Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:28

Ik denk dat het prima kan, als je een hond neemt die hier geschikt voor is.
Mijn hond kan prima een dag alleen zijn en we laten haar 2 keer per dag uit, maar dit kan niet met elke hond.
Als ik een lange dag werk, begin ik om kwart over 8 en mijn vriend is dan rond 17:00 thuis.
S'ochtends gaat ze lang uit en s'avonds na het eten weer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:29

Ik zou ook zeggen nee...

Over een paar jaar ben je afhankelijk van anderen om het hondje uit te laten.
Nu is er al weinig tijd, en dat is nog maar in het meest ideale scenario.

Bedenk dat je nooit een keertje later thuis kunt komen, je moet altijd direct uit school de hond uitlaten. Kunt niet even op terras gaan zitten of de stad in of iets anders leuks doen want thuis zit de hond op je te wachten.

Denk niet alleen in overdag maar betrek de nacht er ook bij. Dan zit hondje ook al minimaal 8 uur alleen. Tel daarbij de eenzame uren per dag op, en dan blijft er wel een heel klein percentage uitlaten/gezelschap over in die 24 uur.

Dat het KAN (volgens sommige bokkers) wilt niet zeggen dat je het ook moet DOEN en dat het hondje er gelukkig bij is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:33

Nee. Lijkt me nou niet bepaald leuk voor de hond zelf he, en daar moet je ook aan denken. Of je moet er twee nemen dan zou ik het nog vinden gaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:46

Ik snap de reacties hier niet goed.
Wij hadden altijd honden, zolang ik het mij kon herinneren. (Dus al zeker meer dan 20 jaar)
En geen kleine hondjes, maar Duitse en Mechelse herdershonden. En bij ons was overdag ook nooit iemand thuis.
En daar werd zelden mee gewandeld. Alleen in het weekend ofzo gingen ze mee naar het bos, maar dat was dan een echt uitje. Of mee naar de Ardennen voor een dagje of weekend etc. Maar 'uitlaten' hebben we nooit gedaan.
Verder liepen ze gewoon in de tuin. Ze mochten wel binnen in huis als we zelf thuis waren en kwamen s'avonds bijvoorbeeld mee in de woonkamer liggen als we tv keken. Maar verder altijd buiten, s'nachts ook.
Onze honden werden altijd heel oud (De meesten zijn wel 13 of 14 geworden) en waren zelden ziek.
En we hebben daar nooit echt problemen mee gehad, ze waren altijd braaf en luisterden goed.

Als ik die andere reacties zo lees, zou niemand een hond mogen nemen.
Want bijna iedereen zal toch wel full-time werken of studeren etc...
Mijn tip zou gewoon zijn om ervoor te zorgen dat het hondje overdag in de tuin kan. (Uiteraard wel zodat hij een plekje heeft waar hij ook droog kan liggen bij regenweer.) Eventueel meteen een tweede hond nemen. Zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden.
En dan is dat beestje helemaal niet zo afhankelijk meer van jullie tijdschema. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:51

Luckystory schreef:
Ik snap de reacties hier niet goed.
Wij hadden altijd honden, zolang ik het mij kon herinneren. (Dus al zeker meer dan 20 jaar)
En geen kleine hondjes, maar Duitse en Mechelse herdershonden. En bij ons was overdag ook nooit iemand thuis.
En daar werd zelden mee gewandeld. Alleen in het weekend ofzo gingen ze mee naar het bos, maar dat was dan een echt uitje. Of mee naar de Ardennen voor een dagje of weekend etc. Maar 'uitlaten' hebben we nooit gedaan.
Verder liepen ze gewoon in de tuin. Ze mochten wel binnen in huis als we zelf thuis waren en kwamen s'avonds bijvoorbeeld mee in de woonkamer liggen als we tv keken. Maar verder altijd buiten, s'nachts ook.
Onze honden werden altijd heel oud (De meesten zijn wel 13 of 14 geworden) en waren zelden ziek.
En we hebben daar nooit echt problemen mee gehad, ze waren altijd braaf en luisterden goed.

Als ik die andere reacties zo lees, zou niemand een hond mogen nemen.
Want bijna iedereen zal toch wel full-time werken of studeren etc...
Mijn tip zou gewoon zijn om ervoor te zorgen dat het hondje overdag in de tuin kan. (Uiteraard wel zodat hij een plekje heeft waar hij ook droog kan liggen bij regenweer.) Eventueel meteen een tweede hond nemen. Zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden.
En dan is dat beestje helemaal niet zo afhankelijk meer van jullie tijdschema. ;)

Ik laat mijn honden zelf ook maar eens per week 'uit', meer als een uitje inderdaad. Die hebben een (groot) buitenterrein en zijn binnen als wij dat ook zijn (en ze dat willen). Maar het gaat hier om een hondje die in zijn eentje lang binnen (of dan misschien deels buiten dan) moet zitten. Ik denk dat heel wat bokkers het een andere zaak vinden als het hondje samen met een vriendje is.

Ik raad je ook aan dat je een plekje thuis hebt waar hij zijn behoefte kan doen voor als jij eens wat later uit school bent.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:52

@ Luckystory: Hadden jullie vast geen standaard rijtjeshuis achtertuin.

En zo wel: dan vind ik het echt not done.

Inderdaad: mensen werken veel, en studeren veel, en dat wilt zeggen dat het in veel gevallen geen goed idee is om een hondje te nemen.
Zo ook hier: ik kan pas aan een hond als ik ooit minder kan gaan werken. So be it. Zo is het nou eenmaal, en ik ga niet voor MIJN plezier een hond nemen, en dan in de achtertuin neerzetten (dumpen) van 8.00 uur s' morgens tot 17.30 uur 's avonds. Vervolgens moeten er nog boodschappen gedaan, vriendinnen opgezocht enzenz en ben ik dus ook niet het hele weekend/elke avond thuis. Zit hondlief weer alleen...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:53

Dat niemand dan een hond zou kunnen nemen is niet waar.
Mijn moeder is bijvoorbeeld altijd maar 3 a 4 uurtjes achter elkaar weg voor haar werk.
Dit waren de maximale uurtjes dat onze hond echt alleen was.
Grote kans dat er vaak toch wel iemand thuis is voor de hond.

Je neemt toch geen hond terwijl je er amper voor 't beestje bent?
Hij werd 4 keer per dag uitgelaten. In de tuin mocht hij echt zijn behoefte niet doen.
Wij wonen inderdaad wel in een rijtjeshuis, weet je hoe erg dat gaat stinken?
Ben het met Amaris eens

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:54

het zou kunnen...goed omheinde tuin,schuilmogelijkheid.In de vorm van een waterdicht hok of een schuurtje.
En dat uiteraard twee kleine hondjes.Een vind ik zielig zo lang alleen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:57

Amaris schreef:
@ Luckystory: Hadden jullie vast geen standaard rijtjeshuis achtertuin.

En zo wel: dan vind ik het echt not done.

Inderdaad: mensen werken veel, en studeren veel, en dat wilt zeggen dat het in veel gevallen geen goed idee is om een hondje te nemen.
Zo ook hier: ik kan pas aan een hond als ik ooit minder kan gaan werken. So be it. Zo is het nou eenmaal, en ik ga niet voor MIJN plezier een hond nemen, en dan in de achtertuin neerzetten (dumpen) van 8.00 uur s' morgens tot 17.30 uur 's avonds. Vervolgens moeten er nog boodschappen gedaan, vriendinnen opgezocht enzenz en ben ik dus ook niet het hele weekend/elke avond thuis. Zit hondlief weer alleen...

Jij ziet het misschien als dumpen, maar een hond zal dat niet zo zien? Als wij weg zijn, ligt onze hond gewoon te slapen, loopt wat rond en zoekt een ander plekje om te slapen. Soms heeft ie met zijn speeltje gespeeld, maar slapen is wat hij het liefst doet als we weg zijn.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:58

@Leffroi maar waarom heb je dan precies een hond?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:59

En geen keffertjes want als de hond hele dag alleen in de tuin zit, is het niet te hopen dat de buren gaan klagen vanwege het geblaf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:00

Denk er goed over na, maar in noodgevallen is er ook een uitlaat service. Die heb ik deze zomer een week moeten inschakelen, is me prima bevallen. Met een hond ben je erg gebonden maar ik vind dat niet erg.

Poess91

mika11 schreef:
En geen keffertjes want als de hond hele dag alleen in de tuin zit, is het niet te hopen dat de buren gaan klagen vanwege het geblaf.

Inderdaad en dan helpt het ook niet om er 2 te nemen.
Als er 1 wilt blaffen omdat de baas niet thuis is dan doet deze het toch wel, of er nu een vriendje bij is of niet

Eske_B

Het zou kunnen, maar ik zou het afraden...
Onze eigen hond heeft ook wel eens dagen dat hij van 8 tot half 5 alleen zit, maar dat komt dan doordat mijn broer en ik allebei de volle 8 uur naar school moeten (maar dat wisten we 12 jaar geleden nog niet :=).

Als je een hond neemt die bij jou leefpatroon past, dan zou het kunnen, mits je een rustige hond neemt en de uitlaattijden langer maakt (bijvoorbeeld na school) 's ochtends een kwartiertje kan wel.
Onze eigen hond gaat 's ochtends een kwartier, 's middags twintig tot dertig minuten, soms langer als het niet te warm is, hij is al oud, en 's avonds ongeveer een half uur (soms langer). Maar toen hij nog wat jonger was, ging hij wel langer uit.
Als hij overdag naar buiten kan, zou dat goed zijn. Heel goed dat je er zo serieus naar kijkt!

Daarnaast zou je twee honden kunnen nemen, dan hebben ze elkaar wat het al veel beter maakt.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 28-08-13 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Ja dat hoor ik heel vaak 'als ik er niet ben dan slaapt hij en als ik eens een dagje thuis ben doet ie dat ook'

Maar zeg nou zelf: wat moet zo'n hond dan anders de hele dag?
Als dat een gewenning is zal hij overdag wel slapen ja, ook als je een keer thuis bent.

Maar zie je honden die wél geestelijk en lichamelijk bezig zijn de hele dag, dan slapen die echt niet.

Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de stalhonden die ik zo meegemaakt heb (jack russels, mechelaars en boerboels)
Die zijn de hele dag aktief want hebben de heel dag mensen om zich heen. Ja die liggen ook wel eens te slapen, maar niet van 8.00 uur tot 18.00 uur. Daar hebben ze het veel te druk voor.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-08-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:01

Je moet die hondendrollen natuurlijk niet laten liggen in de tuin hé. Paar keer per week even met een schepje rond gaan.
Inderdaad wij hadden geen gewone rijtjeshuis-tuin, maar de hondendrollen werden bij ons net zo goed verwijderd hoor. ;)
En wij hadden altijd grote herdershonden. Maar TS heeft het over een kleiner formaat hondje.
Waarom zou zo'n hondje overdag niet in de tuin passen? Zeker als TS daarnaast nog het voornemen heeft om haar hond wel uit te laten voor wat extra beweging? Ik zie het probleem niet zo.

En qua gezelschap is er eigenlijk maar 1 oplossing hé. En dat is simpelweg minimaal 2 honden nemen. (En dan bij voorkeur honden die elkaar ook leuk vinden) Dan heb je zelf ook nog tijd voor een eigen sociale leven. En zijn de honden ook altijd happy.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:03

Naja zoals ik al eerder zei ''Als er 1 wilt blaffen omdat de baas niet thuis is dan doet deze het toch wel, of er nu een vriendje bij is of niet"

En een paar keer per week is in een rijtjeshuis nog onvoldoende, moet dan minimaal elke dag gebeuren.
Maar daarvoor neem je geen hond... dat is egoïsme als ie gehele dagen alleen is

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:04

Lijkt me juist leuk voor de hond om in te tuin te kunnen, dan hoort hij tenminste nog wat geluiden..

Maar het hondje moet gewoon een vriendje hebben in deze situatie en daar is iedereen en denk ik wel mee eens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:16

Niet aan beginnen...

In deze situatie heb je al te weinig tijd.
Je moeder wil inspringen, maar het is dus niet echt een idee waar ze zelf mee kwam of waar heel erg hard om staat te springen?
Dan zal het hoogst noodzakelijke doen, meer niet.
Straks wil je winkelen met vriendinnen, ga je sporten, misschien zelfs uit, studeren, werken.... je tijd wordt alleen maar minder, en je tijd is nu al minimaal.

Juist om deze reden belanden honden in asiels: mensen denken niet vooruit.

En ja: natuurlijk kun je honden de hele dag alleen laten, kinderen ook... maar is het wenselijk? Ik vind het niet kunnen.

Als je een boerderij hebt met een grote lap grond en een tweede hond erbij is het wat anders; maar ja... dat is hier niet het geval.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:17

Volgens mij kun je beter een kat als huisdier nemen. Die kunnen goed alleen zijn :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:32

Ik denk dat een hond liever 3x een uur wandelt en de rest lekker bij je op de bank zit, dan de hele dag in de tuin zit te verpieteren.
Want daar vind ik het wel op neerkomen, omdat er niemand thuis is moet de hond zichzelf maar dag in, dag uit vermaken in een tuintje.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:42

Onze hond gaat echt niet zo vaak als jij aan geeft naar buiten, die is liever lui dan moe dus prima wat ons betreft.
Maar hij vind het wel fijn om aandacht te krijgen dus hele dag alleen gebeurd nooit standaard. Mijn man neemt hem mee naar het werk. Kon dat niet, dan waren we niet eens aan een hond begonnen.

kortom, het gaat niet alleen om het uitlaten ook de aandacht voor de hond die je niet moet vergeten :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:46

Poess91 schreef:
@Leffroi maar waarom heb je dan precies een hond?

Voor de uren dat ze wel thuis is denk ik ;)
Zo is het bij ons ook... onze hond kan prima alleen thuis zijn, slaapt, rommelt, drinkt en slaapt verder....
vroeger ging ik tussen de middag naar huis om hem uit te laten... maar meneer was gewoon beledigd dat hij wakker werd doordat ik thuis kwam!
Nu werk ik door omstandigheden een stuk minder en ben dus meer thuis...
Dat maakt mijn hond geen fluit uit.. die snurkt gewoon door :D

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:50

Ik denk dat je best een hond kunt nemen. Ik vind de reacties van vele zeer overdreven. Ik werk ook fulltime en mijn hond komt niets te kort.
En zeker een oudere hond uit het asiel vind ik een goede optie! Ik denk dat de hond beter bij TS op haar plaats is dan in het asiel blijven zitten wachten totdat er een spuitje volgt......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:51

Denk4ever, dan past jullie hond goed bij jullie situatie :)
Maar niet elke hond zal dat kunnen, niet voor niets belanden een hoop honden in het asiel ivm niet alleen thuis kunnen blijven.