Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:56

Sorry, maar ik vind dit erg egoïstisch, jij neemt een kalf omdat je dat leuk lijkt, en dan neem je maar één kalf. Een koe is net zoals een paard een kuddedier.
Voor zover ik weet hebben jongere kalven vooral poedermelk nodig, en op latere leeftijd hooi en natuurlijk brok (voor koeien!).

edit: Wacht even, nog geen 2 weken oud? Dit is echt erg, dier heeft zijn mama nodig. Zelfs bij melkkoeien in de industrie blijven ze nog langer bij hun moeder, en daarna komen ze in een groep met andere kalven terecht. Dit is (bijna) dierenbeulerij!
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 22-08-13 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 18:56

Hij heeft toch melk? Hij krijgt melkpoeder. Op 42 graden. Het zijn niet echte cornflakes he. Daar zit brok in. Waarom doet iedereen negatief? Hij is niet zo eenzaam hoor. En wandelen doe ik voor de koeienvoorstelling. Dat kennen jullie blijkbaar niet?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:56

Heeft het diertje wel oornummers?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 18:56

EskeGirl schreef:
Sorry, maar ik vind dit erg egoïstisch, jij neemt een kalf omdat je dat leuk lijkt, en dan neem je maar één kalf. Een koe is net zoals een paard een kuddedier.
Voor zover ik weet hebben jongere kalven vooral poedermelk nodig, en op latere leeftijd hooi en natuurlijk brok (voor koeien!).

Dat krijgt ie toch?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:57

SienenIvo schreef:
Jilletje schreef:
Een koe moet koeienvoer.
Brok, gehakt mais, kuil en ga zo maar door.
Hoe oud is het kalf??? Grote kans dat ze nog erg afhankelijk van melk is.....
En waarom heb je er maar een??? Ze zal erg eenzaam zijn zo

Dat heeft ie toch? Dat staat toch in het topic?
Daar is ie nog te jong voor. Dat hebben we zelf na gevraagd en de dierenarts zei dat dat nou nog niet nodig was.
Ik heb er maar 1 omdat ik daar mee moest beginnen en dan zien we verder. Hij gaat straks bij de pony's in de wei. Dus zo eenzaam is ie niet.

Ik ging daarna ook verder over op een kalf geloof ik........het eerst genoemde ging over koeien die niet meer afhankelijk zijn van melk.
Maar jij wist duidelijk niet dat toen het kalf kwam wat ze te eten moest krijgen, dat zegt dus al genoeg imo.

En een kalf heeft niks te zoeken tussen je ponny's grote kans dat ze haar wegjagen/schoppen omdat ze opzoek zal gaan naar een uier

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:57

Dat klopt inderdaad van die kaart, maar een beetje veehouder weet precies wanneer een kalf geboren is. Hoe heb je dat dier nu gestald staan?

Ik mag toch hopen dat dit een hele hele hele slechte grap is! En 13 of niet, dit is om te kotsen! Van dit soort mensen wil ik op pad met een plank, een hamer en spijkers!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:58

_Tara_ schreef:
Waarom heb je zo'n jong kalf bij haar moeder weg gehaald? Dat dat in de veehouderij gebeurd, nja. Maar hier was dat toch niet nodig of?
De 2 kalveren van m'n ouders staan nog bij hun moeders en drinken dus melk en eten gras. Meer niet. In de winter krijgen ze hooi en brok bij gevoerd.
Dat 'ie straks bij de pony's kan is heel leuk. Maar dat is net als nederlanders en chinezen, die begrijpen elkaar ook niet. Een koe heeft andere koeien nodig als gezelschap.

dat heeft een paard ook, maar hoeveel paarden zie ik alleen staan?
mijn ex schoonouders hadden ook een koe. stond ook alleen en dit was prima. koe werd exact gevoerd naar z'n behoeftes (hij was leraar proefdierkunde geweest)
de voeding dat is hetgeen waar ik me wel zorgen om maak.. als hij 2 weken oud is heeft ie gewoon melk nodig..

Leffroi

Heb je een foto van het dier?

Zilfstar

SienenIvo schreef:
Waarom doet iedereen negatief?

Omdat jij als dertienjarige duidelijk de kennis NIET hebt om een kalf goed te verzorgen. En je ouders zo te horen ook niet, anders hadden ze het niet toegestaan. Als je had geweten hoe en wat (had je het wrs niet gedaan) en had je geweten wat je het dier moet voeren ipv hier een topic te openen met de vraag: "wat moet ie nog meer hebben?"

Eske_B

SienenIvo schreef:
Hij heeft toch melk? Hij krijgt melkpoeder. Op 42 graden. Het zijn niet echte cornflakes he. Daar zit brok in. Waarom doet iedereen negatief? Hij is niet zo eenzaam hoor. En wandelen doe ik voor de koeienvoorstelling. Dat kennen jullie blijkbaar niet?

Niet eenzaam? Waar is zijn SOORTGENOOT dan? En ik bedoel geen schaap of geit oid.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:59

wat geef ik mijn kalf?????? wat dacht je van zijn moeder???? en gewoon echte verse moedermelk met afweerstoffen van moeders zelf?? had je ws veel da en onkosten bespaard..

maar ja boer heeft weer een melk koe erbij die die kan melken

Nadine_S

Welke melkpoeder krijgt ze? En verstrekken op 40 graden, niet 42. 't Zijn maar 2 graden, maar zo kan je kalf wel zijn slokdarm verbranden.

Jolandaa_

KimD schreef:
Dat klopt inderdaad van die kaart, maar een beetje veehouder weet precies wanneer een kalf geboren is. Hoe heb je dat dier nu gestald staan?

Ik mag toch hopen dat dit een hele hele hele slechte grap is! En 13 of niet, dit is om te kotsen! Van dit soort mensen wil ik op pad met een plank, een hamer en spijkers!

dat weten ze op de tien minuten. een koe kalft nooit te vroeg of te laat. maximaal een dag. tenminste bij een goede veehouderij

Geryon

Alleen de ouders? Nee, TS wist door het andere topic al dat een kalf niet alleen gehouden moet worden, dat dat zielig is, maar joh wat boeit het? Als TS er maar naar kan kijken.

Als je een hart voor dieren hebt, dan houd je dit dier niet alleen TS. Doe het voor het kalf.. Denk niet alleen aan jezelf. Stop met die excuusjes om je keuze minder walgelijk te maken. Hij is wél eenzaam, ookal ben je 24/7 bij hem, hij heeft een soortgenoot nodig. Gun het kalf te leven als een koe. Jeetjemina.

KimD

SienenIvo schreef:

Blijkbaar weet jij niet wat dat is. Als hij op 'show' moest dan had de boer hem niet verkocht maar in zijn stal gehouden want dat was het in belang van de stal. Dus ga er maar van uit dat kalf wat jij hebt niet meer waard is dan een slachtkalf. ;) En jij kunt niet zomaar deelnemen, dat moet via een veehouder.

Froukje
Forever young

SienenIvo schreef:

Ik ken dat prima.. Heb er hier 6 in het land lopen. Maar dit is gewoon dierenmishandeling -O- Geef haar alsjeblieft heel snel terug aan de boer waar ze weg komt, want dit gaat geen lang leven worden :n

Zilfstar: Zal me niets verbazen als die boer niet eens weet waar het beestje daadwerkelijk terecht gekomen is, zonder papieren verkopen mag wettelijk niet eens :n

Ts: Heeft ze wel oornummers in?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:00

Nou ik kan wel janken van jullie reacties.. Die boer weet echt wel wat ie doet hoor. Die kaart is niet binnen omdat het vakantie is. Ik weet echt wel wat ik doe hoor. Die kalfjes zijn overgekocht uit Duitsland dus die kaart is onderweg! Hij staat in een hutje met een weitje erbij.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:00

SienenIvo schreef:

Maar waarom? Waarom heb je 't kalf zo jong al bij de moeder weg gehaald? En hoe weet je dat 'ie niet eenzaam is? Hij staat alleen!
En dat er veel paarden alleen staan is geen excuus om dan zelf dat ook maar te doen. Als je een paar mensen de sloot in ziet springen, doe je dat zelf toch ook niet?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:01

KimD schreef:
SienenIvo schreef:

Blijkbaar weet jij niet wat dat is. Als hij op 'show' moest dan had de boer hem niet verkocht maar in zijn stal gehouden want dat was het in belang van de stal. Dus ga er maar van uit dat kalf wat jij hebt niet meer waard is dan een slachtkalf. ;) En jij kunt niet zomaar deelnemen, dat moet via een veehouder.

De boer doet niet mee met dat soort dingen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:01

SienenIvo schreef:
Nou ik kan wel janken van jullie reacties.. Die boer weet echt wel wat ie doet hoor. Die kaart is niet binnen omdat het vakantie is. Ik weet echt wel wat ik doe hoor. Die kalfjes zijn overgekocht uit Duitsland dus die kaart is onderweg! Hij staat in een hutje met een weitje erbij.

Als je zo goed weet wat je doet, waarom staat hij dan alleen en weet je niet precies wat je moet voeren?
Ik heb een beetje ervaring met kalveren, maar ik weet wel dat ze nooit maar dan ook nooit alleen moeten staan. Net zo goed als paarden, geiten, schapen enzovoorts.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:01

_Tara_ schreef:
SienenIvo schreef:

Maar waarom? Waarom heb je 't kalf zo jong al bij de moeder weg gehaald? En hoe weet je dat 'ie niet eenzaam is? Hij staat alleen!
En dat er veel paarden alleen staan is geen excuus om dan zelf dat ook maar te doen. Als je een paar mensen de sloot in ziet springen, doe je dat zelf toch ook niet?

Hij is al ouder als 2 weken.

Geryon

SienenIvo schreef:

TS, je bent dit dier aan het verwaarlozen. Wanneer dringt dat tot je door?

Nadine_S

SienenIvo schreef:

Grappig, wij krijgen de kaarten wel gewoon ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:02

Jolandaa_ schreef:
KimD schreef:

dat weten ze op de tien minuten. een koe kalft nooit te vroeg of te laat. maximaal een dag. tenminste bij een goede veehouderij

Werk zelf met een aantal bekende veehouders dus dat weet ik wel. :) En er zijn wel koeien die degelijk een paar dagen kunnen overdragen. Maar een van de bekendere veehouders van NL waar ik mee gewerkt heb kon van al zijn 28 dieren zeggen wanneer ze geboren waren, net zoals ik na een aantal maanden. Dus deze veehouder moet dat wel weten.

Het is schandalig! 8)7 |o

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 19:02

EskeGirl schreef:
SienenIvo schreef:

Als je zo goed weet wat je doet, waarom staat hij dan alleen en weet je niet precies wat je moet voeren?
Ik heb een beetje ervaring met kalveren, maar ik weet wel dat ze nooit maar dan ook nooit alleen moeten staan. Net zo goed als paarden, geiten, schapen enzovoorts.

Hoe komen jullie erbij dat ik niet weet wat ik hem moet voeren?