Mijn fretten bijten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:06

Maar niet beginnen met jonge dieren... Ik vraag me af hoe goed je je hebt ingelezen, want aan beginners worden alleen oudere dieren aangeraden. Juist om dit soort problemen te voorkomen.

Ik heb zelf ook een fret, ook als beginner als jong ding gekocht en mén wat heb ik daar een spijt van gehad! Wou eerst totaal niet eten en daarna een flinke bijter. Nu gaat het erg goed, maar er waren momenten... Heel veel geduld en niet bang zijn om gebeten te worden, zeker niet bij een jong ding.

Zodra ze merken dat je t eng vind (en je hand dus terug trekt of ontwijkt) dan word t voor hun ook een spelletje. Laat je gerust maar eens bijten, zodra voor hun de lol af is (dat jij dus niet als spelletje word gezien) is het vaak snel over.

Wel is er verschil tussen angst/frustratie bijten (dus hard bijten en niet los laten) en gewoon bijten (vaak speelsheid). Als mijn fret mij gefrustreerd bijt, zet ik haar in het hok tot dat ze gekalmeerd is. Bij gewone beten van haar doe ik eigenlijk niks, dat is de reden dat ze mij nu ook niet meer bijt. Maar vreemden blijft ze pakken, juist vanwege het spelletje omdat zij het eng vinden...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:09

Balou_k schreef:
Weet je uberhaupt wel hoe oud een fret word als je niet weet wanneer deze dieren volgroeid zijn?

Ze kunnen tot 1,5 jaar doorgroeien, snap ik. Maar de oudste is absoluut niet groot en gezien het pupje van dezelfde fokker komt ga ik ervan uit dat deze niet ineens 2 kilo gaat wegen. Wat zou je nu dan verwachten van me dat ik doe? Deze kooi is naar mijn mening groot genoeg, tuurlijk niet ideaal, maar ik ben student op kamers en heb geen enorme ruimtes over. Daarbij vermoed ik dat ik ze dan al helemaal nooit meer tam krijg.

Evelijn

Re: Mijn fretten bijten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:11

Weg doen... je kan ze de ruimte niet bieden die ze nodig hebben en ook niet de opvoeding...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:13

Ik snap niet zo goed dat mensen zeggen dat het normaal is dat ze in het begin bijten, ik heb 2 fretjes gehad en die hebben mij nog nooit gebeten.
Binkie kreeg ik op latere leeftijd en later nam ik nog een pup erbij, beide hebben me nooit gebeten.
Ze zaten trouwens in een hok van 3 bij 1 met een uitloop ren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:15

Niet alle fretten bijten.
Ik heb er 7 gehad in 14 jaar tot nu toe en slechts 2 waren fikse bijters(en 1 dus nog..)
Pupje dat beet in het begin en later niet meer...zij wordt vanmiddag ingeslapen met haar 8 jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:15

Wie gaat er dan fretten willen die momenteel bijten? Ze hebben een mooier kleurtje dan de gemiddelde fret, maar ik kan ze nauwelijks gewoon aan iemand mee geven. Geleur met die beesten is net zo min goed voor ze.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:18

Waarom heb je deze beestjes genomen TS? Er zijn andere knaagdieren hamster bijv. die wel in deze maat kooi kunnen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:20

Balou_k schreef:
Waarom heb je deze beestjes genomen TS? Er zijn andere knaagdieren hamster bijv. die wel in deze maat kooi kunnen..

Een hamster? Wat een suggestie, in een kooi van anderhalve kubieke meter?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:22

Azmay schreef:
Balou_k schreef:

Een hamster? Wat een suggestie, in een kooi van anderhalve kubieke meter?

Hoe groot moet een kooi voor een hamster dan zijn volgens jou? 20x20 cm? :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:22

Maar goed, ik was al wel weer bang dat ik enorm beschuldigd ging worden van verwaarlozing en dergelijke.

Ik ga zeker met een handschoen aan de gang, de diertjes wegdoen is niet iets wat ik nu als juist beschouw.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:24

Niemand beschuldigd je van verwaarlozing.. Alleen van niet goed nagedacht te hebben voor je dit diertje aan ging schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:24

Maar zo klein is haar kooi toch niet.
Zeker met meerdere verdiepingen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:26

TS, als ik jou was zou ik een ander hok kopen want dit is wel wat klein voornamelijk vanwege de afmetingen - je kunt denk ik beter voor een breder hok gaan ipv in de hoogte.

Ik heb altijd geleerd dat als je gebeten wordt je niet vingers weg moet trekken maar ze juist verder moet duwen, dit is namelijk precies het tegenovergestelde van wat een dier probeert te bereiken als hij je bijt. Heb alleen geen idee of het bij fretten werkt, geen ervaring met bijtende fretten. Hoop dat je het op kunt lossen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:29

Duwen werkt bij honden en katten inderdaad prima, ik ben ook echt niet bang aangelegd en heb ook veel jonge andere dieren opgevoed. Alleen voor de eerste keer fretten in huis. Het is de bedoeling dat ze als ze wat gewend zijn altijd los zijn als ik thuis ben.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:37

Arrabel schreef:
Ik snap niet zo goed dat mensen zeggen dat het normaal is dat ze in het begin bijten, ik heb 2 fretjes gehad en die hebben mij nog nooit gebeten.
Binkie kreeg ik op latere leeftijd en later nam ik nog een pup erbij, beide hebben me nooit gebeten.
Ze zaten trouwens in een hok van 3 bij 1 met een uitloop ren.

Normaal niet, maar het is een jong ding en die vinden uitproberen leuk. Zeker als ze een reactie merken....

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:43

Iedere keer dat een dier verhuisd kan het anders uitpakken. ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:43

En ga naar www.frettenforum.nl daar krijg je pas goede informatie en betje van de frettenstichting kun je ook eens mailen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:44

Als je er al bekend mee bent, zou je ook kunnen proberen om de clickermethode toe te passen. Wie weet krijg je het ze daar mee afgeleerd icm handschoen. Dan click je dus als de fret loslaat en gebruik je de jackpot-methode als de fret besluit NIET te bijten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 14:46

Sassol schreef:
Als je er al bekend mee bent, zou je ook kunnen proberen om de clickermethode toe te passen. Wie weet krijg je het ze daar mee afgeleerd icm handschoen. Dan click je dus als de fret loslaat en gebruik je de jackpot-methode als de fret besluit NIET te bijten.

Het idee was te gaan clickeren, maar omdat dierensnoepjes eigenlijk altijd veel plant bevatten had ik nog geen goede beloning, en uit mijn hand laten eten klinkt me nu ook niet als een zeker goed idee in de oren. Met een handschoen kan het denk ik wel goed gaan, dus ik moet zsm een paar van die dingen op de kop tikken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:55

Azmay schreef:
Maar goed, ik was al wel weer bang dat ik enorm beschuldigd ging worden van verwaarlozing en dergelijke.

Ik ga zeker met een handschoen aan de gang, de diertjes wegdoen is niet iets wat ik nu als juist beschouw.

Niemand beschuldigt je van verwaarlozing. Maar net als dat je bokt over je heen krijgt als je paard de hele dag op stal staat, met 1u op een paddock, krijg je dat ook met fretten in een kooi die 1u los mogen lopen. (Maar dan dus nog niet kunnen graven en doen, net zoals een paard op een paddock niet kan grazen, rondtrekken e.d.)
Overleven ze het? Ja hoor. (Iets wat niet lukt met verwaarlozing) Maar het is verre van ideaal en je geeft aan dat dit je eerste fretten zijn. De meeste huisvestingsfouten worden gemaakt uit onwetendheid, vandaar dat mensen aanraden om een groter hok te kopen of nog liever een ren.
Er zullen ook vast genoeg meisjes zijn die hun paard de hele dag op stal zetten 'want dat ging op de manege met die paarden ook goed'.

Dus ipv je aangevallen te voelen, zou je inderdaad eens kunnen kijken of je er een ren, of 2e kooi aan vast kan maken, juist omdat ze nu nog niet los kunnen. Of misschien ergens een zandbakje plaatsen zodat ze kunnen graven. Dat je geen frettenparadijs kunt maken in een studentenhuis mag duidelijk zijn, maar misschien dat je wat dingen toe kan voegen om het toch te verbeteren?

Je zou stukjes rauw vlees kunnen gebruiken als beloning, maar misschien dat ze daar te wild van worden en dat het leerproces stopt. Je hebt voor de kat ook van die 'Stickletties' dat zijn gedroogde dunne reepjes vlees. Alleen vlees met niks anders (online bestellen, zooplus had ik ze bestelt), zitten ook streepjes op zodat je ze goed kan verdelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:02

Hier een foto van de kooi voordat de verdiepingen erin gingen(fretjes zitten onder).
Afbeelding
Het is de bedoeling dat ze 4-8 uur per dag de kooi uit kunnen over een tijdje..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:22

Ik als optimist zeg: ik zie genoeg laminaat om uit te breiden! :D Zelfs al mogen ze er op een gegeven moment 8u per dag uit, het merendeel zullen ze toch in de kooi moeten verblijven. Nu slapen fretten ook vrij veel, maar niet de hele tijd achter elkaar. Je zult ze meer plezier doen met 2x 4u buiten de kooi dan 1x 8u. Fretten houden overigens ook enorm van ontdekken, jouw kamer is al snel saai. Als je ze kan leren met een tuigje om te wandelen (let wel, de fret loopt met jou en niet andersom :+ ) zijn ze ook veel sneller verzadigt in hun koppie dan wanneer je ze los in je kamer laat.

De tijd dat je fret kan ontdekken, spelen en gewoon kan rotzooien is veel belangrijker dan de grootte van een kooi. Dus ondanks dat je in een studentenkamer woont, kun je het nog heel interessant voor ze maken! Vergt alleen wat creativiteit en tijd. (Door bijvoorbeeld regelmatig nieuwe objecten in je kamer te leggen of dingen te verschuiven, maak je jouw kamer weer 'nieuw'.)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:24

Ik heb al gezegd dat ze los zullen komen wanneer ik thuis ben, dus dat is sowieso verdeeld over de dag. Ook staan ze in een ongebruikte kamer en komen ze normaal los in de woonkamer, waar meer dan genoeg te beleven is(een aardappel is schijnbaar erg leuk als prooi).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:55

Azmay schreef:
(een aardappel is schijnbaar erg leuk als prooi).

:')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:59

Inlezen is blijkbaar niet iets van deze tijd.
EEn fret is een roofdier, en mag zeker geen AARDAPPEL !!!
Geef ze liever een kippenpoot (zonder kruiden)

En een pup bijt, deze moet je straffen, effectief is NEE roepen of in time out.
Ze hebben bere veel energie..

En wil je verder door verwijzen naar frettenforum.nl