Toebehoren kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:40

brechtje122 schreef:
IndianLady schreef:
2 kittens nemen

Ben ik het ook mee eens :j Wij hebben ook een tijdje geleden kittens genomen en ze spelen zo veel met elkaar!

en ik ben het er niet mee eens :) Katten kunnen prima solitaire dieren zijn. Zijn niet perse groepsdieren.

wij hebben onze katten allebei tegelijk genomen. Broertje en zusje en ze waren heel lief naar elkaar tot ze een maand of 6 werden... sindsdien is het haat en nijd en is de poes het liefst bij mensen en heeft haat aan alles wat op 4 poten loopt. Die doe je geen plezier met een extra kat erbij ;) ze zijn inmiddels 12.

Dus nee, in mijn ogen hoef je echt niet persé 2 katten te nemen. zolang je de kitten maar genoeg aandacht geeft :) en dan heb ik het niet over een aai over de bol, maar echt actief mee spelen :) koop leuke kattenspeeltjes, houd ze lekker bezig, zorg er voor dat ze een hoop energie kwijt raken elke dag :)

Anoniem

Re: Toebehoren kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:48

Hier een kat geruild omdat ze niet fijn samen kon leven met andere katten. En omdat de kat van mijn oma gewoon niet meer te vertrouwen was bij mijn oma. Ruil is perfect geweest voor beide katten. Mijn kat is zeer tevreden en geniet volop van de aandacht en geen andere katten om haar heen. En de kat van mijn oma zit hier helemaal op haar plek. Wel vinden de katten elkaar nog eng. Maar ze liggen nu wel steeds bij elkaar in de buurt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:51

En dat bedoel ik dus met dat je absoluut niet perse 2 kittens moet nemen. Katten zijn geen kudde/roedel/groeps dieren van zichzelf is mij altijd verteld. Dat neemt niet weg dat je wel gewoon veel sociale katten hebt, maar dit geld dus niet voor allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:56

lifaya schreef:
En dat bedoel ik dus met dat je absoluut niet perse 2 kittens moet nemen. Katten zijn geen kudde/roedel/groeps dieren van zichzelf is mij altijd verteld. Dat neemt niet weg dat je wel gewoon veel sociale katten hebt, maar dit geld dus niet voor allemaal.

Van nature zijn ze ook solitair. Maar voor Kyra is het dus wel goed geweest dat ze nu soortgenoten heeft. En het gedrag wat ze vertoonde bij mijn oma (aanvallen, waardoor oma laatste keer ernstig is komen te vallen) doet ze hier niet meer.

Dus het is per kat verschillend.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:57

Katten zijn gedomesticeerd, waardoor ze een beetje in de kittenfase blijven hangen. Hierdoor vinden ze het vaak toch echt wel leuk om een maatje te hebben (zoals in het nest), ook al zijn ze in de natuur solitair. Onze 3 katten spelen en slapen elke dag samen (niet uit hetzelfde nest, niet tegelijkertijd aangeschaft). Als je zorgt dat de kat veel aandacht krijgt kan het overigens heus wel alleen hoor, maar als hij hele dagen alleen zit is het toch wel wat leuker als hij een vriendje heeft. Maar ze moeten elkaar inderdaad wel liggen.

Zorg verder dat je investeerd in goed voer. Er is zoveel rommel op de markt. Hierover kun je heel veel vinden, bijvoorbeeld even rondzoeken hier op bokt.

Verder heb je denk ik wel een compleet idee van wat je nodig hebt als je de reacties hierboven leest.

Als je kat een binnenkat wordt is een nagelschaartje ook wel nodig en eventueel een goede kattenborstel (furminator werkt echt als een trein) zodat niet je hele huis vol haar ligt als hij gaat ruien.

Qua kattenbak maakt het voor de meeste katten niet zo uit, je kan dus gewoon eentje uitkiezen die je mooi vind. Als het kitten nog heel klein is kan hij misschien het deurtje nog niet goed openkrijgen, dus in het begin kan je die er uithalen. Wij hebben 1 kat die erg angstig is. Zij werd altijd erg bang als er iemand binnenkwam terwijl zij in zo'n afgesloten bak zat om haar behoefte te doen. Als oplossing hebben we een kattenbak met een doorzichtige kap erbij, zodat ze om zich heen kan kijken. Dit werkt goed, maar is alleen nodig bij een schichtige kat.

Wat ook erg leuk, maar niet echt noodzakelijk is, is een krabmeubel. Wij hebben een grote die bijna tot het plafond komt en waar meerdere ligplekjes, hangmatjes, speeltjes etc aan zitten. Dit vinden ze helemaal geweldig en ze zitten/spelen/slapen er elke dag in. Ook laten ze hierdoor de meubels wat meer met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:01

Waarom is een nagelschaartje nodig? Onze katten hebben alleen krabpaal en nagels zijn goed op lengte.

Maar moet er bij vertellen dat mijn kat vanaf het begin liever bij mensen is dan bij andere katten. Ze liep mij ook altijd achterna. En toen ik bij mijn vader woonde, deed ze net alsof ze er al jaren woonde. Liep gelijk naar de kattenbak en daarna door naar voerbak en ging toen tevreden slapen bij mij op schoot. En toen ze naar oma ging, precies zelfde verhaal.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:04

Nou, die van ons hebben meerdere krabmeubels waar ze veel gebruik van maken en die hebben echt messen. Eentje blijft zelfs continu overal aan hangen met haar nageltjes als ze niet op tijd zijn geknipt (we hebben een filmpje van haar als kitten van 5 weken bij de moeder dat ze al bleef hangen, dus misschien kan ze ze gewoon niet zo goed intrekken), dan krijgt ze zichzelf echt niet meer los en raakt ze in paniek.
Bij de andere twee houd ik ze gewoon een beetje bij ter bescherming van mezelf en mijn meubels, maar voor hun zou het niet per se noodzakelijk zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:44

belangrijkste wat je niet moet vergeten VOOR dat je het kitten aan schaft dat ze minimaal 12 weken moet zijn (liefst 16) wil het kitten gescheiden worden van moeder en broers/zussen. Ga niet voor een zielig verhaal dat het te druk wordt maar pas vanaf die leeftijd mee nemen! De rest wijst zichzelf.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:28

Het meeste is toch wel genoemd misschien in plaats van drinkbakjes een drinkfontein gaat hier toch echt de voorkeur maar bij mijn katten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:33

een pillenschieter: altijd handig als poeslief later een keer een pilletje wil en niet zo gemakkelijk is met pillen toedienen.
Had er vroeger ook nooit van gehoord maar toch een fijn ding om bij de hand te hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:22

katten zijn solitair levend sinds mensen dat denken en sinds ze te vroeg uit nest gehaald worden en onvoldoende of geen normaal kattengedrag aan leren. Kijk maar eens bij de wilde katten groepen op straat/campings e.d. dat zijn groepen en geen solitair naast elkaar levende katten. Wel hebben ze een stevige rangorde onderling maar tja konijnen zijn ook groepsdieren en honden, paarden ook en toch kan je bij die dieren ook niet klakkeloos alles bij elkaar zetten en accepteren ze allemaal andere soortgenoten zonder problemen......

Oftewel ik geloof er niet in dat onze huiskatten solitair levend zijn over het algemeen. Daar zie ik ook in het asiel onder de volwassen katten teveel vriendschappen ontstaan en teveel samenwerking. Dan zou het in groepsverband houden van katten in een asiel onmogelijk zijn en laat ons nu zeer zelden problemen hebben binnen een groep katten (de eerste dagen is het aftasten maar vaak is het zeer snel goed onderling en liggen er zelfs regelmatig volwassen katten samen en spelen en ravotten samen terwijl ze elkaar echt niet kenden).

Nu is mijn eigen kat wel weer zo dat ze kittens geweldig vind maar volwassen katten hoeft van haar niet. Ze accepteerd ze maar verder geen soort van 'band' mee. Dit terwijl ze tot 4 maanden leeftijd bij moeder en nestgenoten geweest is. Ze weet uitstekend de kattentaal en beheerst die ook maar zoekt gewoon geen contact echter ze gaat het ook niet uit de weg en ze weet goed met andere katten te communiceren.