Navelbreuk kitten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:20

Wij zeggen altijd castreren vanaf 6 maanden.

Bij honden ook en steriliseren van teven na de eerste loopsheid.

Ook bij ons worden (voornamelijk de labradoodle's) al op jonge leeftijd gecastreerd/gesteriliseerd, maar bij particulieren raden we gewoon bovenstaande aan.

wbt navelbreukje, je maakt precies daar een snee voor een sterilisatie. Wij corrigeren dat meteen, zonder extra kosten..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:26

op de site van dierenasiel eindhoven is te lezen:

Per jaar komen er zo'n 2.400 honden, katten en konijnen bij ons binnen

dus 1500 daarvan zijn kittens ? dat geloof ik niet.

Daarbij, prima dat ieder asiel zijn eigen beleid heeft, het doel is hetzelfde, zoveel mogelijk dieren een goed tehuis bezorgen. In de USA en UK doen ze dit al tientallen jaren, NL en BE lopen weer hopeloos achter.

Wij nemen liever geen risico dat een door ons geplaatst kitten toch een "oeps" nestje krijgt. Mensen zijn zeer onverantwoordelijk, kijk maar naar de topics op beestenboel !

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:59

speurneusc schreef:
als je goed zoekt vind je dit ook: Risico's van castratie op zeer jonge leeftijd:
Er zitten diergeneeskundig gezien risico's aan het castreren op zeer jonge leeftijd. Zo hebben zeer jonge dieren een groter narcoserisico. Jonge dieren zijn lichamelijk nog niet voldoende ontwikkeld om zich tegen de effecten van de narcose te compenseren. Hierdoor zijn jonge dieren veel gevoeliger voor bepaalde narcosemiddelen.
Om deze bovenstaande reden gebruikt de dierenarts in zulke gevallen een passend narcoseprotocol en biedt goede pre- en postoperatieve zorg.

Daarom gebruiken ze bij jongere dieren een gasnarcose en geen narcose die wordt ingespoten.

Citaat:
Het is bekend dat door het vroeg castreren van jonge kittens en puppies de groeischijven vertraagd sluiten. Recent is aangetoond dat de vertraagde sluiting van de groeischijven bij katten, die op jonge leeftijd gecastreerd zijn, mogelijk bijdraagt aan het ontstaan van een ziektebeeld dat bekend staat als epifysiolyse (waarbij de groeischijf loslaat van de heupkop). Bij zowel teven als reuen, die gecastreerd zijn op zeer jonge leeftijd, zijn er aanwijzingen voor toename van heupdysplasie.

Niet waar. Er zijn meerdere onderzoeken die aantonen dat het geen verschil maakt in de groei. De epifysen sluiten zowel bij vroeg-gecastreerd als bij laat-gecastreerd en bij niet-gecastreerd rond dezelfde leeftijd.

Citaat:
Een ander nadeel van vroegcastratie is dat bij gecastreerde teven op zeer jonge leeftijd regelmatig klachten gezien worden van vaginitis, blaasontsteking en urine-incontinentie. Steeds vaker blijken bij teven, die voor hun eerste loopsheid gecastreerd zijn, urologische en vaginitis klachten voor te komen, die niet tot nauwelijks reageren op behandeling.

Dit gaat over honden en niet over katten. Daarbij ook nog eens over castratie bij een vrouwelijk dier en geen mannelijk dier. Goed lezen dus.

Citaat:
Tevens blijkt uit onderzoek blijkt dat bij castratie op zeer jonge leeftijd ook effect optreedt op het gedrag van het dier. Bij katers wordt castratie op zeer jonge leeftijd geassocieerd met minder agressie naar dierenartsen, minder seksueel gedrag en minder sproeien, maar ook met een toegenomen risico van angstig gedrag dat zich uit in het zich frequent verstoppen.
Ook bij honden ziet men effect op gedrag bij het zeer jong castreren. Angst voor geluid en (hyper)seksueel gedrag komen meer voor, maar angstplassen, vluchtgedrag en verlatingsangst juist minder.

Minder agressie, minder seksueel gedrag en minder sproeien zijn een nadelig effect, omdat..? Niet dus. Tweede gedeelte gaat wederom over honden en is niet relevant in dit geval.

Citaat:
Bovendien is de timing van de castratie ook van belang met betrekking tot het vaccinatieschema. In de periode van 6-16 weken leeftijd worden puppies en kittens meerdere malen gevaccineerd. Vaccinatie en een operatie die te kort op elkaar volgen, brengt mogelijk risico's met zich mee van een verminderde afweer en/of een toename van ongewenste reacties op vaccinatie.

Bron? Ik heb mijn katten laten vaccineren toen ze werden gecastreerd, omdat ze zo minder stress hadden. Het lijkt mij dat je een dier zo min mogelijk stress wilt geven.

Citaat:
Conclusie
Castratie op zeer jonge leeftijd is vanwege bovenstaande redenen niet aanvaardbaar.

En ik heb je conclusie zojuist op meerdere manieren ontkracht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:13

Mist schreef:
op de site van dierenasiel eindhoven is te lezen:

Per jaar komen er zo'n 2.400 honden, katten en konijnen bij ons binnen

dus 1500 daarvan zijn kittens ? dat geloof ik niet.
!

heb je fb?? daar komt dit stukje vandaan dit zijn alleen al de kittens die door ons gastgezinnen zijn opgevangen, de kittens die deze stap overslaan en in het asiel blijven of naar andere asiels gaan omdat ze daar wel vraag hebben maar geen aanbod is de rest van het aantal.

Dierenbescherming Brabant Zuid-Oost De afgelopen jaren vingen we jaarlijks tussen de 800 en 950 kittens op in (vrijwillige) gastgezinnen. We kunnen altijd gastgezinnen gebruiken. Lijkt het je iets? Kijk dan eens hier: http://dierenasieleindhoven.dierenbesch ... tures/1533

Dierenopvangcentrum De Doornakker
dierenasieleindhoven.dierenbescherming.nl
Add to TomTom Welkom op de site van Dierenopvangcentrum De Doornakker! Dierenopv...Meer weergeven

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:15

iedereen weet ook dat de belgen en amerikanen dagelijks.. wat dagelijks elke minuut asieldieren vergassen en afspuiten

een kitten meer of minder maakt ze weinig uit.

blijkbaar heeft nederland daar een heel ander beleid voor

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:09

speurneusc schreef:
speurneusc schreef:
Ook de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) heeft een negatief standpunt geformuleerd over vroegcastratie. “Neutralisatie op zeer jonge leeftijd (6 tot 8 weken) van pups en kittens in de fokkerij op grond van economische motieven wordt afgewezen,” aldus deze organisatie.

dat betekend dus dat dat de enige reden zou zijn om het uit te voeren, en dat er verder geen redenen zijn om dit te promoten of goed te keuren

Ehhhhmmmm nee dus. Zo past het wel beter bij jouw ideeen maar dat staat er absoluut niet. Er staat gewoon dat ze het niet eens zijn met neutralisatie op die extreem jonge leeftijd als het gedaan wordt vanwege economische motieven. Andere redenen laten ze zich niet over uit, niet in deze uitspraak althans. Deze uitspraak is voor de TS trouwens niet eens relevant, want een kitten van 8 week is heel wat anders dan een kitten van 4 maand.
Een paar jaar geleden was de afdeling voortplanting van de faculteit dgk nog heel erg VOOR neutralisatie bij kittens in geval van asiels e.d. Dus om verdere overbevolking te voorkomen en daar heb je meteen een belangrijke reden om vroege neutralisatie wel uit te voeren. Dikke kans dat ze met die reden er dus wel voor zijn.

Vind het jammer dat je verder niet in gaat op de argumenten die ik geef. Ook sites van dierenartsen zijn niet zaligmakend en ook daar kan je foute info vinden, of in dit geval verouderde info. Maar blijf daar lekker aan vast houden en geloven dat jouw/jullie methodes en ideeen de enige juiste zijn hoor, ik ben zelf liever kritisch en geloof niet alles wat anderen zeggen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:45

speurneusc schreef:
iedereen weet ook dat de belgen en amerikanen dagelijks.. wat dagelijks elke minuut asieldieren vergassen en afspuiten

een kitten meer of minder maakt ze weinig uit.

blijkbaar heeft nederland daar een heel ander beleid voor

Blijkt maar weer hoe slecht jij geinformeerd bent, en dit als waarheid loopt te verkondigen. Er zijn ook minder goede asiels in belgie, een vd reden is waarschijnlijk dat er geen echte landelijke organisatie is(hoe goed dat is laat ik in het midden aangezien de DB in NL op 72mln euro zit zonder dit aan de juiste projecten te besteden)wij krijgen de riante som van 138euro per JAAR subsidie van de gemeente Essen *\o/*

Ben al zo'n 14 jaar voor dit asiel actief...in BE...http://www.dierenasielcanina.be/index.php/over-ons en er wordt NIETS ingeslapen tenzij het echt niet anders kan medisch gezien. Cherry-eyes, magen vastzetten bij grote honden wordt allemaal door ons gedaan en bekostigd uit giften, braderieën, etc. Ook honden worden tegenwoordig alleen maar gesteriliseerd geplaatst.

en nee, ik wens geen gastouder te worden bij jullie asiel, ben dit ook al een kleine 20 jaar, daarbij vang ik aidskatten op.

excuses aan TS, maar dit moest ik wel even rechtzetten

Onali

Re: Navelbreuk kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:01

Zolang hij geen last heeft/ geeft van zijn kater zijn wil ik hem pas castreren op 5/ 6 maanden. Navelbreuk wordt ook niet groter, dus dringend is het niet.

Wel interessant om de voors en tegens te lezen. Zelf ben ik wel van mening dat het in sommige gevallen wel erg jong gebeurd.