Myxomatose, konijn ** Heftig **

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Myxomatose, konijn ** Heftig **

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:55

ja wij zitten ook op voorne putten...mijn vriend werkt ook op de maasvlakte en ziet er ook vaak zitten. Vindt het ook erg sneu dat ze soms maanden zo ziek zijn die wilde konijntjes....ik hoop het ook nooit meer mee te maken hoor al heb ik niet gewacht tot de ziekte erger werd met mijn jongste die al zware verschijnselen had, op de een op andere dag gewoon zo heftig dus gelijk in laten slapen. Mijn hollandertje is nu van zijn laatste grote korst op zijn neus af en weer helemaal fris en fruitig...

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:00

Dat zie je hier soms gebeuren bij de wilde konijnen, natuurlijke selectie...
Het ziet er bij die wilde konijnen ook zielig uit, je merkt het ook aan het reactievermogen. Ik moet er ook wel eerlijk bij zeggen dat er echt bijna een konijnenplaag hier is..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:25

Jep, hier zijn er 4 aan overleden en 1 aan gas doordat zijn maatje overleed... Er was één konijn in de groep die bespaard bleef, dat was de oudste.

Natuurlijke selectie heeft hier volgens mij echt niet veel mee te maken. Deze ziekte is zo heftig en besmettelijk dat een konijn die ermee in aanraking komt gewoon heel veel geluk heeft dat het niet ook besmet raakt.

Myxomatose is echt een rotziekte. De eerste was meteen zo ver dat we hem hebben ingeslapen, beginnen met medicatie was geen optie meer. Toen kreeg zijn vriendje gas en verstoppingen en is die na veel martelingen (die behandelingen moesten voorstellen, onkunde dierenarts) ook ingeslapen.

Bij de tweede hebben we lang en intensief medicatie gegeven met dwangvoer en zalfjes. Hier zijn we alleen veel te lang mee door gegaan, op aanraden van een ervaren fokster, een zeer bekende op bunnybunch, die ook voor verdere medicatie zorgde.

De arme schat was zo ver heen met zoveel wondjes, dikke ogen en pijn (maar zat vol pijnstilling hoor) en had ook erge longontsteking. Ik heb heel erg veel spijt dat ik heb geluisterd naar de fokster wat betreft het doorgaan. Ook de dierenarts vond dat we haar beter eerder hadden moeten inslapen.

Dit konijntje was een heel speciaal konijntje. Een flessenkind wiens hartje al eerder is gestopt toen ze 6 dagen oud was.. Een klein wondertje. Ze is precies op de dag dat ze 1 jaar oud werd overleden. Kregen nog een hele mooie kaart van de dierenarts. 'Frumel was een vechter, maar helaas heeft ze dit gevecht niet mogen winnen.'

Toen kregen de andere twee konijnen het. Afgesproken met de dierenarts dat als de antibiotica niet aansloeg binnen een bepaalde tijd, ze ingeslapen zouden worden om hun dat leed wél te besparen, en dat is dan ook gebeurd..

Als ik ooit weer konijnen heb die myxomatose oplopen, worden ze meteen ingeslapen als de antibiotica niet de eerste keer al inslaat.

BarbaraNova

Re: Myxomatose, konijn ** Heftig **

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:03

Ja inderdaad, mijn hollandertje had geen snot enz alleen pokken wat op soort waterpokken leek, hij is ook niet echt heelmziek geweest. Hij had wel pijn dus heeft metacam voor katten gekregen een week of twee. Maar inderdaad, t is zo besmettelijk dat t een wonder is dat mijn drie konijnen t overleefd hebben, ben blij dat ze met een noodvacinatie ge-ent zijn met nobivac waar ze dus nog mee aan t onderzoeken zijn of noodvacineren juist kan redden of t verergerd, ik vindt het de redding want ik zou ze dus bij erge symptomen zoals mijn jonge fh had of zoals konijn vd TS ook gelijk in laten slapen. Dus het was t proberen waard...