Jis_ schreef:Batlow schreef:Honden houden geen 'trauma's'. honden leven de dag. Ze zijn het natuurlijk niet vergeten, maar je moet als eigenaar of persoon de hond niet behandelen als zielig hondje of een hond wat problemen heeft, omdat de hond dan merkt dat hij 'anders' behandeld wordt, wat kan leiden tot ongewenst/slecht gedrag
Stel je hebt een hond die elke dag met de krant geslagen wordt dan krijg je al snel dat als je de krant optilt de hond daar op reageert, in elkaar duikt, weg rent. Dit noem ik een trauma, dit zit in hun geheugen, anders zou een hond ook geen trucjes onthouden.
Wel ben ik het met je eens dat je niet de hond (bij schrik) moet betuttelen. Zo werkt dat ook bij kinderen, als een klein kind valt en de moeder staat heel overdreven achos, oeh en ah te roepen, snoepje er op, krijg je geheid een kind dat om niks al staat te blèren.
Nee, maar dit is herhaling. Dat is net als dat van pavlov, een bel voordat hij eten krijgt. Dit is het oprapen/pakken van een krant, waardoor de hond de link legt met slaan. Dit is dan ook meer conditionering. Ik heb het meer over bij trauma dat het dier inderdaad een tijd mishandeld is maar op verschillende manieren, verwaarloosd etc... In het begin zal hij bij een nieuw baasje schuw zijn, maar als je de hond 'normaal' behandeld verdwijnt dit
de achtervolging van die 2 honden in het verleden heeft niks te maken met hoe de hond van TS reageert op mensen....maar wellicht wel de reactie op andere honden.