ongeholpen honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw hond geholpen?

ja
135 (48%)
nee
144 (51%)

Totaal aantal stemmen: 279

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:59

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb 1 hond, reutje, deze is niet geholpen, waarom niet?
Ik heb geen andere hond, ouders en schoonouders wel, waar hij ook dagelijks naartoe gaat als wij gaan werken.Hij is makkelijk met andere honden en katten, ook bij loopse teven, snuffelt alleen.
Mijn schoonouders hebben een teefje en als zij loops word ( merken we week van te voren wel, hij gaat haar oren likken en snuffelt steeds aan haar en dan laten we hem thuis voor weekje of 2/3. Vorige jaren bleef hij er zelfs gewoon bij, tot nu toe snapt hij niet wat hij dan kan doen, maar om te voorkomen dat hij het ineens wel snapt en we met een kruising ongewenste pups zitten blijft hij dan thuis.

verder is hij niet aggresief naar andere honden
2e reden, het is erg duur.
Zolang het niet nodig is vanwege zijn gedrag laat ik het niet doen.

is dat overal plassen dan afgelopen als een hond gecastreerd is?

Bij mijn reu wel. Voorheen (1.5 jarige leeftijd geholpen) plasten die overal overheen/tegen aan als die iets rook. Luisterde verder wel prima hoor en had ook geen aandacht voor loopse teven. Maar gezien mensen hier in de buurt loopse teven in de losloop gebieden ook gewoon los laten lopen er wel voor gekozen te castreren ondanks dat hij goed luistert kan een ongelukje altijd gebeuren.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:59

Ik vind alle risico's te groot aan niet helpen. Ze worden bij mij alijd geholpen. Tenzij ze al dik in de senior tijd zijn en het wegens medische redenen niet veilig is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:01

essiesilly schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik heb 1 hond, reutje, deze is niet geholpen, waarom niet?
Ik heb geen andere hond, ouders en schoonouders wel, waar hij ook dagelijks naartoe gaat als wij gaan werken.Hij is makkelijk met andere honden en katten, ook bij loopse teven, snuffelt alleen.
Mijn schoonouders hebben een teefje en als zij loops word ( merken we week van te voren wel, hij gaat haar oren likken en snuffelt steeds aan haar en dan laten we hem thuis voor weekje of 2/3. Vorige jaren bleef hij er zelfs gewoon bij, tot nu toe snapt hij niet wat hij dan kan doen, maar om te voorkomen dat hij het ineens wel snapt en we met een kruising ongewenste pups zitten blijft hij dan thuis.

verder is hij niet aggresief naar andere honden
2e reden, het is erg duur.
Zolang het niet nodig is vanwege zijn gedrag laat ik het niet doen.

is dat overal plassen dan afgelopen als een hond gecastreerd is?

nee absoluut niet ;)
en daarnaast word de vacht ook nog eens heel lelijk :(

Dat gaat ook echt niet in alle gevallen op. Misschien bij sommige rashonden met lange haren of bepaalde vachttype.
Hier een labradorXduitse staande(half langharig), gecastreerd en super in zijn vacht glimt hartstikke.
De vuilnisbak van mijn zus idem dito, glimt echt omwijs en ook netjes in zijn vacht.

Net als dat ze zeggen dat ze vaak onwijs aankomen als ze geholpen zijn.
Flauwekul, gewoon letten op wat je voert en voldoende beweging geven dat zijn de dingen die belangrijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Marlis op 19-08-13 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:01

Onze honden worden altijd geholpen.
Zorgt voor minder kans op kanker.
En de teven hebben er altijd een veel stabieler humeur van gekregen, omdat die mét de hormonen vaak zo vreselijk diva-achtig of juist zielig gaan lopen doen...

Karakter er mee veranderen? Nee, dat niet.
Een hond is nou eenmaal zoals hij is. En natuurlijk kunnen hormonen wel het humeur en frustratie, etc. bepalen. Maar het karakter is zoals het is. Een drukke hond zal niet ineens rustig worden. Tenzij die drukte ontstond uit frustratie van loopse teven in de buurt.

Een dier dat zich niet hoeft voort te planten hoeft in mijn ogen ook de hele rollercoaster aan hormonen en de emoties die daarmee gepaard gaan mee te maken.
Voor reuen is het vreselijk... Die kunnen een loopse teef ruiken in een straal van ongeveer een kilometer. En reken maar dat er dus áltijd wel ergens een loopse teef is, in de gemiddelde woonwijk.
Vind ik onnodig plagen.

Met teven hetzelfde...
Ach, onze Luna werd vreselijk emotioneel, continu schijnzwanger, etc.
Die is nu gesteriliseerd en is veel stabieler geworden. Niet meer zo'n emotioneel trutje, maar gewoon een leuke hond.

Vachtproblemen? Nooit wat van gemerkt... in al onze 8 honden niet, die we inmiddels gehad hebben.
Zowel kortharig als langharig.

Ja hoor, ik ben vóór steriliseren. :j

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:02

Onze maltezer teef is niet gesterilliseerd.
Geen specifieke reden voor eigenlijk, we vonden het niet zo nodig. (en duur!)
Als ze loops is dan loop ik met haar een korte ronde, en ga ik niet door het park of bos waar ik veel honden kan aantreffen. In plaats daar van laat ik haar veel in de tuin lopen overdag. Overigens loopt onze hond ook nooit los. Heb ook nog nooit last gehad van reutjes die haar bespringen. (Is ook niet de bedoeling, er zijn al genoeg honden en we zijn ook niet van plan een nestje te fokken.)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:04

Vroeger werden er juist veel minder reuen "geholpen". Was helemaal niet zo gebruikelijk tenzij ze erg vervelend werden door de hormonen.
Hier is nu alles wel gecastreerd, het teefje omdat het beter is, één van de reutjes omdat hij op 9-jarige leeftijd iets aan zijn testikels kreeg. Hij is helaas daardoor wel heel aantrekkelijk geworden voor reutjes. De andere twee waren al gecastreerd toen ze hier kwamen.

De hond van vrienden van mij is juist niet gecastreerd omdat het al zo'n doetje is. De dierenarts leek het niet handig om die ook nog eens te castreren.

justdiesel

Ik heb een jack russel reu die nog gewoon op en top man is :D
Maar hij heeft nooit last van hormonen gehad en is ook nooit vervelend geweest, als dat wel was geweest dan was het heel snel hakkie takkie weg zakkie.....
Het ergste wat hij doet als hij een loopse teef ruikt is de grond af staan te likken als hij de kans krijgt.
En die kans krijgt hij dus niet want dan trok ik een keer aan de riem en liep hij mee.
Inmiddels is het een oud opaatje van 15 jaar en op dat hij niet meer veel ziet en iets minder goed hoort na doet hij het nog prima!

Minx2000

Fairytales schreef:
Als ze loops is dan loop ik met haar een korte ronde, en ga ik niet door het park of bos waar ik veel honden kan aantreffen. Overigens loopt onze hond ook nooit los. Heb ook nog nooit last gehad van reutjes die haar bespringen. (Is ook niet de bedoeling, er zijn al genoeg honden en we zijn ook niet van plan een nestje te fokken.)

Per ongeluk pups krijgen en een baarmoeder infectie is nog duurder :P
Ik vind die loopsheid altijd zo vies.. :(

miszblueeyes

mijn teefje is wel gesteliseerd, had echt last van der hormonen, en ga er toch niet fokken.. dus de keuze was makkelijk.,. mijn vorige hond was niet gecastreerd maar had op het einde wel balkanker, dus als hierna een reu zou hebben zou k toch laten castreren..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:05

Minx2000 schreef:
Fairytales schreef:
Als ze loops is dan loop ik met haar een korte ronde, en ga ik niet door het park of bos waar ik veel honden kan aantreffen. Overigens loopt onze hond ook nooit los. Heb ook nog nooit last gehad van reutjes die haar bespringen. (Is ook niet de bedoeling, er zijn al genoeg honden en we zijn ook niet van plan een nestje te fokken.)

Per ongeluk pups krijgen en een baarmoeder infectie is nog duurder :P

O ja dat zal vast wel, alleen loopt die van ons altijd vast aan de riem, dus zodra er eentje in de buurt komt heb ik dat al snel in de gaten gelukkig. Het is hier in de wijk ook niet zo overbevolkt met honden eigenlijk!

Loopsheid is best vervelend ja, dan sta ik ook een paar keer per week te dweilen. Maar tegenwoordig heb je van die luiers he. :') (heb ik nog niet geprobeerd overigens)

Minx2000

Re: ongeholpen honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:07

Het hondje van mijn schoonouders is ook niet geholpen en natuurlijk altijd als zij loops is gaan ze weg zoals afgelopen vakantie met z'n allen. In een tent! Jakkie. Daar kan de hond natuurlijk niets aan doen maar getsie. Stinken, overal bloed. Zelfs met broekje. nee.. niks voor mij :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:08

Minx2000 schreef:

Hier merk ik er helemaal niks van :) Ik merk het doordat ze wat vaker plast buiten, en zich wat vaker likt.. verder blijft alles schoon.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:09

Minx2000 schreef:
Het hondje van mijn schoonouders is ook niet geholpen en natuurlijk altijd als zij loops is gaan ze weg zoals afgelopen vakantie met z'n allen. In een tent! Jakkie. Daar kan de hond natuurlijk niets aan doen maar getsie. Stinken, overal bloed. Zelfs met broekje. nee.. niks voor mij :P

:')

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:09

8nnemiek schreef:
Minx2000 schreef:

Hier merk ik er helemaal niks van :) Ik merk het doordat ze wat vaker plast buiten, en zich wat vaker likt.. verder blijft alles schoon.

Toe maar, dan heb je een nette hond! :D
Die van mij wil hier en daar nog wel eens een druppeltje achter laten. (Niet dat er veel uit komt, uit zo'n klein hondje)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:10

Ik merk dus ook niks van de loopsheid. Ja, als er een reu op wil en ze probeert er niet voor weg te rennen :=

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:12

Mijn reu is niet gecastreerd,plast nergens tegen aan omdat ik dat niet wil. En plast netjes 2-3 keer als ik hem uitlaat ipv 15 keer tegen elke boom of plant.
Kan los mee en loopt niet naar andere honden als ze aan de riem lopen, en naar losse honden alleen als ik zeg dat hij dat mag.
Een kwestie van opvoeden denk ik dan maar.
TS als jou honden los lopen en op elke hond af lopen zou ik ook niet vriendelijk zijn.
De loopse teef loopt netjes aan de lijn dus jou honden veroorzaken het probleem.
Als het een losloopgebied is vind ik het een ander verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:15

essiesilly schreef:
nee absoluut niet ;)
en daarnaast word de vacht ook nog eens heel lelijk :(

Dat hoeft niet. Onze teckel reu is ook geholpen (al voor wij hem uit het asiel haalden) en hij heeft een perfecte vacht :).

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:15

Mijn hond (inmiddels vorig jaar februari overleden, is 16 jaar geworden) was ook niet gecastreerd eigenlijk. Ik was nog heel klein toen we hem kregen dus heb er niet veel van meegekregen. Eigenlijk dacht ik er ook nooit aan dat ie niet gecastreerd was, nooit iets van gemerkt ook :+
Op 1x na nooit problemen mee gehad. De dierenarts raadde het zelfs af om hem te castreren (dit was al op latere leeftijd) omdat hij al redelijk onzeker was tegen sommige vreemde en dominante honden (was geen kleine hond overigens, was een middelmaat), wat erger is geworden toen ie 2x aangevallen was.

Opvoeding heeft hij heel consequent gehad. Maar dit krijgen alle honden bij ons, niet meer dan logisch. Hij heeft toen hij ongeveer een jaar was een keer geprobeerd te 'rijden' tegen je been aan, toen hebben we duidelijk laten merken dat we daar niet van gediend waren en heeft het hierna ook nooit meer gedaan.

Hij is 1x weggelopen, maar niet eens door een loopse teef maar omdat hij z'n vriendje rook :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:18

Die van ons is niet geholpen (reu) omdat ik het niet nodig vind. Dat er geen pretnestjes komen daar zorg ik wel voor :j Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in om ze wel te laten helpen. Puur omdat het als baasje makkelijker is? Pas bij een medische noodzaak praten we verder.

Zit niet te wachten op een vette en chaggie hond :o

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:22

pluisje88 schreef:
Die van ons is niet geholpen (reu) omdat ik het niet nodig vind. Dat er geen pretnestjes komen daar zorg ik wel voor :j Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in om ze wel te laten helpen. Puur omdat het als baasje makkelijker is? Pas bij een medische noodzaak praten we verder.

Zit niet te wachten op een vette en chaggie hond :o

Honden worden niet vet door te castreren.
Omdat er een stofje veranders moet je gewoon je voerbeleid aanpassen, alleen het jammere is dat de meeste het vaak en snel te weinig vinden wat zielig is en hierdoor over voeren.
En dat vaak in combinatie met te weinig beweging. Tja dan zou mijn hond ook dik worden mischien.

Grote labrador X duitse staande geholpen reu(stukkie groter dan een volle lab), krijgt 3 thee mokken brok per dag, veel beweging elke dag wel mee naast de fiets of lange wandelingen, weegt 28 kg. Hij is super slank, krijg zowel van dierenarts als andere mensen complimenten. Dus geholpen zijn wil niet zeggen dik zijn! Gewoon je voer en beweging in de gaten houden. Ik hoef ook geen dikke hond dus zou er alles aan doen hem slank te houden.

Ook mn zus haar gecastreerde hond zit geen grammetje vet aan en keurig slank.
En beide hartstikke vrolijk en energiek.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:24

Ohja, mijn huidige hond is wel gecastreerd trouwens. Dit kwam omdat ie door alle hormonen gewoon vertikte het om te eten, hij werd gevaarlijk mager. Allerlei dierenarts testen ondergaan, maar het bleken echt z'n hormonen te zijn.
Meneer heeft hakkie takkie gehad en at na 2 weken weer als een beer.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:26

Het zal mij een rotzorg zijn of je je hond wel of niet de baas bent, het hoeft maar 1x fout te gaan en dan zit jij (of degene met het teefje) met een nestje opgescheept (natuurlijk zijn hier ook genoeg mogelijkheden voor, maar je kan het niet gezien hebben, het stiekem wel leuk vinden, etc).
Tenzij je verstand hebt van fokken zie ik geen goede reden om ze niet te laten helpen. Voorkomen is beter dan genezen, zo'n grote ingreep is het niet, zeker niet bij reutjes.

Als je niet zit te wachten op een dikke hond moet je er misschien wat meer moeite in stoppen om hem/haar beweging geven of überhaupt niet aan een hond beginnen als je daar geen zin in hebt.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:28

Hier is onze reu (2.5) net een half jaartje gecastreerd. Niet omdat hij niet te handelen was ofzo, maar omdat we er een teefje bij hebben gekocht en geen zin hadden om ze 3 weken uit elkaar te houden als ze loops is.

Teefje is nu bijna een jaar en nu net voor de 2e keer loops. Ze gaat nog 1 of 2 keer loops worden en dan gaat ook alles eruit :j . Hier geen last van opspelende hormonen ofzo!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:49

Mijn 2-jarige teef is ook (nog) ongeholpen en gelukkig heel schoon als ze loops is!
Als ze loops is, houd ik daar wel rekening mee. Laat haar niet loslopen op het losloopterrein als er andere honden zijn. In week 1 & 3 van de loopsheid mogen we ook gewoon trainen bij behendigheid.

Ben wel aan het sparen voor de operatie, om de kans op baarmoeder / melkklierkanker te verkleinen. Wil toch geen nestje met haar fokken. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:53

tsja, zag laatst een hond plank gas over een weg rennen omdat hij ergens een loopse teef had gespot. eigenaar erachteraan rennen...

Waar ik zo slecht tegen kan is het commentaar 'dat doet hij anders nooit'/ 'hij heeft nooit last van z'n problemen' etc...en toch hangen ze elke keer aan mijn honden vast. Gecastreerd en wel, bijten ze nog steeds gewoon van zich af. Hebben super mooie vachten en nooit medische problemen die ook maar enigszins te maken hebben met hun hormoonhuishouding.

Iemand eerder in het topic zei 'ze krijgen zeker op lange termijn gezondheidproblemen'...wat voor problemen zijn dit dan? Onze oude labs van 11 zijn beide geholpen...nooit problemen mee. Sterker nog, teefje is geholpen toen ze 8,5 was. Ik heb één loopsheid van haar meegemaakt en trok dat echt niet, drie weken overal bloeden, alle honden die haar belagen, niet naar het bos/strand etc kunnen gaan. Leuk leven voor je ongeholpen teefje...en daarna nog drie maanden(!!!) last gehad van een verward systeem