Axolotl's.. Hoe wat waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:03

Vroeger wel eens salamanders gehad maar nooit deze rare beesten. Vond ze wel altijd supergaaf. Nu ik dit topic zie wil ik ze toch wel weer graag. Ga me maar weer eens inlezen en opzoek naar een aquarium.. :D Welke kleurslagen heb je precies? Vroeger was ik alleen bekend met de albino en wildkleur.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:04

absque_dubio

Re: Axolotl's.. Hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:06

Grappig zeg. :) En kunnen ze evt. ook met andere soorten of wat visjes, weet jij dat toevallig?
Ik had vroeger vuurbuiken en nog een soort. Maar het is allemaal zo lang geleden dat ik me echt weer even goed moet inlezen. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:07

Voor zover ik weet wordt dat afgeraden aangezien ze alles opeten := en grotere vissen kunnen aan de kieuwen gaan knabbelen, die zien er net uit als voedsel (tubifex)
Is voor mij ook jaren terug dat ik salamanders had :j

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:08

Ohja dat was het, door die kieuwen konden er geen grotere vissen bij. En wat guppies? Lijkt me wel leuk om te zien hoe ze zo'n visje opeten. :=

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:12

Ik heb er ook 2 gehad :D Geweldige diertjes, zag ze in Artis voor het eerst!
Heb toen 2 jonkies bij een bokker vandaan gehaald. Ondertussen zijn ze alle 2 overleden en heb ik mijn aquarium opgeruimd...
Ik ga ze overigens maden te eten :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:13

Ik weet niet precies hoe het zit met guppen maar die hebben wss andere temperaturen nodig? Ik dacht dat die meer tropisch waren en axo's moeten best koud zitten. Maar ik heb absoluut geen verstand van vissen buiten goudvissen om :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:15

Jaaaa!!
Axolotl's!
Echt een tongbreker, maar super leuke beestjes!
K heb een tijdje zitten denken om een paartje te nemen, maar mn 60 cm aquarium was te klein, dus nu heb ik dwerg schildpadjes!
Maar axolotl's zijn in principe niet moeilijk te houden. Volgens mij kunnen ze van die blokjes diepvriesvoer krijgen. Even ontdooien, afspoelen in een netje en in het aquarium.
En genoeg varianten om te voeren.
En ze houden inderdaad van een wat donkerder aquarium, met veel schuilplekken en mossige stukken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:16

Het begint wel meteen weer te kriebelen hoor, ze zijn zo leuk <3

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:22

Fiffill schreef:
Ik weet niet precies hoe het zit met guppen maar die hebben wss andere temperaturen nodig? Ik dacht dat die meer tropisch waren en axo's moeten best koud zitten. Maar ik heb absoluut geen verstand van vissen buiten goudvissen om :+

Heb een van de websites hierboven gelezen (salamanderforum was veel te traag, maar dat kan ook zijn doordat ik op mn werk zit := ) maar je hebt gelijk, die hebben andere temperaturen nodig.
Babygoudvisjes dan? :')

Ik gaf mn vuurbuikjes vroeger altijd regenwormen met een pincet, geweldig was dat. Nu ik weer een beetje zit te lezen twijfel ik over vuurbuikjes of axo's. Vind ze beide wel leuk. :) Ben benieuwd of mensen hier foto's hebben van hun aquarium, even ideeen opdoen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:30

*heeft zojuist op een advertentie van een aqua gereageerd op MP* :o wie weet is er toch nog best een plekje te vinden hier O:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:32

Heb laatst vijf guppies bij m'n axo's gedaan, helaas binnen de drie dagen allemaal opgevreten. Wist ik ergens wel maar hoopte dat de beestjes slim genoeg zouden zijn om in de bovenlaag te blijven (helaas!). Vissen, eender welke, wordt heel sterk afgeraden om bij de axo's te doen. Ze zullen ze proberen opeten en evt kunnen ze zelfs stikken in een visje. Idem voor garnalen (eten ze op). Ik heb er wel vijf appelslakken bij, die bewegen zo traag dat ze die niet als voedsel zien :P

Je hebt ondertussen veel soort kleuren, bv ook koper of bont. Die zijn wel wat moeilijker te krijgen, zeker goud/koper kweekt niet gemakkelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:34

Fiffill schreef:
*heeft zojuist op een advertentie van een aqua gereageerd op MP* :o wie weet is er toch nog best een plekje te vinden hier O:)

Helaas, was al weg :+

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:35

Ik vind ze ook helemaal geweldig...
Ik heb zelf nog een groot aquarium boven staan, die ik heb gehad voor vissen..Is minimaal een meter, dus zou moeten kunnen dan toch voor 2?
Zit dan wel met het voer..Waar haal je 's winters wormen/maden vandaan?
En wie hier heeft ze al? Welke planten kunnen er het beste in? Groot blad voor schaduw dacht ik en verder?
Wat voor verlichting hebben jullie? Bij ons aquarium zit een normale tl lamp, dus zal te sterk zijn?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:36

Mijn meter aquarium (gele kleur is gele behanpapier erachter, heb geen achterwand!)

Ze verstoppen zich achter en onder de boomstronk, en achter de stenen in de donkere hoeken. Sommige mensen bouwen ook echt grotten, ook wel leuk. Ben van plan volgend jaar een nieuw, sjiek aquarium aan te schaffen, misschien nog een stukje groter met lichtkap ed. Maar voor nu voldoet dit prima.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:37

Oja, axo's zijn best wild soms en woelers, ze kunnen dus gemakkelijk je planten uitwoelen, mijn axo's durven ook weleens wild in de bladeren happen als ze denken dat ze eten krijgen. Hier sneuvelen dus vaak de planten en die moet ik dan vervangen ;) Sommige mensen leggen stukken kurkschors boven op het water om het licht te dempen.

In een 1 meter aquarium kunnen drie axo's, dus twee voor één meter is prima.

edit: in de winter kan je denk ik nog wormen bij een viswinkel halen, of een voorraadje/kweek aanleggen zelf. Ik haal ze nu of bij de viswinkel, of uit de tuin of paardenwei. Heb verder nog gedroogde gammarus, steurkorrels, gedroogde mini visjes, gedroogde meelwormen.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 12-08-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:38

Oh, zo'n boomstronk heb ik ook nog..Heb je er een filter in Solleke_Noah?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:40

Zammie schreef:
Oh, zo'n boomstronk heb ik ook nog..Heb je er een filter in Solleke_Noah?

Ja, da's wel nodig, ik zou het aquarium eigenlijk ook vaker moeten stofzuigen :o maar filter voor het water (hun poepjes zijn echt groot, zijn echte keutels :') ) en de uitlaat van de filter voor extra zuurstof (water in beweging)

edit: ze houden niet van veel stroming dus op uitlaat filter zit zo'n buis met gaatjes in, en die is naar de wand van het aquarium gericht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:45

Wij hebben er 2 gehad. Waren eerst heel klein en super schattig. Wij ( man en zoon ) gaven wormen te eten. Maar soms ook een stukje biefstuk of kip. Ze vinden schuilen heel leuk, dus daar goed voor indelen. Niet te kleine steentjes, want werd ons verteld dat ze die per ongeluk kunnen opslokken.

Helaas hadden wij er in ons vorige oude huis geen rekening mee gehouden, dat we een oude houten grond hadden. We wilden een rotere bak, maar dat kon niet op de vloer. Was een hurhuis en we waren bezig met grote verhuizing, dus geen optie om daar wat aan e doen.
Ze zijn naar liefhebber gegaan.

Hou er rekening mee dat als je op vakantie gaat wel iemand moet hebben die ze eten durft te geven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:49

superpony schreef:
Wij hebben er 2 gehad. Waren eerst heel klein en super schattig. Wij ( man en zoon ) gaven wormen te eten. Maar soms ook een stukje biefstuk of kip. Ze vinden schuilen heel leuk, dus daar goed voor indelen. Niet te kleine steentjes, want werd ons verteld dat ze die per ongeluk kunnen opslokken.

Helaas hadden wij er in ons vorige oude huis geen rekening mee gehouden, dat we een oude houten grond hadden. We wilden een rotere bak, maar dat kon niet op de vloer. Was een hurhuis en we waren bezig met grote verhuizing, dus geen optie om daar wat aan e doen.
Ze zijn naar liefhebber gegaan.

Hou er rekening mee dat als je op vakantie gaat wel iemand moet hebben die ze eten durft te geven.

Klopt, was deze vakantie echt een opgave! Geen probleem om volk te vinden voor mijn grote lummels van 600 kg, maar owee dat iemand die lieve kleine axo's wou voeren. Uiteindelijk een vriendin zo ver gekregen :P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:36

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:19

@solleke_noah, Ik gaf ze ook niet levend hoor..........Als ik eens voerde kregen ze lekker biefstuk, willen ze ook wel en kan wel een keer.

Weleens gekeken naar de diepvries muisjes?? De jonkies zijn piepklein en worden aan axolotl gegeven, maar als ze groot uitgroeien kunnen ze volgens sommigen ook een klein muisje op.........niks voor mij. Maar wormen vind ik swieso eng

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 01:32

Wauw deze beestjes lijken me echt gaaf om te hebben!

Zijn dit nou ook de diertjes die wanneer ze een ledemaat verliezen het weer aan kunnen groeien of heb ik dat verkeerd onthouden?

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 01:45

Ik ben over een ander halve maand jarig, ik weet nu wat ik voor mijn verjaardag ga vragen.
Ik las dat de aanschaf van een aquarium en alle spullen nog wel duur kan zijn. Rond welk bedrag komt dit te liggen? Of verschilt dat heel erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 02:09

hangt er vanaf hoe groot het aquarium moet zijn? dat heb ik over het hoofd gezien.... maar een goed aquarium kost nou eenmaal wat centjes, en dan moet je nog een extern filter (30/40 euro) plantjes, decoratie, ondergrond, en natuurlijk je mormel :')