Konijn laten dekken in het najaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:16

Of terwijl: Een mens die dieren in een klein kooitje bij elkaar zet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:16

Myraxhorsey schreef:
Nogmaals een broodfokker is iets heel anders dan wat ik doe

Maar op geen enkele manier minder verkeerd! Je wil voor je eigen lol een nestje fokken... dat opvangen al vol zitten? Ach pech! Dat je er te weinig verstand van hebt dus niet weet hoe te handelen op het moment dat er iets fout gaat? Pech!

Klinkt dat jou zelf ook niet behoorlijk egoistisch in de oren? Je bent 16, daar kun je dus best al over nadenken.

Daantjee12

Dat is wel een extreem geval. Broodfokken is niet alleen maar dat. Het kan ook in mindere maten, en dan wordt ook broodfokken genoemd :) Wij hadden ook een koppel met een 'gecastreerde' ram gekocht (niet dus) meteen laten castreren toen we erachter kwamen. Nee voor mij nooit meer.. Asiels zitten er vol mee..

Geryon

TS. Je kan echt beter geen nestje fokken. Als jij nestjes fokt zet jij meer konijntjes op de wereld waardoor er meer konijntjes in de opvang blijven en nooit een goed huisje zullen vinden.. Waarom? Omdat mensen die eigenlijk opvangkonijntjes wouden nemen, nu jouw konijntjes nemen bijvoorbeeld. Of in indirectere zin.

Ik neem aan dat je een dierenliefhebber bent. Gun je al die diertjes die in asielen wachten op baasjes geen leuk leven dan?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:17

Myraxhorsey schreef:
Of terwijl: Een mens die dieren in een klein kooitje bij elkaar zet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is 1 vorm van Broodfokker ja
Maar lukraak VERMEERDEREN voor de lol is ook een BROODFOKKER
Haal die plank voor je hoofd vandaan en ga iets nuttigs doen !!

Krissis

Re: Konijn laten dekken in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:19

*nok nok*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:21

Alsjeblieft niet, de opvang zit vol en jij wil nog 6 konijntjes meer op de wereld omdat JIJ het leuk vindt. Denk alsjeblieft aan je konijn, ga niet vermeerderen en stuur die mensen door naar de opvang!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:25

Dit ga je niet menen hoop ik?
Laat het fokken aan erkende fokkers over. Pretnestjes, en dan zeker door mensen zonder ervaring zoals jij, is gewoon onverstandig.

en inderdaad, ik ga mee in wat de rest zegt. Wat je in feite doet is broodfokken..
Een stukje uit de betekenis ervan is;
''Een dergelijke fokker let daarom niet zo op de gezondheid en het karakter van het dier''
Je weet niet hoe je de gezondheid volledig kan controleren, en houd totaal geen rekening met het karakter van de konijnen.
Je hebt man en vrouw, en die plop je samen...

Staat ovigens ook nog eens los van het feit dat je er niet bij nadenkt wat voor gevolgen het voor de voedster kan hebben.

Erg jammer :n

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:26

zo fokken heeft niks te maken met dierenliefde maar is puur egoïsme

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:26

Pfff ik weet echt wel hoe ik dat kan zien hoor......

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:27

Myraxhorsey schreef:

hoe dan? ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:29

Myraxhorsey schreef:

Zeg nou zelf: is het niet heel egoïstisch om je konijn jongen te laten krijgen omdat jij het zo leuk vind? Dat is geen dierenliefde maar egoïsme, doe het alsjeblieft niet, als je van je konijn houdt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:30

Myraxhorsey schreef:

Nou vertel maar, wat ga jij er allemaal aan doen om de complete dracht te controleren. Heb je je ingelezen over dergelijke veelvoorkomende problemen? Heb je je financiële plaatje zo voor elkaar dat, mocht het nodig zijn, jij ten alle tijde een operatie voor je voedster kan betalen, inclusief de nazorg voor voedster, jongen en alles wat er verder bij kan komen?
Ben benieuwd hoe je dat allemaal wilt gaan doen namelijk.
En daarmee staat het feit nog steeds dat je alleen voor jezelf denkt, en niet voor je konijn...

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:38

Ja ik kan dat echt wel betalen hoor...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:39

Ja, maar weet je de risico's ook? Weet je wel wat jij jouw konijn aandoet omdat jij zo nodig een nestje wil?
Daarbij las ik net in een ander topic dat jullie een castratie te duur vonden (40 euro) maar een nestje fokken en risico lopen op honderd of meer euro kwijt te zijn omdat het finaal mis kan gaan kan dan ineens wel? >;)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 09-09-13 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:39

Myraxhorsey schreef:
Ja ik kan dat echt wel betalen hoor...

Ja leuk, maar denk je ook aan het konijn, de risico's voor haar en haar babies. Allemaal voor JOUW plezier?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:40

dit is dus 1 van de redenen waarom ik 12 MANNELIJKE cavias in huis heb..

geen risico's op vermeerderen want er zijn er al veel te veel!

waarom zou je nog meer dieren op de wereld willen zetten?
vind je dat stoer?
wil je dat omdat JIJ ze schattig vind?

als je een echte dierenliefhebber zou zijn zou je je beter inlezen voor je met deze acties komt..
arme konijnen..:n

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:40

Vertel, hoe kun je dat zien ? Ben er wel heel benieuwd naar

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:45

oh nee hoor daar komt TS weer aan. 8)7

Echt waar wat iedereen ook maar zegt, het interesseert je geen moer, je gaat gewoon door én je blijft maar topics openen, wauw wat geil jij op negatieve aandacht.. Ongelooflijk, ik kan hier met m'n kop niet bij :n

En nog ontkennen dat je broodfokker bent ook... pff mijn geduld is ook een keer op..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:54

Ik zou je ouders ook wel graag willen spreken onderhand want die hebben duidelijk (een deel) van de opvoeding niet goed begrepen... Zowel hoe je met dieren omgaat, als verantwoordelijkheid. Ik snap er niks van dat zij dit toestaan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:56

Ik snap sowieso niet dat jij 16 bent ?
Haal aub die plank voor je gezicht vandaan

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:08

Beste TS, misschien is het een goed idee voor je om eens met een opvang te gaan praten. Wellicht zijn zij héél blij met iemand die in het hoogseizoen eens een nestje (of meer) kan en wil opvangen!
Dan heb je én een mentor die je kan begeleiden en dingen kan leren én je hebt een (tijdelijk) nestje!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:58

Ts, je zegt dat je genoeg ervaring hebt... Kun je ons eens wat vertellen over erfelijke problemen bij konijnen? Ziekte's tijdens de dracht, of daarna?

Ik heb totaal niks tegen jongeren die fokken, sterker nog, zelf fok ik ook maar dan met Cavia's. Maar één foute beslissing van jouw, kan de dood, of een heel naar leven betekenen voor een dier... Als ik kijk naar jouw eerdere berichten, wil je eerst fokken met konijnen, dan wil je grasparkieten, dan weer valkparkieten, dan weer graparkieten, nu weer konijnen en als ik het goed heb wou je eerst ook fokken met hamsters?

Kies nou eens één diersoort, meld je aan bij een kleindiervereniging, ga kijken op shows, praat met fokkers en vooral; Lézen en je keuze's altijd maken in het belang van het dier.

Soms betekend dat dus ook dat je dingen moet laten... Als je niks van je dieren weet bijvoorbeeld. Zelf had ik héééééél erg graag een combinatie gemaakt, waarvan ik zéker wist dat de jongen kwa uiterlijk super zouden worden, maar ik wist ook dat er 50% kans was op jongen die vreselijke pijnen zouden kunnen krijgen door een aandoening... Tja, dan is het heel jammer, maar dan gebeurd het niet.

Jij weet niet wat je konijnen in zich dragen, daar moet je niet mee willen fokken.... En naast het risico voor de jongen, heb je ook het risico van de voedster nog... Jij wilt graag jongen en dus zet je het leven van je dier, waar je gek op bent, op het spel, voor jongen met een toekomst die misschien bagger gaat zijn?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:00

Mooi verwoord _/-\o_

Daphne__ schreef:
Ts, je zegt dat je genoeg ervaring hebt... Kun je ons eens wat vertellen over erfelijke problemen bij konijnen? Ziekte's tijdens de dracht, of daarna?

Ik heb totaal niks tegen jongeren die fokken, sterker nog, zelf fok ik ook maar dan met Cavia's. Maar één foute beslissing van jouw, kan de dood, of een heel naar leven betekenen voor een dier... Als ik kijk naar jouw eerdere berichten, wil je eerst fokken met konijnen, dan wil je grasparkieten, dan weer valkparkieten, dan weer graparkieten, nu weer konijnen en als ik het goed heb wou je eerst ook fokken met hamsters?

Kies nou eens één diersoort, meld je aan bij een kleindiervereniging, ga kijken op shows, praat met fokkers en vooral; Lézen en je keuze's altijd maken in het belang van het dier.

Soms betekend dat dus ook dat je dingen moet laten... Als je niks van je dieren weet bijvoorbeeld. Zelf had ik héééééél erg graag een combinatie gemaakt, waarvan ik zéker wist dat de jongen kwa uiterlijk super zouden worden, maar ik wist ook dat er 50% kans was op jongen die vreselijke pijnen zouden kunnen krijgen door een aandoening... Tja, dan is het heel jammer, maar dan gebeurd het niet.

Jij weet niet wat je konijnen in zich dragen, daar moet je niet mee willen fokken.... En naast het risico voor de jongen, heb je ook het risico van de voedster nog... Jij wilt graag jongen en dus zet je het leven van je dier, waar je gek op bent, op het spel, voor jongen met een toekomst die misschien bagger gaat zijn?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:01

saskiakefie schreef:
Ik zou je ouders ook wel graag willen spreken onderhand want die hebben duidelijk (een deel) van de opvoeding niet goed begrepen... Zowel hoe je met dieren omgaat, als verantwoordelijkheid. Ik snap er niks van dat zij dit toestaan.

Kan het iets vriendelijker? Ts krijgt gelijk de wind van voeren, kan ook anders gezegd worden, toch?