Hamster heeft 'dode' achterpoot ?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:28

Ik snap niet zo goed waarom er gezegd word TS is nog maar 13? op die leeftijd weet je toch wel dat je een dierenarts KUNT bellen? en dat dit niet goed is?

Verder kan ik ook alleen maar zeggen arm dier |(

Nant

Re: Hamster heeft 'dode' achterpoot ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:38

Hoe is het nu met je hamster, ben je al bij een DA geweest?

TS wat zeggen je ouders dan over de dierenarts?
Hoe vervelend ook, je kunt je hamster misschien beter in laten slapen. Nu heeft het beestje pijn en dat wil je ook niet, straks loopt hij hier nog weken mee door, dat willen je ouders toch ook niet.

Het kost ongeveer 15 euro om een knaagdier in te laten slapen, hier zullen je ouders toch niet moelijk over doen?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:46

TS heb je toevallig van die hamsterwatten in zijn slaaphuisje? Die dingen zijn levensgevaarlijk namelijk, want daar kunnen hamsters in klem komen te zitten. Dan is het nu misschien een pootje maar stikt hij volgende keer omdat het om zijn nek zit.
Als je geen hamsterwatten hebt kan het door ouderdom zijn. Het meest eerlijk is om naar de dierenarts te gaan en hem een spuitje te geven. Een lichaamsdeel dat afsterft is extreem pijnlijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:51

Nant schreef:
Het kost ongeveer 15 euro om een knaagdier in te laten slapen, hier zullen je ouders toch niet moelijk over doen?

eh, das ex. consult zeker?
Hier krijg je het echt niet voor die prijs hoor. Mag blij zijn als het voor het dubbele lukt.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:57

Kleine maand geleden heb ik 25 euro betaald om een oude hamster in te laten slapen. Iets duurder maar het was mij dubbel en dwars waard. Dier heeft ons veel plezier gegeven en ik wilde niet dat ze zou lijden.

Overleg het nog even met je ouders, bied desnoods aan elke week wat van je zakgeld te geven om het af te betalen. Morgen nog even bellen (als het mag) voor een afspraak.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:57

superwoman schreef:
Nant schreef:

eh, das ex. consult zeker?
Hier krijg je het echt niet voor die prijs hoor. Mag blij zijn als het voor het dubbele lukt.

idd, hier €40 euros helaas.

TS hoop dat je echt na de DA bent gegaan, je kunt hem niet laten lijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:59

Misschien zelf (je ouders) hem dood maken. kost niks en is niet zo moeilijk, zolang het maar snel gebeurd.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:01

Dure dierenartsen! Heb een keer onze parkiet laten opereren. Had een gezwel. Kostte in totaal maar 15 euro.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:22

Chasey schreef:
Dure dierenartsen! Heb een keer onze parkiet laten opereren. Had een gezwel. Kostte in totaal maar 15 euro.

moet twee ratjes laten inslapen, 80 euro helaas.
Er zijn zoals er al gezegd werd gezegd goedkopere oplossingen maar dat zou ik nooit doen.
Voor mij betekenen die dieren evenveel als ieder ander dier.
Paarden laten we ook inslapen en gaan we niet zelf met messen of andere toestanden aan de gang.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:28

ietjelover schreef:
moet twee ratjes laten inslapen, 80 euro helaas.
Er zijn zoals er al gezegd werd gezegd goedkopere oplossingen maar dat zou ik nooit doen.
Voor mij betekenen die dieren evenveel als ieder ander dier.
Paarden laten we ook inslapen en gaan we niet zelf met messen of andere toestanden aan de gang.

Vergelijking met een paard klopt niet, die krijg ik niet met 1 klap direct dood.
Wat ze voor iemand betekenen heeft er ook weinig mee te maken, aangezien dood en dood geen verschil is.
Als jij graag naar de d.a wil gaan prima, maar laat het niet zo zijn dat je daarmee wil zeggen dat andere door hun andere methode niet om hun dieren geven.
Zo komt dat wel over namelijk.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:42

ik vind dood en dood zeker een verschil.
Zou het mezelf nooooit vergeven als mijn lievelings dier zn nek om is gedraaid of dood is geslagen.
Dat vind ik een beest vermoorden. Inslapen vind ik gewoon in slaap brengen als het genoeg is geweest. Hier zullen ook genoeg mensen anders over denken. Maar als je het geld niet hebt om ze normaal tot hun einde te laten komen moet je niet aan dieren beginnen in mijn ogen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:48

Wil nogmaals niks zeggen over hoeveel ze om een dier geven.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:04

dat is wel mijn mening. Vind het erg ondankbaar.

maargoed dit is niet een discussie die hier gevoerd hoeft te worden denk ik

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:10

Ts ik weet niet waar jij woont, maar bij de Da hier in de buurt kost het inslapen van een hamster maar 10 euro..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:14

Miriam91 schreef:
Het meest eerlijk is om naar de dierenarts te gaan en hem een spuitje te geven. Een lichaamsdeel dat afsterft is extreem pijnlijk

Klopt, dat is extreem pijnlijk. Dat wil je geen dier aandoen.
Hoeveel het kost maakt, niks uit. Als je dieren neemt, horen daar verantwoordelijkheden bij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:18

Wilawander schreef:
Ik snap niet zo goed waarom er gezegd word TS is nog maar 13? op die leeftijd weet je toch wel dat je een dierenarts KUNT bellen? en dat dit niet goed is?

Verder kan ik ook alleen maar zeggen arm dier |(

Nee hoor mijn schoonstiefbroertje mijn hemel is ook 13 en toch nog wel heel kinderlijk qua kennis, ze mogen dan wel op het middelbaar zitten, ik zie een 13 jarige echt nog als kind. ;) Dus ik vind het niet meer dan logisch dat een 13 jarige niet zomaar de da gaat bellen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:20

ietjelover schreef:
ik vind dood en dood zeker een verschil.
Zou het mezelf nooooit vergeven als mijn lievelings dier zn nek om is gedraaid of dood is geslagen.
Dat vind ik een beest vermoorden. Inslapen vind ik gewoon in slaap brengen als het genoeg is geweest. Hier zullen ook genoeg mensen anders over denken. Maar als je het geld niet hebt om ze normaal tot hun einde te laten komen moet je niet aan dieren beginnen in mijn ogen.

Wil hier even op in gaan, ook al is dat niet het belangrijkste hier in het topic.
Zowel het zogezegde "humane" inslapen of het doodslaan tegen een muur is in beide gevallen het "vermoorden" van je huisdier (ik gebruik deze term omdat jij hem gebruikt) Ikzelf ben zelfs absoluut geen voorstander van inslapen om eerlijk te zijn...
Hoe humaan het ook lijkt, het is het verre van. Weet niet of je al een dier hebt zien ingeslapen worden zonder verdoving vooraf, maar zoiets is gewoon hartverscheurend en verschrikkelijk. Daarom heb ik dan ook de keuze gemaakt om mijn paard te laten slachten, ipv te laten inslapen. Dat is in 1x dood. Als het zou kunnen, dan liet ik mijn hond en kat ook slachten, maar dat is natuurlijk een beetje vreemd...
Voor een oude, kleine hamster zou ik dan zeker de uitweg kiezen van de klap tegen de muur. Bespaart het beestje de stress van het verplaatsen, de stress van het onderzoek, de stress van het spuitje,... Gewoon in een kussensloop en in 1 klap tegen de muur.
Bij mij is dit geen principe van geld ofzo.(goh ja, deels wel, dierenartsen zijn ook gewoon zooo duur vaak) Maar ik zou gewoon de weg kiezen waar het dier het minst van afziet.

Alles is natuurlijk eigen keuze en ik hoop dat mijn idee over de zaken ook gerespecteerd wordt :)

Maar TS, een gewoon belletje naar de dierenarts en het uitleggen van de symptomen kost je niks en nadien kan je nog zien wat je met je hamster doet :)
En ik begrijp dat je op die leeftijd afhankelijk bent van wat je ouders zeggen. Ik weet niet of mijn mama naar de dierenarts zou gebeld hebben voor een oude hamster... Dus ik begrijp wel in wat voor situatie jij zit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:25

Als de ouders toestemming geven om een huisdier te nemen, waarom dan ook niet ervoor zorgen als het wat mankeert???

neem dan verdorie geen dier als het teveel geld/ moeite is.

Neem dan maar een knuffeltje uit een speelgoedzaak.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:39

Citaat:
Hoe humaan het ook lijkt, het is het verre van. Weet niet of je al een dier hebt zien ingeslapen worden zonder verdoving vooraf, maar zoiets is gewoon hartverscheurend en verschrikkelijk

Wat een onzin.

Ik denk dat ik de afgelopen 1,5 jaar gemiddeld elke week en stuk of 5 a 6 dieren heb laten inslapen.
Niet schrikken ik werk op de dierenambulance.

De meeste zijn vogels, deze krijgen gelijk een 3 dubbele dosis en zijn vrijwel direct weg of vallen rustig in slaap en daarna stopt het hartje.
Huisdieren krijgen eerst narcose en dan het fatale middel.

Wij komen bij verschillende DA's en ik heb nog geen 1 slechte ervaring. 1 geval ging moeizaam dat was een eend.

Ook prive heb ik geen slechte ervaringen gehad.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:19

Cowgirl schreef:
Wat een onzin.

Ik denk dat ik de afgelopen 1,5 jaar gemiddeld elke week en stuk of 5 a 6 dieren heb laten inslapen.
Niet schrikken ik werk op de dierenambulance.

De meeste zijn vogels, deze krijgen gelijk een 3 dubbele dosis en zijn vrijwel direct weg of vallen rustig in slaap en daarna stopt het hartje.
Huisdieren krijgen eerst narcose en dan het fatale middel.

Wij komen bij verschillende DA's en ik heb nog geen 1 slechte ervaring. 1 geval ging moeizaam dat was een eend.

Ook prive heb ik geen slechte ervaringen gehad.

Omdat jij nog geen slechte ervaringen hebt gehad is hetgeen ik zeg meteen onzin ?? :\
Mijn vriend woont op een boerderij en hier zijn al verschillende dieren moeten ingeslapen worden en daarbij was het "mooi heengaan" een uitzondering. 9 van de 10 keer was het een hartverscheurend tafereel van stuipen, kermen of gewoon niet dood willen...
(hoogst waarschijnlijk is dit omdat de verdoving niet of niet goed aanslaat doordat de dieren op van adrenaline zitten, dat begrijp ik wel)

Als je de verdoving achterwege laat is inslapen een heel pijnlijk en stresserend iets, wat jij vast wel weet als dierenambulancier :j
En ik ben me natuurlijk ook wel bewust dat een operatie bij mensen ook enorm pijnlijk zou zijn zonder verdoving. En toch voelen wij er achteraf niks van, omdat onze verdoving zo goed als 100% op het punt staat. Toch zijn er al verschillende gevallen geweest waarbij de mensen de ontzettende pijn voelden, maar er wel vredig en rustig bijlagen op de operatietafel.
Door mijn slechte ervaringen ben ik me dan gewoon gaan afvragen of het wel allemaal zo pijnloos is voor het dier, ook als de verdoving wel aanslaat (of het toch lijkt of ze aanslaat). In welke mate is de verdoving bij een dier even verdovend als bij een mens ? Is het soms voor een dier niet beter om dan gewoon met een priem of klap te worden gedood ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:44

Als je zoveel slechte ervaringen hebt word het dan niet tijd voor een andere dierenarts?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:00

Het lijkt mij ook verstandig is om vraagtekens bij de kwaliteit van de DA te zetten. Nooit problemen gehad bij inslapen ook niet bij de opstandige types

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:05

Ik denk dat het een hele slechte ervaring is voor TS als er iemand het lieve hamstertje in een schattig kussensloopje doet , en hem vervolgens met de beste bedoelingen kapot mept tegen het bloemetjes behang....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:11

Zijn de horrorverhalen wel op zijn plek hier in het topic van een 13 jarige met een hamstertje die heel veel pijn heeft? Straks durft ze niet naar de dierenarts, terwijl die horrorverhalen helemaal niks over háár dierenarts hoeven te zeggen. Ik vind dit een beetje bangmakerij.

Ts, hoe gaat het met je hamstertje? Wil hij nog wel eten en drinken?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:24

xLIESSSx schreef:
Mijn vriend woont op een boerderij en hier zijn al verschillende dieren moeten ingeslapen worden en daarbij was het "mooi heengaan" een uitzondering. 9 van de 10 keer was het een hartverscheurend tafereel van stuipen, kermen of gewoon niet dood willen...
(hoogst waarschijnlijk is dit omdat de verdoving niet of niet goed aanslaat doordat de dieren op van adrenaline zitten, dat begrijp ik wel)
Dan moet er meer verdoving gegeven worden. Een dier dat pijn heeft, heeft stress en zal daarom slecht reageren op een verdoving. Dierenartsen weten dit en geven dus 'als het goed is' minstens een dubbele dosis

xLIESSSx schreef:
Toch zijn er al verschillende gevallen geweest waarbij de mensen de ontzettende pijn voelden, maar er wel vredig en rustig bijlagen op de operatietafel.

Deze mensen liggen er vredig bij omdat ze ook spierverslappers hebben gehad. Het kan zijn dat de narcose niet aanslaat, maar door de spierverslappers kunnen die mensen niets laten merken. Het kan ook zijn dat de narcose en pijnmedicatie niet aanslaat, dan hebben mensen inderdaad gruwelijke pijn.
Dit staat echter los van het inslapen lijkt mij. Als de dierenarts een goede verdoving geeft (ruime dosering) zal het inslapen rustig gaan.
Daarbij is het misschien wel beter voor het dier om in 1 klap dood te zijn, maar ik ga niet mijn hamster tegen de muur slaan. Er zit ook en stukje menselijke psyche bij hè

TS hoe gaat het met je hamster?