Puppy zindelijk maken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Re: Puppy zindelijk maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:56

Ik heb nooit met kranten gewerkt en gelukkig maar, wat een troep :')
Idd na eten en drinken naar buiten, na het spelen. Ik rekende altijd een half uur tot een uur :)
's avond laten drinken en dan niks meer. Plasje buiten doen en de bench in met dekens en knuffels.
Om 5-6 u 'smorgens eruit en laten plassen, terug de bench in tot 9uur 's morgens.
Hij heeft nooit in zijn bench gedaan, op 14 dagen zindelijk en sliep ie al gewoon in de gang :)

Iemand anders die ik ken heeft met kranten gewerkt en die plasten altijd, ook in de bench waar kranten lagen, vieze troep altijd en dat kreng heeft tot 6 maanden binnengedaan omwille van die kranten.
En dat is niet de eerste persoon die ik zo hoor ;)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:25

Ik snap het :)
Na het eten, spelen en slapen ff naar buiten doen.
En in de nacht, als hij piept ook!
Ik doe hem in de bench en voor de zekerheid ook kranten. Dan neem ik hem mee naar boven. En dan in de nacht als je hem naar buiten doen, niks zeggen alleen als hij P of P belonen. En daarna gelijk weer terug in de bench. En als je ziet dat hij binnen iets moet doen. Gelijk oppakken n buiten zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:29

Geen kranten doen. En na het eten eerst uurtje laten slapen. Moet toch eerst allemaal verteert worden. En de kans op maag kanteling is dan ook zeer groot.

Maar ook boven in de bench doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:31

Precies. En ik zou ongeveer een uur of 2 uur voor het slapen gaan geen drinken meer aanbieden in het begin. Dan hoeft hij 's nachts ook niet zo nodig. Overkomt ze niets van en helpt weer een stukje mee in het zindelijk maken. Puppy's weten namelijk best dat ze 'fout' zitten, maar ze kunnen nou eenmaal niet anders.

Verder moet dat wel goed komen. Gewoon goed de signalen leren van je pup wanneer hij moet. Je hoeft hem niet constant in de gaten te houden, ongelukjes gebeuren toch wel, daar ontkom je niet echt aan. Maar je hebt het vrij snel door wanneer hij echt moet.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 17:00

Waarom geen kranten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:03

Omdat het dan langer kan duren met zindelijk maken. Honden versmeren niet graag hun eigen slaap plek. Dus wil je dat ook niet aanleren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:24

De kranten nodigen uit om op te plassen, je hond zal het dus eerder lekker gemakkelijk in de bench doen om vervolgens verder te slapen dan wanneer je er niks in legt. En je wilt ze dus niet uitnodigen om binnen te plassen, al helemaal niet op een plek waar ze ernaast liggen. (Dan raken ze er aan gewend)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:55

Sassol schreef:
De kranten nodigen uit om op te plassen, je hond zal het dus eerder lekker gemakkelijk in de bench doen om vervolgens verder te slapen dan wanneer je er niks in legt. En je wilt ze dus niet uitnodigen om binnen te plassen, al helemaal niet op een plek waar ze ernaast liggen. (Dan raken ze er aan gewend)

Wij hadden de bench (Een grote. Een kleine bench in het oogpunt van sneller zindelijk maken vind ik zo'n onzin) verdeeld met zijn kleedje en kranten. Nooit problemen gehad wat betreft de zindelijkheid of dat hij juist kranten ging opzoeken om daar zijn behoefde in te doen. Als ze moeten dan moeten ze toch en dan ben je in feite gewoon te laat geweest.
Als er geen kranten naast liggen doet hij het dus op het kleed. Ik heb liever dat ze bij een ongelukje de koppeling poep-krant dan poep-kleed leggen. De krant gaat later weg. Het kleed niet.
(Verwar mijn verhaal niet met het krant-zindelijk maken. Dat vind ik zo'n onzin. De hond leert niet expliciet eerst de behoefde op de krant te doen. Bij nood is de krant aanwezig.)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 18:02

Ooh ja! Ik heb de kranten gelijk weggehaalt!
Maar ik heb ze wel onder de deken gelegd, voor als het doorlekt.
Nu nog maar genieten van mijn nachtrust :p

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:05

Veel goede tips gegeven al inderdaad. Wat bij mij nog opkwam was bij ongelukjes nooit maar dan ook nóóit boos worden. Als het kwaad al geschied is, geen aandacht op vestigen en rustig opdweilen.

Als je boos word, dan zal de pup bang worden en dan loop je het risico dat hij zijn plasjes gaat verstoppen ipv te melden dat die moet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:06

Mijn hond (nu al 12) was door de fokster 'krantzindelijk' gemaakt.
Ik vond het niks, want ik was een keer bij m'n ouders op bezoek.
En m'n hondje plaste op de nieuwe, ongelezen krant van m'n ouders. :')
Ik kon hem er niet voor corrigeren, hij had het zo geleerd.

Verder zijn alle tips hier al gegeven, na het slapen, spelen, eten meteen naar buiten.
En je kan ook nog op een klein, bekend stukje blijven staan zodat je pup niet allerlei nieuwe dingen gaat snuffelen en vergeet te plassen.
Dan kun je even gaan wandelen als hij z'n plas/hoopje heeft gedaan. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-08-13 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:15

Goede tip inderdaad mika: kies een veldje uit waar je de pup laat plassen en poepen en ga daarna pas verder met de wandeling. Honden leren sneller plaatsgerelateerd.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 18:29

Kan het ook in een oude zandbak? Of moet het perse op gras?
En als hij het altijd op 1 plek doet, gaat hij dan nog wel ergens anders plassen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:32

Kan ook wel in de oude zandbak.
Maar je hoeft hem niet persé elke keer op hetzelfde stukje te laten plassen.
Kan ook verschillende plekken, en proberen dat stukje dan klein te houden zodat hij eerst behoefte doet voordat je verder gaat.
Je kan hem ook thuis optillen en dan buiten ergens heen lopen, naar een ander plekje (als je hond niet te zwaar is :+ )

Mijn hond doet z'n behoeftes alleen op gras.
Dat is wel handig want als ik in de stad of op straat loop, hoef ik niet bang te zijn dat ie gaat poepen. :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:01

Ja hoor de hond gaat ook nog gewoon ergens anders plassen. Je kunt er namelijk ook een commando aan verbinden (erg handig): als de pup plast zeg je bijv. plasje, goedzo! Op een gegeven moment koppelt de hond het woord 'plasje' aan zijn behoefte doen.
Dan kun je dat dus ook makkelijk op andere plekken gebruiken.

Het is hetzelfde met het commando 'zit' aanleren. Als je dat eerst in de tuin oefent, zal de hond het daar wel snappen maar buiten nog niet. De regel is ongeveer dat als de hond het commando op 5 verschillende plekken goed uitvoert, hij het commando echt snapt.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 08:26

moet je perse die commando aanleren? als je ook wilt dat hij het ergens anders gaat doen?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:50

het eerste jaar met een pup is heel intensief. superleuk, maar heel intensief. Je moet echt weten dat je heel veel tijd moet stoppen in de hond, vooral het eerste jaar.
Wij hebben ervoor gekozen om een volwassen hond te zoeken toen ons andere hondjes overleden waren. Daar wij al drukke kinderen hebben, zou een pup bij ons niet werken. Dan zou het waren wij bang niet goed gaan. Nu hebben we een super hond gevonden die een ander huisje zocht in onze bruine lab.

Heel veel succes en vooral heel veel plezier van jullie pup. Ga je nog foto's plaatsen? Altijd leuk om puppy's te zien

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 08:55

Jaaa zeker! maar hoe plaats je foto's? want ik heb echt super leuke!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:57

Sonja_vR schreef:
het is vooral ogen in je achterhoofd hebben :+
als je pup wakker word, hup naar buiten, als ie gespeeld heeft, hup naar buiten, als ie gegeten heeft, hup naar buiten :+
en verder echt opletten zodat je zijn/haar signalen leert herkennen en op tijd kan reageren.
en natuurlijk : belonen, belonen, belonen.
ik geef dan ook buiten op de beoogde piesplaats enige aanmoediging "plassen" op een gezellige toonhoogte en zodra ze het doen "goed zo, braaf"
hier is dat tot nu toe eigenlijk met twee weken bekeken.
kranten etc in de bench eigenlijk nooit gedaan :n en de ongelukjes waren eigenlijk altijd minimaal en te wijten aan het niet herkennen van de signalen

Hier hetzelfde verhaal. Onze pup had al heel snel in de gaten dat ze buiten haar behoeftes moest doen en ging al snel of piepen of voor de terrasdeuren staan. Natuurlijk hebben we ongelukjes gehad, maar ook hier te wijten aan net te laat reageren óf aan een overenthousiaste hond als we uitgingen.

Kranten in de bench oid hebben wij ook niet gedaan. De eerste 2/3 nachten zijn we er 's nachts 1 of 2 keer uitgeweest, maar ze sliep al snel door. Plassen/poepen in de bench heeft ze nog nooit gedaan(ze was vanuit de fokker ook al wel gewend om naar buiten te gaan plassen, samen met de rest van het nest en mama als voorbeeld, dat scheelt ook natuurlijk).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:04

DozenPower schreef:
moet je perse die commando aanleren? als je ook wilt dat hij het ergens anders gaat doen?

Nee hoor dat hoeft niet, maar het gaat wel sneller.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 09:06

maar dan plast hij niet als ik het commando niet zegt, of zit ik nu helemaal fout?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:06

Sassol schreef:
DozenPower schreef:

Nee hoor dat hoeft niet, maar het gaat wel sneller.

Het is ook ideaal als ze dat kennen. Onze vorige hond kende dat op den duur perfect en die plaste/poepte echt op commando(ook zonder commando hoor), maar het kan zo vreselijk makkelijker zijn op sommige momenten.

Hulphonden ed die doen hun behoefte echt niet zonder commando, maar onze vorige hond ook gewoon zonder commando hoor.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 09:14

Maar zonder commando kan het dus ook gewoon?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:08

idd op commando kan echt super handig zijn. Ik zou het wel doen als ik weer een pup zou nemen. Mijn vorige hond deed het wel, en dan kon je idd ook ff snel een plasje laten doen. Natuurlijk doen ze het ook wel zonder commando als je ze uit laat, maar echt een aanrader. Heb je de komende jaren dan nog vaak plezier van

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:33

Het kan zonder commando inderdaad ook. Het is zo handig omdat een pup het vaak nog wel eens wil vergeten. Als hij het commando erbij kent, kun je hem dus aanleren om meteen aan het begin van de wandeling al te plassen zodat je zeker weet dat hij het gedaan heeft.
Het is dus niet zo dat de hond gaat wachten op het commando om te plassen (tenzij je hem corrigeert als hij daar niet op wacht).