Ervaring vuurwerkcursus hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:24

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:25

Def schreef:
Wij zijn eigenlijk altijd op vakantie met oud en nieuw. Niet om de reden dat de hond bang is, maar omdat wij dan alle twee vrij zijn vaak. Wij nemen de hond dan mee en gaan eigenlijk altijd naar gebieden in de natuur waar heel weinig wordt geknald. Vorig jaar waren we toevallig thuis en toen merkte ik dus pas dat ze daar zo bang voor was.

Wat is dat? Een bodywrap of thundershirt?

Is hetzelfde idee als inbakeren van een kind.
Het strak aantrekken geeft een veilig gevoel.

Ik heb het geprobeerd bij mijn hond, maar helaas zonder effect. Maar het shirt was wel wat te groot, waardoor effect misschien verloren is gegaan.

Zal even wat filmpjes voor je opzoeken!

http://www.youtube.com/watch?v=R7lilXT8Img

http://www.thundershirt-shop.nl/?gclid= ... 3godojsARA
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 07-08-13 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Re: Ervaring vuurwerkcursus hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:26

Oh ja ik heb het gelezen. Wat apart. Ik zou me kunnen voorstellen dat het kan helpen inderdaad.
Maar of het genoeg helpt?
En het idee van constante druk staat me een beetje tegen.
Maar als je dan weer het voorbeeld noemt van kind inbakeren, denk ik ja... daar werkt het inderdaad ook bij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:27

@Kitty: het moet inderdaad van elastische stof zijn waardoor het dus strak aansluit. Als het te los zit, geeft het geen druk op de huid en dus ook zenuwbanen.

Sowieso zijn TTouches aan te raden bij een hond die angstig is. (Uiteraard niet op het moment van onweer, maar ervoor)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:28

Def schreef:
Oh ja ik heb het gelezen. Wat apart. Ik zou me kunnen voorstellen dat het kan helpen inderdaad.
Maar of het genoeg helpt?
En het idee van constante druk staat me een beetje tegen.
Maar als je dan weer het voorbeeld noemt van kind inbakeren, denk ik ja... daar werkt het inderdaad ook bij.

Daar komt het idee vandaan.

Mij lijkt die constante druk ook niet fijn....maar ja, als het werkt...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:29

Sassol schreef:
@Kitty: het moet inderdaad van elastische stof zijn waardoor het dus strak aansluit. Als het te los zit, geeft het geen druk op de huid en dus ook zenuwbanen.

Sowieso zijn TTouches aan te raden bij een hond die angstig is. (Uiteraard niet op het moment van onweer, maar ervoor)

Ik had het echte thundershirt.....maar kon hem niet superstrak trekken

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:29

Zie het maar een beetje als een stretchbroek bij jezelf. Als je voorover buigt, staat je buik boller. Een gewone broek snijd dan in je buik, een stretchbroek beweegt mee maar zet nog steeds druk.
Daarom is het dus belangrijk dat het een elastische stof is.

Edit: het thundershirt komt in 7 à 8 maten, ik denk dus dat je een te grote maat had ;)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:34

Sassol schreef:
Zie het maar een beetje als een stretchbroek bij jezelf. Als je voorover buigt, staat je buik boller. Een gewone broek snijd dan in je buik, een stretchbroek beweegt mee maar zet nog steeds druk.
Daarom is het dus belangrijk dat het een elastische stof is.

Edit: het thundershirt komt in 7 à 8 maten, ik denk dus dat je een te grote maat had ;)

Ik had een maat S genomen omdat die voor 40-58 cm is, en de borstomvang van mijn woef is 42 cm. En in de winter wil hij nog wel eens wat dikker worden en dikke vacht.
Nog bezig geweest met naald en draad, maar was ook niet zo'n succes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:36

Ik heb even wat filmpjes bekeken.
Ik doe wel veel met aanrakingen en bepaalde druk daarmee bij mijn hond. Ze reageert daar erg goed op. Heel vaak kan ik haar goed rustig krijgen door bepaalde aanrakingen en ook als ik zing (:P krijg ik niemand anders rustig mee hoor haha) werkt het heel goed. Maar bij onweer en vuurwerk is dat nog een stapje te ver.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:39

Def schreef:
Ik doe wel veel met aanrakingen en bepaalde druk daarmee bij mijn hond. Ze reageert daar erg goed op. Heel vaak kan ik haar goed rustig krijgen door bepaalde aanrakingen en ook als ik zing (:P krijg ik niemand anders rustig mee hoor haha) werkt het heel goed. Maar bij onweer en vuurwerk is dat nog een stapje te ver.

Whaha bij ons gaat rond 23.00 oudjaars avond de top 2000 keiihard aan, en dan flink mee joelen en dansen met de woef...arme hond weet niet wat hij erger vindt haha

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:42

Def schreef:

Dan zou TTouch nog wel eens heel goed kunnen werken voor jullie. Het idee met dat soort aanrakingen is dan ook dat je de hond vóór het stressmoment compleet kalm en zeker maakt. Daarom ook dat je het thundershirt of body wrap een aantal uren voor het onweer/vuurwerk aan moet doen.
Sommige mensen merken ook pas verschil bij de 3e keer aandoen, de hond moet uiteraard ook wennen aan zo'n ding.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:05

Ik heb hier ook een angsthaas voor onweer en vuurwerk.
Paar jaar terug (ze was al 6 dat we haar kregen) vuurwerk training gevolgd.
Maar probleem bij ons is dat ik dus ook poepie bang voor vuurwerk ben.
Dat breng ik dus ook over.
Trainen (en thuis oefenen) met cd geven geen enkel probleem.
Maar het echte vuurwerk is een drama.

2 jaar terug hebben we haar een pasta (relax spul) gegeven.
Dat hielp niets.
Afgelopen oud en nieuw zat ze aan de bach rescue, dat gaf wel wat rust.
Overigens krijgen ze (heb in totaal 3 honden) altijd een enorm bot om zich te vermaken en afleiding te hebben.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:47

Oh ja, dat is inderdaad niet handig, als je zelf ook bang bent.
Ik houd niet van vuurwerk, maar ik ben er niet bang voor.
Gelukkig dat die van jou nog wel aandacht voor het bot kunnen houden dan. Hier is er bij grote paniek echt geen aandacht voor eten meer helaas.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:52

Wat bij mijn hond toch echt wel gewerkt heeft (was panisch voor knallen toen ik hem kreeg en wou alleen maar vluchten, ook geen reactie meer te krijgen) is zelf normaal doen en bij een wandeling moest hij wel blijven luisteren. Dus niet trekken aan de riem en zit = zit. Door die duidelijke leiding is het uiteindelijk minder geworden tot hij nu dus ook gewoon los buiten kan. Hij versnelt dan even maar komt op commando. Dan lijn ik hem weer even aan om het contact te verbeteren (paar keer 'zit' geven) en mag hij na 30 sec. weer los.

Blijven leiden dus. Voor binnen geldde dit ook, hij mocht niet blaffen en heen en weer pezen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:00

Sassol, dat klopt.
Bij het buitenlopen is het geen enkel probleem, hond wil juist dicht bij mij lopen dan. Blaffen doet ze ook niet als ze bang is.
Binnen zit ze tegen mij aangeplakt al trillend en hijgend en als ze alleen is piept ze.
Ik aai haar niet en als ze gaat heen en weren zet ik haar ergens stil neer.
Maar overdag is dat allemaal wel te doen. Afleiden ook met speeltje etc.
Met oud en nieuw heb je daar ook de tijd voor, hoe sneu het ook is, je kunt dan wel lekker gek gaan doen spelen muziek aan etc.
Maar het gedoe zit hem in 's nachts. Met onweer en of vuurwerk voor oud en nieuw.
Normaal gezien slaapt de hond 's nachts in de bench. Dat is ze altijd zo gewend.
Ik ben eigenlijk tegen om uit bed te gaan op piepen (doet ze anders ook never nooit), maar omdat ze zo ontzettend in paniek is, moet ik dit wel doen. En dan heb je dus niet de hele nacht (want je moet gewoon werken de volgende dag) om te gaan spelen, de muziek hard aan etc. Op dit moment doe ik dit dus wel, maar ik kan je vertellen dat je er niet zo fris bij zit op je werk :D
Hond moet doorkrijgen dat de wereld niet vergaat als er onweer is. En dat is best heel moeilijk natuurlijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:08

Ja, ik ben dan dus wel voorstander van hond bij je op de kamer slapen. Want inderdaad, bij paniek kun je ze niet in hun eentje in de bench laten zitten. Als je weet dat het gaat onweren doe je meer goed met de hond bij wijze van in je bed tegen je aan te laten kruipen dan ze uiteindelijk toch maar te laten panieken in de bench omdat je wilt slapen.
Eigenlijk elke keer dat er paniek is, ga je een stap achteruit. Probeer dat dus te voorkomen, dan maar even niet volgens het boekje.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:24

Ja daar ben ik dus nu even mee aan het stoeien...
Maandagnacht heb ik met haar beneden geslapen.
Het is ook geen hond die zal piepen als er niets aan de hand is. Ik weet dan ook dan er echt paniek is.
Mijn gevoel zegt ook haar dan gewoon boven te laten, maar aan de andere kant is daarmee de kern van de angst niet opgelost.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:35

Nee, de kern natuurlijk niet. Het idee is dan ook wel dat je de hond al meeneemt voordat ze paniek heeft.

Is je hond ook angstig voor andere dingen of echt alleen maar voor harde geluiden? Want je zou ook kunnen kijken naar een Bach remedie als de hond sowieso wat onzeker en angstig in d'r vel zit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:38

De hond die bang is heeft alleen oog voor het bot omdat ze anders het bot kwijt is.
Op het moment van het echte knallen is ze haar bot vergeten hoor.
Dan komt ze naast me zitten.
Die hond slaapt overigens ook altijd beneden.
Maar met oud en nieuw slaapt ze bij ons op de slaapkamer
De andere honden vinden vuurwerk geen probleem.
Dus dat helpt ook wel iets met de rust hoor.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:53

Sassol schreef:
Nee, de kern natuurlijk niet. Het idee is dan ook wel dat je de hond al meeneemt voordat ze paniek heeft.

Is je hond ook angstig voor andere dingen of echt alleen maar voor harde geluiden? Want je zou ook kunnen kijken naar een Bach remedie als de hond sowieso wat onzeker en angstig in d'r vel zit.

De hond is sowieso wat onzeker aangelegd, maar de meeste angsten zijn echt verdwenen.
Het is wel een afwachtende hond. Maar ook erg vrolijk, energiek en heel erg lief.
'Vroeger' was ze bang voor ongeveer alles. Ging piepend over straat met wandelen, alles was eng.
Nu loopt ze dagelijks zonder enige angst bij mij naast de fiets en vindt dat fantastisch.
Even om te laten zien van hoever we komen zegmaar.