kat aangereden, dierenarts doet niks

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:41

Dit snap ik nou niet van Bokt, de ene keer gaat iedereen als een razende tekeer dat men niet naar de dierenarts gaat.

Nu ligt er een kat met gebroken poot bij de DA en dan lijd het beestje ineens niet.. 8-)

Wie weet heeft het beestje nog wel meer verwondingen, ik vind 14 dagen ook veel te lang.
Ik heb ooit zelf een gebroken pootje gehad en met alleen pijnstilling was mijn lijden niet over hoor :+ Dus denk dat het bij een kat niet heel anders is. (en ik ben blij dat ik geen 14 dagen hoefde te wachten op een behandeling.)

Ts ik vind het super dat je de kat naar de DA hebt gebracht!! +:)+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: kat aangereden, dierenarts doet niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:43

Deze kat heeft een eigenaar. Het is wachten op bericht van deze eigenaar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:46

maaike2800 schreef:
ja ik vind dat hij nu geholpen moet worden, maar nee ik heb geen liggende gelden dus zo simpel is het niet. Wil ook goed voor mijn eigen beestjes kunnen blijven zorgen. Had eigenlijk wel verwacht dat hier bij dierenopvang instanties een potje voor was. Dat de kosten belangrijk zijn tot daar aan toe, maar t blijft wel een levend wezen, die je niet laat lijden om de centjes.

Dus een DA moet maar gewoon naar de voedselbank omdat hij al die zielige diertjes maar gratis moet helpen? Jij laat het dier ook 'lijden' vanwege de centjes! Je laat het dier achter bij de DA en dan hoef jij niks meer te doen maar de DA moet wel veel kosten gaan maken?

Lees je uberhaupt wel de reacties dat de DA toch doet wat kan, namelijk opnemen en pijnstilling en wie weet nog wel meer. Je blijft maar doorgaan in een emotioneel relaas dat het diertje zo zielig is. Kijk even naar de realiteit aub. Wil je echt dat er meteen actie komt, betaal dan zelf.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:53

@ Pascal, ik werk zelf in een dierenkliniek. En het dier zal ten alle tijden onderzocht worden om te kijken of hij verder geen verwondingen heeft. (voor hetzelfde geldt heeft hij een klaplong) Maar blijkbaar is dit niet aan de hand, en krijgt het dier: onderdak, voeding, verzorging én pijnstilling. Omdat er nu nog geen eigenaar is gevonden vind ik dit een keurige gang van zaken.

@ TS, ik snap dat je dit heel sneu vind, maar de dierenarts geeft het dier voldoende (zie hierboven in mijn stukje), dus ik denk dat het diertje erg goed verzorgt word.
Sommige gebroken pootjes kunnen ook zo genezen, zonder operatie. Dus dan ligt het diertje nu perfect.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:40

De DA is geen dierenopvang en hoeft daar dus geen potje voor te hebben. Had hem dan laten ophalen door de dierenambulance, die hebben misschien wel potjes. Al heb ik een donkerblauw vermoeden dat de behandeling dan ook exact hetzelfde zou zijn.
Een operatie as in: platen en schroeven zetten, en tig rx-foto's erbij kan toch makkelijk oplopen naar pakweg 400€. Geen enkele DA (of dierenopvang) die dat uit z'n eigen potje betaald zonder te weten of de eigenaar dat wel wil en dus uberhaupt wel gaat betalen.
Zonder eigenaar worden die kosten ook niet gedaan of er moet iemand de kat willen opvangen.

Buiten het feit dan dat bij een kat operaties vaak niet nodig zijn om breuken te herstellen. Moet het echt al een lelijke breuk zijn.

En ik veronderstel niet dat het beestje daar met een onverzorgde open beenbreuk ligt. Gesloten beenbreuk volstaat meestal rust en spalk (zoals al meerdere keren hier gezegd). Zelfs pijnstilling wordt niet altijd gegeven omdat katten dan lekker rondcrossen en springen, met gebroken poot die moet rusten. Kat in kleine kooi en wat lichte pijnstilling is dan het beste wat je kan doen.

Het is goed dat je je over de kat ontfermd hebt en hij wordt nu verzorgd naar beste mogelijkheden.

@Pascal: nee, meer dan waarschijnlijk lijd het beestje niet. Krijgt pijnstilling, voer en verzorging. Waar zou bokt dan over moeten razen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:46

Zwerte schreef:
maaike2800 schreef:
ja ik vind dat hij nu geholpen moet worden, maar nee ik heb geen liggende gelden dus zo simpel is het niet. Wil ook goed voor mijn eigen beestjes kunnen blijven zorgen. Had eigenlijk wel verwacht dat hier bij dierenopvang instanties een potje voor was. Dat de kosten belangrijk zijn tot daar aan toe, maar t blijft wel een levend wezen, die je niet laat lijden om de centjes.

Dus een DA moet maar gewoon naar de voedselbank omdat hij al die zielige diertjes maar gratis moet helpen? Jij laat het dier ook 'lijden' vanwege de centjes! Je laat het dier achter bij de DA en dan hoef jij niks meer te doen maar de DA moet wel veel kosten gaan maken?

Lees je uberhaupt wel de reacties dat de DA toch doet wat kan, namelijk opnemen en pijnstilling en wie weet nog wel meer. Je blijft maar doorgaan in een emotioneel relaas dat het diertje zo zielig is. Kijk even naar de realiteit aub. Wil je echt dat er meteen actie komt, betaal dan zelf.

Hier ben ik het mee eens. Waar is ook de grens? Vogel, konijn, hamster....

De da is geen filantropische instelling.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:49

Onze kat is ook een keer aangereden, heb hem toen gevonden in de berm en toen ik hem optilde zag ik al dat het flink mis was.. naar de dierenarts geweest en bleek dat de bekken gebroken waren. Ze wilde hem niet opereren want oor het zelfde geld gebeurt het weer, en hij is nog jong dus had hij veel kans dat hij er weer bovenop zou komen! We hebben een hele dosis pijnstillers meegekregen en we moesten ervoor zorgen dat hij niet teveel beweegt. Nouja, we zijn hier zo erg dat hij melk uit een spuitje kreeg (anders dronk hij niet) en zijn voer at hij van een vork :Y). Maar na alles is hij er wel weer bovenop gekomen! Operatie is dus niet in alle gevallen standaard en ook niet altijd nodig (net als bij mensen trouwens)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:52

Thioro schreef:
De DA is geen dierenopvang en hoeft daar dus geen potje voor te hebben. Had hem dan laten ophalen door de dierenambulance, die hebben misschien wel potjes. Al heb ik een donkerblauw vermoeden dat de behandeling dan ook exact hetzelfde zou zijn.
Een operatie as in: platen en schroeven zetten, en tig rx-foto's erbij kan toch makkelijk oplopen naar pakweg 400€. Geen enkele DA (of dierenopvang) die dat uit z'n eigen potje betaald zonder te weten of de eigenaar dat wel wil en dus uberhaupt wel gaat betalen.
Zonder eigenaar worden die kosten ook niet gedaan of er moet iemand de kat willen opvangen.

Buiten het feit dan dat bij een kat operaties vaak niet nodig zijn om breuken te herstellen. Moet het echt al een lelijke breuk zijn.

En ik veronderstel niet dat het beestje daar met een onverzorgde open beenbreuk ligt. Gesloten beenbreuk volstaat meestal rust en spalk (zoals al meerdere keren hier gezegd). Zelfs pijnstilling wordt niet altijd gegeven omdat katten dan lekker rondcrossen en springen, met gebroken poot die moet rusten. Kat in kleine kooi en wat lichte pijnstilling is dan het beste wat je kan doen.

Het is goed dat je je over de kat ontfermd hebt en hij wordt nu verzorgd naar beste mogelijkheden.

@Pascal: nee, meer dan waarschijnlijk lijd het beestje niet. Krijgt pijnstilling, voer en verzorging. Waar zou bokt dan over moeten razen?

Jammer dat er zo over gedacht wordt.. kleine aanvulling op je bericht Thioro.. sommige opvangcentra hebben hier wel degelijk de financiële middelen voor.. kleine quote vanuit de dierenopvang in Amsterdam:

Citaat:
Dit zijn Wessie (links) en Joop (rechts). Beide hebben een beetje ongeluk gehad deze week! Ze kwamen bij ons binnen, omdat ze zwervend op straat liepen en medische hulp nodig hadden. Beide katten hadden breukjes in de poten. Bij Wessie was in haar bijbeen een gedeelte van het kniegewricht afgebroken en er was een breukvlak in haar heupkopje geconstateerd. Joop had een opperarmbeenbreuk. Beide brekebeentjes moesten bij een speciale orthopeed geopereerd worden. Nu zijn ze inmiddels weer terug in ons asiel.
Vanwege de gecompliceerde breuken en het feit dat ze beide 6 weken hokrust moeten hebben, waren we ontzettend blij met het medische noodpotje wat we hebben! De operaties, medicatie en verblijfkosten zijn totaal 4217,01 euro! Gelukkig konden we mede dankzij u deze kosten betalen vanuit het medische noodpotje. Daar is het uiteraard ook voor bedoeld! Wij willen iedereen ontzettend bedanken voor het doneren van de donaties en het enthousiasme van iedereen! We houden u uiteraard op de hoogte over deze brokkenpilootjes!

[ Afbeelding ]

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:55

hangt er ook af, wat een DA belangrijker vind ; de kosten , of het dier.
ze verdienen genoeg, de prijzen worden exorbitant hoog.de inkoop is laag voor hun.kan imo best wel een keertje.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:03

Lastige discussie. Natuurlijk is het naar voor het beestje dat hij zo lang op behandeling moet wachten, maar aan de andere kant kan de dierenarts niet elke binnengebrachte zwerver gratis gaan helpen. Hopelijk reageert het baasje snel en kan het beestje geholpen worden. Gelukkig heeft hij in ieder geval pijnstilling.

Via een stalgenoot die als dierenartsassistente werkt weet ik dat ze in sommige dergelijk gevallen wel ingrijpen op eigen kosten. Zo hadden ze vorig jaar ook een aangereden kat, waarvan de baasjes het te duur vonden om hem te laten behandelen. Deze kat hebben ze toen van de eigenaar overgenomen (in overleg) en zo kosteneffectief mogelijk behandelt (pootje geamputeerd). Daarna hebben ze een nieuw baasje voor hem gezocht. Zo hebben zij wel vaker dergelijke gevalletjes. Dat vind ik wel klasse, maar ik snap dat het voor vele praktijken niet haalbaar is om dat met alle binnengebrachte dieren te doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:03

Daar zit het....een keertje? Dat soort zouden dagelijks gebracht worden. Alsof de schoorsteen voor niks rookt.....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:12

spicegirl schreef:
kan imo best wel een keertje.
Dit is echt niet de enige en eerste die hier binnen komt hoor, ik denk dat ze wekelijks, of in ieder geval maandelijks wel vaker dit soort gevalletjes komen. De dierenarts is duur, geef ik je gelijk in, de inkoop is vast inderdaad laag voor hun, maar wat ze ook moeten betalen zijn de uren van het personeel, het pand en dergelijke. We weten helemaal niet wat voor breuk dit diertje heeft, misschien (zoals meerdere al opperen) heeft het dier wel gewoon genoeg aan pijnstillers en een spalkje. Oordelen zonder te weten noemen we dit... ^)

TS, wel goed gehandeld door het diertje mee te nemen en naar de DA te brengen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:41

spicegirl: Ga eens met een aantal dierenartsen praten. Dierenartsen moeten lang studeren en investeren dus veel geld in hun opleiding, werken loeihard en daar mag wat mij betreft best een redelijk salaris tegenover staan. In vergelijking met humane artsen werken wij voor een schijntje. Vergelijk ook de kosten eens die jou zorgverzekering vergoedt met wat je bij de dierenarts betaald voor een gelijkaardige behandeling.
Ik vind het wel erg makkelijk om over dierenartsen te oordelen of zij het geld kunnen missen voor deze kat die tenslotte gewoon een eigenaar heeft.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:42

Is diergeneeskunde daarbij niet de slechtst betaalde universitaire studie in Nederland?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:10

Het zou me niks verbazen!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:11

Een humane arts heeft een keer gezegd dat ze het heel nobel van me vond dat ik voor zo'n salaris zo hard en lang studeerde om me vervolgens uit de naad te werken en diensten te draaien. Daar zou zij sowieso voor passen en al helemaal voor dat salaris.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:23

Ik heb vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt. Aangereden poes gevonden op straat. Heb 3 keer met de dierenambulance gebeld, maar ze wilden niet komen omdat het beestje(net) buiten hun werkgebied lag. Daarna de politie gebeld, en de kat werd uiteindelijk na 3 uur opgehaald door een andere dierenambulance.Ik had hem toen al meegenomen naar huis. Het was op een zondag en de dienstdoende da was met een spoedgeval bezig. Ik kan je vertellen dat je je dan erg hulpeloos voelt, maar in mijn geval werd dat verdreven door de schuimbekkende woede die ik voelde toen ik besefte dat deze instanties mij en de arme kat gewoon in de kou lieten staan.
Poes heeft het uiteindelijk uiteraard niet gered...hoe verrassend.
Op dat moment had ik mijn hele maandloon er voor over gehad om de stakker te redden.
Super van je dat je het beestje hebt geholpen, ik hoop dat alles goed afloopt.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:37

De regels van de dierenambulance zijn daarin heel strikt. Ken een verhaal dat de chauffeur vd dierenambulance een gewond dier met zijn eigen auto het dier naar zijn werkgebied heeft gebracht, om hem daar legaal mee te mogen nemen.
Tuurlijk wil je dat de kat niet lijdt, maar als ze binnen een paar uur uit zichzelf is gestorven had de dierenarts waarschijnlijk ook niet heel veel voor haar kunnen doen. Maar dan had ze in ieder geval wel minder lang hoeven lijden, daar heb je wel gelijk in.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:44

Ik werk zelf bij de dierenambulance. Helaas maken wij wel eens mee dat een dier buiten onze regio ligt en de andere dierenambu het niet wilt ophalen.
In uitzonderlijke gevallen gaan we dan alsnog rijden.

Ook hebben diverse opvangcentra's bij ons noodpotten voor dit soort gevallen en was ik onlangs bij een DAP die vorig jaar al ruim 12.000 euro kosten gehad hadden aan dieren zonder eigenaar. Dit vertelde ze nadat ze de zoveelste kat hadden opgevangen en hadden geholpen (deze zat onder de klitten).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:18

Achja dit gaat weer zo'n 'die dierenartsen zijn allemaal vuile geldwolven' topic worden.

Terwijl de beste man/vrouw in kwestie het dier wel gewoon verzorgt. Heeft hij geld gevraagd aan TS? (asiels moet je soms betalen om een dier binnen te brengen) Heeft hij het beestje gelijk geeuthanaseerd want 'wie ging het betalen'? Nee het beestje ligt veilig en droog te bekomen van z'n euvel.
Maar de DA is wel de boeman.

Hou toch op.

Kijk volgende keer maar eens goed naar je tandarts/ziekenhuisrekening. Hoeveel dat zou kosten zonder verzekering.
En anders moet je eens proberen om zonder verzekering een behandeling te laten doen. Heb dat gehad met tandartsen. Zat door verhuis met een buitenlandse verzekering. En een tandabces met bijbehorende gillende tandpijn. Mooi niet dat ik geholpen werd. De 5de tandarts waar ik ging smeken wilde dan uiteindelijk toch behandelen, als ik het volledige bedrag (dus ook deel wat normaal door verzekering betaald wordt) onmiddellijk betaalde. En dat was geen tientje.
Vind toch ook dat die tandartsen wat schikkelijker konden zijn, voor een keertje.

Misschien heeft de betreffende dierenambulance idd wel een potje. Maar TS is niet via dierenambu gegaan maar rechtstreeks naar de DA.
Zowel DA als TS hebben geen potje of willen het er niet zelf aan geven.
Mss moeten we met z'n allen een donatie doen aan beiden :P .
Of er niet zo'n drama van maken en hopen dat eigenaar snel opduikt.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:18

inmiddels is de eigenaar achterhaald, maar deze kon ook de kosten niet dragen. Er is afstand van het dier gedaan en hij word op kosten van het asiel nu eindelijk geopereerd. Ik blijf het rot vinden hoop dat hij nog een goed plekje gaat vinden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:21

-O- Toch wel fijn dat iemand een centje achter de hand heeft, mocht er iets met zijn/haar huisdier gebeuren.......
Top dat het asiel de zorg op zich neemt!

(vind het van jou ook super dat je naar het beestje blijft informeren!!)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:29

Ik heb even meegelezen... ten eerste top dat je zo nabelt en vraagt! menig laat het zitten omdat het hun kat niet is... Sonde dat de eigenaar de kosten niet kan betalen, daarom is het altijd handig dit te realiseren voor je een dier neemt dat er kosten bij kunnen komen... Maar gelukkig kan het asiel wat doen! Hopelijk komt t weer goed met het katje en vind die een leuk huisje! Geen idee om hem/haar zelf op te nemen in huis ?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:43

Ten eerste vind ik het echt heel knap wat je allemaal al voor de kat hebt gedaan :j !
Ten tweede vind ik het heel heel jammer dat de eigenaar de operatie niet kan betalen voor een kat, dieren kunnen onverwachte kosten hebben ..

Fijn dat het asiel inspringt en hopelijk op een heel fijn nieuw baasje voor deze kat!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:27

maaike2800 schreef:

Zolang een ander maar betaald...Mooie principes.
Ik zie het geregeld voorbijkomen op bokt deze heilige verontwaardiging over het gebrek aan altruisme van dierenartsen.