Hoe lang katten alleen thuis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:06

Ik heb buren met een kittenopvang, grote kattengekken dus :), die geven mijn kat met plezier z'n brokkies en zakje :j

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:12

Och jeetje als ik jullie zo lees dan vind ik mijzelf nogal een mietje.
Als ik langer als 6 uur weg ben voel ik me al schuldig. Wij gaan dus
ook geen nachtjes weg, ondanks dat het wel trekt soms, bijv.
zoals in de zomervakantie als iedereen maar steeds vraagt, gaan
jullie ook met vakantie?! We kunnen wel oppas regelen, alleen
vind het zo sneu voor onze poes om haar zo lang alleen te laten
aangezien ze alleen is en niet na buiten kan.

Liselot

Re: Hoe lang katten alleen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:50

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:30

Mijn katers gaan tijdens onze vakanties naar een kattenhotel :)

Voor een nachtje weg de bakken goed schoonmaken en water/voerbakjes goed vullen.
Langer breng ik ze naar het hotel dus.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 20:59

Ik heb drie katten :)
Mijn grootste zorgen zijn eigenlijk vooral: een smerige kattenbak, waardoor ze ergens anders hun behoefte gaan doen. En dat ze iets opeten wat niet mag en gaan braken (gebeurt helaas nog wel eens). En ik ga me ook schuldig voelen, omdat ze alle drie erg gehecht zijn aan me (lees: continue om aandacht vragen als ik overdag weg ben geweest).

Zoals ik het tot nu toe lees qua reactie's hier: een flinke berg brokjes, paar bakken vers water, schone kattenbakken en alle speeltjes in huis rondgestrooid. Dan kan ik prima 1 of 2 nachtjes wegblijven..?

Het zal trouwens gaan om 1x per twee maanden. Zeker niet vaker.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:02

Ik voel me ook al schuldig als ik een dag weg ben :+ Een kattenfontein, leuk! Dacht ik ook..na nacht 1 hebben ze hem helemaal opengehaald, filter er uitgesloopt en het was 1 natte bende. Nog een dag 2 geprobeerd maar ook toen werd ie helemaal uit elkaar gehaald. Dus mijn heren mogen het doen met een gewone drinkbak! Stelletje slopers :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:05

Rebel_Jits schreef:
Zoals ik het tot nu toe lees qua reactie's hier: een flinke berg brokjes, paar bakken vers water, schone kattenbakken en alle speeltjes in huis rondgestrooid. Dan kan ik prima 1 of 2 nachtjes wegblijven..?

Ik zou me er echt die 1x in de 2 maanden niet druk om maken. Ze overleven het echt wel zonder je :+

Die van mij plakken ook heel de dag aan me, maar alleen komt ook gewoon goed hoor. Je hebt ook nog een eigen leven ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 00:15

Mijn kat is echt een ontzettende aanhankelijke kat. Die zou ik het niet aan kunnen doen om de hele tijd alleen binnen te zitten. Daarbij krijgt hij rauw vlees, dus ook dat kan ik niet voor 2 dagen neerzetten.

Maar heb je 2 redelijk onafhankelijke katten en voer je brok, dan is dat goed te doen. Je zou eventueel een extra kattenbak neer kunnen zetten (mijn kat gaat dus echt niet naast een drol zitten, die heeft in z'n eentje dus 2 bakken :') ).
Flinke bak water neerzetten (die ze niet om kunnen stoten) en alle propjes/dingetjes die ze niet mogen hebben opruimen.

Moet zeggen dat de katten die ik wel eens eten moet geven als mensen op vakantie zijn, wel altijd buiten blijven. Maar voor 1 nachtje kun je ze best binnen laten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 05:59

als je kat het aan kan en je voert brok gewoon ruim voldoende neer zetten voor die paar dagen en eventueel een extra kattenbak mocht hij/zij aan de dunne raken.

Mijn eigen kat is zeer aanhankelijk 2 dagen alleen thuis zou ze compleet weg kwijnen dus haar zou ik mee nemen of naar een pension moeten doen (voor mijn eigen gemoedsrust zou ik voor pension kiezen).

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:13

Mijn (schoon)familie woont allemaal redelijk ver weg dus de katten blijven met enige regelmaat een nachtje alleen thuis. Als we er niet zijn liggen ze vooral te slapen. Bakken schoon, lading voer neerzetten. En mijn vriend zet vaak nog een bakje met water in de gootsteen. Dan weten we zeker dat ze goed blijven drinken (ze mogen namelijk niet op het aanrecht dus dus water uit de wasbak drinken is veeel lekkerder).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:17

Wij zijn rustig hele dagen weg, ook wel eens twee dagen en een nacht.
We vullen de brokjes helemaal af en flink wat water, maar onze katten kunnen ook zelf in en uit door een kattenluik.
Ze krijgen hier alleen ook meestal wat als de hond zijn eten krijgt twee keer per dag en dat missen ze dan.
Gaan ze niet dood van.
Als we langer dan twee dagen weg gaan zorgen we dat er minimaal 1x per dag iemand effe komt kijken en ze wat lekkers geeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:21

Rebel_Jits schreef:
Mijn grootste zorgen zijn eigenlijk vooral: een smerige kattenbak, waardoor ze ergens anders hun behoefte gaan doen. En dat ze iets opeten wat niet mag en gaan braken (gebeurt helaas nog wel eens). En ik ga me ook schuldig voelen, omdat ze alle drie erg gehecht zijn aan me (lees: continue om aandacht vragen als ik overdag weg ben geweest).

Maak je dan elke dag de kattenbakken schoon?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:31

2 dagen en een nacht ik zou dan geen rust hebben hoor.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:36

Zo te lezen ben ik ook nogal een pietje precies als het op onze katten aan komt. We hebben er vier op ons appartement, ze komen niet buiten. Ze krijgen 's ochtends brokjes en 's avonds vlees. Met name de tijd van het eten 's avonds kan door ons werk nogal eens verschillen. Als we een dag langer weg zijn krijgen ze ook wat brokjes in hun Funboard, kunnen ze eventjes vooruit. Maar ik zou nooit langer dan 24 uur weg gaan zonder dat ze dan tussendoor hun eten krijgen.

Een hele bak brokken klaar zetten voor een paar dagen werkt niet, ik heb twee vetzakken van katers en die vreten tot ze uit hun voegen barsten, ten koste van de dametjes.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:00

Citaat:
Een hele bak brokken klaar zetten voor een paar dagen werkt niet, ik heb twee vetzakken van katers en die vreten tot ze uit hun voegen barsten, ten koste van de dametjes.

Hier ook 2 katers die zich zouden doodvreten als ze konden en dan een klein frèle poesje dat met mondjesmaat eet.
Als ik die 2 dikken eten geef verorberen ze het als uitgehongerde wolven en elke keer ik aanstalten maak om naar de keuken te gaan, staan ze er al te blèren.
Als ik wegga doe ik toch gewoon het aantal nodige dosissen (2 per dag) in de voerbak. Bij thuiskomst blijkt er altijd nog over te blijven.
Ze eten, maar een pak minder dan wanneer ik thuis ben.
Om vervolgens bij thuiskomst om eten te mauwen terwijl er nog een halfvolle bak staat :P .

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:04

Ik heb twee katten en die kunnen prima een weekendje alleen zijn. Ik heb altijd een grote bak met droogvoer staan en een grote bak met water. Als ik ze dan weer zie dan liggen ze op precies dezelfde plek waar ze lagen toen ik weg ging...(ik heb echt luie donders, alleen maar eten, naar de kattenbak en slapen) :n

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:07

Rebel_Jits schreef:

Ja hoor, gewoon voldoende water en eten neerzetten, we doen altijd verschillende glazen kommen water, dan kunnen ze het zeker niet omstoten en is er altijd voldoende water te vinden. Katten zijn wat dat betreft gelukkig wat gemakkelijker dan honden :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:09

dierenfan schreef:
Mijn eigen kat is zeer aanhankelijk 2 dagen alleen thuis zou ze compleet weg kwijnen

Zal wel meevallen, het is een dier. Die overleeft het echt wel.

Hier ook 2 zeer aanhankelijke en behoorlijk eenkennige katten, die gaan echt niet dood als ze mij even niet zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:14

Ik doe dierenoppas en moet dan soms weken in een ander huis logeren. Dan ga ik niet elke dag terug naar huis, kost me teveel benzine en tijd (druk genoeg met de oppasdieren) ;)

In die tijd laat ik de katten gerust twee dagen en een nacht alleen. Grote bak brokjes, grote bak water en een schone kattebak en ze leven tot nu toe nog steeds :)

Mijn Snoetje is nogal fan van mijn persoontje en 'zwaait' me elke dag uit als ik naar mn werk ga, maar zij blijft als ze zo'n paar dagen alleen is geweest echt gewoon in haar mandje liggen als ik thuis kom hoor. Die is blijer dat ze weer eens de achtertuin in mag dan dat ze mij ziet (altans, zo lijkt het)

Katten kwijnen echt niet zomaar weg.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:33

hier zijn ze nooit lang alleen thuis, maar als.. dan krijgen ze extra water en flink wat droog voer..
gaan echt niet dood als ze een dag wat minder krijgen te eten hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:42

Toen ik nog niet samenwoonde ging ik op vrijdagavond naar mijn vriend en kwam zondagavond weer, dan kwam mijn zusje ze meestal 1-2x eten geven. Maar als ik pas op zaterdag (namiddag/avond) heen ging, dan gaf ik ze voor 1 dag eten in het bakje, waterbak vol, kattenbak schoon en konde ze zich prima redden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:51

Onze kat is ook rustig een of twee nachtjes alleen, als het meer is hebben wij gelukkig genoeg lieve buren die op willen passen. poes komt niet buiten dus er moet dan wel echt elke dag even iemand komen kijken of ze alles nog heeft en of de bak nog gedaan moet worden.
Afgelopen zomer heeft een buurman op poes gepast en die heeft elke dag zeker 1,5 uur bij haar gezeten, super lief, want voor mij is in zo'n week enkel even voeren en schone bak echt wel voldoende.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:52

Die van mij zitten regelmatig een weekendje alleen thuis. Van vrijdagavond tot maandagochtend. Genoeg water en een flinke hoeveelheid voer en ze zijn tevreden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:54

Ik heb drie katten en woon in een appartement. Ze kunnen dus niet even naar buiten om daar een vogel of muisje erbij op te eten.
Normaal gesproken voer ik vlees en brok (niet tegelijk), dus ze zijn brok gewend. Scheelt ook dat ze enkel hun maagjes vol eten en dan ook stoppen met eten. Ze proppen niet tot ze barsten :D

Qua kattenbakken: ik heb er nu twee staan. Deze schep ik om de dag uit en als al het grit verzadigd is/de boel stinkt me te erg na uitscheppen, krijgen ze een compleet schone bak.

Zal het binnenkort maar eens proberen met 1 nachtje weg. Zo te lezen moeten ze dat wel overleven :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:34

Bellatrix schreef:
Oh dat is nog prima te doen. :j
Ga er eens naar kijken, bedankt!!

Kijk eens op zooplus.de. Kennis heeft m ook. Die katten zijn er dol op! Ik vind t geluid irritant

Mijn katten zijn max 1,5 a 2 dagen alleen uiteraard wel met veel voer en water. Langer kan niet. Ze zijn best kieskeurig met hun bak.