Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:01

Ik denk dat het sterk afhangt van het ras, de grootte, leeftijd maar ook iedere hond afzonderlijk. Onze hond (Cavalier) gaat 4x per dag uit waarbij ze vrijwel altijd los loopt.

's Ochtends tussen 7:00 en 8:00.
's Middags verschilt erg i.v.m werktijden meestal tussen 12:00 en 15:00.
's Avonds rond 19:00.
En de laatste wandeling rond 23:00.

Nu ze wat ouder wordt merken we wel dat ze niet meer al te lang wil lopen. Vaak is ze, nadat ze haar behoefte heeft gedaan, wel weer klaar. Met andere honden spelen heeft ze nooit gedaan, het is echt een 'mensenhondje'. Verder mag ze de hele dag vrij rondlopen in het huis. Zodra het een beetje lekker weer is staat de deur open en kan ze ook lekker het terras op.

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:01

Die van ons (13 jarige labradorxherder- artrose) gaat zo'n vier à vijf keer per dag uit:
7.30 - 20 minuutjes
12.15 - 20 minuutjes
16.00 - 20 minuutjes
(19.30 - 20 minuutjes)
23.00 - 20 minuutjes)

Die van ons kan langer alleen zijn, maar omdat we de mogelijkheid hebben hem uit te laten doen we dat ook. Als hij vaker uit gelaten wilt worden laat hij het ook merken door te gaan blaffen. Vind dat er toch eigenlijk wel een minimum van 4x opzit als je hond voor de rest geen beweging krijgt...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:03

Wij hebben 2 honden. Een golden retriever en een hulphond.
Beide gaan dagelijks uit en los om:
615 uur, 20/25 minuten
1130 uur, 45 minuten
1645 uur, 30 minuten
2230 uur, 10 minuten

Hulphond gaat overdag nog diverse keren mee.

Wij wonen aan de rand van een park. Gaan regelmatig naar bos of zee.
Bal gooien vinden ze ook leuk. Golden heeft artrose en is heel moe na 45 minuten.

Met dit weer staat tuindeur open en kunnen ze ook de tuin in als ze willen.
Ik ben afgekeurd voor werk en de hele dag thuis.

Pasje03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:05

Wij hebben een Engelse Stafford. Ze wordt 's morgens om half zeven uitgelaten 15minuten, dan rond 11/11.30 nog een keer. Dan nog rond 4/5u. Voordat ik naar stal ga, zo rond half 8 nog een keer en dan 's avonds rond 10u voor de laatste keer. We lopen altijd minstens 15 minuten en soms gaat ze tussendoor ook nog mee naar het bos, dan lopen we minstens een half uur. Ik vind dit prima zo. Ze is in huis ook heel rustig en sloopt niks.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:14

Onze hond(shihtzu X maltezer) gaat rond half 8 een 20 minuten,op dinsdag,woensdag,vrijdag gaat ze daarna nog mee naar school,naast de fiets.(mits het niet te warm is.)dan rond de middag half uurtje,namiddags rond half 4 nog een kort rondje,rond half 7 een lange wandeling,regelmatig met de buren,zodat ze lekker kunnen rennen en spelen. En savonds nog een plasje in de tuin.
Daarnaast maken we in het weekend regelmatig een bos en strandwandeling.
Kinderen spelen vaak met haar.
Ze zit niet in een bench snachts,ik werk elke dag inde ochtend,ze is max. 3,5 uur alleen.

Luniek

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:23

Onze hond, Friese stabij x Shih Tzu van 7 jaar krijgt dagelijks dit:
'S ochtends rond 7 à 8 uur: 5 minuutjes behoeften doen.
10.30 uur: Wandeling van 30 minuten
15:00 uur: Wandeling van 30 minuten
20:00 uur: Wandeling van 1 uur
23:00 uur: 5 minuutjes behoeften doen voor het slapen gaan.

Er is eigenlijk altijd wel iemand thuis die met haar aan de wandel kan. Iedereen uit ons gezin werkt part-time of volgt zoals ik een studie waar veel thuis werken bij in zit. :o Is een keer iedereen weg dan komt één van ons in de middagpauze van werk of school naar huis voor de hond. Of mijn oma komt haar uitlaten en gezelschap houden. Een hond meer dan 5 uur per dag alleen laten vind ik echt not done. Dan moet je geen hond nemen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:27

Die van ons kunnen naar buiten wanneer ze willen, w ejebben een erg grote tuin. Met onze herder gaan we niet uit, omdat ze 3 poten heeft, met onze Hovawart word alleen 's avonds even gelopen, dat vind hij leuk. Maar ze hebben alle vrijheid die ze willen, ze zijn het grootste gedeelte van de dag buiten, dus is het lopen ook niet echt nodig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:28

Mijn hond gaat eigenlijk vrij wisselend uit (kruising middelgrote hond, veel energie, 2 jr.).
Maar het minimale is dit:

07:00 10 minuten
11:00 45 minuten
15:00 30 minuten
20:00 1 uur
23:00 5 minuten

Mijn hond heeft sowieso in 1 wandeling van de dag de behoefte om flink los te rennen. Dat doe ik dus ook altijd. In het weekend is dit veel langer, dan gaan we eigenlijk bijna altijd beide dagen nog een wandeling van een uur of 2 a 3 maken.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:31

Onze hond is een Engelse Cocker Spaniel van 17,5 jaar. Op advies van de dierenarts gaan we niet langer dan 30 minuten met haar wandelen. Ze wil wel langer wandelen, loopt meestal heel graag. Alleen gaat ze de volgende dag manken.
Dit is haar schema:
Rond 7u : wandeling 15 minuten
Rond 12u: wandeling ongeveer 15 minuten
Rond 17u: wandeling 30 minutelen
Rond 20u30: wandeling 15 minuten
Rond 00u: Soms wandeling 15 minuten, soms alleen haar behoeften.

We merken aan haar, hoe vaker een klein rondje, hoe beter het gaat met haar lopen en haar algemene fysieke gesteldheid.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:32

Hier twee oudjes (bijna 11 en 12) ,waarvan erg veel gezondheidsklachten dus lang mee wandelen is er niet meer bij.
Ondanks de klachten gaan we minimaal 4x een blokje om ,meestal een blokje tussen de 20 a 30 minuten.
Op slechte dagen wat minder. Als ik thuis ben beschikken ze over een grote tuin. Vroeger gingen ze dagelijks mee naar de paarden, maar dit gaat niet meer.
s nachts slapen ze beide bij mij dus zijn niet alleen en op werkdagen zorg ik dat ik de vrije tijd die ik heb thuis ben en geen andere verplichtingen heb zoals verjaardag etc.

Ik zou graag later weer een hond (en) willen, echter mijn 32 urige werkweek houd me tegen helaas...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:34

Ik vind kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Tien keer per dag hetzelfde rondje van een kwartier betekent weliswaar dat de hond in totaal 2 1/2 uur buiten loopt maar er zit geen enkele uitdaging in. Dan zie ik liever een hond die per dag anderhalf buiten komt maar in die tijd volop uitgedaagd wordt.

Ik word een beetje verdrietig van de honden die aan de flex meters achter hun baasje aansjokken en meegetrokken worden als ze ergens te lang snuffelen. Geen enkele interactie, geen enkele levenslust straalt dat uit. Of mensen die samen al kletsend het parkje doorslenteren en de honden volkomen negeren. Als ik ga wandelen ben ik ook bezig met de hond, doen we spelletjes, oefeningen, mag hij snuffelen waar hij wil. Het is zíjn wandeling, tenslotte.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:35

Bij mij ziet t er zo uit,
Ik heb een Boxer x Bouvier en zijn dag ziet er zo uit:
Om 7-+ Naar buiten voor 15 min kwartier, meestal staat hij op de hoek al te kijken of hij terug kan.
Dan ga ik naar school en ben ik om half 5 weer terug en ga dan direct mee naar buiten, (of hij gaat mee naar het paard).
En dan savonds om een uur of 9 a 10. en meestal neemt mijn moeder hem dan nog mee naar buiten om middernacht.

Maarja het weekend ziet er meestal anders uit, dan ga ik met hem fietsen of kom ik hem ophalen met m'n pony om even lekker gek te doen.

Ik vind het prima zo, en hij volgens mij ook. Want als hij echt uit moet dan komt hij zowat op schoot zitten ( en geloof me met een hond van 50 a 60 kilo.. Dan ga je heel snel naar buiten met hem)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:39

Wij hebben een Jack Russel reu van 4.
07:00h - mijn vader laat hem uit voor hij naar zijn werk gaat.
08:00h - ik laat hem nog even plassen en poepen voor ik naar school ga.
10:00h - als mijn moeder niet hoeft te werken gaat ze 45/60 minuten met hem lopen.
13:00h - mijn moeder gaat nog een keer 45/60 minuten met hem lopen.
15:00h/16:00h - als ik uit school kom (ligt er dus aan hoe laat ik thuis ben) loop ik 45 minuten met hem.
19:00h (+-) - mijn ouders gaan een uur met hem wandelen, of mijn zus of ik een halfuurtje.
23:00h - mijn vader laat hem voor de laatste keer uit.
In het weekend laat mijn vader hem nog een paar keer een uur/drie kwartier uit.

Het hangt inderdaad heel erg van de hond af, maar toch vind ik 3 keer per dag wel weinig. Tenzij hij tussendoor in de tuin kan rondlopen ofzo.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:44

Hangt volledig af van hond tot hond en de leeftijd. :j
Vroeger kon onze Berner sennen wandelingen van 3 uur aan, maar nu wordt ze negen en wandel ik 2 keer per dag zon 10 min. aan een heel traag tempo. Ze zit voor de rest wel in een heel grote tuin waar ze zou kunnen spelen, maar ze slaapt vooral tegenwoordig :(:)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:03

Je moet volgens mij erg kijken naar wat de hond nodig heeft. Wat al eerder is gezegd.
IK heb een jachthond, aangeschaft toen ik zelfstandig werkte en een pup heeft heel veel kleine wandelingetje nodig. Ik heb toen ik een fout had gemaakt met zindelijk maken 's nachts na een week. Om dat weer op te lossen heb ik om het uur de wekker gezet s'nachts en hup naar buiten. Dit opgebouwd met steeds een uurtje erbij en hup zindelijk.

Een jachthond is slim en fysiek sterk, dus heel veel beweging en mentale uitdaging nodig.
Bij mij was de regel in ieder geval anderhalf uur per dag en de rest van de wandelingetjes maakte dan qua lengte niet zoveel uit. Hij was zijn mentale ei toch al kwijt. Wel graag de hond voor zijn met uitlaten, niet wachten totdat hij moet, anders moet hij er om gaan zeuren (piepen voor de deur) en dat vind ik eigenlijk al slecht gedrag dus dat moet je voorkomen. In het begin heb je puppytraining dus doe je tijdens het uitgaan ook weer even de oefeningetjes die je bij de les hebt geleerd. dat liet mijn hond tijdens de wandeling dan altijd heel goed zien om vervolgens op de puppyles te denken dikke doei, ga zelf maar zitten.
Om mijn hond mentaal tegemoed te komen ben ik na een jaar jachttraining gaan doen. Toen ik na anderhalf jaar een kindje kreeg, bleven we veel lopen, maar de oefeningetjes trainen deed ik minder. Dat paste eigenlijk veel beter bij mijn hond. Hij ging daardoor heel goed presteren in de sport (Less is more, zullen we maar zeggen). Als je je hond een beetje kan lezen kun je echt wel zien wat hij nodig heeft. Toen mijn hond zes werd ben ik gestopt met sport en wedstrijden. Nu heeft hij echt veel minder nodig (hij is nu 10 jaar) Gaat wel veel mee naar het paard. maar een wandeling één op één met mij (zonder dat stomme paard) zo nu en dan een oefeningetje vind hij echt het aller leukst.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:09

Ik denk dat het echt heel erg verschild per ras. Wij hebben zelf een Markiesje van 7 die niet zoveel beweging nodig heeft. Hij wordt zo'n 6x op een dag uitgelaten en de rondjes duren een kwartier tot een half uur. Daar redt hij het prima op en is dan ook kip mak in huis :) Wel heeft hij behoefte aan het lopen van verschillende rondjes.

Persoonlijk vind ik dat een hond zeker 4x per dag uitgelaten moet worden en ik denk dat de meesten het waarderen als er minstens 1 uitgebreide wandeling tussenzit met de nodige spelletjes en uitdaging.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:10

Wij hebben een mopshond van 1 jaar oud.
Over het algemeen ziet zijn schema er zo uit:
8 uur: 20 minuutjes aan de lijn
half 12: 30-45 minuten los lopen op strandje en veldje. Soms met andere honden en anders speel ik met hem en kan ie lekker overal snuffelen.
Half 5: Soms een wandeling van 30-40 minuten waar ie een stuk los kan lopen en anders weer op het strandje en veldje.
9 uur: Ook weer aan de lijn ongeveer 20 minuten.
In de weekenden gaat hij er meestal nog wat langer uit, dan gaan we wel eens naar het bos of natuurgebied. En soms gaan we 's avonds gewoon met de hond lopend naar familie of we lopen gewoon gezellig een rondje. Gemiddeld komt hij er wel 5 keer per dag uit, maar de 5e keer is dus verschillend.

Het enige jammere is dat als hij los loopt, hij alsnog naast je blijft lopen of in de buurt. Je zal hem dus niet snel vrolijk rond zien rennen, behalve rondjes om mij heen.
En met andere honden rent ie natuurlijk wel gewoon rond.

Hij is bijna nooit alleen, gaat al snel mee als ik een boodschap ga doen of op bezoek ga bij iemand. Als hij thuis is loopt hij gewoon door het huis heen.
Hij doet het op deze manier erg goed en is thuis erg lief en rustig :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:22

2 Husky's.

5 a 6 keer per dag.
Laatste ronde sowieso een uur.
Overige rondes een half uur/3 kwartier en ik bezoek vaak de vijver hier en als ik dat grint pad afloop zijn we 1,5 uur weg.
(De weg om erheen te komen en terug naar huis meegeteld )

Achter thuis voetbal ik er met 1 , de andere vind dat niet zo leuk.
Enkel gaat de voetballer ook mee aan de fiets, ligt aan de temperaturen.

De ander daag ik uit met andere spelletjes of ze spelen met elkaar/de katten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:24

Ik zou het niet weten wat mijn halve terrier per dag loopt en hoe lang. Hij is eigenlijk, als ik vrij ben, altijd met me mee en struint lekker rond, speelt en loopt mee. Als ik werk is hij bij de boer en boerin waar hij de hele dag ook buiten is of af en toe rondjes in het bos wandelt. Hij is nu wat ouder en kan niet meer mee met de paarden maar ligt in de avond altijd heerlijk en tevreden te slapen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:34

Mijn man laat de hond voor en na het werk uit. Ik laat hem 's avonds/'s nachts nog een keer uit. Zo laat mogelijk, want ik woon aan een N weg en overdag kan hij daardoor niet los. 's Nachts kan dat wel. We pakken 's middags regelmatig de auto om met hem naar een losloopgebied te gaan en eens per 2 weken gaan we naar speurles.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:36

Wat is voor een 3 jarige golden retriever die heel fit en actief + top conditie eigenlijk perfect?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:41

onze hond is 16 gaat 4x per dag uit maar zijn geen grote rondjes dat trekt ze ook niet meer loopt dan zelf halverwege weer terug. Verder heeft ze de ruimte in huis om te bewegen en nu ze ouder word staat eigenlijk bijna de hele dag de deur naar de tuin open mocht ze nog een keer nodig gaan.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:42

Die van ons gaat 1x per dag een uur uit maar zij loopt wel los op het erf en is overdag de hele tijd buiten. Ze is trouwens een golden van net 1

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:45

Die van ons gaan rond 08:15 tien minuutjes uit.
Om 13.00 gaan ze 2 tot 2,5 uur na het bos en rond 23.00 uur nog 10 minuutjes.
Zijn 2 herders welke vrij in huis rondlopen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:46

Alysia schreef:
Wat is voor een 3 jarige golden retriever die heel fit en actief + top conditie eigenlijk perfect?

Zo vaak als jij wil, kan en mogelijk is. Wellicht dat fietsen een leuke optie is? Uiteraard wel opbouwen en niet ineens een half uur gaan fietsen.