Lopen we niet een beetje te hard van stapel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:27

Lara_Silver schreef:
Waarom overdreven? Als je dier ziek is dan bel je éérst de dierenarts, en dan eventueel vraag je tips op bokt. Toen mijn kat opeens doodsbenauwd was, weigerde te drinken en niet meer at heb ik geen topic geopend, maar een professioneel iemand gecontacteerd, de veterinaire kliniek. En zo hoort het imo. Begrijp me niet verkeerd, ondertussen ook een topic openen voor eventuele ervaringen, daar is niets mis mee, maar dierenarts is belangrijker. En dan komt er ook bij dat als je de dierenarts niet wil betalen, je geen dier moet nemen.

als mijn kat, konijn, hond, cavia, of voor mijn part kangoeroe een nat oog heeft of niest , of een keer hikt bel ik ook geen DA :n die is lekker, bij niet acute zaken kijk ik het gewoon even aan , word het met een beetje ondersteuning en schoonmaken/houden niet beter, dan ga ik idd naar de DA, maar ik ga niet bij ieder piepje, hikje en scheve haar naar de DA rennen nee :n
ik los ene hele hoop idd gewoon zelf op,
als er iets acuuts is, dus bloed, etter en gebroken botten, jankend kreupel ... duh, DA,
maar een dagje of twee diarree welke met rijst en bonen opgelost kan worden, opgelost
houd de diarree aan, of komen er andere symptomen om de hoek zetten, dan DA
nat oog? no problem, morgen waarschijnlijk weer over
en idd , bij een nat oog direct gaan roepen "DA ander ben je een slecht baasje" is in mijn ogen ontzettend overtrokken/overdreven

Xanne, jouw voorbeeld, hoe naar ook, is wel iets wat zelden voor komt, de meeste kreupelheidjes, niesjes en natte oogjes gaan gewoon over. als bij mij een kat licht mank aan komt ga ik zelf voelen of er iets te voelen is en kijk ik het aan, bij mij was die kat dan helaas ook overleden, maar dat maakt jou als baasje echt geen slecht baasje .
als je zelf mank loopt ren je toch ook niet direct naar de Huisarts?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:37

Ik vind het sowieso raar dat mensen daarover een topic openen. :?

Wat is de zin daarvan?
Hopen dat het een ritje dierenarts zal besparen of zo?
Als mijn kat mank loopt, denk ik niet: ik zal maar eens een topic op Bokt openen.
Dan kijk ik het aan of ik bel de dierenarts.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:40

als mijn kat mank loopt ga ik naar dierenarts hebben mijn dieren vuil oog maak ik het schoon
of als ze niesen mischien verkouden je kan dan ook checken of er verder iets mis is
ligt eraan wat het dier mankeert maar mijn eerste reactie is vaak bel een dierenarts zeg wat er mis is en kijk naar eventuele andere symptonen en overleg met de dierenarts of een bezoek nodig is

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:45

mika11 schreef:
Ik vind het sowieso raar dat mensen daarover een topic openen. :?

Wat is de zin daarvan?
Hopen dat het een ritje dierenarts zal besparen of zo?
Als mijn kat mank loopt, denk ik niet: ik zal maar eens een topic op Bokt openen.
Dan kijk ik het aan of ik bel de dierenarts.

Ja dat is precies waar het omgaat want in bijna al die topic's draait het uit dat ze geen geld hebben of een DA te duur vinden.
En dat is nou net het probleem daar kunnen veel mensen niet tegen!! Dus geen wonder dat al deze topics 'uit de hand lopen'

Een kat die mank is en een pijnlijke rug heeft is in mijn ogen niet iets wat je dagen afwacht. Dan bel je op zijn minst even de praktijk voor advies/overleg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:51

Dat is jammer.
Want als je de dierenarts belt, betekent niet dat je meteen een afspraak moet maken.
Ik heb ook weleens de dierenarts gebeld voor advies of wat ik moest doen.
Dat kost ook niets.
Als je het dan alsnog niet vertrouwt kun je altijd nog een afspraak maken.
En als je er dan echt niet uitkomt, kun je nog een topic op bokt openen. :+

Geryon

Re: Lopen we niet een beetje te hard van stapel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:55

Het is alleen jammer dat je vaak de dierenassistente aan de lijn krijgt en die hebben niet alle verstand die een dierenarts heeft, dat heb ik wel vaker gemerkt..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:01

Geryon schreef:
Het is alleen jammer dat je vaak de dierenassistente aan de lijn krijgt en die hebben niet alle verstand die een dierenarts heeft, dat heb ik wel vaker gemerkt..

Tja dat verbaast me niet, aangezien de opleiding tot paraveterinair op MBO niveau is en 4 jaar (toch?) duurt, tegenover diergeneeskunde dat twee keer zo lang duurt op WO niveau... Ik zou persoonlijk niet rustig zitten als mijn dier ziek is en ik haal er geen DA bij 'want Bokt zegt dat het niet hoeft'.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:02

Cowgirl schreef:
Een kat die mank is en een pijnlijke rug heeft is in mijn ogen niet iets wat je dagen afwacht. Dan bel je op zijn minst even de praktijk voor advies/overleg.

Mijn kat had geen pijnlijke rug en je moest goed kijken wilde je zien dat ze mankte. 's Avonds laat kwam ze licht mankend binnen, de volgende ochtend was ze niet meer te redden. Je kunt het gewoon helemaal verkeerd inschatten :( Ik vraag me zelf af of een dierenarts me langs had laten komen als ik hierom gebeld had. Als ik een vermoeden had gehad van een aanrijding, dan was ik direct naar een dierenarts gegaan. Dit was iets waar ik helemaal geen rekening mee had gehouden.
Ik heb deze ervaring alleen vermeld omdat iemand wel heel stellig beweerde dat je de zaken altijd nog best even kunt aankijken wanneer een kat mankt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:05

Ja, ik bedoelde dus ook in gevallen, zoals "mijn kat heeft een vies oog, hoe moet ik het schoonmaken"
Dat kan je makkelijk telefonisch afhandelen.
Dan wordt er vaak bij gezegd, mocht het na .. dagen niet beter worden, kom dan langs.
In gevallen die ernstiger zijn, zal de assistente altijd adviseren om een afspraak te maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:12

Kirsha schreef:
Geryon schreef:

Tja dat verbaast me niet, aangezien de opleiding tot paraveterinair op MBO niveau is en 4 jaar (toch?) duurt, tegenover diergeneeskunde dat twee keer zo lang duurt op WO niveau... Ik zou persoonlijk niet rustig zitten als mijn dier ziek is en ik haal er geen DA bij 'want Bokt zegt dat het niet hoeft'.

Een goede assistent gaat het bij twijfel of niet weten aa de dierenarts vragen.

Ik vroeg onlangs of ik mijn paard zijn bloed nog een keertje na moest laten kijken na de behandeling van leverbot. Daar kon zij mij geen antwoord opgeven en ze zou het aan de DA vragen. Ik werd een paar uur later terug gebeld met het antwoord.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:18

Ik heb ooit een zieke kat thuis gehad, midden in de nacht, en heb daar ook een topic over geopend. Ik was alleen thuis en heel bezorgd. Ik heb veel gehad aan de raad/adviezen en voelde me gesteund. Misschien liep ik ''hard van stapel'', maar dat heeft mijn kat en mij wel goed gedaan.

mika11

Re: Lopen we niet een beetje te hard van stapel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:21

Hannahaapje,
Volgens mij ken ik jouw topic dan?
Heb jij toen ook niet gebeld met het noodnummer?
Dat jouw kat een wond op z'n kop had?
Dan ben je gewoon gerust gesteld als je toch hebt gebeld en hebt gehoord wat je moet doen.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:27

RoyceMack schreef:
Ik ben geen dierenarts loper. Het kost klauwen met geld en even met je dier op consult gaan kost gewoon 25 euro voor 3 minuten binnen zijn. Vaak kun je bijvoorbeeld antibiotica ook gewoon halen zonder dat je je dier meeneemt en dus zonder consult. dan betaal je alleen de medicatie.
Stukken goedkoper.
Wonden ed, behandel ik zelf. Das niet anders dan bij mensen. Ook probeer ik altijd wel wat lichamelijk onderzoek te doen als een dier mankt of een ontsteking heeft.
Ook diepe wonden behandel ik zelf. Tenzij ze eventueel gehecht zouden moeten en kunnen worden. Goed schoonhouden, desinfecteren, eventeel afplakken.
Kijk als er echt lichamelijk iets mis is met een dier en ik kan er niks mee, dan moet je uiteraard naar de DA. maar zolang het een oppervlakkig iets is, los ik het zelf op.
Als n dier zich niet lekker voelt en niet wil eten of drinken, dan haal ik een voedzaam poeder bij de DA en los dit op in warm water en zorg dat het beest het binnen krijgt, ook al is het gedwongen, moet toch vocht ed binnen krijgen.
dus dan maar gedwongen.. Meestal knapt een dier na een aantal dagen op. en zo niet, dan is het tijd voor de DA.
Ik vind dat als je dieren hebt dat je ervoor moet zorgen en niet moet zeuren dat de dierenarts zo duur is, maar ik ben absoluut tegen het feit dat mensen naar de DA rennen als een paard 1 keer kucht, of als de kat n keer niest.
Gewoon aankijken.

Ik weet niet wat voor dierenarts jij hebt, maar ik krijg niet zomaar een doosje antibiotica mee, als de dierenarts het dier in kwestie niet gezien heeft. Het zou wat zijn zeg, dat antibiotica gewoon ongezien wordt mee gegeven en men daar vertrouwd op het oordeel van de eigenaar. Aparte dierenarts.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:32

Ik denk dat het aan de eigenaar is de beste tips eruit te halen, ik krijg gewoon antibiotica oogzalf mee hoor
maar ze weten dat ik weet wat ik doe, tenzij ze twijfelen aan iets anders