Dolfijn Nynke is bevallen van een dochtertje!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:42

In het Dolfinarium heeft elke basin zijn eigen filterinstallatie.

Als eerste zijn we bij het grootste en nieuwste Filtersysteem wezen kijken wat in 1996 is gebouwd voor de Lagune.
De Lagune bevat 15 miljoen liter echt zeewater (te vergelijken met 100.000 volle badkuipen) vanuit het schoonste plekje in de Noordzee.
Op basis van onderzoeksrapporten van Rijkswaterstaat heeft Dolfinarum Harderwijk bepaald waar het zeewater vandaan moest komen. Hierbij is gelet op de hoeveelheid nitraat, sulfaat en fosfaat in het water en ook naar het zwevend stofgehalte in het water. Verder is er ook gelet op het zoutgehalte en daarmee op de "echtheid" van het water.
Dit alles om een zo'n perfect mogelijke leefomgeving te maken voor de dieren die leven in de Lagune.

Op deze werkwijze ontwikkelt het Dolfinarium een eigen Ecosysteem, dat zich grotendeels zelf onderhoudt. De enige ingrepen van buitenaf bestaan uit het helpen zuiveren van het zeewater en het toedienen van voedsel.
Dit zal hieronder dus ook uitgebreid aan de orde komen.

Filtersysteem in de Lagune:
Het filterysteem in de Lagune word aangedreven door een computerprogramma dat speciaal is gemaakt voor het Dolfinarium. In dit programma kan bijna alles worden aangepast of worden bijgestuurd. Ook is dit programma er voor om alles in de gaten te houden en te controleren.

Om even bij het begin van de cyclus te beginnen, hieronder een foto van de roosterreiniger, hier word het grofste vuil gescheiden van het water. Dit vuil gaat via een lopende band naar een perscontainer, het water word er uitgeperst en gaat weer terug naar het grote filter basin.Hieronder een foto van een vijzel die er voor zorgt dat er zuurstof aan het water word toegevoegd. Vanuit het Basin komt het water in het filter. Vanuit dit filter gaat het naar het trommelfilter, hier word onder hoge druk water op het trommel gespoten waardoor de fijnste delen er nog eens tussenuit gefilterd worden. Verder hieronder nog enkele grote pompen die voor de aan en afvoer van het water naar de filters zorgen. Ook hier staan nog speciale filterpompen en filters tussen. Ook maakt het Dolfinarium gebruik van een denitrificatiefilter, ook zie je hier het kweken van een bacteriecultuur. Hier is een bacteriecultuur tezien die nitraat omzet naar stikstofgas, zodat op deze wijze het stikstof uit het water verdwijnt. Het Dolfinarium heeft voor de aanleg van de Lagune ook een uniek systeem laten ontwikkelen voor de benodigde energiecapaciteit, namelijk een eigen warmte-/krachtinstallatie, waardoor het park grotendeels in de eigen energiebehoeften kan voorzien. Deze installatie wekt electriciteit op en de hierbij vrijkomende warmte wordt in waterbellen tijdelijk onder de grond opgeslagen op een diepte van 125 meter. Wanneer er een tekort is aan warmte, wordt dit uit de warmwaterbel gehaald. De capaciteit ervan is groot genoeg om behalve De Lagune ook het Koepelcomplex te verwarmen. In de zomer kan het Lagune water, indien nodig, met koud water uit de grond worden afgekoeld. Om even terug te komen op het Ecosysteem wat gecreeerd is door het Dolfinarium Harderwijk. In het grote buiten basin word het regenwater opgevangen en gefilterd en dit word weer hergebruikt voor de Basins.
Het Dolfinarium heeft dus een volledig gesloten systeem ontwikkeld, zodat ze eigenlijk geen water kwijtraken (alleen het verdampen van het water) en dus eigenlijk geen nieuw zeewater nodig hebben.
Het zeewater wat er in 1996 in is gepompt word nog steeds gebruikt.

Het opstarten en beheren van het ecosysteem is nooit "klaar". Het is een proces dat continu aangepast moet worden. De Lagune met haar bewoners biedt volop mogelijkheden om op wetenschappelijk niveau ervaringen op te doen en gegevens te verzamelen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:43

Timo_040 schreef:
Het gaat weer lekker op z'n Bokt-st op deze vroege ochtend! :j
Ook goeiemorgen allemaal!

Mooi filmpje hoor! :D

Tja... even goed nieuws melden over nieuw leven en HOPPA! |(

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:45

Citaat:
Ik zou niet weten waarom je dat vanwege jaren domesticeren niet kan vergelijken. Dat is misschien te confronterend?
Wetenschappelijk onderzoek heeft allang aangetoond dat paarden niet zonder sociaal contact kunnen en een heel groot deel van het paardenbestand heeft maagzweren vanwege de slechte manier van huisvesten en voeren. Kijk eens hoe ver het leven van paarden nu afstaat tot hun natuurlijke wijze van leven. Dat staat in geen enkele verhouding tot de dolfijnen die in een vaste groep in een heel groot bassin leven.

Groot bassin? Ben je er weleens geweest? Verdiep je eerst maar eens domesticatie en hoeveel verschil zit in wilde dieren en dieren die naast ons leven.
Daarbij ben ik het met je eens, als je geen dagelijkse weidegang en soortgenoten kan bieden moet je ook geen paarden houden!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:48

CK88 schreef:
Citaat:
Ik zou niet weten waarom je dat vanwege jaren domesticeren niet kan vergelijken. Dat is misschien te confronterend?
Wetenschappelijk onderzoek heeft allang aangetoond dat paarden niet zonder sociaal contact kunnen en een heel groot deel van het paardenbestand heeft maagzweren vanwege de slechte manier van huisvesten en voeren. Kijk eens hoe ver het leven van paarden nu afstaat tot hun natuurlijke wijze van leven. Dat staat in geen enkele verhouding tot de dolfijnen die in een vaste groep in een heel groot bassin leven.

Groot bassin? Ben je er weleens geweest? Verdiep je eerst maar eens domesticatie en hoeveel verschil zit in wilde dieren en dieren die naast ons leven.
Daarbij ben ik het met je eens, als je geen dagelijkse weidegang en soortgenoten kan bieden moet je ook geen paarden houden!

DAMES! DAMES!!! ORDER IN THE COURT! ORDER! ORDER!

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:49

HorseyDude schreef:
DAMES! DAMES!!! ORDER IN THE COURT! ORDER! ORDER!

_O- _O- _O-

CK88

Re: Dolfijn Nynke is bevallen van een dochtertje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:50

Sorry zal NU ophouden :P

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:50

CK88 schreef:

Brave meid! :(:)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:51

:j

Bonjour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:52

Wat leuk! Ben er vorige week nog geweest. Er is vannacht ook een olifantje in Diergaarde Blijdorp geboren! Babyboom :D

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 07:54

Bonjour schreef:
Wat leuk! Ben er vorige week nog geweest. Er is vannacht ook een olifantje in Diergaarde Blijdorp geboren! Babyboom :D

Goed, gaan we switchen naar de olfifanten hoe erg die het hebben, dat ze nergens naartoe kunnen trekken zoals in afrika en de hele dag op beton en op een klein veldje moeten staan tussen het schrikdraad en dat ze weleens aan de ketting worden gelegd... }:)

Wie kaatst kan de bal verwachten natuurlijk!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 07:59

<3 wat superleuk!! En dat je daar bij was is ook geweldig!
Hoe kunnen jullie zien aan de dolfijn dat de bevalling gaat beginnen? Of telt dit echt op de dag zegmaar?
Hoeveel mensen zijn er dan bij?
Sorry veel vragen, maar ik heb heel veel dieren geboren zien worden maar nog nooit een dolfijn :D

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:01

HorseyDude schreef:
Bonjour schreef:

Goed, gaan we switchen naar de olfifanten hoe erg die het hebben, dat ze nergens naartoe kunnen trekken zoals in afrika en de hele dag op beton en op een klein veldje moeten staan tussen het schrikdraad en dat ze weleens aan de ketting worden gelegd... }:)

Wie kaatst kan de bal verwachten natuurlijk!

Daar worden natuurlijke behoeftes in GOEDE dierentuinen wel positief ondersteund. Zoals in een safaripark. Dat is al stukken beter :D Maar circussen bijvoorbeeld.... :n praat me er niet van!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:06

Def schreef:
<3 wat superleuk!! En dat je daar bij was is ook geweldig!
Hoe kunnen jullie zien aan de dolfijn dat de bevalling gaat beginnen? Of telt dit echt op de dag zegmaar?
Hoeveel mensen zijn er dan bij?
Sorry veel vragen, maar ik heb heel veel dieren geboren zien worden maar nog nooit een dolfijn :D

Gaat eigenlijk net zo als bij mensen. Dokter wordt erbij gehaald, maakt een scan en van daaruit wordt berekend wanneer de kleine ter wereld komt, net zoals bij aanstaande moeders. De vorige keer was nét Dromen bij dolfijnen bezig dus een paar kinderen hebben met de begeleiding daar de bevalling zien gebeuren. Als ik de comments goed heb nagelezen op Facebook was ook dit keer het geval. De bevalling gaat eigenlijk beginnen als er een klein staartje uit het lijf piept.

Ik heb dat filmpje niet gefilmd, stond/staat op de site van het Dolfinarium.

CK88 schreef:
Daar worden natuurlijke behoeftes in GOEDE dierentuinen wel positief ondersteund. Zoals in een safaripark. Dat is al stukken beter :D Maar circussen bijvoorbeeld.... :n praat me er niet van!

Alsof dat in het Dolfinarium NIET gebeurd... A: Medische verzorging, B: Goede voeding (VEEL VIS!), C: Veel vrije tijd (worden vaak bezig gehouden met ballen/hoepels ect ect, ook aandacht van de trainers) Vergelijk het Dolfi niet met een circus want die zitten écht de hele tijd opgesloten! In het Dolfi kunnen de dieren nog altijd doen en laten wat ze willen.

Qua circussen: http://www.wildedierendetentuit.nl/nieu ... ussen-2010 (Leuk hè, het circus?) :\
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 10-08-13 08:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:11

CK88 schreef:

Ik ook :o

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:15

Oh ok! Nou ik had er graag bij willen zijn :D

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:16

HorseyDude ik vind er wel verschil in zitten hoor een dierentuin of een circus, Dolfinarium is ook een circus waarbij de dieren kunstjes moeten doen voor een stukje dode vis.... Heel natuurlijk. Dierentuinen kunnen daar ook wel mee beginnen maar dat is gewoon niet goed voor de gemoeds stand van de dieren...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:20

CK88 schreef:
HorseyDude ik vind er wel verschil in zitten hoor een dierentuin of een circus, Dolfinarium is ook een circus waarbij de dieren kunstjes moeten doen voor een stukje dode vis.... Heel natuurlijk. Dierentuinen kunnen daar ook wel mee beginnen maar dat is gewoon niet goed voor de gemoeds stand van de dieren...

Als de dolfijnen het nooit leuk hadden gevonden, dan liep natuurlijk elke show de soep in natuurlijk. Als de dieren een 'baaldag' hebben dan houden de trainers daar rekening mee! Als het niet gaat dan gaat het niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:20

Ik denk juist dat het goed is voor deze dolfijnen om wat te doen. Ze zitten inderdaad veel kleiner dan wilde dieren, maar juist daarom is het goed dat ze hun slimheid ergens in kwijt kunnen.
Natuurlijk is het allemaal niet zoals in de natuur.
Je gaat die dolfijnen echt niet dwingen om iets te doen, dus het moet op een goede manier gebeuren, anders heb je natuurlijk ook geen show.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:22

Def schreef:
Ik denk juist dat het goed is voor deze dolfijnen om wat te doen. Ze zitten inderdaad veel kleiner dan wilde dieren, maar juist daarom is het goed dat ze hun slimheid ergens in kwijt kunnen.
Natuurlijk is het allemaal niet zoals in de natuur.
Je gaat die dolfijnen echt niet dwingen om iets te doen, dus het moet op een goede manier gebeuren, anders heb je natuurlijk ook geen show.

Helemaal gelijk, enne: in gevangenschap hebben ze ook minder te lijden onder vijanden. Want haaien/orka's eten graag een klein jong dolfijntje en daar heeft de kleine dame hier nu geen last van!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:22

Ik word altijd verdrietig van dergelijk nieuws. Nog meer dolfijnen in de badkuip. Sneu. Ik heb van het Dolfinarium sowieso geen hoge pet op, ik ben er een keer geweest en ben na een half uur mijn geld gaan terugeisen. Vreselijk.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:24

_San87_ schreef:
Ik word altijd verdrietig van dergelijk nieuws. Nog meer dolfijnen in de badkuip. Sneu. Ik heb van het Dolfinarium sowieso geen hoge pet op, ik ben er een keer geweest en ben na een half uur mijn geld gaan terugeisen. Vreselijk.

Badkuip? http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.1 ... 781311.JPG

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:28

HorseyDude schreef:
_San87_ schreef:

Badkuip? http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.1 ... 781311.JPG

Ja. Je hoeft mij geen afbeeldingen van het Dolfinarium te laten zien. Ik weet hoe 'groot' de verblijven zijn, ook in aantallen liters. En ik word daar treurig van. Zeezoogdieren als dolfijnen en orka's horen imo niet in een dierentuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:33

Zucht, jaren geleden naar Harderwijk geweest op uitnodiging van een opdrachtgever. Ben er gillend en jankend uitgevlogen. Arme beesten. Dolfijnen zijn slimmer dan mensen. Hun brein werkt anders maar zijn net als alle dolfijnachtigen en walvissen sentient en horen in de oceaan thuis. Je gaat ons toch ook niet grotten opsluiten wel. Hoop nog steeds dat op een kwaaie dag wij de rekening van ze krijgen gepresenteerd voor ons wangedrag.

Heb niet de intentie om te gaan rellen. Dit is puur uit het hart geschreven. Ga ook niet met een vingertje wijzen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-13 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:36

Bokt + weekend + geboortenieuws = :n (Blijkbaar)

Had eerder reacties verwacht van goh wat leuk, en wat fijn voor de moeder en zo...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:37

HorseyDude schreef:
Bokt + weekend + geboortenieuws = :n (Blijkbaar)

Had eerder reacties verwacht van goh wat leuk, en wat fijn voor de moeder en zo...

Daarvoor kun je beter een dolfinariumforum opzetten. De meeste mensen hier snappen gelukkig dat dit geen huisvesting voor dolfijnen is.