Kat met wond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Kat met wond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:32

Ik zou het niet meer open maken. Hij heeft ook AB, dus dat zal zijn werk ook doen. Niet aan gaan zitten pulken in ieder geval. Je hebt het een paar dagen netjes schoon gehouden, dus kans is in mijn ogen zeer groot dat het zich allemaal netjes gaat oplossen.

Ik zou ook stoppen met de metacam. De wond is dicht, maar mocht er toch nog iets onder broeien (wat ik niet denk overigens), zal hij dat met metacam niet laten zien. Zonder metacam laat hij goed zien als hij nog pijn heeft.

Succes ermee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:40

Snap ook niet waarom je pijnstilling hebt gekregen, druk eraf is pijn weg.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:54

Metacam is ook ontstekingsremmend. De druk is er wel af, maar de wond zat er nog en die zag er best pijnlijk uit. Ik snap het wel. Je haalt net even het scherpe kantje eraf en poes voelt zich lekkerder. :j

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:53

Update!

Ik keek net (had de kap even afgelaten) en hij heeft het vliesje eraf gekrabd! :r
En wat ik al dacht nu is het een gapend gat. De wond is nu weer open.
En ik heb net met een spuitje en gekookt (afgekoeld) water erin gespoten om het goed te spoelen. Want het was een beetje soppig. Geen pus of zo naar mijn idee maar wel wondvocht. (er kwamen belletjes uit de wond)
Heb er 2 spuitjes in leeg gespoten. Ik kreeg van mijn moeder de tip dit iedere 4 uur te doen.

Enig zins ben ik blij dat het weer open is en dat het zo open is dat ik het goed kan spoelen. Maar ik ben ook weer heel bang voor ongedierte. En dat er maden in komen of zo.. Ik schrok wel enorm van de plek.
Ik heb de DA nog niet te pakken gekregen. Want het is natuurlijk weekend. Dus dan bel ik naar de spoed lijn.

Zou het verstandig zijn Nemo 2 keer per dag even te tempen? Om in de gaten te houden dat hij geen koorts gaat krijgen weer? Vanmorgen had hij 38.3 dus dat was vanmorgen wel goed. De wond stonk overigens niet net.

Hier nog even 2 foto`s van hoe het nu is(weer in link want het ziet er niet smakelijk uit) :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYNK7EUS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PEMYAXEO.jpg

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:48

Ik vind het er vrij normaal uit zien voor een open wond bij een kat, vooral omdat er een flink abces achter heeft gezeten. Dat spoelen is niet verkeerd maar let op dat je elke keer dat spuitje even in kokend water gooit anders breng je de bacterien weer terug in de wond. Zou het niet te vaak doen, één keer per dag is genoeg.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:53

Bigone, bedankt voor de tip. Ik ga het spuitje gelijk in kokend water doen. 1 keer per dag voldoende?
En temperaturen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:30

Ik vind de wond er verder ook goed uit zien. Ik zou ook niet te vaak spoelen, wondvocht zit er niet voor niks ;) Temperaturen kan, maar ik zou me daar geen zorgen over maken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:30

Spoelen zou ik gewoon echt niet doen... gekookt water is ook maar gekookt water he! Ik kan me indenken dat het de wond alleen maar verslechtert. Sowieso nooit iets in een wond spuiten qua spoeling zonder dat de DA dat heeft verteld.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 21:52

Bedankt voor de tips. Ik ga maandag de DA maar bellen. Ik heb het vandaag geprobeerd maar ik denk dat ik steeds belde wanneer hij/zij met een spoedgeval bezig was. Dus ik kreeg hem/haar niet te pakken vandaag. :)

Het heeft opzich ook geen haast. De DA heeft mij woensdag op donderdag nacht niets gezegd over wat ik moest doen behalve medicatie geven en in de gaten houden. :)

Jullie reacties over dat de wond er goed uit ziet stellen mij gerust. Dankjulliewel :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:26

UPDATE!

Met Nemo gaat het goed. Het abces is nog steeds weg. En de wond is nog steeds open.
Ik spoel het 2 keer per dag (de DA vond dat prima). Hij heeft sinds vanmorgen geen pijnstiller meer gehad. Omdat meneer lastig begint te worden sinds vandaag :) Dus hij word de oude Nemo weer. Dat is een goed teken. :)
Naar mijn idee word de wond al wel kleiner. Ik vind dat de wondranden wat ronder worden nu.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBXJCUNJ.jpg

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:32

Randen zijn mooi roze, de wond is mooi roze, ik zou er niet te veel aan prutsen.
het lichaam zelf heeft een prachtig systeem om zulke wonden binnen no time weer te laten helen.

Ik zou niks smeren/spoelen, daarmee houd je toch iedere keer de huid vochtig/nat waardoor het lastig blijft om te helen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:46

Ramonoff, Ik heb vandaag de DA gesproken hij vind 1 of 2 keer per dag spoelen prima. Smeren met de wondzalf hoefde niet idd. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:58

Gekookt water doet verder niet zoveel, dus ik zie de meerwaarde er ook niet zo van in om daarmee te spoelen? Bij mijn hond zette ik hem ook in een badedasemmertje bij een open wond op zijn poot, omdat die vies werd en badedas ook daadwerkelijk goed schoonmaakt.

Ik zou in dit geval dus inderdaad (al is het maar om eens te testen) 2 dagen niet schoonmaken. Je zou eventueel wel de randen kunnen doen zodat die ook wat soepeler blijven, de wond zal toch van binnenuit moeten helen. Maar de binnenkant van de wond zou ik echt even af blijven!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 20:15

Sassol. Ik ga dat vanaf morgen ochtend proberen. Hij heeft nu nog AB dus mocht de ontsteking terug komen (wat ik eigenlijk niet verwacht) dan heeft hij AB te gaan :) Dan denk ik dat ik de wondranden wel nog een klein beetje schoon houd. Maar niet meer met een spuitje spoelen. eens kijken wat dat doet.

Hij wil zo vreselijk graag weer naar buiten. Maar ik durfde het niet aan ivm dat hij dus zonder kap steeds aan de wond gaat krabben.
Vandaag ben ik weg geweest. En toen ik terug kwam heb ik hem zijn AB gedaan en de kap even afgehouden en kijken wat hij zou doen. Maar hij heeft nog niet gekrabd aan de wond nu. Zou ik hem kunnen vertrouwen zonder kap te laten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:16

Als hij zichzelf weer word dan gewoon stoppen met spoelen en kijken hoe het zich ontwikkelt, de wond ziet er nu goed schoon uit dus niet meer aan gaan doen. Nog niet naar buiten doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:25

Ik zou de kap ook niet af laten. Het kan een dag goed gaan en de volgende dag helemaal kapot en vies thuiskomen. Nee hoor, nog even lekker binnen houden tot de wond minder diep is en wat beter geheeld. Het liefst wachten tot er gewoon een goede korst op zit.
Als de kat veel last heeft van de kap kun je hem binnen onder toezicht wel even af doen, goede kriebelbeurt in de nek geven en eventjes spelen.

Maar het ziet er naar uit dat het de goede kant op gaat! *\o/*

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 21:03

Dan houd hij zijn kap nog mooi even om :) Snachts doe ik hem sowieso weer om heb ik besloten. Overdag als ik er zicht op heb mag hij even af. Maar zodra hij begint te krabben dan doe ik hem weer om. Vanaf morgen doe ik maar niet meer spoelen en kijken hoe het gaat. Heb hem voor vandaag al helemaal klaar. :) Bedankt voor de tips :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:27

Hoe is het inmiddels met je kat?