Kat loopt al een paar weken met snot- /verstopte neus.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:46

Rebel_Jits schreef:
Een van mijn katten heeft chronische niesziekte. Bij hem is het ook maar 1 neusgat wat verstopt zit met snot en 1 oogje wat traant.
Dat je je kat laat enten, wilt niet zeggen dat ze geen niesziekte kunnen krijgen. Vaak krijgen ze dan een mildere vorm.

Je kan sprayen met een zoutoplossing voor babies (Otrivin), 2 á 3 maals daags. Om te voorkomen dat je kat je open krabbelt, kan je 'm wikkelen in een handdoek (ik doe deze voor langs, als een slabbetje. Dan houd ik de handdoek en z'n nekvel vast, zodat hij nergens heen kan. In het begin wat gespartel, maar na een tijdje snappen ze dat als ze stil zitten, het sneller voorbij is. Direct erna eten geven, voorkomt dat je kat bang wordt van je handen.)

Hoe spray je dan? In de neus?

Renske_W

Re: Kat loopt al een paar weken met snot- /verstopte neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:02

@ Fargo: Mijn kat maakte ook veel "herrie" tijdens het wassen enz.

Besmetting van kattenaids is vaak via bloedcontact, dus vechten met andere, besmette, kater.

Mijn kat heeft vrijdag een bloedonderzoek gehad, en hieruit is gebleken dat hij geen kattenaids of leukemie heeft! *\o/*
Maarja, de vraag is nu wel, wat is het dan wel?
Inmiddels gaat het wel de goede kant op met hem! Hij snottert niet meer, en ziet er alweer wat beter uit.
12 september heeft hij weer een DA bezoek op het programma staan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:12

De mijne lijkt ook vooruit te gaan, af en toe maakt ie boel herrie maar de snot lijkt meer doorzichtig te zijn meer waterig. En ik heb grote vaas met water staan ipv gewone bakjes, hij is niet zo'n handige drinker en drinkt dan vaker en dipt ook zijn pootje in het water om zo daarvan af te drinken. Bij onstekingen is vocht natuurlijk ook belangrijk.
Waar ik wel van baal is dat de tabletjes antibiotica kennelijk bijzonder vies zijn en stroef, hij krijgt ze bijna niet weg. Eerder had ik andere roze pilletjes wel eens voor hem en die at ie bij wijze van spreken gewoon op.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:42

De meeste pilletjes kan je door het eten geven. Tussen twee lepels pletten en dat poeder door het vlees prakken. Alleen als de kat dan z'n bakje niet leeg eet, moet je pil rechtstreeks geven. Kat bij de nekvel pakken, bekje open, pil achter in de mond, bekje dicht en onder de kin wrijven. Eventueel erna een snoepje geven, zodat ze niet gaan wegrennen voor je.

Mijn donder ging een tijdje erg goed, maar begint nu heel lichtjes weer meer te snotteren. Hij staat op echinadruppels van A. Vogel (helft van de dosering voor de kleinste kinderen) en Bisolvondruppels (helft van dosering voor baby's). Nog even aanzien, want anders moet hij een operatie -O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:48

Rebel, ik heb 6 katten, als ik pilletjes door eten doe, dan heb je kans dat de verkeerde het op gaat eten ;-) En hij vindt deze bovendien zo vies.. dan blijft het eten staan. Normaliter eet hij pilletjes uit mijn hand, eerst een snoepje dan een pilletje dan een snoepje. En als ik het in zijn keel gooi dan slikt hij het prima door. Nu is hij echter duivels slim en vervelend, hij houdt zijn mond dicht maar slikt niet - willens en wetens :D :j en als je dan denkt dat het klaar is dan gooit ie hem alsnog op de grond. Niets voor hem maar hij doet het keer op keer nu al dagen achter elkaar :') Dit is mijn stoere vent die elk pilletje wel voor me wil opeten normaliter, nou nu dus niet!!

Wat voor operatie is er dan nodig bij jouw donder?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:48

HELP - Mijn kat zijn neus toont nu veel schoner, maar ik hoor hem wel piepen en reutelen bij tijd en wijle, hij lijkt benauwd... Is het soms toch nog aan te raden om de otrivin baby neusspray te halen ter ondersteuning? En moet ik dan toch beide neusgaten doen of alleen het neusgat dat soms snotterig is?

Ik heb ook het idee dat hij gewoon een zere keel heeft ook en dat hij daarom de pilletjes zo slecht drinkt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:09

Wat ben ik blij met bokt en alle kattenervaringen die erop terug te vinden zijn! Ben nu 2 dagen bezig met de neusspray en hij gaat met sprongen vooruit, hij loopt niet meer zo te reutelen en te ratelen. Sterker nog binnen een minuutje na het geven van de spray hoor je dat afnemen als hij het net aan het doen was. Neus was aan de buitenkant al schoon maar van binnen kennelijk nog irritatie of niet helemaal open. Nu dankzij de spray al 2 nachten hem practisch niet gehoord en ook in de vroege ochtend na een spraybeurt heerlijk verder slapen voor hem en voor mij. Ik doe het in beide neusgaten zodat het in ieder geval bij alle holtes komt, hij vindt het niet erg of eng alleen het echte spray - stooteffect schrikt ie een beetje van maar verder blijft ie ook na het sprayen in de buurt.

Ben echt superblij hiermee en met alle gevonden relevante informatie! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:31

Helaas heb ik gisteren toch mijn lieve vriendje Joris in moeten laten slapen. Hij ging steeds meer geluid maken bij het ademen, zijn neus was schoon, maar op de foto bleek dat er (waarschijnlijk door een tumor) al een deel van zijn bot in zijn rechterneusgang was verdwenen. Slaap zacht lieve Joris ;(

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 07:18

Ochjee wat sneu! :(:)

Ik ben voor dat soort dingen ook nog steeds een beetje bang bij onze kat.
Donderdag mag hij weer naar de DA, sinds een dag of 2 is hij weer aan het snotteren, en gaat het weer wat achteruit met 'm.
Hier weten we nog steeds niet wat het nou is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:23

Sterkte fargo!

Hopen dat het donderdag meevalt Renske_W hoop dat jullie meer duidelijkheid krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:20

Renske_W schreef:
Ochjee wat sneu! :(:)

Ik ben voor dat soort dingen ook nog steeds een beetje bang bij onze kat.
Donderdag mag hij weer naar de DA, sinds een dag of 2 is hij weer aan het snotteren, en gaat het weer wat achteruit met 'm.
Hier weten we nog steeds niet wat het nou is.

Is er al wel een keer een foto/echo gemaakt van het hoofd van jouw kat? Vervelend dat hij weer aan het snotteren is geslagen. Wat een zorgen heb je dan toch he?

@linnie050 Dank je wel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 19:18

Kat is vandaag weer bij de DA op bezoek geweest.
Helaas niet heel positief nieuws gehad, spuiten die hij de vorige keer had gehad, hadden eigenlijk wel moeten werken.
Vandaag heeft hij nog een spuit gehad, en hebben we neusdruppels meegekregen.
Als dit niet gaat werken, zal hij ingeslapen moeten worden. ;(
En ik ben bang dat ook deze druppels niet zullen helpen, na behandeling lijkt het iedere keer beter te gaan, maar binnen de 2 weken, is hij weer terug bij af.
Dus nu maar extra genieten van de tijd dat hij nog gezellig naast me op de bak komt miauwen.
En lekker verwennen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:05

He getver Renske dat is ook niet echt positief nieuws. Had je mijn vraag nog gezien? Hebben ze van jouw kat al foto's genomen?
Toch maar duimen dat deze druppels gaan werken en helpen meis. Ik duim met je mee!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:11

Er zijn geen foto's genomen, dit gaan we ook niet doen.
DA had hem de afgelopen keer al in willen laten slapen, maar ons pap had gezegd dat nog niet te doen.
Dus vandaag nu ook weer de neusdruppels, helaas helpt dit helemaal niet, en ligt de kat alleen nog maar te slapen, of binnen, of buiten onder de trailer.
Maandag gaan we de DA bellen om een afspraak te maken om hem in te laten slapen. ;(
Bij de laatste spuiten is hij nog opgeknapt, nu is er geen verschil te zien.
Voor hem is het waarschijnlijk beter zo.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:44

Och meis wat sneu dat het allemaal niets helpt. Klinkt helaas heel herkenbaar, bij ons werkte bijvoorbeeld de babyneusspray 2,5 dag perfect en daarna helemaal niet meer ;(
Je geeft aan dat hij veel slaapt maar heeft hij het ook benauwd? Heel erg veel sterkte vandaag en daarna :(:) :(:)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:52

Hij maakt best veel 'herrie' met ademhalen, en hij valt ook in.
Zal wel stil worden in huis, hij kwam altijd gezellig kletsen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:19

Renske_W schreef:
Hij maakt best veel 'herrie' met ademhalen, en hij valt ook in.
Zal wel stil worden in huis, hij kwam altijd gezellig kletsen!

De onze was ook 7 ons afgevallen ten opzichte van het controle bezoek met entingen een paar maanden terug. Dat is heel veel. Ja die stilte en die gezelligheid en aanhankelijkheid en de persoonlijkheid die ga je missen... De herrie werd bij ons per dag erger, dat was het zielige inderdaad..