Terschellinger potvis geslacht in Harlingen....foto`s

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Terschellinger potvis geslacht in Harlingen....foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 23:07

naturalis was wel aanwezig,en het was een jong mannelijk dier,van ong 15M,en 30 ton.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:07

Kitty1985 schreef:
dyoka schreef:
Jezus wat een beest hè :oo
Echt zonde dat hij geslacht is.

Waarom?

Al klopt het woord slachten hier niet.
Het is eerder ontleden

Na ik vind het zonde om hem zo uit elkaar te halen. Johannes ligt toch ook in Naturalis ofzo? Misschien kon deze daar ook wel heen.

Edit: oooh ik lees al dat hij daarheen gaat. :+ Wist niet dat ze het skelet bewaarden.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:11

dyoka schreef:
Kitty1985 schreef:

Waarom?

Het is eerder ontleden

Na ik vind het zonde om hem zo uit elkaar te halen. Johannes ligt toch ook in Naturalis ofzo? Misschien kon deze daar ook wel heen.

Edit: oooh ik lees al dat hij daarheen gaat. :+ Wist niet dat ze het skelet bewaarden.

Ja...zijn skelet ...
Die is ook zo ontleed als deze.

Jij wilt niet weten hoe (nog) erger zo'n potvis gaat meuren als je hem niet ontleed en zo tentoonstelt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 23:13

Wees maar blij dat dit geen geuren foto`s zijn....LOL....

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:13

Meet Johannes:
Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:14

Kitty1985"
[quote="dyoka schreef:
Kitty1985 schreef:

Waarom?

Het is eerder ontleden

Ja...zijn skelet ...

Jij wilt niet weten hoe (nog) erger zo'n potvis gaat meuren als je hem niet ontleed en zo tentoonstelt.[/quote]

Dat gaat niet alleen meuren, maar geeft ook een ongelovelijke troep als hij explodeerd door de gassen in dat beest zelf. Ooit een filmpje gezien van ergens in japan ofzo dat ze zo'n dier door de stad gingen vervoeren. Dat beest is letterlijk uit elkaar gespat toen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:17

miss_lizje schreef:
Dat gaat niet alleen meuren, maar geeft ook een ongelovelijke troep als hij explodeerd door de gassen in dat beest zelf. Ooit een filmpje gezien van ergens in japan ofzo dat ze zo'n dier door de stad gingen vervoeren. Dat beest is letterlijk uit elkaar gespat toen.

Zeker, al die rottende ingewanden die al die gassen ontwikkelen.

En dan KABOEM.......en dan kan je wel vergeten dat je museum ooit nog weer open gaat :')

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:18

Kitty1985 schreef:
Ja...zijn skelet ...

Jij wilt niet weten hoe (nog) erger zo'n potvis gaat meuren als je hem niet ontleed en zo tentoonstelt.

Ja ik snap wel dat hij niet zo tentoongesteld kan worden. :+
Maar ik wist niet dat zijn skelet bewaard bleef. Beetje dom bedenk ik me achteraf, ze zullen het vast niet weggooien ofzo. :Y)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:19

Had inderdaad wel een waarschuwinkje aan vooraf gekund...

Apart om te zien...... Geslacht is niet echt een handige woordkeuze trouwens. Hij was namelijk al dood.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:20

dyoka schreef:
Kitty1985 schreef:
Ja...zijn skelet ...

Ja ik snap wel dat hij niet zo tentoongesteld kan worden. :+
Maar ik wist niet dat zijn skelet bewaard bleef. Beetje dom bedenk ik me achteraf, ze zullen het vast niet weggooien ofzo. :Y)

Wat zouden ze dan moeten bewaren?

Ja, er zal het deze en gene aan materiaal voor wetenschappelijk onderzoek bewaard blijven.
Maar voor een museum is alleen een skelet interessant.
Je kan moeilijk de darmen van een potvis in een potje duwen en tentoonstellen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 23:21

Miracle_ schreef:

Apart om te zien...... Geslacht is niet echt een handige woordkeuze trouwens. Hij was namelijk al dood.

UH....slachten is uitelkaar halen.......afmaken is doden...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:21

Interessante foto's! :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:22

Geslacht is toch het 'ontleden' of iets, toch niet het letterlijke dood of afmaken? in ieder geval interessante foto's, zonde van het dier maar zo gaat het

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:26

kimmie1 schreef:
Geslacht is toch het 'ontleden' of iets, toch niet het letterlijke dood of afmaken? in ieder geval interessante foto's, zonde van het dier maar zo gaat het

Ja en nee.

Ik vind ontleden hier meer op zijn plek aangezien hij niet opgegeten zal worden.

Ik vind slachten meer passen bij gebruik voor menselijke consumptie(jacht,slager enz) dat gaat met wat meer beleid

MAAR

het woordenboek zegt:

Het doden van dieren door verbloeding.
http://www.woorden-boek.nl/woord/slachten

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:37

Hmm interessant om te zien....
Jammer dat hij dood is..... had weer een actie geweest als ze hem hadden kunnen redden.

En voor dat linkjes geleuter. ..
Wat hadden jullie verwacht? Een wit doek erover bestrooid met bloemetjes? :?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:38

Het klinkt vast gek, maar eigenlijk zie ik weinig dierlijks of doods in deze foto's. Ik vind ze interessant om te zien, maar ze doen me niet zoveel. :o Misschien dat het komt door de grootte of doordat het niet zo'n aaibaar dier is, maar zelfs bij de bloederige foto's heb ik haast het idee dat ik naar een schilderij zit te kijken in plaats van naar een dood dier. Ik vraag me af of meer mensen dat zo ervaren.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 01:15

Interessant om te zien, erg jammer dat hij het uiteindelijk niet gered heeft :(:)
Blij dat het geen geur foto's zijn :') Én dat ze het dier op tijd gevonden hebben anders was het een grote bende geweest daar op het strand ( scheelt dat er op die plek niet heel veel mensen komen)
Ooit een keer naar een museum geweest op Ameland waar ze een filmpje draaiden (naast het skelet van een potvis) van een potvis die explodeerde, bah bah :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:01

Cassidy schreef:
Ik snap niet dat er nog een waarschuwing bij moet, of de foto's in een link? In de titel staat toch "geslacht"? Dan kun je toch foto's daarvan verwachten?
Het dier was al dood, zo bloederig vind ik de foto's nieteens.

Precies wat ik dacht idd :=

Kitty1985 schreef:
kimmie1 schreef:

Ja en nee.

Ik vind ontleden hier meer op zijn plek aangezien hij niet opgegeten zal worden.

Ik vind slachten meer passen bij gebruik voor menselijke consumptie(jacht,slager enz) dat gaat met wat meer beleid

MAAR

het woordenboek zegt:

Het doden van dieren door verbloeding.
http://www.woorden-boek.nl/woord/slachten

Ik gok dat ontleden toch echt met meer beleid gaat dan slachten :P Met slachten hoef je alleen maar de stukken vlees mooi te snijden. Bij ontleden wil je allerlei organen en misschien zelfs wel zenuwen netjes bloot leggen om te kunnen bekijken.

Interessant om te zien, die foto's! Zullen ze nog wel wat werk aan hebben gehad, zo'n heel dier uit elkaar halen := En respect voor de mensen die daar in de buurt hebben gestaan. Zal niet lekker hebben geroken...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:08

Gelukkig bestaan er geen "geur"foto's :))

Boeiende foto's, zonde dat het dier het niet heeft overleefd maar zo kunnen we er iig iets van leren. Ik zag gisteren de beelden dat ze probeerde hem op de kade te krijgen maar dat het een paar keer fout ging... Lijkt me nog niet makkelijk om zo'n dier eruit te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:13

Getsie, het zal je beroep maar zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:21

Er staat toch geslacht in de topictitel? Iedereen kan dan toch wel bedenken dat er dan geen foto;s met bloemetjes en glittertjes komen? In mijn ogen is dat je gezonde verstand gebruiken en dekt de topictitel bijzonder goed. Zeuren om waarschuwingen en linkjes vind ik wat overdreven.

Het is geen flinke potvis of vertekend dat? Vind het wel reuze interessant om te zien. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:25

Suzanne F. schreef:
Getsie, het zal je beroep maar zijn...

Nou dat dacht ik ook

Wat een gezeik over die titel

Jammer dat hij het niet red geheeft wat een imposant dier

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:55

_Tara_ schreef:
Ik gok dat ontleden toch echt met meer beleid gaat dan slachten :P Met slachten hoef je alleen maar de stukken vlees mooi te snijden. Bij ontleden wil je allerlei organen en misschien zelfs wel zenuwen netjes bloot leggen om te kunnen bekijken.

Interessant om te zien, die foto's! Zullen ze nog wel wat werk aan hebben gehad, zo'n heel dier uit elkaar halen := En respect voor de mensen die daar in de buurt hebben gestaan. Zal niet lekker hebben geroken...

Ach wat ik bedoel is dat er een opmerking gemaakt werd dat slachten niet op zijn plek was omdat hij al dood was, najah voor mij is slachten het uit elkaar halen van een dier, afmaken is het doden. (heb helaas de quote half verkloot dat ging niet anders)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:20

papagroom schreef:
Miracle_ schreef:

UH....slachten is uitelkaar halen.......afmaken is doden...

UH.... :)

Citaat:
Het slachten van dieren is "het doden van dieren door verbloeding" volgens de definitie in de Europese Richtlijn 93/119/EG inzake de bescherming van dieren bij het slachten of doden.

Bron: Wikipedia

En die waarschuwing is vooral voor de kleintjes onder ons bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 31-07-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:33

Fiebie schreef:
En voor dat linkjes geleuter. ..
Wat hadden jullie verwacht? Een wit doek erover bestrooid met bloemetjes? :?

Speciaal voor jou Kirs
Afbeelding

en PPG, dank aan MMG voor het maken van de foto's!
ik vind het reuze interassant :-)