Wanneer is het genoeg voor jouw huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Re: Wanneer is het genoeg voor jouw huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:48

Heel moeilijk dit, heb je het idee dat hij wel nog plezier heeft in bepaalde dingen? Zo niet dan lijkt het mij vrij duidelijk en het meest eerlijk, hoe moeilijk ook om hem, desnoods bij een andere dierenarts, in te laten slapen. Pijnstillers zullen alleen kunnen verlichten in het lijden wat waarschijnlijk nog komen gaat maar zullen hem ook niet helpen tegen het koud hebben helemaal met straks de winter voor de deur.

Ik kan verder alleen maar zeggen luister naar Skip en volg je hart! Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:53

Bij ons worden dieren ingeslapen als ze dierwaardig leven meer hebben. Dit jaar helaas 2 hondjes overleden. Bij de eerste waren we aan het overleggen wanneer we haar zouden laten inslapen. Was erg dement, at slecht etc. Gelukkig is de keuze voor ons gemaakt en hebben we haar vredig overleden in onze achtertuin gevonden.

Bij de andere hebben we snel de keuze moeten maken. Was opeens zo benauwd, veel vocht achter de longen en kreeg amper lucht. En was ook al 14 bijna 15 jaar.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:46

Je komt over alsof jullie er goed over nagedacht hebben. Ik snap daarom de beslissing en ik snap daarom ook niet dat de DA dit weigert te doen.
Als geen ander kent de eigenaar toch de hond zelf? Die ziet toch juist of het dier pijn heeft of van karakter veranderd. Soms is het zo duidelijk dat het gewoon voor de hond zelf genoeg is geweest.
Sommige dieren bij leven bij de dierenarts helemaal op, vertonen geen ziekte verschijnselen, maar zijn bijvoorbeeld alleen maar bang. Denk dat dit komt door de adrenaline die dan aangemaakt wordt.

Ik zou dus ook een andere DA bezoeken.

Succes en sterkte.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:55

Ik heb inmiddels contact gehad met een andere dierenarts. Ik ga nog even overleggen met mijn man wanneer het uitkomt, maar ik kan een afspraak maken om hem in te laten slapen.

Waarschijnlijk wordt het volgende week maandag. ;(

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:31

Heel veel sterkte :(:) Wat blijft dat toch rot....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:36

Sterkte...het is en blijft een moeilijke beslissing :(:)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:38

Ik wens je heel veel sterkte en nu heb je een kans op een fijne manier van te voren afscheid te nemen.
Dat heelt al veel wonden.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:33

Vanavond is Skip vredig bij de dierenarts in slaap gevallen.
Ondanks dat het voor hem beter is doet het me pijn en het gemis is groot. ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:13

Lieve Mistic....de juiste keuze maakt het verdriet er niet minder om.
Heel veel sterkte hoor :(:)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:31

Ontzettend veel sterkte gewenst! !

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:48

Heel veel sterkte!! Wat een ontzettende dappere beslissing om voor de hond te kiezen en niet met de dierenarts mee te zijn gegaan.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:56

Heel veel sterkte :(:)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:05

Heel veel sterkte!
Toch denk ik dat jullie voor de hond de beste keuze hebben gemaakt..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:08

Heel veel sterkte :(:)

Wij hebben 2 maanden geleden ons poedeltje in laten slapen.
Ze was ruim 13 jaar en echt op.
Toen de DA kwam(we hebben haar thuis laten inslapen) concludeerde die dat ze ook nog cushing had(lastig te zien bij een poedeltje) .

Hier nog een bouvier van 11 jaar (bijna 12) die op zijn eindje loopt.
We vrezen ook voor de winter omdat hij ook steeds moeilijker loopt, alleen nog slaapt en daarna erg moeilijk op gang komt.
Vorige winter werd hij al minder zindelijk, als dat nu terug komt is het voor ons de grens.

Dan nog een galgo van 11 jaar, ja het is hier echt een bejaarde soos voor honden :D , maar die doet het nog prima al moet je dan weer oppassen dat juist hij ineens iets krijgt terwijl de krakkende wagen(bouvier) vrolijk deze winter weer door komt.

Ik vind dat een dier nog moeten kunnen zijn zoals hij altijd was, best wat bejaard gedrag mag vertonen maar geen pijn moet lijden of niet meer zijn ding kan doen.
Het poedeltje was een echte speelvogel tot bijna op het eind een vrolijk dier maar toen het licht ook aan het tweede oogje(eerste was ze al 2 jaar kwijt/verwijderd) uit ging werd ze een bedremmeld duske en toen ze ook nog eens in haar slaap in paniek raakte en alleen met wakker maken weer tot haarzelf kwam, was de maat voor ons vol.
Nouja, uiteindelijk was er inwendig dus nog meer aan de hand.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:12

Veel sterkte Mistic Y;(
Ik vind het dapper dat je de keuze hebt kunnen maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:13

Sterkte, Mistic :). Ik vind dat je de enige juiste keuze hebt gemaakt.

Zelf heb ik nog nooit voor de keuze gestaan voor wat betreft een huisdier in laten slapen, al mijn dieren zijn een natuurlijke dood gestorven of verkocht. Dat maakt het echt lastig daar een uitspraak over te doen.

Voor mijzelf houd ik aan, dat ik het per geval wil bekijken. Daarbij wil ik ook proberen het te zien vanuit de derde persoon, dus als buitenstaander. Het geval bekijken alsof het een dier van een ander is, ik denk namelijk dat een persoon veel realistischer is als het niet om eigen dier gaat. Ik zal uiteraard alles in mijn macht doen om mijn dier een gezond en pijnvrij leven te geven. Een gebroken poot zal ik laten opereren, is het oog van het dier kapot en kan het gezond en pijnvrij verder leven zonder dat oog, dan gaat het eruit.

Ik heb voor mezelf al besloten dat mijn toekomstige honden meteen een spuit krijgen wanneer ik erachter kom dat het dier bijvoorbeeld syringomyelie heeft, of een andere aandoening waardoor het nooit of te nimmer pijnvrij kan leven. Ook niet op pijnstillers. Ik vind dit namelijk uitstel van executie en daar teken ik niet voor.

Waar de grens is, is lastig. Ik probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat het om dieren gaat en dat het dier zo min mogelijk laat zien dat het ziek/zwak/gewond is, daarom ga ik er vanuit dat de pijn altijd een graad erger is dan het dier laat zien, een belangrijke factor in de beslissing.