Puppy word 'boos'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:04

Toen mijn pup rond die leeftijd was deed ze het ook af en toe.
Was over zodra ik naar puppy cursus ging
Misschien kunnen jullie aan de instructie op jullie puppy cursus uitleggen wat ze doet en advies vragen, zij kennen de pup

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:09

Joscaa schreef:
In de bench stoppen vind ik altijd een beetje naar als 'straf'. Je maakt ze wel duidelijk dat ze iets fout doen, maar ik wil dat mijn hondje in zijn bench gaat liggen, als ze even tijd voor zichzelf wilt/niemand die aan haar zit. Ik wil dat als ze uit gaat rusten van druk spelen oid, dat ze lekker in haar bench gaat liggen. 'S nachts zit ze in haar bench met slapen, dus ik wil niet dat ze iets negatiefs linkt daaraan.
Wel heeft ze een kussen naast haar bench, dus ze word wel eens op haar plek gestuurd als ze vervelend is en dan mag ze zelf kiezen waar ze heen gaat (kussen/bench), maar haar lang blijven negeren etc doen we niet hoor.

Snap wat je bedoeld, het is toen ze wat ouder werd dat ze niet van ophouden wist. Ze sliep ook in haar bench savons en liep er zelf in. Is gelukkig niets 'naars' aan gelinkt, maar ze moest het wel heel bont maken moest ze even afkoelen. (vond het heel leuk om bovenop je te springen, weg te rennen, voor je neus te zeiken, en dan wegrennen alsof het inderdaad een spelletje was). Maar snap heel goed wat je bedoeld, dat het dan een soort strafhoek lijkt te worden. Heeft bij mijn pup heel goed gewerkt, die ging na 5 min gewoon in haar mand liggen en dan deden we het deurtje weer open en kwam ze gewoon lief een knuffeltje brengen om te spelen. Zo vind ik dat wel leuk en dat pakte ze heel snel op. Als ze zelf moe werd liep ze ook zo der mand in. Moet wel zeggen, ik heb een heel klein formaat Toller en het is een bench van 2 bij 1,5.. haha

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:10

Niks dominantie, dat is standaard het antwoord tegen woordig... Pup wordt gecorigeerd en daagt vervolgens zijn speelmaatje uit om te gaan spelen.. Bijten en wegrennen is een typisch spel wat jonge pups doen bij oudere honden. En TS geeft al aan dat zij het meeste met hem speelt, logisch dat hij nog wat moeilijker te corigeren is door haar..

TS je pup is niet boos maar daagt je wel uit. In plaats van hem de volgende keer van de bank af te duwen kun je beginnen met het woordje "AF" te leren (tenzij jullie dat woord gebruiken om te gaan liggen, kies dan een woord) Niet boos worden maar wel consequent optillen en op de grond zetten. Daarbij zeg je GA AF of OP de grond. Dit blijven herhalen en af en toe eerst het commando proberen en dan eraf tillen als ie niet vanzelf gaat.

Zorg ervoor dat jij de spelletjes begint met hem en dat jij besluit wanneer jullie klaar zijn. Niet hij. Voor nu heb je een pittig pupje wat zijn grenzen opzoekt, geef hem die grenzen ook dan komt het vanzelf goed. Lekker met de cursus bezig blijven en thuis consequent zijn en veel oefenen ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:11

Felineepino; Als je weet hoe je er mee om gaat, kan het geen kwaad inderdaad, maar denk dat het bij TS (13, onervaren) geen goed advies is om te geven, want denk dat het dan wel gauw verkeerd gelinkt gaat worden. :j Maar ik snap je punt hoor!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:12

Die van ons heeft dat ook een periode gedaan.
Hij ging alsware met je in discussie ;) (of althans, die naam hebben wij eraan gegeven). Helaas voor ons die de mogelijkheid om een puppycursus te volgen(wonen op Schiermonnikoog en min aantal pups was te weinig en iedere week op en neer reizen was voor ons geen doen). Bij de vorige 2 honden wel gedaan, omdat er toen wel cursussen waren op het eiland. Dus helemaal blanco waren we niet.

Wij beginnen met "nee" en als ze dan nog doorgaat, zonder emotie oppakken en in de bench zetten. Bij het wegrennen moet je dat even met 2 personen doen. Het was al heel snel gewoon klaar, nu begrijpt ze "nee" goed en hoeft ze nooit meer met die reden in de bench.

9/10 keer was het bij die van ons gewoon vermoeidheid. Gaan etteren, maar eigenlijk kapot zijn. Net als kleine kindjes die dan vervelend worden. Dus als we haar dan in de bench deden, viel ze direct als een blok in slaap!

Edit: Die van ons is de bench zeker niet als straf gaan zien. Om die reden hebben wij haar er ook zonder emotie altijd in gezet, nooit boos...

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:12

Citaat:
Op zich is het heel natuurlijk dat een hond zijn eten verdedigt. Het heeft dan ook niks met dominantie of algemeen agressief gedrag te maken. In de natuur zal een hond of wolf vaak proberen zijn buit te verdigen, soms ook tegen een hoger in de hiërarchie staande soortgenoot. De regel is: wat je hebt mag je proberen te houden.

http://www.licg.nl/vy/

Ze moeten nog zoveel leren. Je wilt dat ze je vertrouwen en met je willen samenwerken.

Dus ik geloof niet dat de pup hier dominant is. Al gaat het niet om voedsel.
Die is aan het uitvissen hoeveel ruimte hij heeft in de regels (het zijn net kleine kinderen) en wil gewoon ook spelletjes spelen.

LindyH

Re: Puppy word 'boos'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:14

Volgens mij is de pup niet 11 weken oud maar al 11 weken bij TS. Best een behoorlijk pup dus al.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:16

Joscaa schreef:
Felineepino; Als je weet hoe je er mee om gaat, kan het geen kwaad inderdaad, maar denk dat het bij TS (13, onervaren) geen goed advies is om te geven, want denk dat het dan wel gauw verkeerd gelinkt gaat worden. :j Maar ik snap je punt hoor!

Ja dat is misschien wel waar.. En daarbij alle honden verschillen en ik moet zeggen dat ik het best makkelijk heb gehad met demijne..

Wil er mee zeggen, echt 'boos' worden werkt volgens mij niet top bij een pup, duidelijk en consequent zijn wel. Heeft bij mij inieder geval wel geholpen :j

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:17

Klinkt als een pup die een leuk spelletje ontdekt heeft en door heeft dat z'n gedrag aandacht/reactie oplevert.

Toen die van ons in die fase zat, kreeg ze gewoon een strenge NEE! en verder werd ze genegeerd. Soms ging ik gewoon iets anders doen, zonder nog maar enige aandacht aan haar te schenken.
Vinden ze niet leuk, dus de lol was er al gauw vanaf ;)
Leg het ook eens voor bij de cursus, daar kunnen ze vast wel tips/adviezen geven

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:22

Joh het is een pup, wanneer hij gaat bijten hem op de grond zetten en gedrag negeren.
Komt hij terug weer op de grond zetten en negeren... dan is de lol er snel vanaf.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:31

Puppycursus. En niet een van ''Doet ie het goed, krijgt ie een koekje''. Wij hebben een vrij strenge en hardhandige cursus gedaan. En die van ons luisterd nu perfect. Ik had 'm allang een mep over zijn neus gegeven als ik jou was. :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:36

Als je nou iets probeert te vinden waar hij wel in mag bijten? En dan met hem spelen? Het is een pup, die wil spelen. Zijn moeder zou hem in zijn nek pakken en even ergens anders neerleggen of even vasthouden. (En dan nog zal hij "spelend" rond gaan rennen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:40

Mensen..... het is een baby......

die zijn niet dominant.

Bovendien is de dominantietheorie nogal achterhaald.

Mijn pupsel deed dat ook, on je handen en voeten bijten, die ging achter je voeten aan vangen enzo :')
het enige wat hielp: me omdraaien en het negeren. Is gewoon spel, en voor hem is het hartstikke leuk. Hij moest wel leren dat je best met mensen mag spelen, maar niet mag happen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:07

Dat is gewoon spelen. Ik ken geen pup die het niet doet! Bijten en wegrennen is gewoon een spelletje, en omdat jij vaak met hem speelt doet hij dat bij jou. Gewoon lekker laten spelen, maar dan wel het commando 'zachtjes' aanleren. Dat heb ik zo gedaan:
Je neemt een hondenkoekje/stukje vlees/kaas in je hand, de pup wil het hebben en zal misschien in je hand gaan bijten. Nu zeg je steeds 'zachtjes', en geef je het lekkers nog niet. Zodra de pup je hand gaat likken ipv bijten, krijgt hij het lekkers en een uitgebreide beloning. Werkt super!
Ik speel nog steeds op deze manier met mijn hond (hond is nu 8 jaar), maar dan wel met het commando 'zachtjes' als 'ie te enthousiast wordt. We vinden het allebei een leuk spel, en we hebben echt geen dominantieprobleem hoor!

Over dat knijpen in de bovenkaak bij het bijten: bij het spelen pak ik mijn hond ook wel eens bij zijn bovenkaak, vindt 'ie alleen maar grappig :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:12

amies100 schreef:
Wilawander schreef:
Jongens dominantie?????? met 11 weken????dat is een heel normaal puppygedrag.... :x Wat een adviezen..

Misschien bij jouw pups :+
laatst nog een extreem dominante pup van 8 weken gezien (Mechelaar, gefokt voor de sport). Als tegen hem verteld werd dat iets niet mocht dan stond meneer meteen klaar.
Nu is het eindelijk eruit maar dit kun je gewoon absoluut niet hebben bij een grote hond.

En mijn kruising bullterrier x amerikaanse bulldog was ontzettend dominant met 3 maanden, kroop bij vreemde mensen tot altijd boven het hoofd en liet zich eigen absoluut niet neerleggen.

Elke pup doet dat vroeg of laat en is ook heel normaal. Zou me eerder zorgen maken als dat niet zo is. Hebben onze pups ook allemaal gedaan en daarvan is er geen één dominant. Dat hele dominantie gedoe is zo achterhaald.

Gewoon lekker ravotten met de pup iets anders aanbieden om op te kauwen als je het teveel is. Heb hier een nest pups liggen en als je ziet hoe hard dat gaat tussen mams en pups dat heeft niks met dominantie van doen maar gewoon lekker spelen. Niks raars aan.
Wat je wel moet aanleren is dat hij stopt als jij dat wilt. Dus commando Nee en wat anders gaan doen en gedrag negeren. Hebben ze zo door.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:14

Alle mensen die zeggen dat de pup dominant is (en op z'n flikker moet krijgen) verwijs ik even door naar dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1739172

Pup is niet dominant, hij reageert op wat jij doet. Ontzettend veel pups zouden deze reactie geven als je hem van de bank afduwt. Duwen zorgt sowieso bij energieke honden (pup of niet) ervoor dat ze 2x zo snel en druk weer bij je terug zijn.
Hond gewoon negeren en een keer duidelijk 'nee' zeggen als hij op de bank erbij wilt. Blijft hij dan mooi van de bank af kun je hem belonen.

Puppies bijten overal in, net zoals babies ook alles in de mond stoppen. Ooit een nestje puppies gezien? Dat rolt over elkaar heen, gromt, bijt en daarna kruipen ze het liefst met z'n allen tegen elkaar aan. En ook mama wordt regelmatig gebeten, maar die doet dat niks hoor, kleine puppietandjes kan ze wel hebben.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:16

voorkomen dat hij op de bank springt is noodzaak

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:20

Volkomen normaal gedrag. Mijn jongste hond is bijna een jaar en heeft er nog wel eens een handje van ;)
Krijgt de hond wel genoeg aandacht als in samen spelen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:22

Een pup die een pup moet opvoeden, werkt niet zo goed. Laat je ouders hierbij helpen. Zij zouden het moeten weten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:46

Wilawander schreef:
Jongens dominantie?????? met 11 weken????dat is een heel normaal puppygedrag.... :x Wat een adviezen..

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
AMEN!!!
dit is dus de reden waarom ik een pup van mij heb terug gekregen! er werd maar onnozel gezegd dat het dominant was en dat ze haar moesten straffen.. conclusie het gedrag werd van kwaad tot erger omdat ze gewoon weg niet begrepen werd.. uiteindelijk durfde ze niet meer in de bench omdat ze daar voor straf in moest, ik hoefde maar eh te zeggen en ze "kroop in elkaar"
TS kijk asjeblieft uit met dit soort rare adviezen, hier word je hond absoluut niet beter van en het schaadt de band tussen jullie!

belangrijk is om je pup RUSTIG te leren wanneer hij wel en niet op de bank mag, koppel er een commando aan (vb, op de bank - snoepje, of aai.. "van de bank" snoepje of aai )
mag je pup zowiso niet op de bank probeer het dan te voorkomen, zet hem rustig van de bank af en niet aan z n riem er af sleuren! beloon het gewenste gedrag altijd, vind jij het heerlijk dat hij rustig bij je voeten ligt, bevestig dit dan!

zoals al vaker gezegd bijten hoort er bij, dit betekend niet dat je wel je pup moet leren niet te bijten.. hoe doe je dat op een normale manier?
http://www.youtube.com/watch?v=c77--cCHPyU

http://www.youtube.com/watch?v=6vrPDMc-I-k

met slaan, in de wangen knijpen, op de rug leggen etc maak je de band kapot of.. als je nog geen band hebt want dat duurt wel een tijdje krijg je die ook niet eens ;) het heeft drastischere gevolgen dan men denkt...

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:56

Elke puppy bijt, de een wat meer dan de ander. Gewoon je hond eerlijk aanpakken, niet van bank af sleuren maar probeer het eens met stemgeluiden. En als hij er niet op komt een klein koekje geven. Het is ook nog maar een puppy. Natuurlijk moet je slecht gedrag niet belonen, maar om gelijk een klap uit te delen bij zo'n jong beest helpt ook niet echt. Puppycursus is misschien handig voor nieuwelingen in het hondengebied, maar het is niet persee nodig. Mijn hond is een schat en daar was geen puppycursus bij nodig :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:08

Bijten van pups moet wel echt afgeleerd worden.
Mijn tante zit nu met een 9 maanden oude 'pup' en die bijt echt flink door nu met spelen. Heeft constant de handen open, heeft het haar nooit afgeleerd probeert het nu wel. Maar is een beetje te laat hé....

Dus dat bijten zou ik echt zo snel mogelijk proberen eruit te krijgen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:09

xBerber schreef:
Wij hebben een vrij strenge en hardhandige cursus gedaan. En die van ons luisterd nu perfect. Ik had 'm allang een mep over zijn neus gegeven als ik jou was. :o
Hardhandig hoef je echt niet te doen hoor, gewoon consequent en duidelijk blijven zijn is net zo effectief.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:17

xBerber schreef:
Puppycursus. En niet een van ''Doet ie het goed, krijgt ie een koekje''. Wij hebben een vrij strenge en hardhandige cursus gedaan. En die van ons luisterd nu perfect. Ik had 'm allang een mep over zijn neus gegeven als ik jou was. :o

Da's vast de goede manier, een pup die wil spelen hard slaan...Wat een verstand.....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:27

Kleine dingen helpen al, zoals je al zelf zei.. als hij je in je duim bijt ofzo kan je zijn lip ertussen drukken. Als hij jou dan bijt doet het hem ook pijn.
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 13-09-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt