Kat met zwelling op oogbol...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:32

Is het geen optie om dan gewoon te zeggen: ''ik ga er zelf wel mee naar de DA dan''? Want dit oogje ziet er inderdaad niet best uit.. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:32

dit is ernstig genoeg om er mee naar de da te gaan,dit is niet gewoon een ontstoken oog wat je met zalf oplost.
Als je ontstoken ogen wilt behandelen met ab zalf en dat oog geneest niet na twee dagen dan heb je niet de goede zalf!
Je kunt best zelf wat dokteren (ik bedoel je schoonmoeder)maar je moet wel enigzins verstand van zaken hebben.Anders maak je meer stuk dan heel.
Wat is de werkzame stof van de zalf die ze er in doet?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:33

Als het hoornvlies beschadigd is mag je er bepaalde werkzame stoffen zeker niet in doen! Helaas ondervonden met kat en konijn! En beschadiging kunnen ze alleen uitsluiten met ultraviolet licht en vloeistof die daar op reageert. Dan is er een heel ander goedje nodig.

Herpes is o.a. de niesziekte boosdoener, gaat niet over zonder a.b. ondersteuning. En blijft "latent" aanwezig in het lichaam. Ik hoop voor dit kleintje dat dit haar bespaard blijft!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:34

Kom zeg, je gaat toch geen oog verwijderen dat hoogstwaarschijnlijk nog functioneel is? Beetje voorbarig, niet?
Eerst maar eens zorgen dat die ontsteking verdwijnt, lijkt mij?

En ik ben het zeker wel eens dat je hiermee naar een DA wil gaan hoor. Ik snap dat je je hierbij niet goed voelt.

(Bij ons op stal zit een heel stel wilden katten, die elke zoveel tijd niesziekte hebben. (eigenlijk continu) En dan ontsteken die ogen ook altijd. Dat ziet er dan soms ook zo uit hoor. Daar wordt weinig of niets aan gedaan. (want tja, wilde katten vang je zomaar niet) Soms gaan ze dood en soms worden ze beter... Maar degene die beter worden, die hebben ook weer normale ogen hoor. ;) )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:34

Fijn dat jij je wel wil inzetten voor dit katje ! Echt proberen schoonmoeder te overtuigen dat hier een DA dringend nodig is...op de site van Zwerfkat in Nood staan een aantal foto's van...euhm...absoluut niet fraaie oogjes en hoe ze het behandeld hebben....misschien trekt dit haar over de streep !
Op deze site vind je anders ook nog wel wat nuttige info en je kan hen altijd mailen voor advies, zijn hele fijne mensen !
Succes ( vooral met schoonmoeder dan :D ) en heel veel beterschap voor poezie !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:35

oh_oh schreef:
Als het hoornvlies beschadigd is mag je er bepaalde werkzame stoffen zeker niet in doen! Helaas ondervonden met kat en konijn! En beschadiging kunnen ze alleen uitsluiten met ultraviolet licht en vloeistof die daar op reageert. Dan is er een heel ander goedje nodig.

Herpes is o.a. de niesziekte boosdoener, gaat niet over zonder a.b. ondersteuning. En blijft "latent" aanwezig in het lichaam. Ik hoop voor dit kleintje dat dit haar bespaard blijft!

klopt...zalf met cortisonen is dan uit den boze....ab zalf met breed spectrum is o.k....maar zonder fluortest GEEN cortico's(dat bedoel ik met zelf dokteren....sommige mensen :( )

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:36

oh_oh schreef:
T.s ik snap jouw goede bedoelingen, ik zou het ook niet kunnen aanzien!

Kan je vriend hier iets in betekenen?

Ik probeer mijn vriend te overtuigen om naar de DA te rijden, maar hij lijkt het initiatief niet te willen nemen omdat zijn moeder zegt dat het wel weg zal gaan (soms lijkt mijn vriend nog 14 ipv 21 >;) )
Ik heb hem wel zonet de foto's van gisteren en de foto van vandaag getoond en hij schrok toch wel. Maar als ik zeg "Gaan we ermee naar de DA" reageert hij niet op hetgeen ik zeg :roll: En op den duur begin ik ook echt aan mezelf te twijfelen... Is het nu echt wel zo ernstig ? Is een DA echt wel nodig ? Zou het inderdaad niet gewoon met een zalfje op te lossen zijn ? Ben ik niet aan het overdrijven ?? %)

En ik besef dat dit maar weer eens het zoveelste "mijn dier heeft dit, wat moet ik doen?", want zelf erger ik mij ook ontzettend aan die topics ! Maar vaak gaat het daar wel om eigen huisdieren... Als dit mijn katje was, dan stond ik al bij de DA vanaf dat ik de blauwe aas rond het oog zag (dus een maand eerder) :o
Maar helaas is het niet mijn kat en ik vind het dan ook niet echt gepast om met de kat van iemand anders naar de DA te gaan als de mensen dit zelf nog niet als oplossing zien...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:36

Oef als ik de nieuwe foto's erbij zie begin ik stiekem toch erg te vrezen voor het oogje. Dit ziet er niet meer goed uit...dacht bij de openingspost bij die foto gewoon een klein waziger bobbeltje te zien, maar dit is extremer ;o

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:42

Ik kreeg idd na tests andere druppels opdat de ogen niet zouden verslechteren. Er bleken allemaal haarfijne krasjes en barstjes in te zitten. Met het blote oog niet te zien. (Was in deze gevallen door knok partijen ontstaan) maar ook door een ontsteking kan weefsel gaan scheuren, zonder dat je het ziet.

oh_oh

Re: Kat met zwelling op oogbol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:47

Nou t.s. in dit geval zit jij met de handen in je haar. Dat je daarom een topic opent snap ik best! Het is je eigen dier niet, maar he kunt best hier advies raad vragen wat te doen in jouw situatie.

Ik zou ze de adviezen die hier gegeven worden laten lezen.

En een consult + behandelings middelen voor thuis kosten je ongeveer 70 euro. Nu wel weekenddienst helaas. Zal misschien iets duurder kunnen zijn. Maar ik ken de tarieven in jullie streek niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:50

Arme kat. Wat een mensen zijn je schoonouders :n

Vind het goed dat je je inzet voor dit katje! Maar deze heeft gewoon enkel en alleen de dierenarts nodig.. Hoop dat je het lef gaat krijgen om hem gewoon mee te nemen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:49

Ik snap dat je het niet gepast vind om de kat zelf mee te nemen naar de dierenarts, maar ik vind het ook niet gepast van je schoonouders om dat arme diertje zo te laten zitten.. Sommige mensen.. Bah.

Misschien kun je mailen met een dierenarts? De situatie uitleggen en de foto's opsturen.. En dan kan je die mails van de dierenarts aan je schoonouders laten lezen en hopelijk zien ze dan de ernst in.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:59

Is het een principe kwestie van niet naar de dierenarts willen of een financiële kwestie?
Als het het laatste is, dan nogmaals is er geen compromis te sluiten met je schoonouders? Dat jij de kosten betaald evt samen met je vriend, maar dat hun het voorschieten? Aangezien je in je beginpost al zet dat het voor jou niet mogelijk is het te betalen? En anders wil de dierenarts zelf misschien wel met een betalingsregeling werken voor je?

Het oogje is inderdaad behoorlijk verslechterd met gisteren! Persoonlijk zou ik hier nu ook (helaas) niet meer mee wachten tot maandag, sowieso omdat het gewoon ontzettend pijn doet (als je zelf een geïrriteerd oog hebt doet het al pijn, laat staan een forse ontsteking), plus dat als er al kans is dat het katje het oog danwel het zicht in het oog behoudt die kans maandag een stuk kleiner is.
Er zit trouwens natuurlijk nog wel een verschil in het hele oog verwijderen of 'blind' zijn in 1 oog, er hoeft niet altijd een ok aan te pas te komen natuurlijk.

Dat de andere kat het nu ook heeft (had deze het al??) lijkt mij dat het inderdaad een virus is wat insun al zegt, en omdat beide katten neem ik aan met hetzelfde tubetje zalf behandeld worden... De eerste kat heeft alleen ook al forse schade hoogstwaarschijnlijk tgv het virus, de tweede kat (nog) niet maar kan ook een gevolg zijn/worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:29

Ik vind je vriend een slapjanus mbt dieren, zou het absoluut niet kunnen waarderen als mijn man zo zou zijn, was het waarschijnlijk niet mijn man geworden. Heel vervelend dat je nu aan jezelf gaat twijfelen als iedereen om je heen zegt dat het allemaal meevalt. Ik vind het niet meevallen en als het straks wel ernstig blijkt te zijn dan baal jij als en stekker en heb je ook nog kans dat je het je schoonfamilie incl vriend erg kwalijk gaat nemen, succes en hopelijk vind je nog een oplossing in het belang van het dier, deze kan NIET voor zichzelf opkomen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 15:26

pff... Schoonmoeder is om zalf geweest en heeft deze erin gedaan bij beide katjes.
Ik had mijn vriend kunnen overtuigen om naar de dierenarts te gaan (met behulp van enkele tranen en door te zeggen dat ik niet vind dat ze het waard zijn om huisdieren te houden als ze er niet mee naar de DA willen). Zegt hij tegen zijn moeder dat ze toch beter wel naar de DA zou bellen, want dat het oog echt ontzettend achteruit was in vergelijking met gisteren. Zeg mijn schoonmoeder "Ma kijk, ik ga er zalf in doen"... Zat in de zetel al met rollende ogen, want dat was geen antwoord op hetgeen mijn vriend vroeg :roll: Dus mijn vriend nog even doordrammen dat een DA echt wel nodig was, dus of ze eens wou bellen. "Jamaar, ik heb geen tijd daarvoor. En daarbij, er is zalf in" ... >;) ... Mijn vriend dan maar even een vergelijking met de hond van zijn zus erbij gehaald ("Als Darco zo'n oog zou hebben, dan zou je wel snel bij de DA staan hé!) Waarop zijn moeder dan het 'slachtoffer' ging uithangen en zeggen dat ze geen tijd heeft en al zo haar best doet voor de kat. En ook nog kwaad worden op mijn vriend "De DA gaat juist hetzelfde zeggen: ZALF SMEREN" >;)
niet te overtuigen dus... -O-
Dan maar met de auto vertrokken, want we hadden nog spullen op te halen ergens. We zijn nu net terug, maar ik durf wedden dat mijn schoonmoeder geen DA heeft gebeld...
Het zal dan maar gewoon afwachten worden, want volgens mij heeft mijn schoonmoeder echt geen zin om een DA erbij te halen. Geen idee waarom, want het is niet dat ze het hier niet breed hebben... Denk dat het eerder het principe "het is maar een kat" is helaas... Dus ook al zou ik wel betalen, ze zou het nog 'afkeuren' dat we naar de DA gaan... En het ergste is, stel dat ik nu wel zou rijden en de DA zegt dat er niks aan te doen is, behalve zalf smeren, dan gaat ze met zo'n arrogante toon zeggen "ik zei het toch"... En dan ga ik echt compleet uit mijn slof schieten -:(-
Ikzelf zal pas woensdag terug bij mijn vriend thuis zijn en zal dan pas kunnen zien hoe het is met het oogje.

Maar ik probeer wel nog om vandaag te gaan ! Of desnoods stuur ik inderdaad een mailtje met de foto's erbij, dat lijkt me nog een goed idee :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:56

tja..dat moet je dan maar op de koop toenemen als de DA zegt dat je zalf moet smeren. 't gaat hier om die arme kat, niet om wat je schoonmoeder er dan van vindt.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:09

Bah zeg,arm diertje,het zal ook wel behoorlijk pijn lijden :(:)
Jammer datje schoonouders niet veel geven om een kat.kunnen ze het misschien beter afstaan.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:44

Zalf die de dierenarts voorschrijft is geschikt. Zalf voor mensenogen niet. Dus ze zal geen gelijk krijgen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:00

Even ter verheldering, in Belgie kan je de meeste standaard dierenmedicijnen bij de gewone apotheek halen.
Het is dus heel goed mogelijk dat ze wel iets als cavasan hebben gehaald.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:10

De zalf die mijn schoonmoeder heeft gekocht (op aanraden van de dochter die apothekeres is) is Terramycine. Oogzalf voor mensen dus :n Daar zit volgens de dochter antibiotica in dat goed is tegen een ontstoken oog...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:17

xLIESSSx schreef:
De zalf die mijn schoonmoeder heeft gekocht (op aanraden van de dochter die apothekeres is) is Terramycine. Oogzalf voor mensen dus :n Daar zit volgens de dochter antibiotica in dat goed is tegen een ontstoken oog...

dat is prima....dat het voor mensen is maakt niets uit.Waarschijnlijk goedkoper omdat er geen kattenkop op het doosje staat ;)
Maar het werkt duidelijk niet.Leuk geprobeert,maar als met ontstoken ogen binnen een dag geen verbetering is is het of een bacterie die niet gevoelig is voor terramycine of een andere aandoening.Dus tijd voor iemand die er wel verstand van heeft....de da.

Of een andere zalf proberen,want het is duidelijk dat de terramycine niet werkt.Een oogzalf op basis van Fucidine.
Kijk uit want ik weet niet of dat in Nederland te krijgen is!Het moet wel oogzalf zijn uiteraard.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:18

Je kunt je schoonmoeder wel even vertellen wat er kan gaan gebeuren in dit geval. Ik weet er alles van namelijk: het oog kan door teveel druk uit elkaar spatten. Onze kat heeft een oogverwijdering ondergaan, en wel net op tijd. Hij had een soortgelijk probleem aan het oog zo te zien, bleek een virus te zijn. Zalfjes helpen dan niet meer.
Dus als moederlief lekker halsstarrig blijft doen kan het wel eens op horror uitlopen. Dat katje kan zichzelf niet helpen, als baasje ben je het verplicht in te grijpen, ik heb er geen goed woord voor over. Misschien kun je haar op andere gedachten brengen, ik hoop het maar..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:19

ik denk dat schoonmoeder daar helemaal niet van wakker ligt,anders was ze al lang bij de da geweest.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 10:23

Geerke, ik ben van België ;)

En ik heb het haar gisteren gemeld, toen ze halsstarrig volhield dat de zalf wel zou helpen en dat ze die ging halen, dat als het niet hielp het oog kon "ontploffen" en dat het dan te laat was, dus dat een DA beter zou zijn. Ze antwoordde enkel met een zucht >;)
Wat moet je toch met zulke mensen... Je geeft dan advies en raad, maar je krijgt absoluut geen gehoor, tenzij het in hun straatje ligt :roll:

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:25

Gelukkig is het niet mijn schoonmoeder, geen dier waard zo iemand.