overlast van egels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:07

Een beetje kattenvoer aan de andere kant van je erf neerleggen.

Science90

Re: overlast van egels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:11

Misschien eens een hondenvereniging bellen en het probleem voorleggen? Als er bij wijze van spreken een kat over het erf loopt is het toch ook niet de bedoeling dat de honden aanslaan? Er zal best een manier zijn om honden te leren alleen aan te slaan als er mensen over het erf lopen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 13:10

Egels mogen best bij ons wonen, we hebben hier ruimte zat er voor. Maar de honden kan ik niet afleren dat ze er op blaffen cq in de aanval gaan als ze loslopen. Ik vind het eigenlijk zonde van de egels... Want ik weet ook wel dat die er niet veel zijn. En bij katten doen ze het niet, want die lopen door en dan houden ze op, egels rollen zich op en blijven op de plaats.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:10

Maar als de egels mogen blijven en je de honden het niet wil/kan afleren wat is het doel van het topic dan ? Meer oplossingen zijn er denk ik niet... Misschien een mooi setje oordopjes ?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:14

Is het echt van de laatste paar weken? Op dit moment gaan de jonge egeltjes op pad op zoek naar een plek voor zichzelf. Daarnaast is het erg droog geweest en is er rondom huis vaak wat water te vinden waar ze op af komen. Het wordt zelfs aan te raden om egels te helpen door een schaaltje water (geen melk!!) in de tuin te zetten.

Dus ik zou zeggen kijk eens of je plekken met water hebt staan waar ze bij kunnen en zorg dat dit niet meer mogelijk is. Of zet ergens water neer waar ze wel mogen zijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:39

Egels zijn er toch ook niet het hele jaar? Dan zou ik het gewoon zo laten en het blaffen negeren. Het stopt vanzelf wel weer (over een paar weken/maanden :D )

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:52

oeh ik heb een idee :') maak een laag bakstenen muurtje om je kennel heen (of de plek waar de honden het meest liggen) zodat de egeltjes niet te dicht in het zichtveld van de honden komen.
als de egels na verloop van tijd weer weg zijn , kun je het muurtje weer weghalen tot volgend jaar

of praat ik nu echt dikke onzin :') het kwam echt zomaar ineens in me op

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:57

liberty schreef:
Egels mogen best bij ons wonen, we hebben hier ruimte zat er voor. Maar de honden kan ik niet afleren dat ze er op blaffen cq in de aanval gaan als ze loslopen. Ik vind het eigenlijk zonde van de egels... Want ik weet ook wel dat die er niet veel zijn. En bij katten doen ze het niet, want die lopen door en dan houden ze op, egels rollen zich op en blijven op de plaats.

Ik denk wel dat dat ze te leren is hoor. Kan iemand de volgende keer dat het weer gebeurt de honden niet aan de riem doen? De andere persoon pakt de egel en laat de honden er even aan snuffelen. Dan leg je de egel voor ze neer, geef je wat ruimte met de riem en leer je ze dat ze alleen mogen snuffelen, niet bijten. Vervolgens zet je de egel weer verderop, doe je de honden weer in de kennel en corrigeer je de honden als ze beginnen te blaffen. Als je goed opgevoedde honden hebt, moet dat toch gaan? Desnoods met meerdere mensen?

De honden beginnen naar mijn idee alleen te blaffen omdat ze het interessant vinden en niet snappen wat daar nou loopt..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:02

Kun je niet een stukje windbreekgaas tegen de kennel maken zodat de egels uit zicht zijn voor de honden?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:14

Ik zat ook te denken idd aan het geen wat Funnyhores zegt. Zorgen dat de honden de egels niet zien. Gelukkig zijn egels klein dus dat moet te doen zijn