"dierenarts te duur"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: "dierenarts te duur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:28

Sommigen hebben de OP dan niet goed begrepen. Het gaat hier over mensen die hun dieren uberhaupt niet naar de dierenarts brengen.

Geen mensen die geen dure operaties of chronische medicijnen kunnen/willen betalen en dan het dier inslapen.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:31

Sorry maar ik ben het hier niet helemaal mee eens..
Als mijn paard iets mankeert zou ik hoogstwaarschijnlijk ook eerst bokt vragen of iemand het kent of er ervaring mee heeft.
Ik ga echt niet voor elke poep en scheet de dierenarts er bij halen..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:34

Geryon, dan schaar ik mezelf dus niet bij die groep, ik zal als ik het nodig acht altijd een da laten komen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:43

Citaat:
quote="NoaSky
@IZEP, dat siert je. Alleen zou ik hem bij de hernia al hebben laten gaan. Vanwege het geld en de prognose. Maar dat is echt ieder voor zich, niet ondat ik het niet zou kunnen betalen, maar omdat ik dat een grens vind. Daarbij zou ik niet minder eten voor een dier. Nu kom ik echt over als een enorme hartz*k die niets om haar dieren geeft, maar dat is niet waar. Het tegenovergestelde is waar. Alleen heb ik een hele duidelijke grens voor ogen voor mezelf .

NoaSky, mijn hondje liep enkel een klein beetje onregelmatig. Een ander zag het vaak niet eens maar ik zag het. Hij rende en speelde gewoon vrolijk door. Na onderzoek bleek het toch een zenuwbeknelling te zijn maar met revalidatie en medicatie was er kans op verbetering. Hij heeft het tot zijn 11e super gedaan. Nog steeds even druk, enthousiast, rennen, spelen en nergens last van. Tot hij afgelopen november in de auto sprong en zijn nek verrekte... de oude blessure is hem dus uiteindelijk toch fataal geworden. Hij had heel veel pijn en kon niets meer, behandeling en medicatie sloeg niet aan. Dan is voor mij ook snel het punt bereikt en heb ik hem alsnog moeten laten inslapen. Maar hij heeft nog 7 geweldige en gezonde jaren gehad!

(En nu moet ik huilen.)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:49

Boras schreef:
Er bestaan natuurlijk ook situaties waarbij er bij aanschaf van het dier genoeg geld was, maar als gevolg van de crisis niet meer. Een beetje nuance kan geen kwaad :)

niks nuance! feit is dat als je geen geld hebt dat je voor je dier een oplossing moet zoeken

daarom dus mijn grote viervoeter verkocht -O-
verrdrietig voor mij ,maar nu wel iemand voor hem die hem wel alles financieel kan geven en desnoods daarvoor in een container zou slapen
kan ik niet maken met een gezin :n

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:51

Och Izep, koppie op! Je hebt toendertijd dus de goede beslissing gemaakt! Hij heeft wel nog mooi 7 prachtige jaren gehad! En daarbij, je hebt op het einde ook voor hem gekozen door hem te laten gaan. Kun je trots op zijn hoor, bij een ander had hij misschien 7 jaar geleden al moeten gaan! :(:)

Ik heb dan inderdaad de openingspost ook verkeerd begrepen, ik zou namelijk wel altijd de dierenarts laten komen / kijken. Excuses

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:54

weetje het is mishandeling. Je dier niet te laten behandelen als je weet dat er wat is.

Er zijn aardig wat regels waar aan je moet voldoen om dieren te mogen houden.
1 van deze regels is dus, je mag het dier niet zorg onthouden als dit nodig is. Dit geld ook voor een dier dat ziek is.
Vind het sowieso mishandeling. 'oh het is maar een hamster hij gaat met een paar dagen wel dood'
Ja en dan lijd het dier nog een paar dagen door nee nee dat is zo lief voor het dier waar jij plezier van had. Maar ja je kan toch een nieuwe halen voor 5 euro toch?
belachelijk...Echt belachelijk... ik kan er zo niet tegen als mensen dat zeggen.
Ik kreeg het zelfde gezeur toen Cupido ziek was ik heb in 1,5 maand tijd 800 euro aan een 'shetland pony' uitgegeven. En tja die kan je tegenwoordig gratis ergens weg plukken dat klopt. Dus je raad het al wat kreeg ik te horen.
"Waarom steek je er zo veel geld in je kan voor 25 euro zo een nieuwe kopen."
Ja maar voor die 25 euro krijg ik mijn cupido niet terug -_- dat een mens zo makkelijk zijn lieve schat kan vervangen echt? ik snap dat niet. En dit waren nog paarden mensen ook.
Nou ik heb lekker 'mijn' 800 euro in Cupido gestoken en dankzij dat is hij er vandaag de dag nog steeds :) zeker geen spijt en al had hij het niet gehaald had ik ook geen spijt gehad. Want dan had ik alles gedaan wat ik kon doen om hem te helpen in de tijd dat hij mij het meeste nodig had.
"koop toch een nieuwe das veel goedkopen" pfff... echt ik snap het niet hoor. Maar goed misschien ben ik dat wel.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:57

Geryon schreef:
Sommigen hebben de OP dan niet goed begrepen. Het gaat hier over mensen die hun dieren uberhaupt niet naar de dierenarts brengen.

Geen mensen die geen dure operaties of chronische medicijnen kunnen/willen betalen en dan het dier inslapen.

+:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:59

IZEP schreef:
bigone schreef:
Zo en dan de andere kant van het verhaal. Gezin met twee kinderen , koopwoning en beide ouders werken. Ouders verliezen hun baan, proberen op alle mogelijke manieren de eindjes aan elkaar te knopen. Hond word erg ziek, da kosten lopen in de honderden euro's. En dan, lekker puh, had je in de goede tijden maar geen dier moeten nemen. Kun je net zo goed zeggen dat mensen van 65 voor de trein moeten springen want ze gaan geld kosten als ze oud en versleten zijn.

Mijn kant van het verhaal. Ik, alleenstaand, ziek dus afgekeurd en levend op een sociaal minimum, hondje die op zijn 4e een hernia krijgt in zijn nek. Om een heel lang verhaal kort te maken: het heeft me in totaal 2000 euro gekost! Hoe ik het heb gedaan? Gebruik maken van mijn noodpotje die ik had voor noodgevallen, elk dubbeltje wel 6 keer omgedraaid, geld geleend en betalingsregelingen getroffen. Op zijn 6e kreeg hij een voedselallergie. Hij heeft 5 jaar lang enkel vers vlees kunnen eten wat me dik 40 euro in de maand koste. Ik moest mijn eigen boodschappen vaak uitstellen maar voor hem had ik altijd eten in huis. Het kan dus wel! Ik leef al mijn halve leven op bijstandsniveau maar ik sta toch echt als eerste bij de dierenarts als er iets met mijn dieren is. En zo gauw ik zou moeten uitspreken dat dat te duur was... hoe pijnlijk ook maar dan zou ik een goed nieuw thuis zoeken!

Zat jij al in deze situatie toen je dit hondje aanschafte?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:03

Even een ander voorbeeld. Wij hebben 2 katten. Broer en zus en zij komen van de straat, moeder is doodgereden toen ze 2 weken oud waren en zijn toen in een gast gezin gekomen en toen bij ons. Poes kwam toen ze ong 7 jaar was opeens mank thuis. heel sneu, jammeren en krijsen van de pijn. we zijn naar DA gegaan en bleek gescheurde kruisband.
Operatie was duur maar het zou het probleem oplossen. Geopereerd. 1 jaar later kwam de kater mank thuis. Ook DA geweest en helaas óók een gescheurde kruisband. Ook een dure operatie.Gelukkig hield hij het daar bij :') 2 jaar later ongeveer kwam de poes weer mank thuis... Uiteraard weer naar de dierenarts en helaas wéér een gescheurde kruisband aan dezelfde knie. Weer geopereerd.... Helaas ging deze operatie niet zoals gepland en liep ze een zenuwbeschadiging op. ala.....

wéér een jaar later..... Ja je raad het al, kruisband nummer 3 aan diggelen. Wij hebben samen met de dierenarts de beslissing genomen níet te opereren. Vanwege dat het weer een smak geld is en dat zo'n operatie onwijs veel impact heeft op de poes. Ze heeft wel medicijnen en pijnstilling gekregen. Het enige risico was dat ze vroegtijdig last van artrose kan hebben en dat het pijn kán doen... Tjah... daar moeten we het helaas mee doen.

Puk rent misschien wel een beetje scheef en heeft ze pijn aan haar rug als je het aanraakt, maar verder is het de gelukkigste en de meest arrogante en vreemde poes die ik ken :+ Leuk weetje. Mijn oma zei bij de eerste gescheurde kruisband al dat zij dat nóóit zou doen... niet omdat ze niet van dieren houd maar zij is gewoon in een heel andere tijd opgegroeid... En dat begrijp ik heel goed :j Zij heeft nog meegemaakt dat de katten en honden werden opgegeten in de oorlogen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:05

Sommige mensen zitten helaas zo diep in de zorgen dat ze en zelf niet naar een huisarts meer gaan want stel je voor dat je medicijnen krijgt die je zelf moet betalen en deze mensen wachten vaak ook veel te lang met hun dieren, als je dat bedoelt kan ik me er iets bij voorstellen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:13

Heb net 'het' andere topic gelezen over een manke kat, maar ik ben toch ook wel van mening dat rust veel goed doet en vaak voorgeschreven wordt door de DA. Vooral katten hebben een groot herstellend vermogen. Bij ontstekingen of medicijnen nodig zijn gaan wij ook naar de DA, maar bij een kat die mank loopt, krijgt hij eerst rust in de bench. Ik ervaar ook geen groot verschil tussen een huisdier op een flat in de stad, of op het platteland waar vaak nuchterder (of zoals Lifaya net noemt, ouderwetser) gereageerd wordt.

Operaties van honderden euro's moeten echt zwaar overwogen worden en verschilt per type dier / leeftijd. Dus ja, een DA is duur en we gaan alleen heen als we het nodig vinden (al moet ik zeggen dat ik blij ben dat onze DA ook een kleine huisdierentarief heeft voor bijv. de konijnen :j ), maar ook met de kinderen zitten we niet met elk wissewasje bij de huisarts, daar ga je ook eerst na of het echt nodig is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:17

Maar het verschil is dat wij even snel een paracettemol kunnen nemen of de kinderen kunnen geven. Voor dieren hebben we daar de dierenarts voor nodig. En aangezien in veel gevallen, net als bij kinderen, het wordt aangekeken, lijden ze wel pijn in die tijd.

Wij hebben bijna altijd wel pijnstilling voor de dieren in huis want onze kat heeft vaak wonden waar we 9 van de 10 keer niet voor naar de dierenarts (hoeven te) gaan omdat we nu zelf wel weten hoe we het moeten behandelen.. Maar die ene keer nemen we dan genoeg pijnstilling mee zodat we dat kunnen geven als hij weer eens een wond heeft :)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 29-08-13 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:18

Ik onzeg mijn dieren geen medische hulp, als je geen zin hebt in de kosten moet je er niet aan beginnen. Maar laten we eerlijk wezen: de prijzen bij de dierenarts rijzen toch ook de pan uit? Een simpele bezoek is vreselijk duur. Ik kan mij niet voorstellen dat er vreselijk hoge inkoopsprijzen aanvast zitten. De klinieken moeten volgens mij goud geld verdienen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:20

Ik ben door de crisis ook een stuk gaan bezuinigen. Vroeger kon het niet op, wekelijks gaan lessen voor 80 Euro per uur, tweewekelijks paard laten masseren, af en toe osteopaat erbij, supplementje hier, gelletje daar, kwam de veearts dan liet ik mijn beesten als topsportpaarden nakijken... complete check up, bloedafname, ... daar bovenop nog van alles aan spullen, het kon echt niet op. He, we werkten allebei, verdienden allebei zeer royaal en het geld mocht rollen.
En toen... hadden we net een huis gekocht, werd mijn vriend ontslagen. Gelukkig relatief snel een nieuwe baan gevonden maar we moesten wel wat toegeven in salaris. Tweede en later derde kindje geboren en ik bleef thuis, verdiende wat bij met rijden en lesgeven maar geen riant bedrag natuurlijk. Dus al een stapje terug gaan doen.
En toen belandde mijn vriend voor een jaar in de ziektewet. En was (is) het echt krap.
Voor dat jaar doe je je beesten niet weg, dan hoop je dat ze niks ergs overkomt. De smid om de 8 weken ipv om de 6, minder vaak ontwormen, geen lessen meer genomen, verkoopbare spullen weggedaan,..
Wrangler had een hoefzweer, ik dacht aan de pezen. DA toch maar gekomen (spullen verkopen om de rekening te betalen) en gelukkig een hoefzweer. Maar helaas voor peerdlief, waren het de pezen geweest dan was de beslissing snel gemaakt. Een tweede keer aan de pezen en weer minstens een jaar stappen plus dierenartskosten om steeds te laten controleren.. dat ging er niet af.
We zitten nu in de opbouwfase financieel gezien, er komt weer licht aan het einde van de tunnel nu, maar was er in dat jaar iets ergs gebeurd dan hadden we een probleem gehad. Maar nog steeds: een kreupelheid kijk ik echt wel een weekje aan hoor, kan ik zelf al een klinische diagnose stellen dan doe ik dat, ik bestel medicatie rechtstreeks bij de apotheek want ik weet wat mijn DA voorschrijft aan pijnstillers en ontstekingsremmers ed.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:24

Tja, als mijn kat 1 dag mank loopt, dan ga ik ook niet naar de DA hoor. De kans dat het niets is, of snel overgaat, is vrij groot, en ja, dan is de DA inderdaad een behoorlijk dure onderneming. Daarnaast is het voor het beestje ook nog eens extra stress, die je 'm niet onnodig wil bezorgen.
Voor kleine dingetjes wil ik best wel een informatie inwinnen op bokt. Als mijn hond bvb wat uitslag heeft (bvb van vlooien oid), dan ga ik niet naar de DA om te vragen wat ik daaraan moet doen. Dan kijk ik eerst of ik ergens anders, kostenloos, advies kan krijgen. Mocht het nou echt om iets gaan wat duidelijk mis is (en dat ik zelf niet kan verhelpen), bvb hond die niet meer wil eten/drinken/constant overgeeft/etc, dan ga ik natuurlijk wel naar de DA.

Maar nee, ik kan goed begrijpen dat mensen niet voor ieder wissewasje naar de DA gaan. Een topic op bokt openen vind ik, voor de kleine dingen, helemaal niet vreemd.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:25

Het ligt echt sterk aan de situatie.. Als je een dier koopt en financieel gewoon goed zit om je beestje te onderhouden en jaren later geen dure operaties meer kan betalen door de crisis, vind ik het heeel anders dan wanneer iemand financieel heel goed zit en dan zijn beestje niet WIL laten behandelen als het iets mankeert. Als je je beestje niet WIL helpen, dan moet je ook gewoon geen dieren houden. Maar als je na vele jaren financieel geen dure operaties meer kan betalen door crisis, of het kwijtraken van je baan ed, dan heb ik daar meer begrip voor. Gezin gaat voor het beestje, je kan je gezin niet in een container laten slapen om je beestje een operatie van 5000 te geven. Alhoewel bij mij het beestje toch in mn gezinnetje hoort :j

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:54

ee_f_ schreef:
Als mijn paard iets mankeert zou ik hoogstwaarschijnlijk ook eerst bokt vragen of iemand het kent of er ervaring mee heeft.

Dit wou ik ook net zeggen, soms wil je eerst anderen hun ervaringen weten voor je bij de dierenarts aanklopt. Als het acuut is sta ik zo bij de DA, maar is het een klein kuchje dat bijvoorbeeld een dagje er al is, dan vraag ik eerst naar ervaringen alvorens ik aanklop bij de DA...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:12

Lisa_H schreef:
ee_f_ schreef:

Dit wou ik ook net zeggen, soms wil je eerst anderen hun ervaringen weten voor je bij de dierenarts aanklopt. Als het acuut is sta ik zo bij de DA, maar is het een klein kuchje dat bijvoorbeeld een dagje er al is, dan vraag ik eerst naar ervaringen alvorens ik aanklop bij de DA...

Groot gelijk! Meestal vind je op bokt wel iemand met ervaringen, en scheelt het je een hoop geld! En dat geld kun je dan weer gebruiken voor ernstigere problemen waar wel degelijk een DA aan te pas komt en misschien zelfs wel een operatie..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:13

Zolang bok je natuurlijk nog niet, maar dit is een oude frustratie en dat gaat echt niet veranderen door dit topic. Dus meh.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:19

Dit jaar 1100 euro aan DA kosten om een merrie drachtig te krijgen met vocht in de baarmoeder. Helaas niet gelukt. life sucks sometimes :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:24

Wij zijn ook op een zondagnacht om 3 uur naar de DA gegaan, bevallende hond die keizersnee moest.. Volgende nacht weer terug met een pupje.. Flink wat geld erdoorheen gejast, maar dat was het ook waard. Op zo'n moment heb je geen keus, vind ik dan, je laat je hondje niet doodgaan met pupjes in de buik omdat je er het geld niet voor hebt, toch..? Voor mij was het in ieder geval geen moeilijke keus, hup de auto in en weer levend terug naar huis!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:28

sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar wat wil je nu bereiken met dit topic?

er zijn zo veel mensen die niet voor hun dier kunnen zorgen en gewoon dumpen
en ja, de da is af en toe ook echt duur. maar er zijn meerdere da dan 1.

zoals dat ik weet dat er hier in de buurt een hele dure zit
en die waar ik ben valt redelijk mee,, en is ook nog goed ook nog.

en ja een dier kost geld, maar zeg dat eens tegen heel de wereld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:30

Helemaal mee eens ts. Kijk als je dier een schaafwondje heeft en je vraagt advies daar kan ik nog inkomen. Maar dan klinkt het ernstig en gaan mensen eerst doodleuk op bokt vragen wat te doen. Nou uhm wat dacht je van de dierenarts bellen? Vaak kan het niet omdat het kinderen zijn. Persoonlijk had ik vroeger al scheit aan mijn ouders als het om mijn beesten ging, dan belde ik gewoon. Desnoods een jaar mijn zakgeld afgeven om het terug te betalen. Mijn pa zuchtte dan vaak dat ik te ongerust was, maar altijd als ik belde was er ook daadwerkelijk wat aan de hand en dan deed hij niet moeilijk. Ik vind dat als je als ouders zijnde je kind een dier geeft dan moet je ook de kosten op je nemen en niet gaan lopen bezuinigen op de dierenarts. Dan moet je idd niet aan dieren beginnen.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:31

Hier het omgekeerde!!.Voor een kuchie naar de DA, haha. Kwam gisteren thuis, had mijn lieve schatje(=hond) een dikke hanglip. Begin van de middag was er nog niets te zien. En aangezien mijn DA 100 meter aan het eind van mijn straat zit en hij ook nog eens elke avond van 6 tot 7 inloopspreekuur heeft, loop ik dus best wel snel er naar toe. Was natuurlijk helemaal niets aan de hand, waarschijnlijk in prikbosjes zijn bal gepakt of een insectenprikkie. Is nu zo goed als helemaal bijgetrokken.
Ben echt zo'n bezorgde hondenmoeder. (en gelukkig is mijn man een echte bezorgde hondenvader, want die was erbij). Wij kunnen vooralsnog financieel alles nog redelijk betalen. (en mijn lieve DA rekende voor deze controle uiteindelijk niet eens wat)

Maar mijn paard heb ik vorig jaar na een peesblessure moeten laten inslapen. Ben ruim een half jaar aan het dokteren geweest, met de bijkomende, hoge kosten. Na een terugval, en totaal geen verbetering/herstel (door haar oude leeftijd)besloten haar in te laten slapen. Ben in totaal zo'n 2000 euro kwijt geweest en als zij met een klein beetje meer nog pijnvrij op de wei had kunnen lopen, had ik met alle liefde dat betaald plus de kosten van het onderhoud( stond wel voor een vriendenprijs bij familie).
Had de prognose helemaal in het begin van de blessure geweest dat er bijvoorbeeld een operatie van een paar duizend euro nodig was geweest, dan had ik in die tijd waarschijnlijk de knoop gelijk al doorgehad (gewoon gezien haar hoge leeftijd en dan toch het geld). Ben nu voor mijzelf wel blij dat ik echt al het mogelijk heb geprobeerd.