hond kopen. stamboek ? of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:30

Als je een rashond koopt, doe het dan met papieren en die netjes hd-/ed-/ogen? getest is. Wat er precies bij de labrador moet, weet ik niet uit mijn hoofd.

Een look-a-like is niet gelet op combinaties, is vaak inteelt en geen selectie op ziektes en je kunt het niet terugzoeken want de voorouders zijn zelden bekend en nog minder vaak getest.

Met stamboom hoeven ze niet gezonder te zijn maar kan je er op selecteren. Hoe zijn ouders, hoe zijn grootouders, wat voor gezondheidskeuringen zijn er gedaan en wat is daarvan de uitslag. Als er 2 generaties HD-A achter zit en ED-vrij dan is de kans dat jouw hond zware hd krijgt zeer klein. Daar kan je dan vantevoren al op selecteren. En er zitten altijd wel naarlingen tussen bij de fokkers, maar je hebt uiteindelijk toch meer kans op een gezonde hond als je deze zelf kiest bij een hond met papieren.

DeLabrador

Re: hond kopen. stamboek ? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:45

Een stamboom is niets meer of minder dan een document waarop de afstamming van een hond vermeld staat, maar is mijns inziens ontzettend belangrijk. Waarom? Ik wil na kunnen gaan hoe alle gezondheids uitslagen in de bloedlijn zijn. Welke problemen komen er eventueel in voor? Zijn er afwijkingen met betrekking tot het gedrag? Spreekt het type qua exterieur me aan?

Ik kan het altijd maar lastig verkroppen dat er altijd zo hard geroepen wordt dat de Labrador zo’n ongezond ras is. Pak nou eens de uitslagen van de stamboom honden erbij welke altijd vermeld worden op de website van de NLV en je kunt zien dat het allemaal niet zo erg is als er geroepen wordt. Gaan we de ‘’look a likes’’ erbij nemen en die ook bestempelen als Labrador, ja dan krijg je hele andere uitslagen/ resultaten.

Meten is weten zeg ik altijd maar en ik denk dat het juist een ontzettend voordeel is dat er bij de Labrador zo veel getest kan worden, om op die manier een zo gezond mogelijke hond te fokken. Vergeet ook niet dat niet alles erfelijk bepaald is, hoe iemand met zijn of haar hond omgaat is minstens net zo belangrijk!

Labradors dienen getest te worden op HD, ED, moeten een geldige oogtest hebben en DNA getest zijn op prcd PRA (en naar mijn mening ook altijd DNA getest op EIC, maar dit is niet verplicht vanuit de rasvereninging) .

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:50

Mijn 1e labrador kocht ik zo`n 26 jaar geleden op de antwerpse markt klein schattig zwart bolletje wol
Iedereen verklaarde me voor gek ,maja je bent jong en als je die pup in je handen gedrukt krijg ben je verkocht,,Santos is bijna 14 geworden En dat voor een belg :D

Na zijn overlijden kocht ik Luna een chocolade teefje ,Luna kwam van een boerderij in Ter Aar
Ouders waren allebij aanwezig en Luna was de 1e uit het nest die weg ging
Luna is nu 10,5 kern gezond nog nooit wat gemankeert ,net als Santos ook nooit ziek geweest

Alleen zeg ik wel de bruine zijn drukker dan de zwarte ,wel makkelijk op te voeden heerlijke stabiele honden
Heb ook een chihuahua teefje ,die is vele male pittiger dan mijn labje

Volgende grote hond word weer een labje ,Mijn dochter haar vriend zou en moest persee een stafford terwijl mijn dochter een lab adviseerde als beginnershond ,Nee was t dan labjes zijn niet stoer ,,Nou zijn hond is zo stoer dat mensen uit de buurt idd voor hem om lopen Stoer hoor !!!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:00

Mijn dochter heeft een Ridgeback met een goede stamboom bij een goede fokker vandaan, de nodige tests gedaan, en ze heeft er een prachthond aan met een gouden karakter. Vader en moeder aanwezig en de pups groeiden op in huis met kinderen!
Idem bij mijn bouvier en het gaat mij niet om de papieren maar wel om het feit dat ze niet doorgefokt zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:01

Een Labrador kopen met stamboom is inderdaad geen garantie op een gezonde hond.
Wel heb je bij Labrador 2 types. De Amerikaanse en de Engelse.

De Engelse Labrador zie je het meeste lopen in Nederland. Dit zijn de Labradors die van de showlijnen afkomen en dus meer gefokt zijn op uiterlijk. Ze zijn kalmer, dikker en korter op de poten. (De Labradorworstjes noem ik ze)
De Amerikaanse Labrador is afkomstig van de jachtlijnen. Ze zijn hoger op de poter, ietwat slungelig overkomend en een smallere kop. Deze honden zijn echter meer hyperactief en willen dus ook werken. Ze zijn gezonder omdat ze dus minder geschikt zijn als huis/gezinshond en daardoor minder doorgefokt zijn.
Qua gezondheid kun je dus beter voor het Amerikaanse type gaan (worden ook ouder), maar dan moet je wel willen werken met de hond en dan heb ik het niet over een uurtje met de bal gooien per dag.

Je kunt beter voor een Labrador met stamboom gaan. Omdat je dit inderdaad pas krijgt als de ouders een aantal tests gehad hebben op ziektes. Je hebt dus iets meer zekerheid op een gezonde Lab dan wanneer je er eentje van Marktplaats haalt.

Side note:
Verder kun je je verdiepen in voeding. Ik zie namelijk meer Labradors met overgewicht dan die op gewicht zijn. En overgewicht is uiteraard ook schadelijk. Bijna alle brok zit vol met graan, een dikmaker. Niet ideaal dus voor een Lab. Je zou dus kunnen kijken naar rauw vlees of een graanvrije brok.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:04

Ik weet een hele goede en betrouwbare fokker.
Maar dan wel van een witte herder :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:09

Tja, als je nou een aussie wou kon ik je ook aan een betrouwbare fokster helpen. Maar de aussie is sowieso al niet doorgefokt, dus ja :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:10

Een "rashond" kopen zonder stamboom is zo'n beetje de slechtste beslissing die je kunt nemen.
Deze (brood) "fokkers" laten geen (dure) testen uitvoeren en kunnen maar raak fokken (met ongezonde) ouderdieren) en kunnen zo'n hond goedkoop aanbieden.
Goedkoop zijn deze dieren iig niet want de Dierenarts kosten lopen hoog op bij deze honden en oud worden ze vaak ook niet..

Ga aub voor een pup/hond via de rasvereniging of neem een mixje
Bezuinig nooit op de aanschaf kosten!!
De grote kosten komen pas daarna! (Denk aan voer/ sterilisatie/Dierenartskosten/ontworming/ontvlooing)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:19

Ik moet stiekem wel lachen, honden zonder stamboom niet nemen want die zitten zo bij de DA, maar wel een asielhond want dan doe je wat goeds. Alsof het asiel wel weet of het dier over drie jaar last krijgt van HD oid ;)

Ik heb ondertussen zoveel gelezen over de praktijken van fokkers dat ze hun overprijste hondjes met papieren mogen houden.
Zelf heb ik een Berner teefje zonder papieren, een van de meest genoemde probleemrassen. Afgezien van een aanrijding met een auto is ze verder probleemloos tot dusver, het is de liefste/braafste/gemakkelijkste hond die er bestaat (in die mate dat ik er voortdurend op aangesproken wordt hoe verschrikkelijk braaf mijn hond is en ik krijg steeds complimenten van Bernerhouders die erg 'op de papieren zijn' en niet weten dat ik een papierloosje heb, dat mijn hond zo'n prachtig model heeft _O-
Zolang je niet de kant op gaat van de Oostblokhondjes bij broodfokkers zal het allemaal mijn tijd wel duren hoor.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:26

Stambomen zeggen niets over gezondheid.
Sterker nog:

Wij hadden een duitse herder gekocht met stamboom, hd vrij en de hele rambam (stamboom waar geen HD in voorkwam etc) . Wat bleek paar jaartjes later? Zware HD, ziektes van hier tot tokio. Stamboek zegt niets. Onze 2e hond stamboomloos gekocht, een hele gezonde hond nooit wat gehad.

Dus alleen met stamboom kopen 'omdat ze dan geen aandoeningen/ziektes hebben of krijgen' is onzin.
Ik vind als jij een hond wilt kopen dat je kijkt naar het karakter en niet naar stamboom tenzij je beroepsmatig wilt gaan fokken natuurlijk. Natuurlijk zeg ik niet dat alle stamboomhonden zo zijn als onze herder. Met stamboomloze honden kan ook van alles mis zijn, het zal altijd een gok zijn.

Dus zoek voor jezelf uit wat je wilt, voordeel aan stamboomloze honden: je betaald er minder voor.
Laatst bijgewerkt door Fry op 16-08-13 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:27

Urielle schreef:
Ik moet stiekem wel lachen, honden zonder stamboom niet nemen want die zitten zo bij de DA, maar wel een asielhond want dan doe je wat goeds. Alsof het asiel wel weet of het dier over drie jaar last krijgt van HD oid ;)

Ik heb ondertussen zoveel gelezen over de praktijken van fokkers dat ze hun overprijste hondjes met papieren mogen houden.
Zelf heb ik een Berner teefje zonder papieren, een van de meest genoemde probleemrassen. Afgezien van een aanrijding met een auto is ze verder probleemloos tot dusver, het is de liefste/braafste/gemakkelijkste hond die er bestaat (in die mate dat ik er voortdurend op aangesproken wordt hoe verschrikkelijk braaf mijn hond is en ik krijg steeds complimenten van Bernerhouders die erg 'op de papieren zijn' en niet weten dat ik een papierloosje heb, dat mijn hond zo'n prachtig model heeft _O-
Zolang je niet de kant op gaat van de Oostblokhondjes bij broodfokkers zal het allemaal mijn tijd wel duren hoor.

Er is een verschil tussen een Berner zonder papieren en een Berner van een broodfokker. En ook in Nederland zijn er zat honden die van een broodfokker vandaan komen die de 1 jaar niet halen. Denk maar aan woefkesranch bijvoorbeeld. Hartstikke mooi op zo'n boerderij, jammer alleen dat je niet verder dan de puppietijd komt.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:28

BrankaZ schreef:
Een stamboom is geen garantie voor een gezonde lab. Maar je hebt wel op papier wat zijn afstamming is en kan dus makkelijker gegevens opzoeken. Tuin overigens ook niet in de verkooptruc dat de hond met stamboom honderden euro's duurder wordt. Een fokker heeft die aanvraag al gedaan bij de geboorte van de nesten en een stamboom is niet achteraf aan te vragen. En een stamboom kost ook geen honderden euro's bij de Raad van Beheer.
Bij een rashond gaat mijn voorkeur uit naar een hond met stamboom. En waarvan de fokker alle uitslagen van gezondheidsonderzoeken van de ouders wil voorleggen.
Vooral geen haast hebben bij het zoeken van een pup. Zorg dat je naar wat shows gaat en met fokkers in aanraking komt. Praat met hen en stel vragen. Op die manier krijg je informatie en kan je een fokker vinden die je vertrouwt.

Realiseer je wel dat je een ras kiest dat populair is en een choc is de meest gevraagde kleur. Dat betekent dat er veel 'fokkers' zijn die maar al te graag veel pups willen fokken en verkopen.
Wees dus heel kritische bij je zoektocht en maak geen haast.

o, en PS: een stamboom of niet wilt niet zeggen of je hond niet binnen een jaar dood is of dat hij 17 jaar oud wordt. Je kunt altijd geluk of pech hebben. Ook de manier van omgaan met je hond en de manier van trainen kunnen een boel verpesten.

Inderdaad. Laat je niet verleiden door marktplaats, maar neem contact op met de rasvereniging!

kohtje schreef:
En vergeet niet dat een Labrador niet een heel makkelijk ras is om op te voeden. Heb je ook naar andere rassen gekeken? (bv op een hondenshow)

Huh? Volgens mij ken je niet veel hondenrassen, want van oudsher is de labrador een van de honden met de meeste 'will to please'. Gemakkelijk op te voeden dus, omdat ze zo graag voor je willen werken!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:28

Urielle schreef:

.

grappiger is nog veel meer dat er altijd heel hard geroepen wordt dat pretnestjes altijd ongezonde hondjes zijn,en dat men fokt voor het asiel,maar daarna wel om het hardst roepen dat je eerst een hond uit een asiel moet halen...juist daar waar al het pretnesttroep zit tenslotte :D

enne onze eerste labrador was een hondje gefokt via NLV ,vader en moederhond alle testen doorlopen,fantastische stambomen ,en we hadden nou net de pech het hondje van 6 miljoen ( koosnaampje) te treffen,man o man,wat is de dierenarts blij met ons geweest... ( maar ze was wel heel lief hoor,en is uiteindelijk alsnog bijna 12 geworden)

maar goed,stamboom zegt wat over geteste ouders,alleen worden heel veel dingen NIET getest die net zo vererfelijk zijn om maar niet te zeggen veel dodelijker als HD en ED..

koop je met stamboom,heb je dus geteste voorouders,maar geen garantie op een eeuwig gezond hondje,koop je een stamboomloosje,kan er ook vanalles mis mee zijn...dan weet je er weinig van de voorouders af..

ervaring met inmiddels 20 honden verder hier ( en talloze honden van kennissen) stamboom of niet,ze kunnen allemaal ziek worden,en vroeg doodgaan...je hebt geluk,of pech...zijn nu eenmaal levende wezentjes die je koopt welke ziek kunnen worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:32

Precies, dat is exact wat ik bedoel Sassol. Ik zou een pup van een particulier die het gewoon wel eens leuk vond om een nestje te fokken maar geen stamboom heeft, verder niet per se afwijzen omdat er geen papieren bijzitten. En tevens ben ik gierige Hollander die geen trek heeft in het betalen van minstens 500 Euro extra voor een papiertje wat mij niet kan garanderen dat mijn hondje geen afwijkingen heeft. Als je geen ambities hebt in de richting van fokkerij, shows of andere stamboekgebonden evenementen zie ik er verder voor dat geld weinig meerwaarde in. Een stamboekpapier is dus geen garantie op een gezonde hond (iets wat veel mensen lijken te denken)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:33

Asielhonden zijn ook niet altijd zo gezond en goed gefokt.
Juist vaak mensen die in een impuls een goedkoop broodfokhondje aanschaffen.
Die dumpen ze net zo makkelijk na een jaar in een asiel.
Maar goed, die dieren kunnen daar ook niks aan doen en hebben ook recht op een huis.

Zelf heb ik alleen honden gehad met stamboom.
Waarvan bewezen was dat de ouders gezond waren en geen gebreken hadden.
Ze kunnen natuurlijk altijd wat krijgen maar als de (voor)ouders getest en gezond zijn verklein je het risico.
Het is dom om te zeggen dat het niet uitmaakt of je niet weet of de ouders gezond zijn of niet.
Hondje wat ik nu heb is 12 en nog nooit een dag ziek geweest of één of ander gebrek.

Ook kruisingen zijn niet altijd gezond, best kans dat één van de ouders een gebrek heeft en dit doorgeeft aan de pups.
Vaak merk je dit niet meteen, maar kom je daar pas na enkele jaren achter.
En als je pech hebt, heb je ondertussen ook al een nestje gefokt met je slechte teef.

Maar let wel, hoe populairder een ras, des te beter je moet zoeken naar een goede fokker.
Er zijn genoeg mensen die een graantje willen meepikken en niet zo nauw kijken. >;)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-08-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:40

dan heb je gewoon een gezonde hond getroffen,dat is niet papiertje afhankelijk ...ook 2 gewoon gezonde honden zonder papieren kunnen prima gezonde hondjes op de wereld zetten...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:40

Fry schreef:
Stambomen zeggen niets over gezondheid.
Sterker nog:

Wij hadden een duitse herder gekocht met stamboom, hd vrij en de hele rambam (stamboom waar geen HD in voorkwam etc) . Wat bleek paar jaartjes later? Zware HD, ziektes van hier tot tokio. Stamboek zegt niets. Onze 2e hond stamboomloos gekocht, een hele gezonde hond nooit wat gehad.

Dus alleen met stamboom kopen 'omdat ze dan geen aandoeningen/ziektes hebben of krijgen' is onzin.
Ik vind als jij een hond wilt kopen dat je kijkt naar het karakter en niet naar stamboom tenzij je beroepsmatig wilt gaan fokken natuurlijk. Natuurlijk zeg ik niet dat alle stamboomhonden zo zijn als onze herder. Met stamboomloze honden kan ook van alles mis zijn, het zal altijd een gok zijn.

Dus zoek voor jezelf uit wat je wilt, voordeel aan stamboomloze honden: je betaald er minder voor.

HD wordt maar voor 30% bepaald door erfelijkheid. Als een hond HD krijgt terwijl de ouderdieren, goed getest zijn, kan het zijn dat er teveel, te lang mee gewandeld is. Of de hond heeft teveel trap gelopen.
Ik weet van mijn hond dat de ouderdieren beide HD A hadden. Maar we konden haar vroeger gewoon níet bij de trap weg houden, wat we ook probeerden. Dus het zal mij niks verbazen als zij later alsnog HD krijgt. Kan zijn van niet, maar toch.
De moeder van mijn hond heeft gezwellen in haar longen gehad. Het is niet erfelijk, dus waar komt het vandaan? Ik ben in ieder geval niet bang dat mijn hond het krijgt. Het kan, maar het hoeft niet.

Je sluit met een goede fokker (dus niet alleen een hond met stamboom) een hoop dingen uit, en dat is gewoon fijn.
Overig was mijn rashond maar €850. Dat is echt niet duur.

Edit: Ik wil overigens niet zeggen dat 2 stamboomloze honden geen gezonde pups kunnen krijgen (mijn Westie is 16 geworden zonder papier), maar tegenwoordig zijn er zoveel broodfokkers dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

Edit2: het broertje van mijn Westie is 2 jaar eerder ingeslapen dan mijn hond. Lever falen. Erfelijk of gewoon pech? Het blijven levende wezens.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 16-08-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:41

je sluit niets uit,je HOOPT dingen uit te kunnen sluiten... :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:42

Nouja, als beide ouderhonden MDR-1 +/+ zijn, kan het niet zijn dat de pup daarvan -/- zal hebben. Dus die kan je wel uitsluiten.
Dingen als HD/ED kan je nooit 100% uitsluiten. Net als tumoren...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:50

Het ligt er helemaal aan wat je wilt. Als je gaat voor een rustigere en redelijk makkelijk te trainen labrador kom je al snel bij de wat meer doorgefokte uit en die zijn gemiddeld minder gezond. Wil je een gezonde hond dan zit je meer richting de werklijnen, het nadeel daarvan is dat ze meer 'hond' zijn en dus ook fanatieker getraind moeten worden en je ziet niet zoveel bruine werklabs.

Ik denk dat je vooral moet gaan kijken wat je met de hond wilt doen en naar aanleiding daarvan een ras uitzoeken ipv puur op het uiterlijk kiezen. Hier heb je allerlei sites voor: http://www.hondenras.com/zoeken/

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:18

kohtje schreef:
En vergeet niet dat een Labrador niet een heel makkelijk ras is om op te voeden. Heb je ook naar andere rassen gekeken? (bv op een hondenshow)

Huh? Volgens mij ken je niet veel hondenrassen, want van oudsher is de labrador een van de honden met de meeste 'will to please'. Gemakkelijk op te voeden dus, omdat ze zo graag voor je willen werken![/quote]

Ik krijg er hier heel veel in pension en 99% is heel druk,kan niet gewoon aan een riem lopen en wij zeggen altijd als hij er niet langs kan gaat die er doorheen. Nee het is geen makkelijk opvoedbaar ras ,daar moet je echt heel veel tijd in steken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:25

Bij elk hond moet je tijd insteken in de opvoeding. Maar meeste mensen die een hond willen, kiezen voor een labrador. Maar hebben weinig verstand van de opvoeding. Want als puppy is het nog zo schattig als ze iets ondeugend doen. Tot dat ze groot worden :D

Mijn labrador pup (11 week) kan nu al zitten, naast lopen. Op commando de bench in. Verschillende zoek spelletjes. Kan een voerbak voor zijn neus zetten en pas op commando gaat hij eten. Dus dat kan 5 seconden duren, maar ook gerust 2 a 3 minuten. En weet heel goed dat hij niet mag springen. En klaar is ook echt klaar.

En het is echt geen moeilijk ras.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:37

het voordeel van een rashond is dat als je een goede!! fokker treft , je in ieder geval weet hoe het met de gezondheid gesteld is van de voorouders van je hond(hd tests , cataract tests etc zijn gedaan en geregistreerd)
mijn ouders hebben ooit een stamboomloze golden retriever gehad, die hebben we met 2,5 in kunnen laten slapen ivm kronkel in de kop, nu hebben ze een golden met papier bij een goede fokker vandaan, hond is bijna probleemloos 14 geworden, raakt nu wel versleten, maar heeft geen erfelijke narigheden.

ga niet op zoek naar een showfokker, maar eerder een fokker die voor welk werk dan ook fokt, die zullen nog strenger op lichamelijke zaken letten ivm het werk waar ze in principe voor gefokt worden.

maar buiten dat alles, of je nu met of zonder papier koopt, let gewoon heel goed op, dat de teef niet een zwabberbuik heeft waar twee maal per jaar een nest in geslingerd word, de pupjes gewoon in huis opgroeien en alles meemaken wat bij een normaal huishouden hoort etc etc .
mijd "fokkers" met meerdere rassen als de pest
kijk eens goed rond bij de rasvereniging, ga langs bij fokkers, praat met eigenaren ,
je kunt nooit genoeg info hebben .
en ook zonder papier zijn er pups te vinden met ouders die wel de gezondheidstesten hebben ondergaan die ze voor het stamboek ook zouden moeten ondergaan.

ik zou persoonlijk bij een rashond ook een stamboom willen hebben puur om de achtergrond van de hond duidelijk te hebben.

feit blijft in ieder geval wel, garanties heb je met sommige dingen gewoon nooit... ouders en dergelijke kunnen nog zo HD en ED vrij zijn, maar erfelijkheid is maar een stukje van de som, wat jij met je hond doet speelt ook mee, laat je hem veel te gek doen, trap op en af rennen etc terwijl hij nog te jong is , dan zal dat niet bevordelijk voor de heupen en ellebogen zijn , maar daar kan de fokker niets aan doen natuurlijk.
er zijn zaken die je wel kunt uitsluiten, maar een stamboom is geen waterdichte garantie voor een gezonde hond, daar komt ook gewoon een stukje geluk bij kijken en natuurlijk wijsheid van de eigenaar tijdens het opgroeien

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:41

Meestal zou ik zeggen stamboom maakt niet uit, maar er zijn zoveel Bruine Labradors en ze zijn zo doorgefokt, hoor zoveel verhalen over HD en ED ed, dat ik ze echt niet zonder stamboom zou kopen en dan ook nog eens van een goede fokker, die alle tests heeft gedaan, niet alleen de verplichte, zelf zou ik het ras daarom alleen al overslaan, want er zitten zoveel fouten in, dat zelfs van een goede fokker je geen garantie hebt dat ze echt helemaal gezond zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:43

bruine lappies zijn nog wel redelijk goed te vinden hoor, gewoon op zoek naar een fokker die voor de jacht fokt, dat geeft al veel meer kans op gezonde lijven :j
werkhondenfokkers zijn over het algemeen erg fanatiek op het fokken met gezonde lijven en koppies,