Hoe leer je je hond...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:45

Oh ja, en komt je hond tijdens je wandeling bij je zonder dat ze geroepen is: belonen! Je wil heel graag dat ze op jou let in plaats van jij op haar: ze moet leren dat er bij jou altijd iets positiefs te halen is, dat sterkt haar in het idee dat jij leuker bent dan de rest van de wereld.
Heb je haar moeten halen of is ze bij je gekomen nadat jij 'vertrokken' bent? toch heel erg blij zijn! jij bent leuker dan de rest van de wereld. Ook als ze met vertraging is gekomen.
Het schijnt dat honden wel onderscheid kunnen maken tussen 1 koekje of een hand vol, dus doe dan bij iets moeilijks (komen na 1 keer roepen) een hele hand vol, en bij iets makkelijks (je moest haar halen, maar ze liet zich uiteindelijk wel pakken) 1 koekje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:56

De jackpot-methode werkt ook erg goed. Dus komt je hond meteen als je roept, of komt ze uit zichzelf (maar net wat jij beter vindt) dan kun je dus inderdaad een handvol geven.
Ik zelf doe meestal extra blij en geef meerdere beloning na elkaar ipv 1x heel veel. (Oooh wat goed van jou zeg *beloning* echt heel braaf *beloning* wauw, wat was jij geweldig *beloning* etc.)
Maar het is maar net wat je hond ligt denk ik. Correcties houd ik het liefst kort maar krachtig en beloningen rek ik graag uit. Zo voelt de beloning voor mijn hond altijd groter dan de correctie vervelend is.

m_ss

Re: Hoe leer je je hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:24

sassol: Ik zit te denken of je bij het uitrekken van je beloning niet iets anders doet dan het 'komen' belonen? Aangezien honden heel erg in het 'nu' zijn komt het (goed getimede) eerste koekje nog wel binnen voor het 'komen' maar de rest: zou dat nog in verband gebracht worden?
Ik heb zelf een Bull Terrier, en werk ook veel met de bullen van de fokker en merk bij hen dat de aandachtsspanne zó kort is (met name onder 1 jr oud) dat het bij hun al snel per ongeluk belonen voor het 'bij je staan maar ondertussen de focus lekker op iets anders leggen' wordt.
Bij mijn andere hond (een vermoedelijk corgi-mix) zou het wel werken: hij zou bedenken dat het dus heerlijk is om lang-bij-je-te-blijven-want-da- krijgt-hij-meer.
Interessante suggestie. Ik ga daar eens over nadenken haha!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:33

Zoals ik zei: het verschilt per hond. Mijn hond is ook vrij snel afgeleid, maar wel redelijk rustig en slim. Bij hem heeft het dus tot resultaat dat hij langer de aandacht houdt, want je weet nooit of er nog een beloning volgt!
Heb je een spring-in-het-veld die 1 sec. komt en daarna alweer weg is, dan kun je beter eerst kort belonen en sneller zijn met de volgende beloning als je wilt gaan 'rekken'. Dus net niet genoeg tijd geven om weer afgeleid te raken.

Bij mij moet hij ook altijd zitten als ik 'hierrrr' roep. Dus komen + zitten. Om dus inderdaad de aandacht wat langer bij mij te houden zodat het geen koekje pakken + wegracen wordt.
In dat opzicht beloon ik mijn hond dus voor het komen en bij me zitten. Hij wordt dan dus eigenlijk meer beloont voor het bij me blijven zitten, dan voor het komen. Maar mijn hond moet ook wachten op mijn signaal voor hij weer weg mag. (Anders roep ik hem bij me omdat er een fietser aankomt, en loopt meneer alsnog voor de fietser omdat hij meteen weer weggaat bijv. dat wil ik niet hebben)

Wel goed wat je opmerkt, mijn 'hierrrr' bestaat inderdaad uit veel meer dan alleen komen. Dus qua belonen kun je in het begin beter kort belonen en dan veel (zodat je echt alleen het komen beloont) en in een later stadium pas de beloning gaan rekken (zodat het bij je blijven nog meer oplevert dan alleen naar je toe komen).

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 12:37

Pfff een hoop reacties ineens haha! Fijn dat er meegedacht wordt! Wat we nu doen om haar het clickeren aan te leren is click -koekje, click-koekje. Sinds gisteren doe ik dat ook op een moment dat ze even wegkijkt, ze reageert dan op het click en krijgt een koekje.

Ook lijkt kaas wel een trigger te zijn, dus daar gaan we even mee oefenen, alsook frikandel. Binnenshuis krijgt ze gewoon haar normale brokjes als koekje, en dat krijgt ze dan minder bij haar voer.

Idd sharpei staat niet bekend om de gehoorzaamheid, wat dat betreft lijkt ze sprekend op onze vorige hahaha! Echter jachtinstinct heeft ze wel naar katten en vogels, das ook nog een puntje van aandacht..

Uiteraard beloon ik haar volop met mooie woorden als ze tijdens het wandelen naar me opkijkt, of op het losloopveld mijn kant op komt (waarna ze me gewoon voorbij loopt).
Wordt vervolgd;-)

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:43

Op cursus leer je heel veel ook het trekken aan de riem , het trekken kan je dan veranderen naar een oefening : Volg !

we zijn gister net begonnen met onze tweede serie lessen op de cursus met onze jack russel..
De eerste 10 lessen was Volg een drama, hij heeft zelfs een keer zo'n harde correctie gehad dat hij door de lucht heen vloog en het heeft toen geholpen , we hebben gister te horen gekregen dat hij het super goed doet en luisterd en aandacht voor mij heeft.

ik denk dat je beter eerst kan beginnen met aandacht vragen en daarna pas verder met de oefeningen , als je hond geen aandacht voor je heeft zal een oefening ook altijd moeilijk blijven en dus ook dat hij terug bij je moet komen..

wat misschien ook helpt is een klein stukje leverworst ? de meeste honden zijn er dol op en plegen er een moord voor..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:47

eponine schreef:
Pfff een hoop reacties ineens haha! Fijn dat er meegedacht wordt! Wat we nu doen om haar het clickeren aan te leren is click -koekje, click-koekje. Sinds gisteren doe ik dat ook op een moment dat ze even wegkijkt, ze reageert dan op het click en krijgt een koekje.

Ook lijkt kaas wel een trigger te zijn, dus daar gaan we even mee oefenen, alsook frikandel. Binnenshuis krijgt ze gewoon haar normale brokjes als koekje, en dat krijgt ze dan minder bij haar voer.

Idd sharpei staat niet bekend om de gehoorzaamheid, wat dat betreft lijkt ze sprekend op onze vorige hahaha! Echter jachtinstinct heeft ze wel naar katten en vogels, das ook nog een puntje van aandacht..

Uiteraard beloon ik haar volop met mooie woorden als ze tijdens het wandelen naar me opkijkt, of op het losloopveld mijn kant op komt (waarna ze me gewoon voorbij loopt).
Wordt vervolgd;-)

Is toch al een goed begin toch? Lekker op het gemakje oefenen :) fijn dat ze reageert op kaas en frikandel, heb je in elk geval iets waar ze op reageert! Succes verder!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:00

Als de hond gewoon niet luistert, of niet snapt dat hij moet luisteren, dan moet je'm eerst uitleggen dat het de bedoeling is dat hij luistert. Misschien heeft ze nog niet in de gaten, dat het moet en dat ze bij jou hoort (kan ook een kwestie zijn van dat zij in feite dan vindt dat ze de leiding heeft, misschien vindt zij wel dat jij maar met haar moet meekomen ...) Ik zou het daarom wel héél snel gaan oefenen, want nu leert ze alleen maar dat ze gewoon lekker haar gang kan gaan en dat het verder niet uitmaakt. Ze moet niet alleen leren dat luisteren leuk is (=beloning), maar ook dat het fout is als je het niet doet.

Ik zou het daarom oefenen aan een lange lijn. Maar dan wel met commando = luisteren. Luistert ze niet, dan vraag je de aandacht door met de riem te bungelen of er een trekje aan te geven. Luistert ze dan nog niet, dan zou ik dat steeds verder doorvoeren (als het moet tot een flink rukje, maar let wel op dat het geen ordinaire rukpartij wordt). Lukt dat aandacht krijgen helemaal niet, dan zou ik de lijn gebruiken om de hond op dezelfde plek te houden, naar haar toelopen en even stevig aantikken om de aandacht te vragen. Niet luisteren is gewoon geen optie. Zodra ze de aandacht (even) op jou heeft, dan die proberen vast te houden met iets leuks in het vooruitschiet, alles waar ze maar positief op reageert: een balletje, een piepbeest, een lekkere beloning, etc. Ze moet leren snappen dat het altijd moet en dat áls ze het dan doet, het ook leuk is, ik zou dus niets door de vingers zien, want anders krijg je een hond die alleen luistert wanneer het haar uitkomt. En tis nou niet echt een commando dat je geeft omdat het zo gezellig is, het is broodnodig dat een hond luistert. Zodra het aan de lijn lukt en je ziet dat de hond het commando echt serieus neemt, dan zou ik daarna het proberen op een kleine afstand zonder lijn. Of eerst met een heel losse lijn, die je dan probeert niet te gebruiken.

Als je hond erg graag met andere honden wil spelen, zou ik wel proberen ook situaties te creëren dat ze dat ook echt kan. Bijvoorbeeld met een hond waarmee ze goed op kan schieten. Het is logisch dat jouw hond wil spelen en contact wil met andere honden; je zult dat wel mogelijk moeten maken.

Als het echt heel lastig is, omdat je hond je compleet negeert, dan zou ik uitwijken naar het volgende. Koppel een bepaald geluid aan iets onprettigs (aangetikt worden vindt een hond al onprettig, je zou bijvoorbeeld eerst het geluid kunnen maken en de hond daarna tegen de kont tikken om de aandacht te krijgen). Je hebt kans dat dat geluid dan al snel een soort negatieve bridge wordt. Je kunt het dan laten horen op momenten dat je hond echt weer in de negeerstand gaat. Dat kan ook wel werken denk ik. Ik heb dat weleens iemand zien doen met een sleutelbos die rammelde. Luisterde de hond dan echt NIET, dan kreeg die dezelfde sleutelbos op z'n kont. Wel een beetje harde actie, maar werkt absoluut.

Maar ja, ik ben echt van het 'er moet wel geluisterd worden' (vanwege de veiligheid, maar ook omdat de verhoudingen duidelijk moeten zijn), dus als ik een keer iets naar m'n hond zou toegooien omdat hij/zij niet luistert, heb ik daar geen probleem mee, als het maar goed duidelijk is, waarom.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:35

eponine schreef:
Sinds gisteren doe ik dat ook op een moment dat ze even wegkijkt, ze reageert dan op het click en krijgt een koekje.

Ook lijkt kaas wel een trigger te zijn, dus daar gaan we even mee oefenen, alsook frikandel.

Denk je erom dat je bij klikken als ze weg kijkt het weg kijken beloont? de klik in de cursus is (tenminste op de cursussen waar ik geweest ben) bedoeld als beloningssignaal omdat je een klik beter kunt timen dan stemgeluid of een groot gebaar. Je linkt de klik in het begin aan een koekje zodat je hond leert dat de klik iets goeds is (klik=ik heb iets goed gedaan) ga je dus klikken als ze wegkijkt dan beloon je het dat ze niet met de aandacht bij jou is!
Ga je de klik niet gebruiken als beloningssignaal maar gewoon als geluidje om de aandacht te trekken (zoals ik de piep gebruik) dan is het natuurlijk wel ok, maar ik zou er dan een commando zoals 'kijk eens!' aan koppelen zodat je ook uit de voeten kunt als je je klik of piep een keer vergeten bent.

als je het hebt over allergieen: een frikadel is afval: gluten, groenten, alle soorten vlees en kip.. ik zou een hond waarvan je weet dat ze qua ras allergie gevoelig zijn nooit een frikadel of knakworst oid durven geven..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:16

Wat jij zegt klopt niet helemaal m_ss. De hond snapt namelijk nog niet wat de click betekent en heeft ook nog nooit iets hoeven doen om een klik te verdienen.
En je zult toch moeten checken of de hond wel echt doorheeft dat die click een koekje betekent. Dat kan uiteraard niet als de hond al vol verwachting naar je kijkt ;)

Pas als de hond het echt doorheeft ga je er dingen aan verbinden en dan pas leert de hond dat bepaald gedrag een klik (ofwel koekje) oplevert.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:40

Op de lange termijn klopt mijn theorie wel;)
Ik zit te denken hoe wij dat deden, zou idd kunnen dat we het in het aanleren wel zo deden zoals jullie zeggen..maar op een bull werkt ie niet: de klikker (op mijn vorige duitse staande wel en mijn corgi-mix vind het wel aardig) dus ik gebruik hem wél verkeerd om en ben de aangeleerde methode gauw vergeten;)
Net als boos worden trouwens '' ze moeten leren dat ongewenst gedrag écht ongewenst is'' natuurlijk is even donderen met je stem altijd goed: maar pas als ze weten wat wél mag. Bij een Bull Terrier is het: baasje boos=ikke gewonnen en: baasje boos=áltijd oneerlijk= ik doe helemaal niks meer voor je.. haha, maar dat is mijn ras, en dat is off topic:D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:47

ik lees hier veel click=koekje... maar het is click=beloning. Bij een hond die niet zo gek is op eten zul je dus iets anders moeten verzinnen dan een koekje. Of je moet zorgen dat je hond meer trek heeft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:49

eponine schreef:

Heb je dit zelf bedacht of van je trainer geleerd? Waarom zou je je hond willen aanleren om weg te kijken?

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:57

Klinkt best herkenbaar. Onze hond (kruising Shih Tzu x Friese stabij) heeft ook de neiging om oost indisch doof te zijn. Ik krijg ook vaak te horen dat ik moet uitzoeken wat voor haar de grootste beloning is. Nou, heb van alles geprobeerd: Spelen, haar lievelingsbal gooien, koekjes, stukjes pens, stukjes kaas, belonen met stem of aaien, bezighouden met oefeningen die ze kent... Maar niks weegt voor haar op tegen haar grootste drijfveer: spelen met andere honden. Dus als er andere honden zijn kan ik het wel vergeten. Ze stormt er zo op af met alle gevolgen van dien... Conclusie bij ons thuis was dus om haar gewoon niet meer los te doen als er andere honden zijn. Vind het ontzettend jammer, maar het zij zo.
Ik zou vooral nog wel door oefenen hoor! Aangezien je de hond pas hebt kan het best nog komen. Maar soms zijn er gewoon honden bij waar het een praktisch onmogelijke opgave bij is om het "kom hier" knopje te installeren.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:30

Luniek schreef:
Klinkt best herkenbaar. Onze hond (kruising Shih Tzu x Friese stabij) heeft ook de neiging om oost indisch doof te zijn. Ik krijg ook vaak te horen dat ik moet uitzoeken wat voor haar de grootste beloning is. Nou, heb van alles geprobeerd: Spelen, haar lievelingsbal gooien, koekjes, stukjes pens, stukjes kaas, belonen met stem of aaien, bezighouden met oefeningen die ze kent... Maar niks weegt voor haar op tegen haar grootste drijfveer: spelen met andere honden. Dus als er andere honden zijn kan ik het wel vergeten. Ze stormt er zo op af met alle gevolgen van dien... Conclusie bij ons thuis was dus om haar gewoon niet meer los te doen als er andere honden zijn. Vind het ontzettend jammer, maar het zij zo.
Ik zou vooral nog wel door oefenen hoor! Aangezien je de hond pas hebt kan het best nog komen. Maar soms zijn er gewoon honden bij waar het een praktisch onmogelijke opgave bij is om het "kom hier" knopje te installeren.

dan heb je toch juist één extreem krachtige beloning namelijk spelen met andere honden? Je kunt ook niet verwachten dat een hond gaat luisteren naar hier komen als ze net lekker haar favoriete hobby uit aan het voeren is terwijl ze dat zelden mag. Zoek anders een hondenschool met een losloopkwartier, wij hebben zat mensen die speciaal om die reden bij onze hondenschool trainen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 17:28

Nee, ik beloon niet voor het wegkijken, maar voor de reactie (aandacht) die ze geeft op het geluid van de clicker. Ik wil juist dat ze contact zoekt, maar de beloning van het koekje is er wel af als ze constant smachtend voor me zit, of zie ik dat verkeerd?

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:20

Op de manier die jij beschrijft eponine, gebruik je de klikker als aandachtstrekker: precies verkeerd om dus. De originele bedoeling van de klikker is dat deze het woordje braaf vervangt. En op lange termijn zelfs het koekje of de andere beloning. Klikken is een beloning geven op zich zelf.
Voorlopig verbindt je de koek of beloning aan de klikker zodat je hond leert dat de klikker bij de beloning hoort.
Ik gebruik hem zoals jij hem gebruikt: om aandacht te trekken, maar dat is niet waar ze hem op trainingen voor gebruiken!
Voor je staan kwijlen of er een koekje komt vind ik persoonlijk positief: de hond vindt jou op dat moment interessanter dan zijn omgeving. De hond is bij je: wat wil je nog meer!
Op termijn hoef je ook niet meer elke handeling te belonen he, als ze zelf vraagt, en blijft vragen (dus extreem overcompenseerd) krijgt ze lekker niks, of geef je haar een commando om de koek die ze zo graag wil te verdienen (een zit, af, lig, noem maar wat).
Als ze de oefening 'hier' bijvoorbeeld een aantal keren achter elkaar goed kan ga je 2 keer belonen met stem of klikker oid, en dan de derde keer weer met koek: ze moeten het blijven verdienen: dus hoe makkelijker de oefening wordt, hoe minder je gaat belonen. Omdat ze geleerd hebben dat er een beloning komt zullen ze harder hun best gaan doen.
(niet te lang wachten met belonen, want dan ben je natuurlijk de aandacht weer kwijt en ben jij niet meer leuker dan de omgeving)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:12

eponine schreef:
Nee, ik beloon niet voor het wegkijken, maar voor de reactie (aandacht) die ze geeft op het geluid van de clicker. Ik wil juist dat ze contact zoekt, maar de beloning van het koekje is er wel af als ze constant smachtend voor me zit, of zie ik dat verkeerd?

Dan gebruik je hem juist verkeerd. De klik is het teken: wat je nu doet is goed. Dus heb jij een hond die snel afgeleid is, dan klik je op het moment dat de hond je (zijdelings) aankijkt. Zo leert de hond dat jou aankijken iets oplevert.

Wel heb ik zelf in het begin om te checken of de hond begrijpt klik = koekje, geklikt op het moment dat de hond niet keek. Zou de hond namelijk dan niet reageren, weet ik dat de hond niet snapt dat klik = koekje betekent.
Maar als je dat bevestigd hebt, klik je alleen voor gewenst gedrag.
Overigens (volgens clickermethode) is het dus niet de bedoeling dat je - op welk stadium van de training dan ook - de beloning na de click weglaat, want dan verliest de clicker zijn kracht.
Wel ga je de klik uitstellen (dus ipv al klikken als de hond je aankijkt, klik je pas als hij halverwege naar je toe draait, weer later pas als de hond helemaal naar je toe draait en weer later pas als de hond helemaal naar je toekomt).

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:21

[quote="Sassol"][quote="eponine"]
Overigens (volgens clickermethode) is het dus niet de bedoeling dat je - op welk stadium van de training dan ook - de beloning na de click weglaat, want dan verliest de clicker zijn kracht.
quote]
grappig! ik heb wel geleerd om de beloning na de klik weg te laten, niet blijvend, maar de klik moest genoeg zijn voor de hond om te weten dat ze het goed gedaan had. Dan na een aantal keer doe je wel weer een keer een beloning na de klik: zo hou je de spanning en de verwachting erin. Blijkbaar doen ook hondenschool houders zo toch hun eigen interpretatie van de klikkermethode doorvoeren:)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:50

Iedereen gebruikt de clicker inderdaad weer anders. En in principe kun je er je eigen draai aangeven, maar net hoe je hem wilt gebruiken. Zo kan ik me voorstellen dat een border collie/aussie type de click zelf als beloning ziet (ik doe het goed, jippie!). Dan is elke keer een beloning misschien niet nodig.
Maar er zijn ook zat honden (waaronder de mijne dus ook) die het leuk vinden dat ze het goed doen, omdat dat eten/speeltje betekent.

Maar vanuit de clickermethode blijft de basis er altijd in zitten: Click = koekje. Nou ben ik zelf voorstander van dat je de basis nooit achterwege moet gaan laten (hier zie ik bij honden- en paardentraining veel problemen starten), dus geef ik ook trouw na elke klik een beloning.