mijn vissen denk ik zelfs gewoon in een pan met water gedaan ipv in het chloorwater laten zwemmen :S Ook niet ideaal.. maar volgens mij minder schadelijk...

Eventueel bij iemand die je kent die een aquarium heeft water halen (met de goede bacterieen enzo)... en de rest: alles laten weken, en hopen dat het eraf gaat... Hoor hier zelfs "gewoon alles weggooien en opnieuw beginnen"...

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:30

Oké kort om. Als je schoonmaakt is het altijd handig om water te testen. Een keer per week schoonmaken is noodzakelijk bij een kleine bak. Anders verzuurd het water. Water verversen zoals hier al gezegd is één derde eruit is genoeg. Als je dit allemaal al op orde hebt is het ook goed om het filter in de gaten te houden. Als je een klein filter hebt is schoonmaken ervan echt belangrijk. Als je merkt dat het filter begint te verstoppen en echt niet meer schoon word kun je het vervangen zonder het water te verschonen om de bacteriën de tijd te geven in het filter te nestelen.

Ik heb jaren ervaring met aquaria. Ik heb nu een bakje van 20 liter en een van 120 liter. En heb bij een viskwekerij gewerkt.
Of je guppen het gaan redden is nu moeilijk te zeggen. Ze zijn sterk, maar het blijven vissen. Ik hoop het beste voor ze.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:32

Ik zou ze tijdelijk in de kom of een emmer stoppen met schoon water en auqasafe of iets dergelijks als je het in huis hebt. Verder idd eens in een aquarium zaak om advies vragen hoe je vissen moet verzorgen. Een grote bak is trouwens makkerlijker dan een kleine bak.

Ben benieuwd of ze het gaan halen de guppies, sterkte!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:34

Een aquarium schoonmaken met chloor... Hoe verzin je het...

Je hebt iedere keer met verversen de hele bacterie-cultuur vernietigd, het kan dus goed zijn dat je een nitriet-piek hebt, echter zouden de vissen na die twee verversingen wel gezonder gedrag moeten vertonen.

Echter kan het ook zijn dat er chloorresten achter zijn gebleven en die resten zijn verdomde lastig te verwijderen. Je zand/grind en beeldje kun je uitkoken, dan verdwijnt de chloor, het water moet dan wel 20 minuten koken.

Heb je een testkit voor je water? Verder de gouden regel: filtermateriaal en het filter zelf omspoelen in aquariumwater! Per schoonmaakbeurt ongeveer 1/3e van het water verversen en blijf alsjeblieft bij het chloor weg! Wie heeft je dat ooit verteld, trouwens? Voor nu, vissen goed in de gaten houden, vertonen ze nog steeds hetzelfde gedrag, of draaien ze al wat bij? Het kan helpen wat liters koud water toe te voegen, daar zit meer zuurstof in, dan in warm water.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:34

Lianne86 schreef:
Ze in "giftig" water laten zitten lijkt me nog slechter? (En wie bewaard het oude water? Ik gooi het ook altijd meteen door de gootsteen?)

Ik zou iig zeker meer dan 50% gaan verversen van het water :S (ook niet ideaal... maar altijd nog beter dan... lijkt mij...)

Ik toevallig. Ik bewaar het voor de planten . En ze heeft al een paar x ververst dus de bak waar ze nu in zitten lijkt me beter voor ze dan weer te verwisselen.

Wat zijn de afmetingen van je bak? Een algeneter heeft veel ruimte nodig ..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:36

...zeep en chloor?! >;)

Tip: lees eens een aquariumboek of website!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:38

TS, het is voor nu het beste de vissen in hun bak te laten zitten. Constant wisselen van water is niet goed voor ze. Wat je nu steeds hebt gedaan is het water dat ze gewend zijn eruit halen en de vissen in compleet ander water gooien, dat heel anders is qua waarden. Dus iedere keer dat je je bak op deze manier hebt verschoond, hebben je vissen een behoorlijke klap gehad.

Vergelijk het met in een seconde van de lucht hier, naar de lucht hoog in de bergen gaan. Niet gezond. En een flinke klap voor het lichaam.

Ik las dat je misschien een algeneter wilt. Vertel eens hoe groot je bak is en welk filter je er nu op hebt zitten?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 22:48

Verder niemand in de buurt met vissen..
Er zit geen chloorwater in. Er kan altijd wat blijven zitten maar maak hem helemaal droog, en dan nog een keer omspoelen en droogmaken.
Ik moet maar kijken hoe het er morgen voor staat.. Iets anders dan het filter kan ik niet bedenken..

Vroeg net trouwens iemand welk filter(tje) wij hebben.
Even een foto gemaakt:
Afbeelding

Dit filter hadden we voor dit nieuwe ook. En het is niet dat het hele filter ja vervangen, maar in dat blauwe kapje zit een soort van spons. Wij hebben 2 van die nieuwe kapjes gekocht met 2 van die sponzen met soort van steentjes (van die zwarte die kleven aan natte handen) erin. Dat is het deel dat vervangen is.

Chloor blijf ik idd nu van af...

San78, gekke is, dat mijn vader degene was die mij zei dat ik de bak maar voor 1/3 moest verschonen en ook mijn vader die vertelde hoe ik de bak met chloor schoon kon maken en dan chloor er weer uit krijgen zegmaar.

Ik hoop ook op t beste. Morgen naar het tuincentrum. Dat doen we sws, dus kan ik meteen langs de vissen afdeling om m'n vragen te stellen.

M'n aquarium is 30x20x20, grootgenoeg voor een algeneter?

Ik probeer een beetje op alle vragen antwoord te geven maar staat wat door elkaar... Sorry daarvoor. En aub geen opmerkingen meer over het chloor... T is me nu duidelijk, en als ik niet goed voor m'n visjes zou zorgen (niet met liefde ofzo) zou ik hier ook geen topic over maken, en eerlijk vertellen wat ik doe en gebruik.

Ik hoop op een goede afloop voor de visjes, en anders is het een leermoment...

Edit; afmetingen van de bak zijn ongeveer.. Kan ook 40x30x30 zijn..

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:56

ik heb geen aquarium meer, maar wel jaren gehad..
ik zou het water eruit halen alles schoonmaken, en je hebt van die spullen waardoor je het water binnen 4u normaal kan krijgen met de goede waardes.
probeer dat eens.
en pompen goed schoonmaken, slangen noem maar op ;)
en beeldjes goed schoonmaken.

succes ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:58

Je aquarium is niet eens groot genoeg voor guppen. Sorry. Het is een toffe garnalenbak, maar geen aquarium voor 15 guppen. En al helemaal niet voor algeneters.

Je hebt een redelijk simpel filter, op zich is daar niks mis mee, maar waar het (denk ik) fout is gegaan, is dat je het filter niet in je aquariumwater mee hebt laten draaien. Je hebt je vissen in nieuw water, met een nieuw filter in de bak gezet. De bacteriën zijn nog niet ontwikkeld, dus de kans is groot dat de waterwaarden enorm gaan schommelen. Daar komt bij dat je bak klein is, het is enorm lastig om in een kleine bak goede waarden te krijgen en te houden.

Ook hebben ze natuurlijk steeds als je de bak schoon hebt gemaakt een enorme klap te verduren gekregen. Zie mijn vergelijking. Al met al heb je het totaal niet handig aangepakt, zelfs helemaal verkeerd. Gelukkig heb je ervan geleerd.

Voor tips en adviezen stel ik voor dat je naar een aquariumzaak gaat en niet naar de plaatselijke Intratuin (of ieder ander tuincentrum), over het algemeen hebben ze bij dat soort zaken van het houden van aquaria geen kaas gegeten. Voor advies kun je je ook wenden tot de gebruikers hier, op Bokt zitten veel mensen die zelf aquaria hebben en ook verstand hebben van hoe je een aquarium goed aan het draaien kan krijgen.

Nog wat vraagjes, wat is de temperatuur van het water? Hoe heb je de laatste waterwissels uitgevoerd? Hoeveel heb je vervangen? Heb je enig idee wat de waarden zijn? pH, en de meest belangrijke: NH4-NH3, NO3 en NO2.

Over het uitfilteren van chloor, filteren over kool of het aquariumwater flink beluchten. Oh, en het meest belangrijke, heb je een duidelijke foto/omschrijving van hoe de vissen er nu uit zien?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 23:09

Water is gewoon kamertemperatuur.. En zoals ik al zei had ik de hele bak vervangen. (Water dan)
En alles schoon gemaakt. T is wss idd mis gegaan bij het filter.
Hoe grote bak moet je dan wel niet hebben voor zulke kleine visjes..? Dan kan een goudvis er nog nieteens in..? (Die vraag is niet raar bedoeld hoor gewoon serieus.) Ik ben begonnen met 4 guppen. 1 mannetje en 3 vrouwtjes. In het begin vond ik die baby gupjes geweldig, maar het zoeken naar die dingen was zo'n klus..! Ik hield ze nl apart. Dat heb ik 1x gedaan, en veel bleef er niet van over.. Nu laat ik ze dus altijd gewoon zitten en laat de natuur zijn gangetje gaan. Ze worden opgegeten, en een enkeling overleeft. Maar in het begin ging de ene nieuwe vis na de ander dood, waarna er eigenlijk alleen jonkies overbleven. Op dat moment had ik ineens maar heel weinig visjes.. En nu... Ik laat ze gewoon zitten. Kleine visjes deed ik niet meer apart met verschonen enz, zodat de 'nieuwe generatie' beperkt blijft. Maar meer kan ik niet doen.. Wat moet ik anders met die minivisjes... Bak afspeuren, kleintjes eruit en door de wc...? Dat wil ik ook niet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:17

Een goudvis kan ook niet in zo'n bak :)). Die moeten een bak hebben van minimaal 1.20m, en die is enkel geschikt voor sluierstaart soorten. Echte goudvissen horen in de vijver.

Guppen hebben minimaal een aquarium van 60 liter nodig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 23:19

Okee, ik weet niet hoeveel liter ik heb.. De doos is allang verdwenen.. Ik kijk eens of ik kan vergelijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 23:21

Ik weet het wel:

30 x 20 x 20 = 12 liter.
40 x 30 x 30 = 36 liter.

Dus hoe dan ook te weinig :).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 06:47

Ga je alsjeblieft eens goed inlezen over het houden van vissen... Een algeneter bv, eet helemaal geen alg en wordt veel te groot voor jouw aquarium. Dit 'aquarium' is echt veel en veel te klein ook voor guppies. Dat die diertjes 't al 2 jaar uithouden...
Ik zou je best tips willen geven maar dat wordt dan een verhaal van 3 A4-tjes ofzo :P Dus echt, aquaforum.nl, venividivissie.nl enz. Ga daar een avondje lezen.

Edit: Met die babygupjes dat doe je overigens, naar mijn mening, prima. Die dieren uitvangen en apart houden levert alleen maar weer meer stress op en inderdaad, wat moet je met al die vissen weer. Door de wc spoelen is overigens het meest zielige wat je met een vis kunt doen. Hij komt dan in ene keer in heel erg vervuild water terecht waar 'ie misschien nog even zal leven en dan dood gaat. Beter kun je, mocht je een zieke vis hebben, die in een zakje doen en tegen de muur dood slaan ofzo.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:46

Ok, ik neem het terug, doe maar geen algeneter.
Maar neem wel alsjeblieft een groter aquarium..
Als ik zo de maten van je aquarium zie, denk ik dat je een starterkit heb gekocht of een guppiekit ofzo.
Ik snap niet zo goed dat ze die dingen durven aanbieden als een volwaardig aquarium...
Maar dat ligt niet aan jou.

Het pompje dat je hebt, heb ik ook.
Ze zijn makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken.
Die zwarte dingetjes die erin zitten, zijn actieve kool stukjes. Een soort houtskool om het even simpel te zeggen. Deze zorgen dat ziektekiemen uit je water worden gehaald, en dat je water mooi helder wordt.
Geen slecht ding dus, maar je moet hem wel laten indraaien in oud water, en eerst goed afspoelen onder de kraan.

Als ik jou was zou ik nu even niet aan je aquarium zitten, en hopen dat ze overleven.
En besluit je een groter aquarium te nemen?
Neem dan een goede bodem, en echte planten. En om de planten in leven te houden, is het slim om er
PlantaMin bij te kopen, of iets dergelijks. Dit is voeding voor je planten, en zorgt tegelijkertijd ook een beetje voor een goede huishouding van je water, want planten hebben dat ook nodig.

Ik hoop dat je vissies het overleven, guppen zijn leuke beesjes.
En als je je laat informeren, ga dan naar een visspeciaalzaak. De intratuin, tuinland, welkoop en dat soort winkel, hebben er niet bepaald verstand van meestal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:50

Afzuigkap filter van dat witte spul daar een pluk van nemen en over de ramen gaan krijg je alles mee weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:35

Hoe gaat het nu met de vissen, TS?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:13

Er is er nog 1 dood gegaan en de rest leeft. Er zijn nu wat vissen die al door het hele aquarium zwemmen, en er zijn er nog een aantal die bovenin hangen, maar niet meer zo in de hoek.
Gister gekeken hoe het ging als ik het oude filter erin hing, maar na 2 uur gaf dit geen verbetering. Helaas.
Ik zit nu thuis, gister 2 verstandskiezen laten trekken, en het doet zo'n gruwelijke zeer dat ik de deur nog niet uit ben geweest...
Ik moet maar even afwachten.. Meer kan ik nu niet doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:29

Mijn dochter vertelde mij onlangs dat een nieuw filter 3 weken moet inwerken voordat het bij vissen mag worden gebruikt, omdat er allerlei gifstoffen ontstaan tijdens het opbouwen van de bacteriecultuur in het filter die nodig is voor het filteren. Bij het vervangen van een filter door een nieuw werd aangeraden om het oude filter te halveren en met de helft van het nieuwe samen te gebruiken, zodat het filter al een bacteriecultuur heeft die geschikt is om het water schoon te houden. Om diezelfde reden nooit chloor gebruiken om het filter te reinigen, maar het filter alleen een aantal malen uit te knijpen in schoon water.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:41

Hevonen schreef:
Mijn dochter vertelde mij onlangs dat een nieuw filter 3 weken moet inwerken voordat het bij vissen mag worden gebruikt, omdat er allerlei gifstoffen ontstaan tijdens het opbouwen van de bacteriecultuur in het filter die nodig is voor het filteren. Bij het vervangen van een filter door een nieuw werd aangeraden om het oude filter te halveren en met de helft van het nieuwe samen te gebruiken, zodat het filter al een bacteriecultuur heeft die geschikt is om het water schoon te houden. Om diezelfde reden nooit chloor gebruiken om het filter te reinigen, maar het filter alleen een aantal malen uit te knijpen in schoon water.

Het beste is het nieuwe filter, waar wat oud filtermateriaal aan toe is gevoegd, te laten meedraaien met het oude filter.

Vissen stoten gifstoffen uit, deze worden afgebroken door bacteriën, die op hun beurt ook weer stoffen uitstoten, zo ontstaat de zogenaamde nitriet-piek (dit hoeft overigens niet per se). Filters dienen te worden schoongemaakt in afgetapt aquariumwater, niet in leidingwater :).

@TS, er is ook weinig wat je kunt doen momenteel. Wat je nog wel kunt doen is het aquarium beluchten zodat er meer zuurstof in het water komt en eventuele chloorresten verdwijnen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:47

Doe ik dat beluchten door gewoon de klep open te zetten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:00

Je hebt de bak dus niet goed omgespoeld en er is chloor achtergebleven maar daar was je vast al achter :P

De troep die jij er zo graag uit wilt poetsen is eigenlijk heel goed voor je vissen en je aquarium, het zorgt voor de juiste bacteriën die een gezonde leefomgeving creëren voor je vissen. Dus de volgende keer niet zo poetsen, laat die zooi maar gewoon zitten, bak hoeft ook niet helemaal leeg en steentjes zeker niet uitspoelen!
Beter kun je de zooi die je ziet zitten wegzuigen met een slangetje, algen krab je van de ruiten en zuig je ook af, 1/3 van het water verversen. Je filter hoef je niets mee te doen, eens in de paar maanden kun je het watje een beetje doorspoelen maar doe dat niet tegelijk met het schoonmaken van de rest van het aquarium.
Zo houd je het natuurlijk milieu in de bak op pijl. Wat je nu doet is elke keer het milieu volledig om zeep helpen waarna het weer opgebouwd moet worden wat zorgt voor een heel vervelende leefomgeving voor je vis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:02

LoveUggs schreef:

Nee met een pompje wat belletjes blaast onder water of iets wat het wateroppervlak in beweging brengt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:07

LoveUggs schreef:

Ja, afhankelijk van de plek van de filteruitstroom, zet er ook een ventilator op zodat het oppervlakte in beweging blijft.