Ervaringen gezocht 'gevaarlijk ras' uit het asiel halen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:08

Axel_Clauw schreef:
Een Stafford is geen waakhond, eerder een allemansvriend wat mensen betreft, wil je een echte waker kun je beter voor een ras kiezen waarbij dat een eigenschap zou moeten zijn zoals een Rottweiler,Amerikaanse bulldog of Herder. Dat wilt trouwens niet zeggen dat elke hond van dat ras zo is, dat verschilt natuurlijk ook weer. De staffords die ik ken helpen de inbreker bij wijze van spreken nog inpakken haha :+ .

Ik heb dan geen hond van dat kaliber uit het asiel gehaald, wel een gehad en in het asiel gewerkt en daar veel voorbij zien komen.
De meest voorkomende redenen dat 'powerdogs' in het asiel terecht komen is omdat mensen zich vaak verkijken op het opvoeden van een hond. Mensen die beweren dat hun hond op volwassen leeftijd nog steeds met alle andere honden overweg kunnen, er achter komen dat het niet zo is en hun hond dan dumpen. Hond moest te veel alleen blijven en is gaan slopen, hond vertoont agressie naar andere hond in huis etc.
Mensen verwarren hondagressie ook met mensagressie, denken vaak dat als een hond uitvalt naar soortgenoten, dat ook bij hun toekomstige kind zouden doen. Terwijl dat toch echt los van elkaar staat.

Het zijn erg leuke honden, maar enige kennis over hondentaal en het goed begeleiden daarin is toch wel nodig om teleurstellingen te voorkomen. 'Hard aanpakken' werkt vaak averechts, ze zijn juist erg gevoelig voor belonen(met stem,aanraking,lekkers), als je positief gedrag bekrachtigd zullen ze geneigd zijn dat gedrag vaker te vertonen, ze willen de baas namelijk niet teleurstellen. Slecht gedrag 'aanpakken' door in de nekvel te pakken,schreeuwen,tik in de zij heeft vaak geen goede uitwerking(vaak door de spanning krijgen ze een nog hoger adrenaline en die stress kan zich dan weer uitten in een groter probleem), de kans dat de hond dat gedrag niet meer vertoond is er wel, maar hij laat bepaald gedrag dan niet meer zien omdat hij weet dat jij hem daarna lichamelijk corrigeerd. Je kunt de hond beter laten inzien dat het gedrag niet nodig is omdat jij zelf de leiding neemt door afstand met hem/haar te nemen, af te leiden etc. en dat te belonen.

Ik zeg niet dat hierboven beschreven, de enige juiste is, maar veel honden van dat soort rassen zitten onwijs kopschuw in een hoekje,kruipen ineen als je Nee zegt, door een 'harde' aanpak, en tja, als die aanpak goed zou werken zouden er nu niet zoveel in het asiel zitten.

ik heb een engelse staff.....
super lief voor mij en mn kids
en ik kan toch echt wel zeggen dat hij waaks is
als ik savonds buiten loop met hem weet ik zeker dat er niemand ongewenst bij me in de buurt komt aangezien hij meteen merkt/ziet of iemand te vertrouwen is, en ik merk dus aan hem dat hij het niet vertrouwd omdat hij dan voor me gaat lopen
in en om het huis blaft hij alleen als ie iets niet vertrouwd
dus hier is het dubbel schrikken (hart in mn keel hebben) als hij ineens aan slaat aangezien hij normaal gesproken alleen maar blaft op commando

en zo zijn ook de Am. Staffs van mn zusje(1) en mn vriendin(2)....
daar kom je zeer zeker niet zomaar binnen als "inbreker"
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 28-07-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:11

Bijzonder verhaal zoolgangster.. viva la vida, dst is echt eng! En uiteraard gaat het in alle rust gebeuren.

waarom de interesse in een gevaarlijk ras? Uiraard niet omdat ze 'gevaarlijk' genoemd worden. Ik heb in de jaren een duidelijke voorkeur ontwikkeld betreft rassen (net zoals ik welsh en tinker fan ben :) ) Als iemand mij een ander type hond aan zou bieden wqar ik echt gek op zou zijn zou ik ook geen nee zeggen. Maar nu ik uit zoveel asielhonden zou kunnen kiezen heeft een bulldog/groot formaat terrier toch mijn voorkeur :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:11

Ik ga je vanavond of morgen even pben.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:12

Bordeaux dog is idd niets voor mij :)

*ben lichtelijk verbaas over het animo voor dit topic := *

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:13

Ik wil ook graag mijn ervaring delen :). Sinds 2,5 jaar werk ik hier in het plaatselijke asiel. En zoals je in je OP correct opmerkt, zijn Staffords (maar ook Amerikaanse bulldoggen en alles wat erop lijkt) modehonden (geweest). Ons asiel zit er vol mee en ze gaan lastig weer weg.

Nu is het zo dat lang niet alle honden die bij ons komen netjes zijn afgestaan. Er zijn honden bij die gedumpt zijn, maar ook honden die gevangen zijn door de dierenambulance en dus naar ons zijn gebracht en waarvoor niemand is gekomen. Dit betekent dus dat wij van de geschiedenis van de hond niks af weten en dus vanaf scratch moeten uitzoeken hoe de hond in elkaar zit. Daarom worden onze meest ervaren hondentrainers/verzorgers als eerste op deze honden gezet. Er wordt een tijdelijke karakterschets gemaakt, zodat we gericht kunnen trainen/rehabiliteren, tijdens deze trainingen wordt bijgestuurd naarmate mogelijke gedragsproblemen de kop op steken.

Soms lukt dat, soms lukt dat niet.

Voor wat betreft honden die worden afgestaan, als asiel kun je alleen maar afgaan op wat de eigenaar vertelt en de lichaamstaal van de hond wanneer de eigenaar hem komt brengen. Zo hebben wij een Amerikaanse bulldog teef gehad die bij het heffen van de hand al in elkaar kroop. Zo'n hond is dus met een harde hand opgevoed, en hoewel ze zeer vriendelijk is (inmiddels heeft ze een super baas!), heeft deze hond wel weer het vertrouwen nodig, want de kans bestaat dat ze escaleert en gaat grijpen. Deze kleine hints moet je als werknemer van het asiel wel oppikken en soms is dat lastig, vooral als het erg druk is.

Wat ik je wil aanraden, TS, mocht je voor een dergelijke hond gaan. Ga voor de hond waar het meest over bekend is en die volgens de medewerkers een erg fijne en geschikte hond is (ik spreek dus nu vanuit ervaring in het asiel waar ik werk), welke wellicht werk nodig heeft, maar wel potentie laat zien, kijk naar de hond die je het meeste aanspreekt, maar sta niet negatief over een hond die misschien niet helemaal in het perfecte plaatje past qua uiterlijk (bijvoorbeeld een Bull i.p.v. een Stafford), maar die wel erg goed bij je zou kunnen passen, you might be surprised.

Ga meerdere keren kijken, ga wandelen met de hond, neem uitgebreid de tijd om hem of haar te leren kennen en verschillende situaties mee te maken. Immers, geen dag is hetzelfde. In de wandelgangen kun je met de hond al heel veel ervaring opdoen, zo zie je wanneer hij of zij uit de kennel gehaald wordt hoe het dier is naar andere honden toe (lichaamstaal), maar ook hoe het reageert op mensen. Wij moedigen mensen sowieso altijd aan zo veel als jij zelf nodig acht met de hond om te gaan, dus ook te spelen met de hond, maar ook de basis commando's. Vooral gewoon kijken hoe de hond reageert. Vraag of je dingen zelf mag doen, bijvoorbeeld de hond uit de kennel halen of weer terugzetten. Daaruit kun je veel opmaken. De kans bestaat dat je de eerste keer een nee op het rekest krijgt. Maar kom je vaker en kan je goed met de hond overweg, dan ben je al snel veel vrijer.

Asiels geven honden altijd mee op proef, in ons asiel geldt het volgende: Je hebt twee weken de tijd om te bekijken of de hond is wat je zoekt, of je eventuele problemen die omhoog komen de hand kunt bieden (het asiel heeft altijd mensen die daarmee kunnen en willen helpen). Na die twee weken kun je de hond alsnog terug brengen en krijg je de helft van het aankoopbedrag terug, je betaalt geen afstandskosten. Na een maand betaal je deze wel en krijg je ook het aankoopbedrag niet terug. Gewoon ter informatie.

Het is uiteindelijk met herplaatsers heel belangrijk dat je eventuele knelpunten snel kunt ontdekken en deze de hand kunt bieden, eventueel zelf of met behulp van iemand anders. Ik vind het heel goed dat je je eerst inleest in herplaatsers en informatie opvraagt van derden. Want zoals gezegd, je weet nooit 100% zeker wat je in huis haalt, en het type hond dat jij wilt, heeft gewoon een strenge maar rechtvaardige hand nodig. Als jij denkt deze te kunnen bieden, dan kan je in het asiel een vriendje voor het leven vinden. Maar! Oplettendheid is altijd geboden, na 5, na 10, zelfs na 20 jaar. Maar dat is met iedere hond van dit kaliber :).

Succes met je zoektocht! En mocht je alvast op zoek zijn naar een leuke hond, (ik mag geen reclame maken, ik doe het toch), wij hebben momenteel een schat van een Fila Brasileiro (bijna 2 jaar) en zoals je in je posts doet voorkomen, zou je hem denk ik fantastisch vinden.

LiesxAnne

Re: Ervaringen gezocht 'gevaarlijk ras' uit het asiel halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:20

Ook ik heb een amerikaanse stafford echter niet uit het asiel. Een 6 jarige gecastreerde reu. Erg lief voor mensen, dol op kinderen en bang voor konijnen en katten. Kan ook goed met paarden. Kan niet met alle andere honden, hij heeft een paar vriendjes maar de rest van de honden kunnen hem beter met rust laten. Thuis is hij wel degelijk behoorlijk waaks. Blaft als de bel gaat en heeft zelfs een keer bijna een inbreker gepakt die binnen kwam via het balkon. Hij weet dondersgoed wanneer iemand kwaad wil.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:26

San, dat klinkt wel als een super asiel :D
Ik ben in het verleden ook vrijwilliger geweest in een asiel maar daar het ik nooit een therapeut gezien... dit is wel wat jaren geleden maar voor een aankoop van een hond zou ik daar niet naartoe gaan :n .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:29

Tja, persoonlijk vind ik een rottweiler als waakhond één van de geschikste dieren, of bijvoorbeeld een bouvier. Staffords kunnen behoorlijk tegenvallen, mogelijk ook doordat ze zo populair werden en dus ook door minder geschikte lieden worden vermeerderd... Ik kende verschillende staffords hier in de buurt, die zodra ze volwassen waren ineens verdwenen naar een ander tehuis... een slecht teken. En je zag ze ook hun bazen meeslepen aan de lijn, een vriendin van me moest altijd de route van en naar huis checken voor ze met haar staff naar buiten ging, omdat die hond eigenlijk veel te sterk voor haar was, zodra er iets "bijzonders" gezien werd door die hond (zoals een kat). Nu denken veel eigenaren dat ze zo'n staff wel de baas zijn, maar in de praktijk blijkt dat dus nogal tegen te vallen.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:29

Liesxanne dat beeld heb ik helemaal van een stafford :D fijn om te weten dat ze bestaan ;)

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:32

een aantal jaren geleden hebben we, als vriendje voor de hond die we al hadden, een Stafford kruising Dogo Argentino uit het asiel gehaald. Quattro, zo heette hij, had 2,5 jaar in het asiel gezeten en was dus al 3 toen wij hem kregen. Een moeilijk geval, agressief tegen mannen en heel argwanend.
Geen vreemde mocht het huis binnen, zeker geen mannen.. Maar toen hij eenmaal merkte dat hij een thuis had is hij opgebloeid!
Er heeft tijd, geduld en vooral liefde ingezeten, maar hij is als een blaadje aan een boom gedraaid. Zo mooi, je kon (bij wijze van spreken) bovenop hem gaan zitten en nog deed hij niks. Zo'n schat van een beest! Helaas had hij de ziekte van Cushing en hebben wij hem na 1,5 jaar al moeten laten gaan.

Nu hebben we sinds een maand een Presa Canario x Amerikaanse pitbull, reu van 2 jaar oud en opgehaald bij een gezin dat door omstandigheden niet meer voor m kon zorgen. Is dus in theorie een vechthond x vechthond, maar wat een liefje.. Hij blaft sinds kort wel wat meer als hij bij huis wat hoort (lijkt zich dus thuis te beginnen voelen). Hij gaat met ons dochtertje van 22 maanden om alsof het zijn popje is, is lief voor iedereen. Behalve met wandelen in het donker, dan wil hij nog wel eens grommen als er mensen op en af komen. Of dit waaksheid is of slecht zien durven we nog niet te zeggen. Dat willen we nog laten nakijken.

Wat ik dus zeggen wil... Ik denk dat er heel veel afhangt van opvoeding, de manier van met de hond omgaan en hoeveel liefde & geduld je hebt. Natuurlijk zijn er gevallen waarbij dit niet zo zal zijn en die echt verpest zijn, maar ik geloof er wel in dat dit in de meeste gevallen zo is.

Chapeau dat je een beestje een beter leven wil bieden!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:37

Rottweiler is een hond die er bij mij 100% zeker niet inkomt. := leuke hond voor een ander maar niet voor mij..

En alle honden kunnen tegen vallen.. ik probeer xoveel mogelijk ervaringen aan te horen en te lezen zodat ik voorbereid ben. En over straat trekken..? De route checken?!? Dat is een militaire opgave ipv een hobby :=

Mocht ik een hond treffen die ook gevaarlijk is voor de buitenwereld dan zou ik er toch wel anders mee om gaan := Laatst had ik ook zon grapjas te logeren, (toevallig x stafford) door trekken tot je valt := gelukkig zelfs niets van gemerkt. Zijn baas wel toen die hem op kwam halen die lag midden over straat :=

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 21:41

Musj schreef:
een aantal jaren geleden hebben we, als vriendje voor de hond die we al hadden, een Stafford kruising Dogo Argentino uit het asiel gehaald. Quattro, zo heette hij, had 2,5 jaar in het asiel gezeten en was dus al 3 toen wij hem kregen. Een moeilijk geval, agressief tegen mannen en heel argwanend.
Geen vreemde mocht het huis binnen, zeker geen mannen.. Maar toen hij eenmaal merkte dat hij een thuis had is hij opgebloeid!
Er heeft tijd, geduld en vooral liefde ingezeten, maar hij is als een blaadje aan een boom gedraaid. Zo mooi, je kon (bij wijze van spreken) bovenop hem gaan zitten en nog deed hij niks. Zo'n schat van een beest! Helaas had hij de ziekte van Cushing en hebben wij hem na 1,5 jaar al moeten laten gaan.

Nu hebben we sinds een maand een Presa Canario x Amerikaanse pitbull, reu van 2 jaar oud en opgehaald bij een gezin dat door omstandigheden niet meer voor m kon zorgen. Is dus in theorie een vechthond x vechthond, maar wat een liefje.. Hij blaft sinds kort wel wat meer als hij bij huis wat hoort (lijkt zich dus thuis te beginnen voelen). Hij gaat met ons dochtertje van 22 maanden om alsof het zijn popje is, is lief voor iedereen. Behalve met wandelen in het donker, dan wil hij nog wel eens grommen als er mensen op en af komen. Of dit waaksheid is of slecht zien durven we nog niet te zeggen. Dat willen we nog laten nakijken.

Wat ik dus zeggen wil... Ik denk dat er heel veel afhangt van opvoeding, de manier van met de hond omgaan en hoeveel liefde & geduld je hebt. Natuurlijk zijn er gevallen waarbij dit niet zo zal zijn en die echt verpest zijn, maar ik geloof er wel in dat dit in de meeste gevallen zo is.

Chapeau dat je een beestje een beter leven wil bieden!

Dit geeft me moed. :D

En idd mijn ervaring ook opvoeding betekent alles met dit soort honden. Op 0 beginnen en met positieve dingen beginnen. Ook een honden leven moet leuk zijn!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:45

Oh, ik ben nog een ervaring vergeten :). Tot nu toe zijn alle 'gevaarlijke rassen' die wij tot nu toe geplaatst hebben niet teruggekomen en gaat het erg goed met bij de nieuwe bazen. Die overigens allemaal, zonder uitzondering, fanatiek met de honden trainen.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:47

Wij hebben ook een stafford, een beetje te groot uit gevallen ...
Wij hebben hem dan niet uit het asiel , hy is super lief.... Is super lief tegen katten (we hebben er zelf ook 1).
Met andere honden kan hy ook goed overweg.

Hy is super waaks, als er iemand aan belt moet hy eerst zien wie het is, als er iemand maar op de stoep loopt rent hy gelijk naar het raam. Een inbreker zou hier niet inkomen.
Als ik s avonds over straat loop is hy extra waaks, vind ik wel een fijn gevoel.

Het zijn super lieve honden, die net zoals elke ander hond elke dag hun energie wel goed kwijt moeten.
En heel erg consequent opvoeden.
Op de juiste manier er mee omgaan en dan heb je er een super hond aan!

Heb je vragen of wil je meer weten mag je pb-en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

Wij hebben een bull terriër teefje uit het asiel.
Was geen geschiedenis van bekend, ze was 7 kilo te licht en met een rot gebit gevonden op een industrie terrein.
Toch was het liefde op het eerste gezicht voor ons :)

We hebben d'r nu 5 maanden.
Zit mooi op gewicht nu en het is een schat van een hond.
Waaks is ze niet, maar ja het is ook een Bull.
In principe is iedereen lief :D

Wel was ze ontzettend onzeker en bij aanrakingen schrok ze (af en toe nog steeds als ze er niet op rekent)
Dus waarschijnlijk ook geen best verleden gehad.

Meteen cursus gevolgd met haar en ze is heel dik geslaagd, van het najaar gaan we weer verder, voor een Bull is ze goed te trainen :j
Met andere honden, katten en alles wat klein, rent en pluizig is kan ze niet. Dat wisten we niet, maar zijn we nu wel achter.
Het is jammer, we zien wel hoe ver we er nog mee komen. En als het niet lukt is het ook goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-13 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

dide schreef:
Rottweiler is een hond die er bij mij 100% zeker niet inkomt. := leuke hond voor een ander maar niet voor mij..

En alle honden kunnen tegen vallen.. ik probeer xoveel mogelijk ervaringen aan te horen en te lezen zodat ik voorbereid ben. En over straat trekken..? De route checken?!? Dat is een militaire opgave ipv een hobby :=Mocht ik een hond treffen die ook gevaarlijk is voor de buitenwereld dan zou ik er toch wel anders mee om gaan := Laatst had ik ook zon grapjas te logeren, (toevallig x stafford) door trekken tot je valt := gelukkig zelfs niets van gemerkt. Zijn baas wel toen die hem op kwam halen die lag midden over straat :=

Inderdaad, dat dacht ik ook toen ik het hoorde. :D

Wat iemand trouwens al eerder schreef: kies een hond waar ze zoveel mogelijk informatie over hebben, dan heb je de minste kans op vervelende verrassingen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:04

Wij hebben een amerikaanse bulldog overwogen die in het asiel hier in de buurt zat. We waren wezen kijken en hadden beide meteen een wederzijdse klik met hem. We zijn meerdere malen terug geweest omdat hij nog werd geobserveerd en getraind door de gedragsdeskundige die daar werkte. Na lang wikken en wegen hebben we helaas toch moeten besluiten om hem niet te nemen. Het was een volwassen hond die op straat was gevonden in een nogal beruchte buurt. Hij was erg dominant, wel lief voor de baas, maar we vertrouwden het niet omdat we een dochter van 4 in huis hebben. Er zal maar toch onverwacht iets gebeuren, je weet ook niet wat het dier heeft meegemaakt. We zijn toen uiteindelijk voor een zoals al eerder in het topic benoemd bordeauxdog pup gegaan. Ik las al dat dit niks voor jou is, maar qua criteria zou het ras wel aan je eisen voldoen. Maar je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt en het voordeel is ook dat je geen kinderen thuis hebt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:07

Ook ik heb een Stafford (waarschijnlijk wel met Bully erin). Super lief dier maar inderdaad heel gevoelig. Vanaf het begin er rekening mee gehouden dat het een zware hond wordt dus mag beslist niet trekken. Ze is nu 9 maanden en heeft dat nog nooit gedaan. Even aandacht vragen en ze deed een stapje langzamer. Ook las ik op het Staffordforum dat vrijwel iedereen die zijn hond met anderen had socialiseren er later op terug kwam. Heb dus geleerd dat ze buiten aan de lijn mee loopt. Heb gehad dat er een hond bovenop haar stond en ben gewoon doorgestapt. Hierdoor krijgt ze duidelijk leiding, weet dat ze niet naar anderen mag. Dat kan pas als ze echt los mag. Nu wonen wij achteraf en komt ze dus vrijwel niet van het erf af. Ga dus bewust naar hondentraining en eens in de maand met een groep van 30 honden naar het strand.
Ze is zeer zeker waaks, katten gaat prima tot ze weglopen. Onze katten blijven zitten en halen dan uit. Dat interesseert haar niks. Als ze met zijn vieren op haar af vliegen dan hapt ze wel om haar heen. Heeft me bijna een kat gekost die geen verwondingen had maar 2 dagen van de wereld was. Maar is dat de schuld van de hond?
Onze hond kwam met 12 weken bij ons, onverwacht nestje waar ze plek voor zochten. Totaal niet mijn ras maar ben helemaal omgedraaid. Zeer leef tegen mensen, vrolijk, leergierig, met onze andere honden gaat het goed maar je moet er wel rekening mee houden dat ze zich niet op haar kop laat zitten en dat escalatie gevolgen kan hebben. Een keer de fout gemaakt een bot in haar hok te leggen waar een andere hond bij kon. Toen heb ik ze eerst naar buiten gebonjoerd, bot verstopt en weer terug gehaald. Probleem opgelost.

Filmpje van mijn stalknechten. Wat Boris kan wil Accra ook, leert dus heel makkelijk aan haha.
https://www.dropbox.com/s/h0wrdcufiia5fgd/2013-07-21%2021.07.48.mp4

Ik denk dat als je kan accepteren dat je hond niet zomaar bij anderen los kan, dat je dan zeker een Stafford kan nemen. Zijn fijne huishonden. En wie weet kan de hond wel met anderen, dan heb je geluk. Maar zou zonde zijn als een dier daarom weer terug moet.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 05:10

Hij/zij hoeft buiten echt niet iedereen aardig te vinden. Desnoods buiten een muilkorf om.. als hij/zij maar met de fox kan. Een beetje een kat uit de boom kijk typetje zeg maar :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 06:59

ik heb ervaring met herplaatsers, asielhonden en gevaarlijke honden :)
Ik heb nu enkele jaren mijn 3e en 4e herplaatsers huis(2 reuen, 1 boxerxbullmastiff en 1 boxer) en hadden beide de nodige problemen.
van de bruine wist het asiel weining van ivm vondeling.
de witte was de geschiedenis al wel van bekend; 9 mnd oud en al 3 baasjes gehad maar daar is het asiel niet helemaal eerlijk in geweest.
Het heeft letterlijk bloed, zweet en tranen gekost maar dat was het waard.
Het zijn nu beide schatten van beesten en mijn beste maatjes :)
en beide super waaks!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:07

Je zou ook contact kunnen opnemen met de afdeling levende have van het klpd in Nunspeet.
Zij hebben wel eens speurhonden die met pensioen gaan of toch net niet goed genoeg zijn.
Je krijgt dan een fijn afgerichte en sociale hond waarvan alles bekend is.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:40

Onze eerste hond is een Engelse Staff.
Overgenomen van iemand die er niet mee om kon gaan en er steeds banger van werd.
Hij had de staff als 4wekenoude pup in huis gehaald zodat de hond zich compleet op hem zou gaan richten :( . Resultaat: complete tuin incl vijver en hondenhok vernield, binnenshuis druktemaker en er niet mee kunnen wandelen aangezien de hond hem door de wijk trok en naar andere honden uitviel.

Toen hij bij ons in huis kwam, zijn we eerst naar een cursus met hem gegaan.
Staffys waken niet zeggen ze, nou deze wel kan ik je verzekeren!
En alleen zn uiterlijk al schrikt (ongewenste) mensen af.
Verder was hij ontzettend lief met onze konijnen, vogels en paard.
De allereerste keer dat hij een konijn zag, hebben we hem met 3 man van het hok af moeten slaan! Hij sloeg helemaal door!! Na een hele strenge training konden de konijnen gewoon los lopen in zijn buurt.
Met andere honden was het ontzettend wisselend; de een tolereerde hij en een ander weer niet. Zijn grote voorbeeld was een gecastreerde Westie, volgde hij blindelings. Kreeg veel opmerkingen op straat als ik met ze allebei liep hahaha een witte gevaarlijke Staff en een witte poepie Westie!

We wilden heel graag een hond erbij maar durfden niet zo goed omdat onze Staff zo ontzettend wisselend met andere honden was.
Zo'n 1,5 jaar geleden wilden we toch een poging wagen.
Eerst op http://www.ikzoekbaas.nl een grondige selectie gedaan. We wilden graag een oudere teef, ik het liefst een Staff en mn vriend het liefst een Bull Terrier.
Bij alle Staff-teefjes kregen we te horen dat ze niet met andere honden konden >;)
Totdat mijn vriend een teefje van ongeveer een half jaar oud en grote oren tegenkwam. Ze was op straat gevonden en niks was bekend. Een bull terrier/staff kruising :roll: na stevig nadenken en overleg met het asiel hebben onze hond ingeladen en zijn we naar het asiel gereist (2 uur rijden).
Daar aangekomen eerst zelf met het teefje gewandeld en uitgetest. Ze was heerlijk onstuimig en lomp, maar heel lief. Na de wandeling kennis laten maken met onze hond. Ben nog nooit zó zenuwachtig geweest! Het ging heel goed! Toen nog even gewandeld en gekeken hoe dat samen in de auto gaat. Alsof ze al jaren bij ons was :oo . We zijn nu 1,5 jaar verder en met haar heb ik meer werk in training gehad dan met onze eerste! Ze is onwijs dominant maar heel sociaal en vriendelijk. Heel leergierig en zekerste weten heel waaks. Ik ben er meteen mee naar cursus geweest, en met de uitlaatservice. Met sommige teefjes moet ik uitkijken met dr, die wil ze domineren en als ze dat niet van haar accepteren wordt ze boos. Zolang we met dit dametje consequent en streng blijven, hebben we er geen kind aan. Ze heeft duidelijke leiding (ja is ja, nee is nee en misschien komt niet in onze woordenboek voor!) en veel beweging nodig, anders is het een echte driftkikker en kan ik me voorstellen waarom ze op straat gezet zou kunnen zijn toendertijd.

Neem je hond mee naar de kennismaking en let goed op hoe je hond op de potentiele nieuwe hond reageert. Daarvan kun je al een hele hoop aflezen! Succes!!

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:01

Ik heb zelf een hondje. Een cavalier king charles spaniel. Een klein vrolijk hondje. Vorig jaar op 1e kerstdag gingen we met haar wandelen in het bos. Ons hondje mag gewoon los lopen omdat ze nooit wegloopt. Ze is al eerder ooit gebeten (wel heel zacht) door een duitse herders hond. Nou wij waren bijna op het einde van de wandeling komt er op eens een rottweiller aan. Die ziet ons hondje als een prooi rent op haar af en begint haar te bijten. Mijn moeder probeert de rottweiler weg te duwen (vervolgens gekneusde wijsvinger, maar dat is niet zo erg) maar dat lukt maar niet. Uiteindelijk is de rottweiler weg van ons hondje. En lijnt de baas de rottweiler aan (heel aardige man met twee dochters). Ons hondje helemaal piepen. Dus wij snel naar de dierenarts in utrecht gegaan (we wonen in utrecht). Daar blijkt dat ons hondje niks heeft (ze is nou eenmaal een kleine aanstelster), maar we moeten wel rustig aandoen.

Wij hoorden dus van de eigenaar dat er die ochtend voordat ze naar het bos gingen met de rottweiler een gedrags.......... (Weet effe niet meer hoe het heet) was geweest. De rottweiler was heel lief en goed met mensen. Daarom maakte ze de fout door de rottweiler los te laten lopen. De Rottweiler kwam uit een asiel e heeft dus moeten overleven in het bos. Hij zag ons hondje dus waarschijnlijk als een konijn aan en probeerde haar opte eten (wat gelukkig niet is gebeurd). Ons hondje heeft nu nog steeds (1 1/2 jaar later) een angst voor andere honden. Ze durft dan niet door te lopen en ze rent weg. Ik weet het niet meer zeker (het is alweer zo lang geleden) maar volgensmij hebben ze die rottweiler in laten slapen. En die twee dochters van de eigenaar vonden het ook heel erg en wilden nog een keer langskomen (is er uiteindelijk niet van gekomen).
Let dus altijd goed op met een hond uit het asiel! Wel leukdat je een hond een kans wil geven.