Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Urielle schreef:Ik moet stiekem wel lachen, honden zonder stamboom niet nemen want die zitten zo bij de DA, maar wel een asielhond want dan doe je wat goeds. Alsof het asiel wel weet of het dier over drie jaar last krijgt van HD oid![]()
Ik heb ondertussen zoveel gelezen over de praktijken van fokkers dat ze hun overprijste hondjes met papieren mogen houden.
Zelf heb ik een Berner teefje zonder papieren, een van de meest genoemde probleemrassen. Afgezien van een aanrijding met een auto is ze verder probleemloos tot dusver, het is de liefste/braafste/gemakkelijkste hond die er bestaat (in die mate dat ik er voortdurend op aangesproken wordt hoe verschrikkelijk braaf mijn hond is en ik krijg steeds complimenten van Bernerhouders die erg 'op de papieren zijn' en niet weten dat ik een papierloosje heb, dat mijn hond zo'n prachtig model heeft![]()
Zolang je niet de kant op gaat van de Oostblokhondjes bij broodfokkers zal het allemaal mijn tijd wel duren hoor.
BrankaZ schreef:Een stamboom is geen garantie voor een gezonde lab. Maar je hebt wel op papier wat zijn afstamming is en kan dus makkelijker gegevens opzoeken. Tuin overigens ook niet in de verkooptruc dat de hond met stamboom honderden euro's duurder wordt. Een fokker heeft die aanvraag al gedaan bij de geboorte van de nesten en een stamboom is niet achteraf aan te vragen. En een stamboom kost ook geen honderden euro's bij de Raad van Beheer.
Bij een rashond gaat mijn voorkeur uit naar een hond met stamboom. En waarvan de fokker alle uitslagen van gezondheidsonderzoeken van de ouders wil voorleggen.
Vooral geen haast hebben bij het zoeken van een pup. Zorg dat je naar wat shows gaat en met fokkers in aanraking komt. Praat met hen en stel vragen. Op die manier krijg je informatie en kan je een fokker vinden die je vertrouwt.
Realiseer je wel dat je een ras kiest dat populair is en een choc is de meest gevraagde kleur. Dat betekent dat er veel 'fokkers' zijn die maar al te graag veel pups willen fokken en verkopen.
Wees dus heel kritische bij je zoektocht en maak geen haast.
o, en PS: een stamboom of niet wilt niet zeggen of je hond niet binnen een jaar dood is of dat hij 17 jaar oud wordt. Je kunt altijd geluk of pech hebben. Ook de manier van omgaan met je hond en de manier van trainen kunnen een boel verpesten.
kohtje schreef:En vergeet niet dat een Labrador niet een heel makkelijk ras is om op te voeden. Heb je ook naar andere rassen gekeken? (bv op een hondenshow)
Urielle schreef:Ik moet stiekem wel lachen, honden zonder stamboom niet nemen want die zitten zo bij de DA, maar wel een asielhond want dan doe je wat goeds. Alsof het asiel wel weet of het dier over drie jaar last krijgt van HD oid![]()
.

Fry schreef:Stambomen zeggen niets over gezondheid.
Sterker nog:
Wij hadden een duitse herder gekocht met stamboom, hd vrij en de hele rambam (stamboom waar geen HD in voorkwam etc) . Wat bleek paar jaartjes later? Zware HD, ziektes van hier tot tokio. Stamboek zegt niets. Onze 2e hond stamboomloos gekocht, een hele gezonde hond nooit wat gehad.
Dus alleen met stamboom kopen 'omdat ze dan geen aandoeningen/ziektes hebben of krijgen' is onzin.
Ik vind als jij een hond wilt kopen dat je kijkt naar het karakter en niet naar stamboom tenzij je beroepsmatig wilt gaan fokken natuurlijk. Natuurlijk zeg ik niet dat alle stamboomhonden zo zijn als onze herder. Met stamboomloze honden kan ook van alles mis zijn, het zal altijd een gok zijn.
Dus zoek voor jezelf uit wat je wilt, voordeel aan stamboomloze honden: je betaald er minder voor.
kohtje schreef:En vergeet niet dat een Labrador niet een heel makkelijk ras is om op te voeden. Heb je ook naar andere rassen gekeken? (bv op een hondenshow)