Asielhondje met verlatingsangst ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:10

Def schreef:
Kitty1985 schreef:

Ja en er zijn ook ontzettend veel honden gestikt in varkensoren. Stoken verticaal in de strot.

En zo zijn er nog veeeel meer dingen waaraan honden zijn overleden die voorkomen hadden kunnen worden.

En waar we allemaal toch lekker mee door gaan, en laten we honden lekker met hun stokken rond rennen.

In een bench kan een hond niet rondrennen met zijn stokje, de kans dat hij in zijn strot vliegt is aanzienlijk klein.

En ik ken geen enkele hond die gestikt is in een kauwstokje, wel in een varkensoor en stok.
En ken heeeeeel veel honden.

Dat jij zo'n hond niet kent zegt niet dat het niet kan gebeuren.
Ik waarschuw er gewoon voor dat ik dat dus wel heb meegemaakt.
Dat de kans aanzienlijk klein is zou mij geen donder kunnen schelen, ik wil het niet op mijn geweten hebben.

Wat niet kan is nog nooit gebeurd.

Jij zegt dat je iets NOOIT mag doen. Omdat het KAN gebeuren.
Maar weet zeker dat het meer wel dan niet goed gaat.

Je kan zeggen dat jij het niet verstandig vind....maar niet lopen gillen dat iets NOOIT mag.

Ja, hij kan ook stikken in zijn stok, stikken in zijn brokken, onder de auto lopen, onder fiets lopen, tegen de boom omhoog rennen, op de kop in de sloot belanden en verzuipen.
En zo kan ik nog wel 1000 dingen opnoemen waar honden aan dood gegaan zijn.
Kan genoeg gruwel dingen waaraan honden zijn overleden in mijn omgeving.

Adviseren is 1....maar zeggen dat iets NOOIT mag...zal ik niet doen

Nimfee

Re: Asielhondje met verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:15

Ik geef Def wel gelijk hoor. Mijn hond krijgt ook niets als ze alleen is, ik vind het veel te gevaarlijk en iets wat makkelijk te voorkomen is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:24

Nimfee schreef:
Ik geef Def wel gelijk hoor. Mijn hond krijgt ook niets als ze alleen is, ik vind het veel te gevaarlijk en iets wat makkelijk te voorkomen is.

Dank, zo denk ik er ook over.
Verder weer ontopic graag.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:32

Nimfee schreef:

En al het bovenstaande wat ik genoemd heb is ook heel makkelijk te voorkomen, en toch wordt het massaal gedaan

In asiel/pension/dierenarts krijgen honden ook zonder toezicht eten/lekkers en daar gaan ze echt niet massaal dood.

Ik heb trouwens ook nergens gezegd dat je een hond een kauw staaf moet geven als je weg gaat. Maar een kauwstaaf in de bench.

Heb gezegd iets te kauwen te geven als je weg gaat.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:46

Heb je het op de volgende manier al geprobeerd?:

Je zet de bench in een andere ruimte dan waar jij bent, bijvoorbeeld slaapkamer of keuken, dat wordt zijn alleen-blijf-plek zodat je gemakkelijk kunt oefenen zonder dat je zelf buiten hoeft te gaan zitten.

Begeleid hem naar de bench en geef hem een snoepje en een aai en zegt heel kordaat: zo terug! en loopt gelijk weg de ruimte uit, niet blijven hangen of een heel verhaal gaan vertellen en al helemaal niet zielig gaan doen.

Je doet de voordeur open en dicht zodat het hondje denkt dat je weg bent.

Sluip naar binnen, zorg dat hij/zij je absoluut niet hoort of ziet (ook geen schaduw onder de deur door!) en ga gewoon rustig op de bank zitten luisteren wat er gebeurt.

Gaat hij gelijk janken, laten zitten! Net zo lang tot hij het opgeeft. (Waarschuw de buren maar dat je aant trainen bent maar dit is echt de enige manier.) Wees dus op je hoede en de eerste de beste keer dat het bijvoorbeeld 5 seconden stil is ga je er naar toe, laat de hond eruit zegt: goed gedaan, een aaitje en klaar.... niet meer aandacht aan geven, het is tenslotte "normaal" dat je ook weer terug komt. Let erop dat je de deur echt opent op een stil moment! Desnoods zet je van te voren een stoel naast de deur en ga je daar zitten.

Oefen dit een paar keer per dag en als ze stil is bouw je de tijd zo heel langzaam op. Begin met 1 minuut en doe er bijvoorbeeld elke keer een minuut bij, niet te snel willen. Belangrijkste is: stil zijn beloon je door "thuis te komen".

Ik gaf overigens wel wat aan mijn pup om op te knagen, nl. zo'n groot wit kaal bot waar niets vanaf komt dus geen kwaad kan.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Izep op 30-07-13 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:56

Totaal geen aandacht geven aan de hond als die blaft of jankt. Als de hond jankt of blaft en jij reageert erop is dat stimulerend om het gedrag te blijven vertonen. Negatief of positief, aandacht is aandacht. Het is ook een vorm van controleren voor sommige honden. Deze honden willen graag ten alle tijden weten waar jij bent en je in de gaten kunnen houden omdat zij onzeker zijn. Bijvoorbeeld honden die het liefst mee naar de wc willen bijvoorbeeld. Dit is niet omdat de hond je zo lief vind maar juist omdat de hond gestrest raakt zodra de baas uit het gezichtsveld is. De manier van IZEP met het opbouwen kan ook heel goed werken mits je slecht gedrag negeert en goed gedrag beloond. Dit is denk ik een gevalletje van wie de langste adem heeft, jij of de hond. Het gedrag heeft voor de hond geen nut meer als hij niet de gewenste respons ontvangt en dat is jou aandacht. Waarom zou hij het gedrag blijven vertonen als het hem niks oplevert? Ik hoop voor je dat je eruit komt met je hondje, succes iig!

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:04

Ik weet dat je hebt doorgekregen dat hij een bench gewend is maar je zou het eens 1 keer kunnen proberen zonder bench, dus gewoon los in de ruimte laten. Sommige honden worden net onrustig in een bench. Het zal wel niet gezien de info maar je weet maar nooit helemaal zeker of die info helemaal klopt. En tja, als hij echt altijd samen is geweest met zijn maatje, misschien zelfs samen in de bench gezeten? Dan kan ik me ook voorstellen dat het beestje zijn maatje mist. Zit zijn maatje nog in het asiel of is die inmiddels ook herplaatst? Misschien toch een optie om ook die te adopteren? :=

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:44

Dank voor jullie tips.het andere hondje is al eerder uit het asiel geadopteerd. De honden zaten overigens nooit samen in de bench, maar altijd apart.
Vandaag ook zonder bench geprobeerd inderdaad, na ca 10 minuten begon hij te janken ged 5 minuten, en 5 min daarna was ik er weer (gefilmd).
@xbostonx : ik geef hem ook geen aandacht als hij jankt, sterker nog, hij doet het alleen als ik weg ben, dus dan kan hij geen aandacht krijgen voor negatief gedrag. Wanneer ik in huis ben zorg ik voor afstand, dus alleen blijven als k bijv naar boven moet, of even naar de buurvrouw, of naar de wc. Dan gaat het ook goed. Als we gaan slapen is hij de hele nacht alleen, gaat ook goed.
Opbouwen met momenten weg doe ik nu volop, ik heb er ook vrij voor genomen, maar ik kan ook niet eeuwig weg blijven van mijn werk. Ik werk 3 halve dagen, hij is dus nooit heel lang alleen. De dagen zijn ook nog verspreid door de week.
Dieren zijn vergelijkbaar met kinderen als het gaat om negatieve of positieve aandacht. Ik heb er twee, dus wel wat ervaring met negeren en belonen van gewenst gedrag.
@izep : ik ben niet aan het teuten of vind hem zielig. B
Ik negeer hem, doe hem in de bench met iets lekkers en ga weg. Dat lekkers heeft ie zo op. Dan gaat hij er eens voor zitten en begint dN als een wolfje te janken (roedel kwijt...?). Hij vertoont geen sloop of hysterisch gedrag in de bench, blaft niet, kwijlt niet. Hij zit en jankt.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:53

xBostonx schreef:
Totaal geen aandacht geven aan de hond als die blaft of jankt. Als de hond jankt of blaft en jij reageert erop is dat stimulerend om het gedrag te blijven vertonen. Negatief of positief, aandacht is aandacht. Het is ook een vorm van controleren voor sommige honden. Deze honden willen graag ten alle tijden weten waar jij bent en je in de gaten kunnen houden omdat zij onzeker zijn. Bijvoorbeeld honden die het liefst mee naar de wc willen bijvoorbeeld. Dit is niet omdat de hond je zo lief vind maar juist omdat de hond gestrest raakt zodra de baas uit het gezichtsveld is. De manier van IZEP met het opbouwen kan ook heel goed werken mits je slecht gedrag negeert en goed gedrag beloond. Dit is denk ik een gevalletje van wie de langste adem heeft, jij of de hond. Het gedrag heeft voor de hond geen nut meer als hij niet de gewenste respons ontvangt en dat is jou aandacht. Waarom zou hij het gedrag blijven vertonen als het hem niks oplevert? Ik hoop voor je dat je eruit komt met je hondje, succes iig!

Mijn hondje heb ik nu 7 jaar denk ik. Vanaf dag 1 jankt ze standaard als ze alleen is, maar ook 's nachts als wij in bed liggen. Wij negeren dit al structureel die hele 7 jaar en nog altijd doet ze het. Denk dus niet dat dit altijd waar is. Nou scheelt het een boel dat wij vrij wonen en er dus geen buren zijn die er last van hebben. Ik laat het dus maar zo. Maar kan me voorstellen dat mensen met buren hier niet blij mee zijn.

TS Hoop dat je een oplossing kan vinden en dat het niet zo een hopelijk geval is als mijn hondje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:05

jee...heb jij al 7 jaar een hond die s'nachts jankt? :(:)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:15

Citaat:
@izep : ik ben niet aan het teuten of vind hem zielig. B
Ik negeer hem, doe hem in de bench met iets lekkers en ga weg.

+:)+

Begrijp ik het goed dat hij dus eigenlijk maar 5 minuten gejankt heeft? (En dat je toen bent gaan belonen door hem er weer uit te halen?) Dan vind ik dit toch wel zeer hoopvol eigenlijk.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:13

geerke schreef:
jee...heb jij al 7 jaar een hond die s'nachts jankt? :(:)

:j Maar agh, je went eraan. Het is een paar minuten en dan is ze weer stil. Soms gebeurt dit 3x per nacht, soms 1x (of ik word er niet wakker van, dan kan natuurlijk ook)
Agh het is zo een snoepie! <3

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 00:06

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar hoe gaat het nu met je hondje? Gejoeker al minder? Onze terrier (die ook uit het asiel komt) heeft de eerste nachten ook gejoekert, maar na wat training (eerst op de slaapkamer en steeds verder naar beneden verplaatst gaat het nu prima.

Ze joekert nu alleen als ze ECHT nodig moet.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 08:57

Ons hondje is terug naar het asiel. Alle alleen blijven met ons in/om huis en in de nacht: geen probleem. Maar oei zodra we echt weggingen, dan was het binnen 3 minuten janken en blaffen (opgenomen). Wij hebben een jaar lang gedacht om weer een hondje te nemen en wilden juist geen pup om dat onze eerste dus was dat hij een poosje alleen moest kunnen blijven. Dat hebben we ook nog goed met het asiel besproken. We zijn helaas verkeerd voorgelicht. Als we hadden geweten dat hij niet of moeilijk alleen kon blijven had ik m in de eerste plaats al nooit meegenomen naar huis.....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:21

erg jammer, vooral voor het hondje. ik zelf had eerst nog een blafband geprobeerd.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:31

Sneu voor het hondje en jammer van de moeite die ik in mijn bericht heb gestoken. Zoiets heeft tijd, inzet en geduld nodig en is niet zomaar binnen een week opgelost. :(

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:27

@ Izep, nee hoor je inzet wordt gewaardeerd, en ik vind je laatste reactie dan ook erg jammer |( . Het klinkt nog al "veroordelend" zonder dat je de achtergrond weet...
Laat ik het zo zeggen: wij hebben 15 jaar lang een Jack gehad, we hebben er ruim een jaar over gewikt en gewogen om weer een hondje in ons gezin te nemen, we hebben dus weloverwogen en zeer bewust gezocht naar een volwassen hondje dat enkele uren per dag alleen moest kunnen thuisblijven ipv een jonge pup waar je in mijn optiek heel veel voor thuis moet blijven. Juist daarom zijn we gaan zoeken naar een asielhond die alleen kon blijven: het was ons eerste criterium om een hond uit te zoeken. Bij het asiel zijn we helaas helemaal verkeerd voorgelicht, want hadden wij op voorhand geweten dat dit hondje echt verlatingsangst zou hebben (en niet langer dan 3 minuten alleen kon blijven, ook niet na 10-tallen keren proberen) dan hadden wij uberhaupt nooit gaan kijken bij dit hondje, en m al helemaal nooit geadopteerd. Wij zoeken geen hondje uit in het asiel met de intentie om m 2 weken later weer terug te brengen. Toen wij thuis aankwamen en in de loop van de dagen merkten hoe hij reageerde, hebben we alles op alles gezet om met m te trainen, ik heb er ook voor vrij genomen van mijn werk.

Maar een hond die binnen 3 minuten gaat blaffen en janken, is geen optie als je aan weerszijden buren hebt. Ik zag het niet zitten om hier nog wekenlang training in te investeren, met het risico dat hij het over een paar weken tot maanden nog niet zou kunnen, want moet je dan een hondje terug brengen dan is het nog veel moeilijker, ook voor mijn kinderen van 8 en 10 jr. Ik hoop dat je begrip kunt tonen voor onze keuze, het is beter zo. Hier was deze hond niet blij geworden. Ik kan je verzekeren dat ik met tranen in mijn ogen heb bij het asiel heb achtergelaten....