Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 11:52

maikeltje schreef:
RianneH schreef:
Lastig als ze perse een konijn wil. Ik zou in een situatie als deze juist eerder een kat (type huiskat en knuffelig) adviseren. Naast dat het een praktischer dier is om alleen te houden en knuffelbaarder is, is het ook gemakkelijk te verzorgen en zit het niet in een klein hokje. Is dit geen optie of heeft ze echt haar zinnen op een konijn gezet?

Ik vind bovenstaande een hele goeie!

Een kat vind ik niet handig, en gelukkig heeft ze het hier nooit over gehad.
De appartementen hebben allemaal draaikiep ramen die gevaarlijk zijn voor katten, ze heeft niet het geld om dat allemaal voor elkaar te maken. Ook is een kat veel duurder als er iets mee is, en sowieso in het onderhoud. Ze heeft niet zo'n ruim budget.

unihorses

Re: Cliënt wil konijn, normen en waarden kwestie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:57

wat is er gevaarlijk aan die ramen? :o?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:10

Afbeelding
Hierom, zo vinden heel veel katten hun dood helaas....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:12

vage ramen....
dan staat het vrij ver open, of niet? ( of snap ik het raam niet :P )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:14

Deze ramen zitten bijna ik elk nieuwbouw huis. Draaien naar binnen op de kiepstand wat katten natuurlijk reuze interessant vinden zo'n open raam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:18

[MW] > [BB]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:23

Lastig... ik woonde ook bij een vrouw met laag verstand maar die is verwend en heeft 2 konijnen in het hok buiten , wel weet ze wat ze moet doen en stro en hooi neemt ze van de dagbesteding hier op de z.orgboerderij mee.

Snap dat je het beste wil maar jij bent ook alleen maar de begeleider in dit geval ... Konijntjes alleen houden vindt ik persoonlijk sneu

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:26

Het lijkt me dat jij je best hebt gedaan.
Haar goed op de hoogte gebracht van alles. En daarmee houdt jou taak ook op, lijkt mij.

In je werk ben je professioneel bezig, neem ik aan, dus soms zul je dan je eigen normen en waarden ook wat aan de kant moeten zetten.
Jij kan als hulpverlener niet beslissen dat de client geen konijn mag omdat jij het zielig vindt.

Ps: ik begrijp wel dat je het zielig vindt hoor, vind ik ook!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:34

Pfff tja ik sluit me wel aan bij wat al gezegd was, dat het misschien handiger/verstandiger was geweest om gelijk aan te geven dat een konijntje niet zo'n goed idee is. Een konijn in een hokje van 1 meter vind ik echt not done, daarnaast hoort een konijn niet alleen te zitten. Ik zou idd eerder aan een hamster, tamme dwergpapegaai of kat denken. Een kat is absoluut niet duurder dan een konijn in onderhoud. Ze kunnen allebei wat krijgen en dat zal niets schelen in de kosten. Ik heb zelf 2 cavia's gehad en heb nu een kat. Voor de cavia's was ik zeker 25 euro in de maand kwijt aan voer, zaagsel, hooi en verse groente wat ze dagelijks moeten hebben. Voor de kat heb ik gewoon goed kattenvoer voor maar 3 euro de kilo waar ik zeker 2 maanden mee doe en heb ik kattengrit voor 11 euro maar die is van zo'n danige kwaliteit dat ik er echt 3 tot 4 maanden mee doe (hoef enkel dagelijks de klontjes eruit te halen en verder enkel bij te vullen af en toe). Kortom, mijn kat is echt vele malen goedkoper dan een konijn of cavia's.

Het gaat hier idd om normen en waarden maar ik zou toch proberen de cliënt uit te leggen dat het eigenlijk wel heel sneu is voor zo'n konijntje. Hopende dat hij/zij toch voor een alternatief wilt gaan.

Vind het wel tof van je hoe je je er zo voor inzet!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:36

IZEP schreef:
Pfff tja ik sluit me wel aan bij wat al gezegd was, dat het misschien handiger/verstandiger was geweest om gelijk aan te geven dat een konijntje niet zo'n goed idee is. Een konijn in een hokje van 1 meter vind ik echt not done, daarnaast hoort een konijn niet alleen te zitten. Ik zou idd eerder aan een hamster, tamme dwergpapegaai of kat denken. Een kat is absoluut niet duurder dan een konijn in onderhoud. Ze kunnen allebei wat krijgen en dat zal niets schelen in de kosten. Ik heb zelf 2 cavia's gehad en heb nu een kat. Voor de cavia's was ik zeker 25 euro in de maand kwijt aan voer, zaagsel, hooi en verse groente wat ze dagelijks moeten hebben. Voor de kat heb ik gewoon goed kattenvoer voor maar 3 euro de kilo en heb ik kattengrit voor 11 euro maar die is van zo'n danige kwaliteit dat ik er echt 3 tot 4 maanden mee doe (hoef enkel dagelijks de klontjes eruit te halen en verder enkel bij te vullen af en toe). Kortom, mijn kat is echt vele malen goedkoper dan een konijn of cavia's.

Het gaat hier idd om normen en waarden maar ik zou toch proberen de cliënt uit te leggen dat het eigenlijk wel heel sneu is voor zo'n konijntje. Hopende dat hij/zij toch voor een alternatief wilt gaan.

Dat is het lastige, het zijn MIJN normen en waarden en die van jou dat een konijn veel meer behoeftes heeft dan de meeste mensen denken. We kunnen het niet verbieden, wel voorlichten en adviseren dat is het enige wat ik kan doen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:36

CK88 schreef:
[ Afbeelding ]

Hier schrik ik van. Dankjewel voor deze waarschuwing, dit wist ik dus niet!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:40

IZEP schreef:
CK88 schreef:
[ Afbeelding ]

Hier schrik ik van. Dankjewel voor deze waarschuwing, dit wist ik dus niet!

Elk jaar komen er echt héél veel katten zo vast te zitten. Sommige zijn nog te redden, maar bij sommige zijn de organen zo afgekneld geweest dat ze langzaam sterven, zoals bij deze is gebeurt :( Ik heb ook deze ramen, maar we hebben er speciale horren voor laten maken zodat de katten er niet tussen kunnen komen. En je hebt nu ook blokjes bij de zooplus hiervoor :)

Nu weer ontopic :D

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:41

CK88 schreef:
IZEP schreef:
Pfff tja ik sluit me wel aan bij wat al gezegd was, dat het misschien handiger/verstandiger was geweest om gelijk aan te geven dat een konijntje niet zo'n goed idee is. Een konijn in een hokje van 1 meter vind ik echt not done, daarnaast hoort een konijn niet alleen te zitten. Ik zou idd eerder aan een hamster, tamme dwergpapegaai of kat denken. Een kat is absoluut niet duurder dan een konijn in onderhoud. Ze kunnen allebei wat krijgen en dat zal niets schelen in de kosten. Ik heb zelf 2 cavia's gehad en heb nu een kat. Voor de cavia's was ik zeker 25 euro in de maand kwijt aan voer, zaagsel, hooi en verse groente wat ze dagelijks moeten hebben. Voor de kat heb ik gewoon goed kattenvoer voor maar 3 euro de kilo en heb ik kattengrit voor 11 euro maar die is van zo'n danige kwaliteit dat ik er echt 3 tot 4 maanden mee doe (hoef enkel dagelijks de klontjes eruit te halen en verder enkel bij te vullen af en toe). Kortom, mijn kat is echt vele malen goedkoper dan een konijn of cavia's.

Dat is het lastige, het zijn MIJN normen en waarden en die van jou dat een konijn veel meer behoeftes heeft dan de meeste mensen denken. We kunnen het niet verbieden, wel voorlichten en adviseren dat is het enige wat ik kan doen.

Ik begrijp het. En als je het op de kosten gooit? Want echt zaagsel, hooi en verse groente tikt ontzettend aan. Je geeft aan dat de ouders daar wel mee bezig zijn. Misschien kun je aangeven dat een konijn helemaal niet zo heel goedkoop is, misschien dat ze dan toch voor een alternatief gaan? Konijnen moeten overigens ook nog geënt worden, dus ook dat komt er nog bij. Maar je zit in een lastige situatie ja. Misschien kun je het bijvoorbeeld nog voor elkaar krijgen om een kooi 2e hands via marktplaats te vinden die wat groter is maar wel goedkoper?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:43

Ik heb nog nooit een konijn laten enten. Marktplaats is wel een idee. Maar er moet ook plek zijn voor een grotere kooi.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:45

Citaat:
Ik begrijp het. En als je het op de kosten gooit? Want echt zaagsel, hooi en verse groente tikt ontzettend aan. Je geeft aan dat de ouders daar wel mee bezig zijn. Misschien kun je aangeven dat een konijn helemaal niet zo heel goedkoop is, misschien dat ze dan toch voor een alternatief gaan? Konijnen moeten overigens ook nog geënt worden, dus ook dat komt er nog bij. Maar je zit in een lastige situatie ja. Misschien kun je het bijvoorbeeld nog voor elkaar krijgen om een kooi 2e hands via marktplaats te vinden die wat groter is maar wel goedkoper?

Ze is inderdaad naar mijn tips al aan het rondkijken naar een goedkope kooi die iets groter is (ik heb er zelf nog 1 van 140 cm, maarja ik wil privé niet betrekken op werk) En de kosten is ze goed mee bezig, zo wil ze naar de welkoop gaan om voer te halen, is goedkoper als de dierenwinkel, en hooi wil ze op de manege waar ze paard rijd gaan regelen omdat het goedkoper is.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:47

Een kooi van 1.40 zou al super zijn! Uh, kun je die kooi niet door een vriendin of zo op marktplaats laten zetten en 'm dan "toevallig" tegen komen bij het zoeken samen? :P Hooi van de manege scheelt idd al bakken met geld, die kleine pakjes zijn nl. niet te betalen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:49

Ik ben er niet voor om konijnen alleen te houden, maar het lijkt mij dan een goed idee om met haar naar een opvang te gaan en een konijn uit te zoeken wat niet meer samen kan, bijv. te oud om nog gecastreerd te worden.
Zo kan je ook een regeling treffen met de opvang dat mocht het niet goed gaan bij je client dat het konijn weer terug mag komen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:50

Air schreef:
Ik ben er niet voor om konijnen alleen te houden, maar het lijkt mij dan een goed idee om met haar naar een opvang te gaan en een konijn uit te zoeken wat niet meer samen kan, bijv. te oud om nog gecastreerd te worden.
Zo kan je ook een regeling treffen met de opvang dat mocht het niet goed gaan bij je client dat het konijn weer terug mag komen.

GOED IDEE idd, een konijn wat niet meer samen kán! +:)+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:50

IZEP schreef:
Een kooi van 1.40 zou al super zijn! Uh, kun je die kooi niet door een vriendin of zo op marktplaats laten zetten en 'm dan "toevallig" tegen komen bij het zoeken samen? :P Hooi van de manege scheelt idd al bakken met geld, die kleine pakjes zijn nl. niet te betalen.

Zoiets zat ik ook al te bedenken maar dan nog moet je wel opletten dat je niet werk teveel met prive mengt.
Ze krijgt dit konijn van een collega (van haar dac), met kooi en al.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:52

Ik weet ook niet in welke regio je zit, maar niet elke opvang heeft evenveel met konijnen....

Zo hebben wij laatst een konijn in Leeuwarden gehaald, en konden we meteen naar de DA omdat er nog het een en ander moest gebeuren (sowieso castratie nog... maar ook zijn tanden etc.) terwijl als je je konijn uit Ridderkerk haalt, dan is ie helemaal gecheckt...

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:53

CK88 schreef:
IZEP schreef:

Zoiets zat ik ook al te bedenken maar dan nog moet je wel opletten dat je niet werk teveel met prive mengt.
Ze krijgt dit konijn van een collega (van haar dac), met kooi en al.

Ja snap ik hoor, privé en werk moet je natuurlijk gescheiden houden, maar zij weet het dan gelukkig niet (enkel jij zelf) en tis wel voor een heel goed doel natuurlijk; dierenwelzijn. ;) Indien dit konijn nu ook alleen zit in die 1 meter kooi gaat hij er dus in ieder geval wel al op vooruit bij een grotere kooi. Aan de liefde, aandacht en verzorging zal het niet liggen als ik het zo hoor en gelukkig is er toezicht.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:56

ja beloofd is beloofd ja toch :P Ik zou gewoon zeggen dat ze hem na dr werk even los laat lopen ofzo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:58

IZEP schreef:

Tsja, en op dit manier dring je dan toch nog je eigen normen en waarden op....

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 13:01

De cliënt wil trouwens kijken naar nog zo'n hok wat ze nu heeft (kwam ze zelf mee) dus van 1 meter bij 60 cm, en die dan koppelen aan het hok wat ze krijgt. Dan heeft ie sowieso 2 meter, en daarnaast kan die nog lekker los lopen. Ze kwam op het idee doordat ik haar foto's had laten zien van mensen die konijnen binnen hielden, en ook de hokken zo hadden gekoppeld. En er staat er 1 op in de buurt voor 7,50 dus hopelijk haalt ze die erbij op :)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:07

CK88 schreef:
De cliënt wil trouwens kijken naar nog zo'n hok wat ze nu heeft (kwam ze zelf mee) dus van 1 meter bij 60 cm, en die dan koppelen aan het hok wat ze krijgt. Dan heeft ie sowieso 2 meter, en daarnaast kan die nog lekker los lopen. Ze kwam op het idee doordat ik haar foto's had laten zien van mensen die konijnen binnen hielden, en ook de hokken zo hadden gekoppeld. En er staat er 1 op in de buurt voor 7,50 dus hopelijk haalt ze die erbij op :)

Goed idee! Hebben wij ook een tijd gedaan met de cavia's. Dan wel het liefst in de lengte koppelen zeg maar zodat konijn een sprintje kan trekken. Maar daar moet je plaats voor hebben natuurlijk. Anders in de breedte tegen elkaar aan via de deurtjes, dat gaat ook goed via zo'n buigbaar bruggetje. Alles beter dan 1 meter. +:)+