Overlast tamme kraai, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:30

Dat gaat het niet worden, onze tuin is 5000 m2 :o

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:33

Er werkt eigenlijk maar heel weinig tegen kraaien.. ze zijn ontzettend dapper... misschien kan je hem helemaal naar de andere kant van je tuin lokken met iets? Misschien met iets te eten waar hij wat moeite voor moet doen om het te bemachtigen? Is hij in ieder geval eventjes bezig.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:35

Dit is geen huisdier, hoor. Dit is een wild dier dat door mensen gevoerd en opgevoed is. Kun je ze anders niet bellen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:36

MightyMike schreef:
De kraai is niet echt vriendelijk, vind het erg bot van je dat je het zo stelt. Ik heb mezelf niet angstig opgesteld voor de kids, maar je mag je voorstellen dat wanneer je zelf maar 1.02 m hoog bent een kraai best groot is, die aan je gaat lopen flapperen en op je hoofd pikt. Ben zelf aardig koel en ondanks dat ik hem vreselijk vind, probeer je voor de kids niet te laten zien dat je het zelf niets vind en heb ik hem geprobeerd weg te jagen. Zodra de kraai ons ziet buiten, komt hij direct naar je toe. De kinderen weten dat en willen dus niet meer buiten zijn. Kan me dat heel goed voorstellen. Ze zijn verder van allerlei dieren gewend, een opdringerige 85 kilo hond, veulens, muizenoverlast hebben we helaas, de vogel heeft zichzelf gewoon niet echt populair gemaakt.

Wil nog geen dierenpolitie bellen of het dier zo op laten halen, het is wel een huisdier voor iemand anders, moet wel in overleg met de buren zodra ze er weer zijn.

Lijkt me toch niet dat een vogelopvang ze zo in het wild gooit?

Dat zou niet zo moeten zijn.
De vergunning die een vogelopvang heeft houdt in dat zij geen dieren in gevangenschap mogen houden die nooit meer de natuur in kunnen.
Maar de natuur in gaan, betekent wel dat het dier een aannemelijke kans heeft zichzelf te redden.
Als een tam dier als dit bij ons in de opvang komt, geven we het tot een jaar de tijd om in een grote voliere, met soortgenoten te leren leven en schuwer te worden.
Als dergelijk dier na een jaar nog steeds bij ons komt bedelen om eten, op de schouders komt zitten om om eten te vragen in plaats van van ons weg te vliegen en dus gewoon nog duidelijk tam is, dan is het soms niet anders dan het dier in te laten slapen, gewoon omdat het anders alleen zijn leven in gevangenschap zal kunnen slijten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:38

Dit is nou precies de reden waarom het altijd ten strengste afgeraden wordt om kraaien of kauwen (of eksters) tam te maken. Ze gaan in bijna alle gevallen overlast bezorgen.

Trek je niets aan van mensen die het probleem menen te moeten bagatelliseren TS. Kraaien zijn groot, en hebben een grote snavel. Iedereen die denkt dat kinderen zich 'aanstellen' als ze bang zijn hebben vast nog nooit zo'n beest in volle glorie meegemaakt. Ze zijn groot en eng en maken een hoop herrie.

De overdektip vind ik raar, je gaat toch niet een hoop geld en moeite steken in het overdekken van je tuin. Wat kost dat wel niet aan geld en tijd. En dat voor een dier van de buren...

Tips heb ik niet voor je, behalve behoorlijk dieronvriendelijke (tennisracket bij de hand houden bv) misschien helpt de stroomvliegenmepper wel, en is dat nog een idee.

Ik hoop echt voor je dat je eruit komt met de buren. Voor hetzelfde geld komen ze terug van vakantie, zien het probleem niet en dan zit je nog met de gebakken peren.

Sterkte...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:40

Wij hadden vroeger een poos een tamme ekster in de buurt.
Die vloog idd. ook steeds op je af, pikken naar je hoofd, als ie niks te eten kreeg en pikte op den duur de kozijnen kapot als je hem niks gaf of niet binnen liet.
Verder constant als ie ook maar een kind zag bewegen er direct op af vliegen en steeds er boven blijven heen en weer gaan.
Echt een vals kreng na een poosje, dus ik kan me wel voorstellen dat je kinderen daar bang voor zijn geworden, wij waren het toen ook allemaal.
Toen het bij ons de spuigaten uit liep, hebben we hem gevangen, in een doos gestopt en een aantal dorpen verderop op een industriegebied los gelaten.
Beest was overigens ook door iemand opgevoed nadat ie uit een nest was gevallen volgens mij.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:41

Bedankt Amaris, op zich kunnen we goed met onze buren, ik hoop ook dat ze hem anders evt vast willen gaan houden. Aan de reacties hier te zien, zal het moeilijk zijn om hem hier in ieder geval af te schrikken, het is niet mijn bedoeling het dier kwaad te doen. Mochten er mensen zijn met nog geweldige tips om hem wel op afstand te houden, hoor ik het graag.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:44

de hond van 85 kilo zit toevallig niet in jullie tuin?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:44

Gewoon met de buren gaan praten anders heel bot de dierenambulance bellen en hem op laten halen zonder iets te zeggen.
Een kraai moet je niet gaan belagen met water of stroom o.i.d. want als je een hele slimme hebt gaat hij stelen en vernielen. En dat wil je helemaal niet. Al hoewel je dan wel een sterker standpunt hebt voor de politie als het door drijft. Een tamme kraai moet je gewoon in een kooi houden. Die verzorgen zo enorm veel overlast. Denk alleen al aan stront.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:45

Mijn ouders hebben de hond geleerd om eksters op te jagen zodra ze in de tuin komen. Buiten de tuin is het geen probleem, maar in de tuin gaat de hond er hard blaffend op af. Heb je een hond? Dan kun je hem dit waarschijnlijk ook leren. Mijn ouders hebben beduidend minder eksters in de tuin. :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:47

Laten we wel voorop stellen dat de buren keihard strafbaar zijn.
Het opvoeden van dit soort vogels mag niet.
Het tam maken van dit soort vogels mag niet.
Het houden (al dan niet in een voliere) van deze vogels mag ook niet.
Dan moeten ze gewoon een stel tortelduiven kopen, die zijn prima tam te maken, blijven ook leuk in de tuin en veroorzaken geen overlast bij anderen en is niet strafbaar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:49

tijdelijk even met paraplu lopen ingeklapt, komt ie er aan dan gauw uitklappen in zijn richting miss leert ie zo dat jullie als mens niet betrouwbaar zijn en laat ie jullie met rust

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:50

Vang de kraai
Laat hem toppen (dat is slagpennen afknippen, lijdt hij niks mee maar kan hij ff niet meer vliegen tot de volgende rui.
Geef hem terug aan de buren.
Probleem opgelost

Alternatief, ga hem kunstjes leren samen met je kinderen, kraaien kunnen nl leren praten wat erg leuk is.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:52

De 85 kilo hond loopt hier idd, maar niet vaak los in de tuin wanneer de kids spelen, hij heeft een mooi kennel, is binnen en mag buiten spelen wanneer de kids dat niet doen. Hij is nl erg lomp. Maar dat zou einde kraai betekenen, hij vangt van alles, de kraai is honden gewend bij de buren en denk niet dat ie opvliegt, hij was ook niet onder de indruk van mijn verjaagpogingen :o . Onze hond vangt rustig wilde konijnen, merels.. Nogmaals, het is voor hun wel een huisdier, dat zou ik sneu vinden. Het is niet de bedoeling de buren problemen te bezorgen, denk wellicht rollen er tips uit dit topic om hem hier weg te houden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:52

Jouw buren hebben het probleem veroorzaakt en zullen het dus ook moeten oplossen. Als ze dat niet willen dan zou ik zelf stappen ondernemen om de vogel te laten ophalen.

Nu ze op vakantie zijn zal de oppas maatregelen moeten treffen zodat jullie geen overlast hebben. Zo niet, kijk dan of je de buren op hun vakantieadres kan bereiken of laat het dier nu al ophalen.

Jouw tuin afzetten is echt de omgekeerde wereld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:54

lisa_pluisje schreef:
Vang de kraai
Laat hem toppen (dat is slagpennen afknippen, lijdt hij niks mee maar kan hij ff niet meer vliegen tot de volgende rui.
Probleem opgelost

Alternatief, ga hem kunstjes leren samen met je kinderen, kraaien kunnen nl leren praten wat erg leuk is.

Hoe is door middel van kortwieken het probleem opgelost? Dat is alleen een tijdelijke oplossing vinden, maar ten eerste is het gewoon sneu voor een vogel om de vleugels te bewerken (ze hebben die nodig om fit en gezond te blijven en het is niet voor niets een vogel) en ten tweede verander je daar het karakter niet mee. Bovendien is bewezen dat vogels wel degelijk lijden onder kortwieken. Ik mag hopen dat je dat niet zelf op je vogels toe past :\

Het is niet de schuld van de kraai dat de buren hem gevangen hebben en kunstjes leren?? Het blijft een wild dier..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-08-13 10:57, in het totaal 3 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:54

Kunstjes gaan leren, nee dank je, ik houd gewoon zelf absoluut niet van die beesten.. Mijn grote hond stuur ik ook niet naar mensen die niet van honden houden, met het idee, nu leer je maar wel van hem te houden. Op afstand heb ik geen moeite met hem, maar niet op mijn rug of hoofd..

MightyMike

Re: Overlast tamme kraai, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 10:57

We zullen wachten tot ze terug zijn, het lijkt erop dat de oppas de vogel nu in een kooi (geen idee waar ze hem laten wanneer hij niet rondvliegt) heeft gedaan. Vind het nogal sneu als hij weg zou zijn bij hun thuis komst, vind het idd hun probleem, maar wanneer ik hem met een (diervriendelijke) tip hier weg zou kunnen houden, wil ik daar wel moeite tot een bepaalde hoogte voor doen. Een paraplu wellicht, maar hij is niet snel onder de indruk, ben bang dat hij dan toch gewoon op de paraplu probeert neer te strijken.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:59

Ik denk dat als je hem kortwiekt je gezeur krijgt. Als de eigenaar het merkt en aangifte doet ben jij de sigaar. Dan zijn de rollen ineens omgedraaid.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:00

Dat was ik ook niet van plan Minx2000.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:01

Cayenne schreef:
lisa_pluisje schreef:
Vang de kraai
Probleem opgelost

Hoe is door middel van kortwieken het probleem opgelost? Dat is alleen een tijdelijke oplossing vinden, maar ten eerste is het gewoon sneu voor een vogel om de vleugels te bewerken (ze hebben die nodig om fit en gezond te blijven en het is niet voor niets een vogel) en ten tweede verander je daar het karakter niet mee. Bovendien is bewezen dat vogels wel degelijk lijden onder kortwieken.
Het is niet de schuld van de kraai dat de buren hem gevangen hebben en kunstjes leren?? Het blijft een wild dier..

Was maar een idee, snap dat je er liever niks mee te maken hebt, vooral als het echt een vals kreng is en je niks met kraaien hebt, maar misschien verveelt ie zich wel stierlijk omdat de baasjes pleite zijn, en door middel van te leren dat hij niet mag pikken en op je hoofd landen stopt hij er misschien wel mee. Ik bedoelde natuurlijk niet hij door brandende hoepels moet gaan vliegen ofzo.
Verder zou ik niet overgaan tot kortwieken of laten ophalen of andere dingen zonder dat de buren het weten, in principe zijn zij toch de eigenaren van de kraai.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 11:04

Ik zou niet weten hoe ik hem dat aan moet leren (om eerlijk te zijn was dat ook niet iets waarvan ik nog dacht, dat moet ik nog eens in mijn leven geleerd hebben). Wanneer hij op je neer wilt strijken, hebben we met onze armen gewapperd etc, maar dat schrikt hem niet snel af. Overigens kwam hier al een week voor onze vakantie iedere keer, toen waren zij nog aan huis. Hij lijkt mensen gewoon erg leuk te vinden, hij kent natuurlijk ook niets anders. Wanneer zij niet buiten zijn, komt hij hier als hij een van ons ziet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:08

Heb je de oppas er wel op aangesproken dat jullie last hebben van het dier?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:12

oohh, of een grote vogelverschrikker bouwen... al denk ik dat die niet zoveel effect hebben op tamme kraaien... ik zou toch proberen om hem gewoon weg te lokken, misschien met iets wat blingt en ook vast zit? Het schijnt dat ze nogal verzot zijn op blingbling, al zou ik niet weten hoe je zijn aandacht daar lang genoeg op kan laten vestigen, hij vind jullie natuurlijk het gezelligst. Of misschien is er wel een bepaalde geur waar ze niet van houden en kan je die richting zijn kop spuiten met een plantenspuit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:13

vogelverschrikker = nep mens.

laat zo'n tamme vogel nou dól zijn op, jawel..... mensen....