Ik kreeg een 2-jarige herplaatser in huis die gericht beet als hij dacht dat we iets af wilden pakken van hem. En weet je wat we eraan hebben gedaan? He-le-maal niets. Gewoon negeren. Of tenminste, echt bijten mocht hij niet en leverde een fikse brul op maar grommen, verstarren, dat mocht gewoon. Met als resultaat dat ik nu zijn favo speeltje kan pakken terwijl hij er bovenop staat, want hij vertrouwt erop dat wij zijn eten/speeltjes totáál oninteressant vinden en niet af gaan pakken.
Uiteraard is een hond met bezitsagressie zijn eten aan het verdedigen. Maar dat doet hij alleen maar als hij ook reden heeft te denken dat jij het af gaat pakken. En wat is dan jouw conclusie? "Ik pak het af."
..dat werkt dus niet. Laten merken dat jij zijn eten helemaal niet wil hebben en dat je zelfs af en toe nog wat extra eten in het rond strooit als je in de buurt komt maakt dat de hond denkt 'oh leuk, baasje erbij is gezellig en kan extra eten opleveren dus ik hoef mijn voer niet te verdedigen!'
Ga deze nog even heel uitgebreid lezen maar ik wil alvast wel even reageren op wat hier nu besproken word qua grommen en signalen..
Ging niet helemaal zoals gepland
) Dus ik vind het niet helemaal onzinnig om de hond te leren dat het niet erg is als er iemand aan z'n eten zit.
ben ik het 100% mee eens
het laten wachten op het commando voordat ze kogen eten