Labrador met overgevoelige huid.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Re: Labrador met overgevoelige huid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:58

het voer van de DA waar hij nu voor de 2e keer aan zit is zo'n voer als jij noemt.
alleen is het zo dat hij daar geen lange tijd mee toe kan, er zit niet genoeg van alle voedingsstoffen in.

ik heb speciale shampoo van de DA deze gebruik ik al langer, ik heb hem er net goed mee gewassen in de hoop dat de prac-tic er wat vanaf gaat.
Verder smeer ik hem niet in, veel koelen met een natte handdoek doe ik wel.

DA belt mij nog terug vandaag of morgen.
ik wil dat hij in ieder geval weer op de pillen gaat zodat het voor nu over is en kan herstellen.
daarna gaan we verder zoeken, ik ben heel blij met jullie ervaringen en tips!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:11

Oei, van prijzen als 55,- euro voor 10kg voer schrik ik wel.
Wij voeren volledig vers vlees (voor menselijke consumptie goedgekeurd en zoveel mogelijk zelfs biologisch) en ik kom vrijwel nooit aan meer dan 3,- euro per kg, voor de duurdere soorten.
En met kip al snel rond de 1,90 euro per kg.

Veel werk?
Nee, valt reuze mee. Eens in de paar weken een paar dingen in porties maken en in de vriezer leggen. Dan kun je iedere dag gelijk de juiste hoeveelheid pakken die je nodig hebt.
Makkie :)

En dan weet je ook gelijk dat je hond geen rommel meer binnen krijgt.
Brok met aardappel? Aardappel (zeker rauwe) is giftig voor honden. En toch weer een zetmeel product, waar 't verteringssysteem van je hond niet echt op zit te wachten.
En dat nog los van de andere chemische troep die vaak in brokjes gestopt wordt, waar héél veel honden erg allergisch voor zijn.

Bekijk ipv de commerciële shampoo's die de dierenarts voor grof geld kan verkopen (want ja... dat zijn dingen waar een DA praktijk vooral z'n geld vandaan moet halen om te blijven draaien), eens naar natuurlijkere oplossingen.
Teershampoo, tea tree shampoo, shampoo met haver, etc. Er bestaan goede hondenshampoos die kalmerend zijn voor de huid.

Ontvlooien?
Alleen als ze vlooien hebben. Anders niet.
Het is vergif dat je op de hond doet. Het is niet gezond (is ook niet voor niets dat je bijv. nooit mag ontwormen/ontvlooien of ontvlooien/vaccineren tegelijk).
Dus zo min mogelijk gebruiken, liever zelfs helemaal niet. :)

Onze jongste is nu net 2 geworden, die heeft nog nooit een vlooien behandeling gehad, omdat 't ook nog nooit nodig is geweest.
En teken? Die pluk je er gewoon uit als 't nodig is.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 18:58

de DA net aan de telefoon gehad.
We stoppen met de pipets en hij gaat weer aan de medicijnen.
we gaan er nu vanuit dat zijn jeuk inderdaad hierdoor komt omdat hij eerder zo goed heeft gereageerd op het speciale voer.

schapenvetbonbons had hij niet eerder van gehoord, een injectie is er alleen tegen vlooien zei hij.
de verdere middelen werken ook niet optimaal zei hij.
Nu is het afwachten of hij na de medicijnen het gelijk goed doet op het voer.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:09

Heb niet alle reacties door gelezen, maar is het misschien en idee om voor de hond als je tegen vlooien wilt behandelen dan Comfortis te gaan geven? is een pil tegen vlooien.
Misschien dat hij daar beter over kan ipv de pipetten??

Tegen teken is gewoon lastig... ik weet zo niet 1 merk waarvan ik 100% durf te zeggen; JA dat helpt.
Alleen de scaliborband hoor ik goede verhalen over, maar dat is ook meer tegen de zandvliegjes.

Mijn mega allergische hond (17 allergieën) heeft overigens nooit last van zn prac-tic, zover ik weet.
maar ik zal er bij de volgende toediening eens op letten of zijn jeuk erger word ja of nee.

Kwa voeding, ik laat me daar niet over uit, is persoonlijk wat je beter/fijner vind :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:13

nee hoor scalibor band werkt juist geweldig tegen teken! en daarnaast idd zandvlieg ;)
ik gebruik nooit meer pipetten, nare ervaringen mee :(

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:14

heb je al Prins Huid en Darm geprobeerd?
Waarschijnlijk is hij ook overgevoelig voor veel eiwitten. Hier kunnen ze ook super veel jeuk van krijgen.
http://www.prinspetfoods.nl/artikel/pro ... oallergeen
Het is een hypo-allergeen voer en zeer laag in eiwit gehaltes.
Ik meen dat het iets tegen de €40,- aan kost per 7,5 kg dacht ik

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:15

essiesilly schreef:
nee hoor scalibor band werkt juist geweldig tegen teken! en daarnaast idd zandvlieg ;)
ik gebruik nooit meer pipetten, nare ervaringen mee :(

Nah weet van een paar klanten dan de hond kale hals kreeg van de scaliborband :j
Wij geven hem meer mee voor de zandvliegjes in het buitenland.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:17

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:19

Mijn hond hoef ik niet perse te behandelen tegen vlooien, deze heeft hij nog noot gehad.
Het ging echt om de teken. mijn DA gaf net ook de band aan, deze heeft hij 1x gehad.
ik wist niet hoe snel ik deze af moest doen, onder de band zag het er heel naar uit hier had hij nog meer last van.

voor nu geef ik hem niets meer, mijn DA gaat nog wel uitzoeken of er een ander middel is.
maar ik vrees van niet. misschien als hij hersteld is dat ik toch de knoflook wil proberen.
of de olie die ik hier ook gelezen heb en de karnemelk.

EDIT:
@ _ashii_ dit voer heb ik nog niet geprobeerd, als dit niet helpt zal ik het even goed doorlezen.
Laatst bijgewerkt door _Jordy_ op 19-08-13 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:20

Ja duh, dat snap ik.
Maar er zijn honden die er wel zeker op reageren. Dat bedoel ik. Dus als ze tegen teken wil beschermen en niet via een pipet waarschuw ik aleen dat er er ook honden zijn die WEL op die band reageren in de hals...

Sorry hoor -O-

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:28

:wow: wooww.. mensen zijn op de tenen getrapt als je niet begrijpt wat ze typen...

ts ik zou pure knoflook geven die knoflookbonbons helpen in mijn ogen veel te weinig. daarnaast elke dag op teken controleren en evt er af halen dat is meer dan genoeg

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:30

blokjes schapenvet is ook chemisch behandeld, alleen verse schapenvet zou je dan moeten geven en is ook lang zo goed niet

geef dan zalmolie dat werkt op meerdere fronten goed, zowel voor de pezen/spieren als voor de huid is het goed

overzetten op vers vlees, kvv van bv paard, hert, zalm (daar heb je je toevoeging van natuurlijke zalmolie) is tegenwoordig veel te vinden

als je per see aanvlooien/teken behandeling denk, kijk dan eens naar vlooien/tekenbestrijding voor pups, zitten vaak andere verhoudingen van bepaalde stoffen, dus minder heftig voor gevoelige hond

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:38

Nee hoor, ben niet op mn teentjes getrapt :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:50

Ik moet zeggen dat ik in het hoogseizoen voor teken hier wel eens een teek er uit moet halen, maar mijn hond is dan ook echt zo'n hoge gras-struik fanaat. Het hangt van het gebied af waar je zit, maar de meeste gebieden hebben de teken geen Lyme. (Is op internet wel te vinden welke gebieden het risico hoger ligt)

Tegen teken heb ik dan ook echt nog nooit iets gekocht, behalve m'n tekenbreekijzertje (ideaal in gebruik).
Knoflook inderdaad vers toevoegen. Ideaal voor jou zou zijn om het te mengen met wat (zalm)olie en dan lekker door de brok (of het vlees als je toch over wilt stappen).

Ik portioneer inderdaad ook 1x per maand en koop voor ongeveer 6 weken vlees per keer. Krijg het gratis bezorgd voor mijn deur in een tijdsvak van 1,5u. Ideaal vind ik het!
55 euro per 10kg is inderdaad duur voor een brok, maar bedenk daar ook bij dat ze ongeveer de helft minder hoeven dan van vlees. Je bent met vlees uiteindelijk dus even duur uit als met zo'n brok.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:19

essiesilly schreef:
plientjedres schreef:
wij zijn met onze labrador ook zo,aan het zoeken.
hij heeft het zeker niet zo erg als de jouwe maar ik vind het gewoon zo,zielig dat gekrab.
wij zijn er nu achter dat hij niet tegen granen prutsloten en brandnetels kan.
dus nu staat hij op vlees en loopt hij helaas in de zomer aan de lijn.
tja je moet wat.
wat,mij verteld is is dat je met vers vlees,ook minder vlooien en teken hebt. ( ik,doe,het zelf evengoed wel hoor.)
het bloed schijnt minder aantrekkelijk te zijn voor ze zo iets.
mischien kan je daar eens naar informeren, en hou de bermplantjes in de gaten.

Haha nee door vlees gaat niet het bloed minder lekker smaken ;) het verhoogd uiteindelijk wel absoluut de hele weerstand :) en ik voer mijn honden 2x per week knoflook bij, dit helpt wel tegen de vlooien vliegen en teken

oh pffffff ha ha lekker opgelet dus }:0
nouja heb nu in ieder geval een hond in top conditie en een pracht van een vacht.
en een stuk minder jeuk en daar deed ik het voor.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 07:55

Shadow is gister begonnen met de medicijnen, het heeft nu al effect.
hij krabt niet meer. *\o/*

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:56

Wat krijgt hij nu dan?

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:05

Hij krijgt nu prednoral, deze heeft hij 2x eerder ook gehad.
Verder zit hij nu nog aan de prescription.
Als dit op is krijgt hij het hert met aardappelen voer, dit is op dezelfde basis.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:11

Google even naar: tickless. Tegen vlooien en teken ZONDER chemicaliën.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:43

Onze golden retriever had ook allergische reactie op voer dachten ze.
Hij kreeg alleen maar meer last met zalfjes, spays en medicatie, heeft veel antibiotica kuren gehad waardoor zijn darmen het echt op gingen geven, dat is zo slecht voor de darmflora.

Belangrijk is om het dier " schoon" te krijgen, dus zijn huid, vacht, bloed, gewoon zijn lijf schoon krijgen van ontstekingen. Dit gaat vooral van binnenuit, maar ook de huid schoonhouden hoort daarbij.

We zijn er na vele diëten niets wijzer op geworden, ik was het zo zat dat ik zelf analyses van voeders naast elkaar ging leggen.

Nu krijgt hij fokker lam en rijst adult brokken en heeft nergens last van!
Uiteraard moet je je hond dan NIETS anders te eten geven dan dat, ook geen koekjes!
Mijn hond krijgt als " beloning" een stukje gedroogde lamslong of rijstekoek.

Verder was ik hem 1 x in de 2 weken met tea tree shampoo of betadine of hypoallergene shampoo.

Ik zou als ik jullie was eerst dus proberen je hond 1 soort voeding te geven en niets anders erbij, echt helemaal niets, zelfs geen klein koekje!
En zijn huid schoon houden, dus bacteriën en of schimmels verwijderen door te wassen, dit is afhankelijk van hoe de huid ruikt, mijn hond ontwikkeld altijd een typische ontstekingslucht, dan weet ik dat ie weer in bad moet. Te vaak wassen is niet goed, maar bij honden met dit probleem is de huid schoon houden cruciaal.

Succes!

BlackSaamis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 07:56

Onze zwarte labrador heeft ook zo heel erg gejeukt. Tot bloedens toe.
Wij zijn op advies van onze dierenarts ook eerst voer gaan proberen dat hij nooit gekregen had.
Onder andere rijstewafels als beloning :) (vindt hij nog steeds erg lekker).
Dit werkte echter allemaal niet.

Bloed geprikt. Blijkt hij huisstofallergie te hebben!! Komt best vaak voor bij labradors en is ook erfelijk!!
Zijn bloed is opgestuurt naar een lab en wij hebben nu een vloeistof voor hem dat wij hem om de 4 weken moeten geven met
een injectie. Het is helemaal speciaal op zijn allergie en bloed gemaakt.
Hij reageert hier super op en hoeft daardoor niet aan de medicijnen (die vaak vele bijwerkingen hebben).

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 08:38

@BlackSaamis, bloedprikken is ook een goede tip! dit kan ik nog laten doen bij de DA.

@_Nann_, ik had voor hem altijd lam en rijst helaas werkte dit niet goed voor hem.
de shampoo die ik heb is hypoallergeen daar was ik hem regelmatig mee, mag tot max. 3X in de week.
dit werkt goed voor hem.
Ik snap dat de medicijnen niet goed voor hem zijn, het is alleen voor hem nu de enige oplossing om hem jeuk vrij te krijgen.
daarna kan ik hem jeuk vrij houden met het voer, vele adviezen gehad in dit topic.

@Willeke12, dankjewel. dit zal ik eens na zoeken, voor nu hou ik hem nog even zonder "rommel" op zijn vacht.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:37

De Tickless is geen rommel die je op de vacht spuit oid. Het is een hangertje wat je aan de halsband vast kan maken. Het werkt met ultrasone geluiden die storend zijn voor teken en vlooien, maar niet voor honden/katten enz.
Hij is nog niet zo heel oud, maar las er goede verhalen over!

Had er zelf nog niet van gehoord maar denk dat ik er volgend jaar 1 voor de kat ga halen!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:36

oh dat zou dan ideaal zijn.
dan ga ik morgen toch maar eens nazoeken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:51

_Jordy_ schreef:
Hij krijgt nu prednoral, deze heeft hij 2x eerder ook gehad.

Logisch dat hij geen jeuk meer heeft, prednoral onderdrukt dit (op onnatuurlijke wijze).

_Jordy_ schreef:
Als dit op is krijgt hij het hert met aardappelen voer, dit is op dezelfde basis.

Met een dergelijk voer zou ik oppassen in verband met jeuk. Hert is een diersoort waar veel allergiehonden juist wél jeuk van krijgen (voedselallergie heb ik het dan over) en aardappelen behoren tot de nachtschades. Hier mogen honden maar een heel beperkte hoeveelheid van hebben en liever zelfs helemaal niet.

Als je bereid bent hier tijd en energie in te steken, zoals je schrijft +:)+ (deden maar meer mensen dat) dan zou ik me eerst gaan inlezen over elimineren (eliminatiedieet) voor je een beslissing neemt.