konijn werd gek!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:39

Moonfight schreef:
Zorg dat je konijnen en vast maatje hebben. Elke keer konijnen bij elkaar zetten en uit elkaar trekken geeft stress.

Napoleon en Wokkels zitten altijd samen, dan hebben ze dus een vast maatje..
Tussen Napoleon en Nijntje is er nooit stress geweest met bij elkaar zetten en terug weg doen. Dat is pas begonnen toen Wokkels geslachtsrijp is geworden..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:34

Gigixponys schreef:
Moonfight schreef:
Zorg dat je konijnen en vast maatje hebben. Elke keer konijnen bij elkaar zetten en uit elkaar trekken geeft stress.

Tussen Napoleon en Nijntje is er nooit stress geweest met bij elkaar zetten en terug weg doen. Dat is pas begonnen toen Wokkels geslachtsrijp is geworden..

Dat is niet waar. Er was eerst geen onrust. Stress is er altijd als er konijnen bij elkaar gezet worden of uit elkaar gehaald worden. Onrust en stress zijn twee verschillende dingen

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 16:17

Moonfight schreef:
Gigixponys schreef:

Dat is niet waar. Er was eerst geen onrust. Stress is er altijd als er konijnen bij elkaar gezet worden of uit elkaar gehaald worden. Onrust en stress zijn twee verschillende dingen

Ik ken mijn konijn goed genoeg om te weten wanneer ze stress heeft.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:56

Ik vraag me eigenlijk af waarom je op pagina 1 deze vraag gesteld hebt :
Citaat:
Mijn vraag is nu dus, hoe kan ik dit voorkomen? Want ik wil wel dat Nijntje nog gewoon langs komt. En dat Wokkels niet bang hoeft te zijn.

Als je toch al weet hoe je het allemaal gaat doen.
Adviezen negeer je gewoon...

Nogmaals.
Een konijn bij een ander konijn in de ren zitten geeft stress voor beide konijnen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:08

Ik vraag dat dus omdat ik dat nog niet weet hoe ik het ga doen, jullie zeggen allemaal dat het niet gaat.. dat is geen antwoord op die vraag..

En ik negeer de adviezen niet gewoon.. het duurt nog een jaar voor Nijntje terug komt, nog tijd genoeg voor een oplossing.. ik begrijp dat dit bij veel konijnen zo is, maar bij mijn konijn heb ik dat nog nooit ervaren. Jullie negeren dat ook gewoon.

Moonfight

Re: konijn werd gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:44

Heb je wel eens bedacht dat je het misschien niet zo ervaren hebt omdat je niet redeneert vanuit een konijnenperspectief maar een mensenperspectief?
Heb jij verstand van de lichaamstaal van konijnen en kan jij zo bepalen wanneer een konijnen stress heeft?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 12:10

Het kan zijn dat ik het niet zo bekeken heb.. maar voor mij kwam het wel zo over. Opwinding was er zeker wel, maar dat is nog steeds iets anders als stress.

Ik heb wel wat verstand van hun lichaamstaal hoor.. het ene konijn heeft ook sneller stress dan het ander he, dat merk ik heel hard bij die van mij..

Dat jullie zeggen dat het niet gaat, weten jullie dat door eigen ondervindingen?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:34

Koppelen geeft altijd stress. Je hebt namelijke een nieuwe situatie + opwinding. Daardoor voelt een dier zich ongemakkelijk. Opzich is het niet erg aangezien je normaal maar 1x koppelt. Maar nu wordt er elke keer een konijn bijgezet en weer weggehaald. De dieren hebben er geen baat bij dat ze maar even bij elkaar zitten. Ze kunnen namelijk geen rangorde bepalen en een relatie opbouwen.
Het is nog erger als de een bij de ander in het hok wordt gezet. Stel je voor, jij zit op je kamer en opeens wordt er een onbekend iemand in je kamer gezet. Dit gebeurt dan regelmatig. Op gegeven moment ga je je niet meer veilig voelen in je kamer. Er is namelijk constant een mogelijkheid dat die indringer er opeens weer is.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:21

Mmm ja dat begrijp ik.. Nijntje word wel niet bij hun in het hok gezet, mijn konijnen gaan in de ren en Nijntje ernaast, voelen ze zich dan ook onveilig? Hij is slecht 2x IN de ren geweest, 1x toen we nog dachten dat het een meisje was en de 2de keer voor de paring. De ren wordt ook geregeld verplaatst zodat het gras fatsoenlijk blijft.. zien ze het dan wel echt als HUN plekje? En zou een konijn eten, gaan liggen enz. Als het zich ongemakkelijk voelt, in een stress-situatie?