tweede hond "want die interactie is zo leuk"..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:29

Ik wou er graag een tweede bij omdat de eerste mij de hele dag achterna liep en diep teleurgesteld
keek op het moment dat ik weer een paardenhok instapte (waar hij niet komen mag)
Hij sleept de hele dag zijn bal mee in de hoop dat ik er tegenaan trap.
Nu heeft hij een vriendinnetje en ze stoeien, rennen, spelen, rollen en struinen de hele dag samen
rond. Wanneer ze dat niet doen, liggen ze uitgeteld te slapen. Ze zijn +/- 4 en 5 jaar, dus wel puppy af.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 16:32

Ik snap wel wat je bedoelt hoor Femke, want hoewel ik ook geen mensen-mens ben is enige sociale interactie op z'n tijd gewoon wel echt wenselijk :j En dat zal bij honden gewoon ook wel zo zijn. Wat ik al eerder las ook, een mens spreekt geen hondentaal en honden wel, en dat moet toch ook wel fijn zijn :)

Dat begroeten herken ik wel soort van dierenfan :) Al is dat meer als mijn vriend binnenkomt dan word ik daarna ook nog een keer begroet, terwijl ik de hele middag gewoon thuis was :P

Es, jouw roedeltje is ook wel een beetje mijn voorbeeld hoor, zo heerlijk relaxed als dat bij jou gaat :)

Machie, ja dat zie ik hier ook wel een beetje. Niet dat Tink en Eileen nou samen spélen, maar ze zijn wel echt een roedeltje (en das ook wel logisch, want zij horen bij elkaar), en als de een opstaat om naar buiten te kijken komt de ander vanzelf ook.. Ol blijft gewoon liggen :') Tenzij dat er écht iets te zien is hahaha :P

Wel erg leuk om al die verschillende verhalen te lezen :) Moet echt heel eerlijk zeggen dat het hier thuis nu ook wel echt lekker gaat hoor, ze zijn echt volkómen relaxed, komen af en toe een kroel halen.. Tis wel goed te merken dat Ol hier hoort en de dames niet, en frappant hoe snel je aan 1 hond went :P Als ik nu de deur uit ga moet ik ze "echt" laten zitten, terwijl Ol eigenlijk zodra mijn hand naar de deuropening gaat al drie passen terug doet en wacht :P

Och, die tweede hond komt hier echt nog niet binnen afzienbare tijd, maar het is wel leuk wennen zo :) Ook voor Ollie :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:33

hier komt er mettertijd ook een tweede, de reden is tweeledig :j
dan hebben vriend en ik beide een hond om mee te werken (IPO) en de honden ook elkaar :j met het type hond wat we hebben is het lastig om geschikte spelevriendjes te vinden, niet omdat de hond niet sociaal is (smurfje is hartstikke sociaal) maar omdat mensen toch onder de indruk zijn van en barsten van de vooroordelen en veel andere honden zijn gewoon geen match met die van ons, dus dan maar een tweede er bij op den duur :P

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:35

Wij hebben een 10 jarige jack russel die erg opzichzelf is en ook graag met de bal speelt. Is veel speelser geworden sinds dat we in december vorig jaar een chihuahua pup erbij hebben genomen. Het was eerst even de kat uit de boom kijken, maar die kleine is nergens bang voor en nu rennen en spelen ze in huis. Buitenhuis geeft de oudste toch echt de voorkeur aan een bal, maar gaat nu wel speelser op andere honden af.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:36

Wij hebben altijd 1 hond gehad, maar toen onze hollandse herder x husky 9 jaar oud was hebben we besloten om er een pup bij te nemen. Mijn vader wilde al een lange tijd graag een wat ''stoerdere'' hond die ook wat groter was zoals een herder maar met kleine kinderen vonden mijn ouders dat niet verstandig. We waren toen allemaal wat groter (mijn kleinste zusje 12) dus vonden we dat het wel tijd werd voor een pup erbij. En dat was absoluut geen verkeerde keuze.

We hebben er een mechelse herder x berner senner x duitse herder bijgenomen en sinds zij er was zagen we de oudere hond weer een stuk jonger worden. De oude hond ging met de pup om alsof het haar eigen kind was en ze zijn nu altijd bij elkaar. Natuurlijk dat er weleens tegen elkaar gegromd wordt maar de jonge hond weet heel goed tot hoe ver ze kan gaan en stopt op tijd als de oude hond geen zin meer heeft om te spelen.

Wij zijn voor een pup gegaan omdat onze hond heel vals was tegen oudere honden die hier langs liepen (ze bewaakt het erf/haar territorium). Ook was de oude hond een beetje futloos geworden en totaal niet actief en we hoopten dat ze met een pup erbij wat actiever zou worden. En dit is eigenlijk beter verlopen dan wij verwacht hadden :).

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:38

Wij hebben drie honden, een heidewachtel van 11 jaar, een beagle x friese stabij van 1 jaar en een heidewachtel x friese stabij van ook 1 jaar.
Vorig jaar oktober hebben we onze andere heidewachtel in moeten laten slapen op twaalf jarige leeftijd. Toen hadden we de twee 1jarigen nog niet. Toen we haar in lieten slapen hadden we dus alleen nog de andere heidewachtel, en deze begon zo ontzettend snel af te takelen. Ze is ook nooit eerder alleen geweest en dit leek ook niet erg fijn voor haar.
Dus na een x aantal weken kwam de beagle x friese stabij erbij. Deze hebben we er dus bij genomen omdat onze heidewachtel het niet zo goed alleen deed, begon onzeker gedrag te vertonen zodra ze even alleen thuis was geweest.
Ging gelukkig al snel goed tussen die twee, maar na een x aantal maanden merkten we toch wel dat het leeftijdsverschil een beetje te groot werd. Onze beagle x friese stabij had meer energie dan onze heidewachtel [begrijpelijk] en ook buiten het vele wandelen en hardlopen met hem bleef hij "te" druk voor haar.
Zo besloten we er nog een hondje bij te halen en kwamen we de heidewachtel x friese stabij tegen. En het klikt zo ontzettend goed met zn drieën.

De twee eenjarigen spelen als een dolle met elkaar, ze kunnen zo veel energie kwijt met zn tweetjes. Echt ideaal. En onze oude hond? Die speelt af en toe leuk mee, als zij daar zin in heeft.
Dus eigenlijk klikt het allemaal prima zo. En aangezien de twee eenjarigen niet al te groot zijn is het ook niet gelijk heel vol in huis. +Dat we een redelijk grote tuin hebben is ook zeer handig.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:40

Wij hebben zelf 3 honden zitten. Eerst hadden we onze eerste gray geadopteerd, deze sliep eigenlijk de hele dag en we zagen veel filmpjes van andere adoptanten die meerdere greyhounds hadden en die geweldig samen speelden en door de tuin heen raasden. We vonden dit absoluut geweldig maar eigenlijk hadden we geen plek voor een tweede hond, en al zeker niet voor een reus gelijk we nu al hadden. Dus opzoek naar een nieuw huis voor zeker een tweede. Huis van onze overgrootmoeder gekocht, en een tweede grey gepland. Op de adoptiedag zagen we dat het perfect klikte onze twee honden en dat ze werkelijk veel meer spelen. Diezelfde dag hebben we er meteen een derde genomen. Deze dame zat er als herplaatser en santo ging haar uitdagen om te spelen dat we het niet konden laten om haar ook mee te nemen.
We zitten nu 2 maanden met 3 honden en ze worden speelser en speelser, echt geweldig om hen samen te zien. We hadden dus een goede keuze gemaakt. Onze eerste hond is overdag actiever net als de andere honden hebben ze regelmatig een speelmomentje tijdens de dag.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:42

We hadden al een jack russel van 12, maar die begon echt oud te worden.
Wij wonen achteraf en dan is het toch fijn dat er gewaakt wordt.
Hij deed net of die stokdoof was, en sloeg pas aan als je in het hok was, of binnen.
Toen hebben we er een bij genomen zodat die als de eerste wegvalt we toch nog een hond hadden die dan waakte.
Alleen toen die pup kwam, leefde die weer helemaal op. +:)+
Vandaar dat we er nu 2 hebben, en ik ben er blij mee! *\o/*

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:36

Onze eerste hond, een Beagle was 4 jaar toen ik ging scheiden.
Omdat ik toen meer uren moest gaan werken hebben we er nog een Beagle bijgenomen zodat hij minderalleen zou zijn als ik naar het werk was.
Dat is van het begin af aan heel goed gegaan.
Nu hebben we er sinds een paar weken een chihuahua pupje bij.

Nimfee

Re: tweede hond "want die interactie is zo leuk"..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:41

Wij hebben één hond en ik zou graag een tweede willen, maar dat gaat op dit moment niet. Mijn hond is wel erg lastig met andere honden, althans, de meeste honden vindt ze 'wel leuk' voor buiten maar in huis, nee dat niet. Er is werkelijk maar één hond die ik ken, die écht goed met mijn hond om kan gaan. Waarvan ik zeker weet dat ze nooit ruzie zullen maken. Ik hoop in de toekomst, dat ik zo'n hond kan vinden.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:49

Ik vind het wel apart om te lezen dat de genoemde honden zo veranderde met een tweede er bij.
Dit omdat bij de vorige honden van mn ouders de 'overblijver' juist heel erg veranderde toen hij alleen was. Het was altijd een hele zelfstandige/dominante en norsige hond, snel mopperen en nooit spelen.
Toen hij alleen was is hij veel liever en aanhankelijker geworden, ook het gemopper was over en een spelletje werd ook mee gespeeld.

Meer mensen dit juist dit tegenovergestelde hebben ervaren?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:54

Mijn hond ja, ik denk dat 90% van de honden absoluut niet hier binnen mogen komen. Is vooral omdat het haar huis is en ze wilt haar rust hebben. Ik zou dan ook echt geen drukke hond moeten nemen want ze heeft echt geen zin om dagelijks te moeten spelen. Alleen dat ene hondje, die is zelf heel rustig en ze gaan elkaar uit de weg en respecteren elkaar. Af en toe even spelen en dan weer gewoon op de grond neerploffen. Dat gaat uitstekend, want dan hebben ze beide hun rust.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:44

Wij hebben onze eerste hond altijd 'alleen' gehad (samen met drie katten) maar dat was ook een hondje wat niks met andere honden had. Ze negeerde ze, speelde niet en trok ook naar andere honden als die bij ons waren.
Nou hebben we Gitta :+ Gitta is.... heel anders. Trekt enorm naar andere honden toe, speelt veel maar vliegt als ze haar gang kan gaan (wat ze dus niet kan ;) ) andere honden aan. Gevalletje angstagressie. Gitta doet alles voor 300%. Alles. Of ze nou slaapt of speelt, ze verliest zich zelf erin. En ze is dol op haar mensen, elke keer als iemand van het gezin binnen komt is het feest. Ze 'viert' ook haar eten, ze viert eigenlijk alles :))
Een hond erbij is wel iets wat mijn ouders overwegen, maar dat is meer gezien de recente inbraken in de buurt :+ Dat kan alleen als die hond heel zeker is, niet aan Gitta hangt ter bevestiging en Gitta van die hond kan leren. Geen pup :+ want dan hebben we twee hysterische honden in huis.

Of Gitta nu een hond in huis mist.. Ik denk het niet. Ze heeft nou onze volledige aandacht, is ook niet te beroerd om die op te eisen en ik denk dat zij het heel moeilijk vindt om die te delen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 18:58

We zijn begonnen met een golden retriever teefje, puppy. Heel gezellig en ze leek geen andere hond in huis te missen, tot we op vakantie gingen en zij op pension. Ze had zich daar fantastisch geamuseerd met een andere hond en was helemaal depressief toen ze terug thuis was, hele dagen zielig in haar mandje liggen suffen. Ze was op dat moment twee jaar oud en we hebben toen beslist er een hond bij te nemen, dat werd een volwassen reu van drie jaar oud uit het asiel.

Die twee hebben echt een heerlijke tijd samen gehad. Deden echt alles samen, naar binnen, naar buiten, samen op 'bed' gaan liggen, samen spelen,... echt twee dikke vrienden. Zoals je in de titel zegt, het was gewoon al een genot om te kijken hoe ze zich samen amuseerden of zij aan zij lagen te slapen.

Helaas is onze reu 2 jaar geleden op 12-jarige leeftijd overleden en onze golden retriever bleef alleen achter op 11-jarige leeftijd. Na zoveel jaar met twee zijn helemaal niet leuk, ze was erg stilletjes en rustig... toen hebben we er een puppy bijgenomen, een reu :) Ze bloeide weer helemaal op en vond het geweldig om te moederen over de nieuwe puppy en later om samen te spelen, te zwemmen,...

Maar stilletjes aan werd onze golden toch wel oud, ze is momenteel 12 jaar en wil het een beetje rustiger aan doen. Onze puppy is ondertussen een puber van 1,5 jaar met véél energie. Dus hebben we sinds een weekje een derde hond erbij! Een teefje van zeven maanden uit het asiel. En de interactie tussen drie honden is zo mogelijks nog leuker ;) ze vormen echt een mini roedel samen en het is een plezier om ze bezig te zien. Ze doen ook alles samen en gaan zeker niet gewoon hun eigen weg in huis.

Hier dus sowieso minstens twee honden samen, al blijkt drie honden ook wel erg leuk te zijn :D

Afbeelding

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:01

ik vind dat het eigenlijk verboden moet worden om honden solitair te houden. Vervang in dit topic hond voor paard en je hebt leiden in last.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:10

Mijn teefje wil buiten of op de club nooit met andere honden spelen. Alle honden die mee zijn op de wandeling rennen en dollen met elkaar, Lala blijft strak bij mij aan de voet lopen. De mensen vinden dat schattig, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo positief :o
Toen mijn broer op vakantie ging en zijn rottweilerreu bij ons liet logeren zag ik het wel als een kans om te proberen hoe het ging met een tweede hond (met in mijn achterhoofd dat er dan een vriendje bij kon komen). Nou, dat ging 'goed'. Ze hebben niet geruziet, waren allebei braaf, samen uitlaten ging prima... maar ze hebben dus twee weken volkomen los van elkaar gefunctioneerd. Lala werd aanhankelijker om mijn aandacht op te eisen (beetje jaloers op Boy?) en Boy was gewoon een goedaardige speelse grote lobbes die na een paar pogingen om Lala in zijn spel te betrekken haar maar in haar sop liet gaarkoken. Enfin, geen tweede hond erbij dus maar, heb ik straks twee honden zonder vriendje.
Lala heeft trouwens wel sociaal contact... haar beste vriendje is Piet de stalkat. 8)7

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:33

Ceriadwen schreef:
ik vind dat het eigenlijk verboden moet worden om honden solitair te houden. Vervang in dit topic hond voor paard en je hebt leiden in last.

verbod word lastig, wij hebben er nu 1 en het worden er uiteindelijk wel twee, maar dan is nummer 1 toch minimaal drie, volwassen, uitgepubert en opgevoed anders word het helemaal niks :n
en met het soort hond dat wij hebben (de tweede word exact hetzelfde ras ) wil ik niet zomaar aan een herplaatser beginnen tenzij ik echt van voor naar achter weet hoe, wat , wie en waar het is gelopen met het opgroeien.
maar bij een verbod zou ik er dus al een tweede bij gehad moeten hebben, ik ben blij dat dat niet het geval is, want dan had ik toch echt hele dikke problemen gehad inmiddels .
1 stuiterende scherpe werkhond tegelijk in de opvoeding aub :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:45

Dat bedoel ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:55

Wij hebben Tay voor onszelf genomen, eigenlijk voor mij zelfs, niet voor Tessa. Ik merk wel dat ze het enorm leuk vindt, ze is meer ontspannen, kan fijn spelen en ligt niet meer hele dagen door de schutting of door het raam naar buiten te kijken.

En het maakte hier wel uit of het nu een bekende hond was waar we op pasten, of nu met Tay. Van hem accepteert ze veel meer dan van de andere pup. De enige hond die ze nog leuker vond was de overleden reu van schoonouders. Een dominante, stabiele, rustige volle reu. Maar ik denk dat als Tay volwassen is hij wel beter in de smaak gaat vallen. Die oude reu speelde amper en Tay wel. Tessa trekt sowieso naar stabiele en dominante reuen.

EDIT: De planning is zelfs om over 3 jaar een 3e erbij te nemen :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:40

Ceriadwen schreef:

Vergelijking gaat niet helemaal op, in tegenstellling tot een paard kan voor de hond "zijn" mens een volwaardige vervanging zijn voor de roedel.
Maar dat vergt wél meer interactie met de hond dan vele (de meeste?) eigenaren bieden (idealiter altijd tenminste een mens van het gezin bij de hond).
Voor de goede orde, wij hebben drie honden, en nummer vier is onderweg (drie weken oud en nog bij zijn moeder), geen solitaire houding hier ;) .

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:11

Dat is met een paard precies eender. Een paard voelt zich prettiger onder soortgenoten, maar als die alleen met een mens leeft past die zich ook wel aan en zal mensgerichter leven. Ik geloof niet dat een mens een volwaardige vervanging kan zijn van de roedel of de kudde.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:18

Ik heb een roedel van 7.
Zijn allemaal vlak na elkaar gekomen.
Puur omdat ze 3 uur alleen zijn en een hond alleen kan ik niet.
Gaat tegen mijn gevoel in.

Ze spelen heel leuk met elkaar de oudjes met de oudjes en het jonge spul met elkaar.
Eten gaat ook prima ieder heeft een eigen plek en bak, nooit geen geruzie.
Vaak worden we in de wijk ook gevraagd als hondjes een probleem hebben.
De roedel lost het wel op haha

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:18

Ceriadwen schreef:

Hm dat vind ik een lastige. Is het ook niet zo dat honden wel eens alleen leven en niet constant in een roedel? Ik bedoel, wolven leven ook wel eens een lange tijd alleen tot ze weer een wolvenvrouwtje hebben ontmoet om puppy's te krijgen. Daar bestaat een roedel vaak uit, ouders en pups.
Net als met katten, de meesten zullen het wel prima vinden om met meerderen te leven, maar het hoeft niet. Ik twijfel een beetje. Bij paarden, konijnen, cavia's en dergelijke, dieren die echt standaard in groepen leven daar geef ik je echt gelijk in. Maar bijvoorbeeld russische dwerghamsters leven alleen in koppels (man en vrouw), maar als je koppels van hetzelfde gslacht houdt dan maken ze elkaar af. Daarom worden rusjes alleen gehouden. Om even een voorbeeld te noemen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:35

Nimfee schreef:
Ceriadwen schreef:

Hm dat vind ik een lastige. Is het ook niet zo dat honden wel eens alleen leven en niet constant in een roedel? Ik bedoel, wolven leven ook wel eens een lange tijd alleen tot ze weer een wolvenvrouwtje hebben ontmoet om puppy's te krijgen. Daar bestaat een roedel vaak uit, ouders en pups.
Net als met katten, de meesten zullen het wel prima vinden om met meerderen te leven, maar het hoeft niet. Ik twijfel een beetje. Bij paarden, konijnen, cavia's en dergelijke, dieren die echt standaard in groepen leven daar geef ik je echt gelijk in. Maar bijvoorbeeld russische dwerghamsters leven alleen in koppels (man en vrouw), maar als je koppels van hetzelfde gslacht houdt dan maken ze elkaar af. Daarom worden rusjes alleen gehouden. Om even een voorbeeld te noemen.

Doen paarden toch ook? Er zijn genoeg paarden die langere tijd alleen leven om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een anderen kudde.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:35

Hier is een tweede hond ook in de planning. Wij hebben als voordeel dat onze huidige hond ook veel bij mijn ouders is welke haar broer hebben. Ze heeft dus dagelijks contact met haar broertje. Echter is het een groot verschil of ze bij mijn ouders zijn of bij ons thuis. Als Joep eens bij ons komt spelen ze echt in de tuin en bij mijn ouders spelen ze nooit echt samen. (maar daar is ze elke dag en bij ons komt Joep sporadisch).

Wij hebben echter wel heel goed gekeken naar een ras wat qua karakter hopelijk goed bij die van ons past. We denken dat een Engelse springer spaniel bij haar past (showlijn). Willen graag een beweeglijke, vrolijke hond die graag wandelt, trainingen wilt doen en eventueel ook agility.
We willen er twee omdat we graag willen dat de pup kan leren van de huidige, dat de huidige niet alleen thuis hoeft te zijn, een vast maatje krijgt omdat ze nu behoorlijk aan me plakt, dat ze op een fijne manier lekker honds kan spelen. het is natuurlijk afwachten hoe het gaat als de tweede er is. We hebben in elk geval een fokker gezocht welke al langer in het wereldje zit en hopelijk op karakter een goede match kan maken.