Hond poept in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:22

Je leest wel wat selectief, hè?

Dani schreef:
Het poepen kan een medische oorzaak hebben, dat zou ik eerst uitsluiten. Het kan ook voortkomen uit stress, verveling, of aandachttrekkerij.

Verder kunnen wij er toch ook niks over zeggen? Misschien is het verlatingsangst, misschien is het opstandig gedrag, misschien verveelt hij zich dood, misschien wil hij gewoon aandacht van je (desnoods negatieve), misschien heeft hij iets onder de leden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 12:25

Als allerlaatste om het onderwerp te sluiten:

De honden kennen hun commando's, luisteren al als we knippen in onze vingers, bij het eten liggen ze in de mand, liggen 's avonds bij ons in de woonkamer en vooral het zijn puppy's die lekker speels zijn. Mijn stiefvader is normaal de "leider" en ik ben dat absoluut niet. Ik ga met ze om een tafel zitten en dan zie ik wel verder.

@dani, sorry dat had ik niet gelezen. Heb er zeker overheen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:33

Samblabla schreef:
Mijn stiefvader is normaal de "leider" en ik ben dat absoluut niet.

Dáár is je probleem..
Samengevat in 1 zin.

Honden leiden of volgen.
Als JIJ de leider niet bent... Dan zorgen honden er wel voor dat er een ándere leider komt.

En dat proberen mensen hier in het topic al langer te zeggen tegen je: zorg dat je honden psychologie begrijpt.
Het feit dat je al jaren honden hebt, geeft geen enkele hoogte over kennis, niveau, ervaring.
Er zijn mensen die al 40 jaar honden hebben en nog steeds geen snars snappen over hondengedrag.
Dus lang een hond hebben is geen garantie om er iets over te "weten".

Stap 1: dát toegeven en aan de slag met kennis verkrijgen.
Dus een professional inschakelen die het wél ziet.

Die jullie als gezin kan helpen met het opzetten van een stabiele omgeving.
Discipline, energie verbranden, consequentie. Dat zijn de sleutelwoorden voor je.

Niet de honden de hele dag maar "laten doen wat ze zelf beslissen"... Want daar ontstaan de problemen.
Als er geen leiderschap voor ze is, ze hebben niet echt iets te "doen" om hun energie kwijt te raken (jonge honden hebben echt wat meer nodig dan alleen een ruime tuin) en één of meer gezinsleden zien zichzelf niet als leider..... Dan is het wachten op problemen.

Ook al kunnen ze braaf in hun mandje liggen op commando. Dat staat hier compleet los van.

Ga dagelijks een stuk wandelen met de honden (min. een uur per dag in totaal).
Daag ze uit met mentale oefeningen, zodat niet alleen het lijf, maar ook de geest gestimuleerd worden.
En zorg dat iedereen in het gezin duidelijk en consequent op dezelfde manier met de honden om gaat.

Excuses/smoezen over dat lopen met een halsband niet gaat, zullen je niets verder helpen. Het is een ontkenning en het zorgt alleen voor grotere problemen als je dat soort kleine dingetjes al niet aan kunt pakken.
Ga ook voor dat probleem gewoon eens naar een cursus of gedragsdeskundige. Zoiets is zéker op te lossen, en nog relatief gemakkelijk ook.

Het poepen? Dat verdwijnt vanzelf, als de rest van de basis straks stabiel is.
En vergeet niet dat het nog pups zijn. In het eerste levensjaar kun je af en toe ongelukjes verwachten.
Zo lang ik in je antwoorden woorden als "bescherming nodig" tegen kom, zie ik dat de kennis er niet is om dergelijk gedrag op de juiste manier aan te pakken.

Dus het beste advies dat ik je kan geven, en dat al meerdere keren door anderen hier gegeven is:
Schakel professionele hulp in voor jezelf (én de honden).

Dit is een mensen-probleem. Geen hondenprobleem.

Samblabla

Re: Hond poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:48

Femke bedankt voor je goede uitgebreide tekst. :) uhm maar verstaan jullie onder proffesionele hulp?
Ik kan namelijk de beslissing niet nemen om hulp te zoeken maar ga zeker hierover met mijn ouders over praten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:56

Ik denk dat de 2 honden super gefrustreerd zijn omdat ze geen uitloop krijgen!
De tuin hebben ze nu wel gehad,maar ze moeten hun zinnen ook elders kunnen verzetten.Dat de ene hond zogenaamd bang is voor zn halsband is kolder,dat is wat de mens erop projecteert.

Je hond poept in huis uit louter frustratie en overenergie,jij zit bij dat konijn en hond moet in de kamer blijven terwijl die het liefste eens flink zou uitlopen.Zo kweek je nerveuse gedragsgestoorde honden die straks de dupe ervan worden en in het asiel belanden.

Mijn tip LOOP flink elke dag met die dieren,niet alleen maar de tuin dat is geestelijke mishandeling ze moeten écht hun energie eruit kunnen lopen.Pak je fiets en gaan met die honden,alles is te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:03

Samblabla schreef:
uhm maar verstaan jullie onder proffesionele hulp?
Ik kan namelijk de beslissing niet nemen om hulp te zoeken maar ga zeker hierover met mijn ouders over praten.

Een gedragsdeskundige voor honden.... Dat zou het meest ideaal zijn, omdat die bij je thuis komt en specifiek met jullie aan de slag kan.

Op hondencursussen kun je ook veel goede kennis/ervaring/training voor jezelf én de honden op doen, maar die richten zich meestal niet op de situatie thuis.

Het feit dat iemand (in dit geval jij zelf) al een keer gebeten is tijdens een gevecht tussen de honden, zou voor je ouders al een sterk argument moeten kunnen zijn om hulp in te schakelen.
Het is een duidelijk signaal dat het geen 'klein' probleempje is. Maar iets serieus dat blijkbaar niet op te lossen is met de kennis die jullie als gezin nú in huis hebben.

Je schrijft dat er regelmatig kleine kinderen over de vloer zijn. Dan kunnen je ouders het zich niet veroorloven om dergelijke problemen te hebben met de honden.
Nu was jij het... de volgende keer zit er een kind tussen.
Dat gebeurd helaas nou eenmaal met dit soort situaties.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:10

funnyhorses schreef:
Ik denk dat de 2 honden super gefrustreerd zijn omdat ze geen uitloop krijgen!
De tuin hebben ze nu wel gehad,maar ze moeten hun zinnen ook elders kunnen verzetten.Dat de ene hond zogenaamd bang is voor zn halsband is kolder,dat is wat de mens erop projecteert.

Je hond poept in huis uit louter frustratie en overenergie,jij zit bij dat konijn en hond moet in de kamer blijven terwijl die het liefste eens flink zou uitlopen.Zo kweek je nerveuse gedragsgestoorde honden die straks de dupe ervan worden en in het asiel belanden.

Mijn tip LOOP flink elke dag met die dieren,niet alleen maar de tuin dat is geestelijke mishandeling ze moeten écht hun energie eruit kunnen lopen.Pak je fiets en gaan met die honden,alles is te oefenen.

Ho ho! Laat even duidelijk zijn dat ze NIET het asiel ingaan. Waar komt die gedachtengang vandaan? Ik zei toch dat we een oplossing gaan zoeken? De bruine heeft ons 1500 euro gekost. Dus waarom zouden we ingodsnaam hem in het asiel dumpen? Nogmaals, wij hebben een hart voor dieren en zorgen wij ervoor dat er een oplossing komt.

Femke, daar zijn mijn ouders en ik ook zeer bewust van. En daar gaan we zeker ook iets aan doen. Ik zal straks even op internet kijken of er iemand in de buurt woont die ons kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:15

+:)+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

Ik zei dat op die manier honden in het asiel terecht komen!
Hoe vaak hoor je niet dat mensen honden niet aan kunnen omdat ze er niks van begrijpen,dan gaat het goed fout (bijten) en tot slot asiel!
Dát moet je zien te voorkomen,snappie?Als straks een van die honden een mens flink toetakeld is het einde oefening.

Jou honden hebben veeeeeeeeel beweging nodig,hun neus heeft uitdaging nodig die uitdaging vind een hond niet in een achtertuin,das leuk voor een middag maar niet elke dag.
Honden hebben net als paarden beweging nodig en brainfood,ze moeten lichamelijk en geestelijk aan het werk gezet worden.

Daar heb je vaak geen professioneel iemand voor nodig maar even een kijk op jezelf!!Hoe ga jij met ze om en wat doe je eraan dat ze hun energie krijt kunnen?
Een paard wat bijv.24/7 in een stal staat ploft ook en word ook ekelig naar andere paarden op den duur omdat het niet weet hoe met zichzelf en anderen om te gaan.En wie is hier verandwoordelijk voor????juist de mens!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:24

Oh zo! Dan mijn excuses. :)

Ik ga kijken of ik een bezigheid voor de honden kan vinden. Misschien iets met agility. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:27

Agility zijn ze nog erg jong voor. Begin nou gewoon eens met (opnieuw) leren wennen aan tuig of halsband en wandelingen maken. :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:31

Oke. :)

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:46

Agility is erg leuk maar dat is idd niet geschikt voor pups. Daarbij zul je voor je echt aan agility kunt gaan deelnemen minimaal 2 gehoorzaamheidscursussen met goed gevolg afgesloten moeten hebben. Ik sluit me aan bij Dani. Ga eerst helemaal terug naar de basis. Ga eerst eens gewoon je hond laten wennen aan die halsband. Het lijkt misschien niet genoeg bezig zijn maar dat is psychisch heel zwaar voor zo'n hond, psychisch werken kost zelfs meer energie dan een wandeling maken. Hoe reageert je hond als je halsband pakt? Hoe reageert de hond als je de halsband om doet? Waar begint de paniek? Ga terug naar het begin en laat hem ruiken eraan, is hij rustig zonder stress, prima, belonen met een brokje en je stem en doe de band weer weg. Gaat dat goed doe je de band om, eerst een paar seconden en zo ga je steeds een stapje verder. Vergeet niet pas de te belonen en die band weer af te doen op het moment dat hij echt helemaal rustig is. Zijn rustige gedrag moet beloond worden! Ga nou niet gelijk die halsband omdoen en vervolgens gelijk de straat op. Gewoon rustig, thuis aan de slag gaan, stapje voor stapje. Zo win je vertrouwen!

Een gehoorzaamheidscursus volgen met je hond is overigens echt zo ontzettend leuk om te doen. En je hebt 2 vliegen in 1 klap, je krijgt de goede begeleiding en zult het thuis moeten oefenen, elke dag. Zo ben je elke dag samen bezig en dat versterkt alleen maar de band. En je krijgt er ook nog eens een gehoorzame hond voor terug. Eigenlijk is er geen reden om het niet te doen. ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:19

agility is zeker niet geschikt voor dit type honden, zeker bordeaux doggen hebben vaak hd, dus zwaar belasten is uit den boze

ook de andere is veels te zwaar en log om behendigheid te gaan doen, zou ik niet doen, hiermee beschadig je inwendig je honden te veel, zelfs als ze 100% goed zouden zijn, maar verwacht het niet, zullen rontgenfoto's echt uit moeten wijzen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:36

Dat is onzin wat je zegt, staat bordevol met voor oordelen, gatver !

Mijn flinke DH reu loopt ook behendigheid, en wat hij het leukste vind... De paaltjes, zie je hem al gaan met ze logge lijf, ja hoor !

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 22:41

Moet ik wel erbij zeggen dat de zwarte echt een sportieve hond is en echt een vaart heeft en niet zo vol is als de bruine. :) ben vandaag even naar buiten geweest met de zwarte toen die de riem zag plaste hij onder zich en had de staart tussen de benen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:48

Hoi even duidelijk gezegd , koop zon goed tuigje en ga met die beesten naar buiten , laat ze zich helemaal moe lopen eens kijken of ze dan nog praatjes hebben. Honden hebben net zo goed beweging nodig als paarden, ze vervelen zich dood en wat krijg je dan... juist. Wees streng maar rechtvaardig in het begin en zonodig altijd dat hebben ze nodig die duidelijkheid. je krijgt anders nog veel grotere problemen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 22:49

Ik ben sinds vanmiddag weer begonnen om hem te laten wennen aan een tuigje waarin hij zich niet kan wurgen.

Maar bedankt iedereen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:58

amigootje schreef:
Dat is onzin wat je zegt, staat bordevol met voor oordelen, gatver !

Mijn flinke DH reu loopt ook behendigheid, en wat hij het leukste vind... De paaltjes, zie je hem al gaan met ze logge lijf, ja hoor !

helaas geen onzin, doe al sinds 1988 aan behendigheid, heb ook trainingen gegeven en heb zelf bij de vdh de behendigheid geontroduceerd en gepromoot door met mijn duitse herders demo's te geven overal, heb ook met een van mij honden veel demos gegeven met het royal canin demo team agility...

en zijn geen vooroordelen zijn feiten, veel bordeaux doggen en aanverwante doggen op trainingen gehad, dus weet wel wat van de problemen die in het ras vaak voorkomen.

agility doen met een hond van 30 kilo die gefokt is om te sporten, of een bull van 50 a 60 kilo die er totaal niet voor gefokt is om dit soort bewegingen te maken... das ff een stuk van verschil

en mijn duitse herder deed de paaltjes heel snel zelfs

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:19

Neem de pups een voor een mee naar buiten. Focus de aandacht op jou, jezelf. Ga bijvoorbeeld naar de markt of naar het bos/ park. Laat ze wennen aan zoveel mogelijk dingen. Je zou zelfs schriktraining met ze kunnen doen. Laat ze maar door een hoepel stappen, of met de voorpoten op een krukje/ houtblok/ zeil staan, of onder een zeil door lopen. Je zou je ook hun speeltjes kunnen verstoppen en die laten zoeken.

Zelf heb ik een herder pup van bijna 9 maanden. Als ik haar niet stimuleer dmv hersenwerk word het een ongeleid projectiel en reageert zij haar frustraties af door speeltjes kapot te maken.
Fietsen zou pas vanaf een jaar mogen, maar gehoorzaamheidsoefeningen kan je eigenlijk overal en altijd doen ;)

Er zijn kynologenclubs/ hondenscholen die ook in de zomer cursussen aanbieden. Probeer daar naar toe te gaan. Nu zijn de pups nog flexibel genoeg om (snel) hun gedrag te veranderen.

Van de fokker vind ik het slecht dat ze jullie niet gewezen heeft op het feit dat jullie al een pup in huis hadden. En een jonge hond kan zich vaak beter aan een situatie aanpassen dan een bejaarde hond die zijn/ haar maatje verliest ;)

Weten jullie wat de gevolgen van castratie kunnen zijn? Geen idee of jullie altijd de reuen laten castreren. Wanneer willen jullie de pups laten castreren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:06

Samblabla schreef:
Moet ik wel erbij zeggen dat de zwarte echt een sportieve hond is en echt een vaart heeft en niet zo vol is als de bruine. :) ben vandaag even naar buiten geweest met de zwarte toen die de riem zag plaste hij onder zich en had de staart tussen de benen.

Houd anders die riem (en halsband/tuig) de hele dag in het zicht. Loop ermee rond, roep hem voor zijn eten terwijl je 'm in je handen hebt, leg hem eens midden in de woonkamer. Dan neemt die angst waarschijnlijk heel snel af.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:26

xSCWx schreef:
Cayenne schreef:
Met een tuigje stimuleer je alleen maar het trekken, en bij zo'n sterk ras is dat alles behalve handig.
Gewoon netjes leren mee lopen aan de riem. Dan levert het voor niemand problemen op.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Met een tuig is het sowieso al makkelijker corrigeren, want zodra je hond in de halsband hangt, krijgt hij alleen maar meer adrenaline.
Leuke interessante link hier over: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/
Zou er graag verder over uitwijden maar ben daar nu te moe voor :P

Volgens mij trekken honden gewoon omdat niemand ze gewoon fatsoenlijk aan de lijn heeft leren lopen, of je een tuig of halsband gebruikt heeft daar niets mee te maken :n .Ik ken een boel honden die trekken die lopen letterlijk aan alle type riemen van een prikband tot een gewatteerd tuig, die hebben vooral een ding gemeen een baas die zich mee laat slepen naar waar de hond heen wil ipv het trekken te corrigeren >;) . En als je je hond niet gaat leren dat hij niet mag trekken heeft het tuig sterk de voorkeur want daarmee kan je geen schade aan de hals veroorzaken :)*

Goed dat je de hond gewoon aan een tuig uitlaat TS, hopelijk kan hij zijn energie zo een beetje kwijt. Ik denk wel dat het meer helpt om mentaal je hond moe te maken, training in je tuin kan daarvoor ook een hoop doen, maar vooral ook niet steeds hetzelfde rondje lopen maar ook varieren dan maken ze ook nog eens wat mee :D

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:38

heel veel goede tips zijn hier al gegeven.
Ook dat het absoluut niet slim was om 2 reuen van dezelfde leeftijd van dergelijke rassen in huis te halen. Maar goed; het is al gebeurd dus nu hopen dat door maatregelen de rangorde thuis gereset kan worden.
Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring met moeilijke en agressieve honden en heb altijd herplaatsers gehad.
Momenteel ook 2 grote reuen in huis waarvan 1 dominante en hondagressieve dus ik weet wel beetje waar ik over praat :D

Mijn advies is:
1) wandelen ; eerst om de beurt met beide honden
daarna met beide honden samen; elke dag opbouwend naar langer stuk; korte riem maar geen strakke riem; 1 hond links; 1 hond rechts; elke hond heeft beweging en afleiding nodig!
2) in het begin als de honden bij elkaar zijn wellicht bij beide een muilkorf plaatsen
3)beide castreren
4)hondentraining volgen met beide honden
5)proffessionele hulp inschakelen

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:42

xSCWx schreef:
Cayenne schreef:
Met een tuigje stimuleer je alleen maar het trekken, en bij zo'n sterk ras is dat alles behalve handig.
Gewoon netjes leren mee lopen aan de riem. Dan levert het voor niemand problemen op.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Met een tuig is het sowieso al makkelijker corrigeren, want zodra je hond in de halsband hangt, krijgt hij alleen maar meer adrenaline.
Leuke interessante link hier over: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/
Zou er graag verder over uitwijden maar ben daar nu te moe voor :P

als jij gaat corrigeren met tuig dan word het alleen maar harder trekken en gaat het een trek wedstrijd worden.
Ik train honden op de hondenschool en ze moeten altijd een normale halsband om omdat je dan altijd goed kan corrigeren!

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:43

1 tip : gebruik bij pups nooit een slip ketting