Konijn zwanger??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 11:08

Oh het kan dus toch :D

Ik heb net t hok schoongemaakt, heb haar er even uitgehaald zodat ik goed kon kijken. Achterin t huisje lagen ook wat mini plukjes. Heb alles in het huisje laten liggen en de kooi zelf, waar geen haren liggen, helemaal schoongemaakt.

Klinkt misschien niet zo fris, maar heb al het zaagsel in een schone vuilniszak gedaan en die bewaar ik nog even. Mocht ze kleintjes krijgen dan kan ik m'n handen daardoor doen en dan kijken of er dode konijntjes bijliggen en de buikjes voelen.

Zal het precies verhaal nog even uitleggen:

Ik heb haar gevonden langs een drukke weg. Ze liep daar bijna op de weg dus m'n vriend stopte (scooter) en we wilde haar naar t gras doen zodat ze niet aangereden werd. Ze was zo tam dat we d'r konden oppakken enzo dus we hebben d'r meegenomen. Er waren daar in de buurt alleen maar kassen en 1 verlaten dichtgetimmerd huis. Volgens amivedi was er ook geen konijn vermist die aan de beschrijving voldeed. Ze was zo tam en flink vermagerd dus ik weet bijna zeker dat ze is gedumpt op die verlaten plek.... Echt zielig maar gelukkig is ze nu bij ons :)

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:23

Otjuh, konijn aaien met gewassen handen en dan in het nestje gaat ook goed hoor. Door de mesthoek heen heb ik nooit gedaan. Ik zou zeggen gooi lekker weg dat zaagsel ;)
Buikjes kun je niet echt voelen, moet je zien. Gladde, bolle buikjes. Als ze erg rimpelig zijn en niet bol dan krijgen ze te weinig.

AfricanLady

Re: Konijn zwanger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:28

kan je niet even je konijn laten checken bij de dierenarts die kan zien of ze zwanger is en eventueel hoelang het nog duurd

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:37

Isabonny schreef:
Ik lees wel eens van mensen met half wilde konijnen dat ze vrij moeilijk tam te krijgen zijn. Die ervaring hebben wij dus niet.
Als je ze van jongs af aan maar genoeg in handen hebt, dan worden ze erg tam.

Die van ons is een maand geleden gecastreerd, is nu 4 maanden oud en zit gezellig bij zijn moeder en stiefpapa. Volgens de DA zou dat goed moeten blijven gaan, aangezien stiefpapa (ook gecastreerd) een erg rustige hangoor is.
Ik ben benieuwd. Tot nu toe gaat het goed. Hopen dat dat zo blijft, want het is een erg leuk konijn, nergens bang voor en springt zo bij je op schoot.

Nogal logisch.. het konijn is nog maar vier maanden. Dit komt pas als ze echt ouder worden. En natuurlijk uitzonderingen bevestigen de regel, maar over het algemeen zijn halfwilde konijnen haast niet in gevangenschap te houden tenzij je een volledig afgesloten enorm grote ren hebt. Ze kunnen zelfs klimmen je zal verbaasd staan te kijken.
Een kennis van mij heeft een groep van 10 half wilde konijnen, geweldig, maar soms zitten ze bovenin het gaas van hun overdekte ren. Ze werden naar mate dat ze ouder werden steeds wilder in hun gedrag. Het is zo ontzettend moeilijk om er echt passende baasjes voor te vinden met minimaal 10m2 overdekte ren.
Ik zelf kies daarom van gevonden dames laten helpen, dan voorkom ik het liever.
Konijnen laten inslapen op 5 maanden leeftijd vind ik echt not done, alleen maar omdat ze halfwild zijn. Ik vind het bizar dat een dierenarts daar aan mee werkt.

Ik blijf duimen dat ze schijnzwanger is.

@ animalwoman
Dat is zeer onverstandig om te doen. Een dierenarts moet dan een rontgenfoto maken en dat is ook niet echt heel gezond. Daarbij moet het konijn mee wat zo enorm veel stress kan geven dat het mis gaat. Je weet helemaal niet hoe ver ze is.
Komt er ook nog is bij dat het geen noodzaak is om te weten behalve nieuwsgierigheid van de mens dus dan zou ik alle stress besparen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:07

Als het konijn aan het plukken is kan de dierenarts ook aan de buik voelen of het zwanger is ja of nee kan je ook aan de tepels van het konijn zien er hoeft niet altijd een rontgen worden gemaakt
sommige dierenartsen willen bij dracht ook wel eens langskomen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:22

Faniek schreef:
Konijnen laten inslapen op 5 maanden leeftijd vind ik echt not done, alleen maar omdat ze halfwild zijn. Ik vind het bizar dat een dierenarts daar aan mee werkt.

Er was geen oplossing meer voor de dieren, ze waren helemaal in de stress en verwondde zichzelf met hun ontsnappingspogingen. We hadden de mannen zelfs laten castreren, maar toen wilde nog niemand een groepje overnemen.
We vonden gewoon geen thuis voor ze. We hebben verschillende opvangen gebeld... niemand wilde ze overnemen.

Omdat ze bont waren (dus geen wildkleuren, die zijn toen wel uitgezet) konden ze niet losgelaten worden.

Dus het was gewoon humaner om ze te laten inslapen dan ze nog weken of maanden in een ren te houden met veel stress. Het liep uit de hand met 4,5 maand....

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:26

Ik zou zeggen: wacht nog even af, voorzorgsmaatregelen heb je al genomen mbt het nestje, dierenarts geeft inderdaad stress, bij je thuis kost weer wat. Je ziet het vanzelf wel toch?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:55

Geryon schreef:
Gigixponys schreef:
Mijn konijn was precies een maand zwanger, en had ook vantevoren al wat haar uitgetrokken, maar het echte nestje vond ik toch pas met de bevalling. Het kan natuurlijk ook dat ze schijnzwanger is, maar die kans lijkt me heel klein als je ze gevonden hebt. Als ze zou bevallen, dan mag je zeker niet door het nest gaan zoeken naar hoeveel het er zijn enz. Als jou geur er aan blijft hangen worden ze hoogstwaarschijnlijk dood gebeten. na 18 dagen ong. Komen ze uit het nest. Dan kan je best ook nog wachten met aaien en zeker niet oppakken!! Laat ze gewoon rustig wennen aan je stem en hun omgeving en daarna kan je ze laten wennen aan aanrakingen.

@Geryon: waarom mag je een zwanger konijn niet te veel storen? Mijn konijn was namelijk veel aanhankelijker tijdens haar zwangerschap.. die zou het niet leuk gevonden hebben als ik minder was langsgekomen hoor! Of bedoel je na de bevalling?

Dat valt allemaal wel mee hoor, als het gaat om een tam konijn.

Even de handen door het hok halen en dan mag je best even snel controleren of er niet een dood jong bij zit. Die maakt de anderen alleen maar kouder. En na een aantal daagjes ook even controleren of de jongen wel gevoed worden (rond buikje). Je kan ze ook best een aaitje geven als ze rond gaan lopen :D

Dit konijn zou elk moment kunnen bevallen, ze moet de rust krijgen om een nestje te kunnen maken en om daadwerkelijk te gaan bevallen.

TS, hoop ook dat het meevalt. Heb je al besloten wat je gaat doen met de jongen, mochten het halfwildjes zijn?

Ja dat kan wel maar ik durfde het niet :') mijn konijn vond het wel nooit een probleem dat ik het hok opendeed ofzo.. ze bleef gewoon normaal doen, alleen stopte ze wel met voeden als ik er was, maar dan ging ik altijd terug weg zodat ze kon
verder doen..

Heb ze ook wel geaait hoor, maar wel pas als ze helemaal uit het nest waren, bij mij zaten ze eerst nog half er in dan ga ik er echt niet aankomen hoor ;) . En heb in het begin maar met 1 vinger geaaid, dat is ook beter om ze te laten wennen, want dan schrikken ze niet van je hand.

Konijnen bevallen meestal snachts, denk niet dat TS heel de nacht bij konijn blijft, dus rust en bevallen zal normaal geen probleem moeten zijn :)

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:34

Dagmar80 schreef:
Ik zou zeggen: wacht nog even af, voorzorgsmaatregelen heb je al genomen mbt het nestje, dierenarts geeft inderdaad stress, bij je thuis kost weer wat. Je ziet het vanzelf wel toch?

Precies ! Wacht gewoon nog even af. Moet tot 9 uur werken dus dan zie ik t wel. Ik gedrag vond ik haar vanmorgen & gister niet anders, even druk en aanhankelijk als altijd :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:01

Laptopmuis schreef:
Faniek schreef:

Er was geen oplossing meer voor de dieren, ze waren helemaal in de stress en verwondde zichzelf met hun ontsnappingspogingen. We hadden de mannen zelfs laten castreren, maar toen wilde nog niemand een groepje overnemen.
We vonden gewoon geen thuis voor ze. We hebben verschillende opvangen gebeld... niemand wilde ze overnemen.

Waar een wil is, is een weg.
Ik weet 100% zeker als je dit kenbaar had gemaakt op BB en bij mij dat we hadden kunnen helpen. Daar is het nu te laat voor, maar doe dit alsjeblieft niet weer als het overkomt en betrek het grootser, want dit is niet nodig.

@ animalwoman
Maar het heeft toch 0,0 nut.. waarom kosten gaan maken aan iets wat totaal niet van belang is? Het zit erin of het zit er niet in.. verander je zo laat in de dracht niks meer aan.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:16

Tuurlijk heeft het wel nut je weet waar je aan toe bent en ben je er teminste zeker van
En ts geeft zelf aan dat ze het niet weet of ze zwanger is

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:23

Ja, maar waarom moet je weten waar je aan toe bent? Nergens voor nodig om er zeker van te zijn, je hoeft niks aan te passen zolang.
Het komt of het komt niet.. beestje heeft genoeg stress gehad.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:47

je kan ook zelf wat aan de buik voelen aangezien het konijn goed tam is
geeft dat niet veel stres dan kan je voelen of er wat in de buik is
als ze aan het plukken is moet ze in enkele dagen gaan bevallen en dus de jongen zijn dan goed voelbaar

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:05

Aan de buik voel je in principe niets, een schijnzwanger konijn kan ook een dikke buik krijgen door de hormonen.

@ Faniek, op bunnybunch zijn ze nogal... erg beledigend als ik een vraag stel om hulp naar andere opvangen toe of mensen toe. Heb ik al eens gehad, kreeg toen enorm veel negatief commentaar dat wij de dieren hadden aangenomen en dat wij dan ook maar een beslissing moesten nemen.

Het eerste nest hebben we overigens wel kunnen plaatsen, bij mensen die een kippenren hadden en die helemaal dicht zat van boven tot onder. Tweede nest helaas niet, ons leek toen beste om de dieren in te laten slapen en de dierenarts ook. Was ook echt onze laatste optie, maar toen er weer een konijn langs de draad omhoog was gekropen en bovenin met een pootje was blijven hangen en zo een gebroken poot had... (diertje was 2 meter omhoog geklommen) wisten we het gewoon ook echt niet meer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:09

Ik vind dat jullie een goede keuze gemaakt hebben laptopmuis. Een ander opvang is ook niets voor die beestjes, als ze zoveel behoefte hebben naar veel ruimte enz.

Zou ook zeker niet zelf gaan voelen trouwens. Gewoon afwachten.. Ze kunnen door hormonen ook opgezette melkklieren krijgen. Hier hadden jongen van een nest een tante die ze ook lekker voedde :D _O-

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:14

Je kunt jongen wel voelen in de buik. De hoofdjes voel je dan maar als je niet weet hoe dit voelt dan kan je het makkelijk missen en je loopt het risico dat je ze dood drukt. Gewoon even gedult hebben nog.
Heb zelf nhd'ers gefokt voor het ras verbeteren en kreuring enzo..

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:47

Toen ik stage liep bij een opvang waren er wat konijnen zwanger en als ze bijna gaan werpen kan je de lijfjes voelen in de buik je hoeft helemaal niet hard te drukken je voelt dan allemaal bobbels

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 22:24

Wederom niks en geen nieuwe haren. Ik zal straks of morgen even over dr buikje aaien. Ik ga niet duwen ofzo gewoon even aaien.

Ik denk dat ik me te snel druk heb gemaakt :=

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:41

Vermoedelijk zal ze dan schijnzwanger zijn. Normaal zit er niet zoveel tijd tussen een nest maken en werpen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:58

Laptopmuis schreef:
Aan de buik voel je in principe niets, een schijnzwanger konijn kan ook een dikke buik krijgen door de hormonen.

@ Faniek, op bunnybunch zijn ze nogal... erg beledigend als ik een vraag stel om hulp naar andere opvangen toe of mensen toe. Heb ik al eens gehad, kreeg toen enorm veel negatief commentaar dat wij de dieren hadden aangenomen en dat wij dan ook maar een beslissing moesten nemen.

Het eerste nest hebben we overigens wel kunnen plaatsen, bij mensen die een kippenren hadden en die helemaal dicht zat van boven tot onder. Tweede nest helaas niet, ons leek toen beste om de dieren in te laten slapen en de dierenarts ook. Was ook echt onze laatste optie, maar toen er weer een konijn langs de draad omhoog was gekropen en bovenin met een pootje was blijven hangen en zo een gebroken poot had... (diertje was 2 meter omhoog geklommen) wisten we het gewoon ook echt niet meer.

Neem als dit je ooit nog een keer overkomt alsjeblieft contact op met mij.
Ik heb uit nood altijd een adresjes achter de hand met een giga grote ren, alleen moet we de dames daar ook laten helpen en moeten wij alle kosten ophoesten. In geval van nood doen we dat gewoon. We zetten ze niet in de opvang in een hokje.

@ animalwoman
Het kan ook wel als er genoeg jongen in zitten, maar het is compleet onnodig om te doen. Het komt of het komt niet.

@ Otjuh
Het komt wel is voor dat een voedster een klein beetje plukt voor een bevalling en later pas het echte nest, een beetje proefdraaien. Gewoon tot 35 dagen afwachten sinds jullie haar gevonden hebben :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:15

Zal ik de volgende keer doen :).

Had contact gehad met andere opvangen maar kreeg steeds een heel verhaal terug dat ze helaas geen faciliteiten hadden voor de dieren. Ene opvang wilde wel de wildkleurige wel opvangen (terwijl in de mail stond dat we de wildkleurige al naar een wildopvang gebracht hadden zodat ze uitgezet konden worden en dat we enkel de bonte nog hadden),... ze zaten hier in een voliere van 5 bij 1,5 meter met een schuilhok. We hadden ook takken afgezaagd en die in de voliere gestoken zodat ze zich daarachter konden schuilen. Maar ze verwondde zich zelf telkens met hun ontsnappingspogingen. De dames waren toen niet geholpen, de mannen hadden we wel laten castreren via de dierenarts.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:12

Was ze nu zwanger?

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:35

Nee :') hahah me druk gemaakt om niks!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:41

Wat bedoelen jullie met halfwild?
Want ik ken iemand en bij hun zat een tijdje een haas in het hok. Ze kregen kleintjes, en omdat ze al vanaf wanneer het kon tam warden gemaakt waren ze ook supertam.
Een van die kleintjes heeft nog wel vaker een nestje gehad en ook die warden allemaal hartstikke tam.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:34

Geen kleintjes dus, nou ja, hoef je ook niet druk te maken wat betreft nieuwe baasjes zoeken!