poes is bevallen, is dit gek!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:25

Just_Sannee schreef:
Als ze meerdere DA's heeft gebeld, en deze allemaal hetzelfde zeggen, wat moet je dan doen?
DA's zijn om advies te geven/te helpen, en in de meeste gevallen vertrouw je daarop toch?

Ik zeg dat ik niet geloof dat die DA's echt dat advies gegeven hebben.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:39

Wilawander schreef:
Jeetje dat je zo lang gewacht heb. ik zou maximaal 4 uur wachten. Door een beetje in te lezen had je dat zelf ook kunnen weten. Vind het altijd jammer dat mensen zonder kennis fokken maar goed.

Overigens een spuit om weeën op te wekken kost haast niks. Heb deze week nog met een duitse herder teef op de kliniek gezeten en die heeft in meerdere uren 4 injecties gehad en dus heel wat meer en de kosten waren 9 cent :+

Ik denk dat de meeste dierenklinieken wel wat meer in rekening zullen brengen dan 9 cent :+
Doe je goed trouwens, hoe krijg je dat voor elkaar?

Je vraagt of dit normaal is, daar durf ik geen antwoord op te geven. Het verhaal over meerdere bevruchtingen is mij ook wel eens ten ore gekomen, maar dat is allemaal van horen zeggen... Ik wilde gewoon reageren om je veel sterkte te wensen met de poes en dat ik hoop dat alles goed zal komen. Ik hoop het beste voor de poes en haar beebies, dat de kittens maar goed gezond groot en sterk mogen worden.. ;)
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 24-07-13 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Re: poes is bevallen, is dit gek!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:47

Leest iemand hier überhaupt wat er staat?
Ze is wél naar de DA geweest maar had daar geen goed gevoel over dus meerdere DA's gebeld maar die gaven aan dat ze pas hoefde te komen als de moeder poes zich ziek ging vertonen en dat deed ze niet.... Ze volgde dus juist het advies van de DA op en volgens mij is de rekening gewoon aangenomen? Wat een onzin om te roepen dat je dan geen dier waard bent zeg.... jeetje wat een harde woorden!

Vruchtwater vult zichzelf weer aan, ook wanneer de vliezen gebroken zijn, enkel de opening naar buiten is zeg maar gemaakt dus de kans op infecties is wat groter. Daarom is het wel noodzaak dat ze er uit zouden komen maar dat zijn ze dus :D gelukkig gezond!
Je zou altijd de DA kunnen bellen om te vragen wat te doen wbt de biest, maar dat ze nu drinken is toch wel 't belangrijkst :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:21

Ma_ris_ka schreef:
Wilawander schreef:
Jeetje dat je zo lang gewacht heb. ik zou maximaal 4 uur wachten. Door een beetje in te lezen had je dat zelf ook kunnen weten. Vind het altijd jammer dat mensen zonder kennis fokken maar goed.

Overigens een spuit om weeën op te wekken kost haast niks. Heb deze week nog met een duitse herder teef op de kliniek gezeten en die heeft in meerdere uren 4 injecties gehad en dus heel wat meer en de kosten waren 9 cent :+

Ik denk dat de meeste dierenklinieken wel wat meer in rekening zullen brengen dan 9 cent :+
Doe je goed trouwens, hoe krijg je dat voor elkaar?

Je vraagt of dit normaal is, daar durf ik geen antwoord op te geven. Het verhaal over meerdere bevruchtingen is mij ook wel eens ten ore gekomen, maar dat is allemaal van horen zeggen... Ik wilde gewoon reageren om je veel sterkte te wensen met de poes en dat ik hoop dat alles goed zal komen. Ik hoop het beste voor de poes en haar beebies, dat de kittens maar goed gezond groot en sterk mogen worden.. ;)

Stond toch echt op de rekening hoor samen met de rest wat nodig was :D En dat was heel wat hoger.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dierenarts zegt wachten in zo'n geval. de meeste zijn al boos (terecht) als je 4 uur wacht voor dat je komt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:00

De eerste twee zijn er rond 02/03u uit gekomen en ruim voor de lunch waren we bij de DA waar ze de prik heeft gehad. Dat moest binnen twaalf uur zei hij.
CM_ schreef:
Het komt zeker voor, een kat kan door meerdere katers bevrucht worden, en ook op verschillende tijdstippen.
Meestal wordt de rest gehaald met een keizersnede, de biest is naar alle waarschijnlijkheid op, en deze kittens zullen het dus erg zwaar kunnen krijgen.
Vandaar dat je tegenwoordig niet meer hoort dat katten daags naderhand de rest van de kittens werpen.

Bedankt voor de info.

edit, van 'punch' 'lunch' gemaakt. typo :)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-07-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:02

Dav schreef:
Zoals jij over de da praat vind ik dat wel vreemd en erg lomp.
En 3 da's zeggen van ''kom langs'' en naar niemand luister je?! Mag blij zijn dat de kat en of kittens nog leven.

Wat leuk dat je zo goed leest.

Ik heb na de 1e DA, er nog drie gebeld, en die zeiden; houd je kat goed in de gaten, als je denkt dat ze ziek toont, kom haar dan meteen brengen. Dit kan geen kwaad als zij zich lekker voelt moet je haar laten lopen. Heb wel tien keer gevraagd of het geen kwaad kon.
Gisteren zeiden ze overigens hetzelfde. Ze raadde mij overigens wel aan om langs te komen, als het na intotaal 4a5 vijf dagen nog niet geworpen is. (mijn pc ging vast lopen als het bericht te lang werd dus ik denk dat ik het 'vergeten' ben, omdat ik het gauw wou afronden)
Oh en hoe de dierenarts mijn poes behandelde vind ik dan weer erg lomp en vreemd. Rekening is idd aangenomen en betaald hoor.

Bedankt voor de leuke reacties verder. We hebben het beste met de poes voor. We hebben de andere da's juist gebeld voor advies, als een soort second-, thirth- en fourth opinion :D. Omdat we geen goed gevoel hadden bij de eerste DA!

Poeslief is er niet van weg te slaan en de kittens zoeken goed naar tepeltjes en ze drinken goed.

Ik vroeg me alleen af, of er andere mensen zijn die dit hebben meegemaakt, aangezien ik dit nog nooit heb gezien.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-07-13 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:15

waarom ga je niet voor de zekerheid naar de DA voor een scan?
dan weet je zeker hoeveel kittens er eventueel nog inzitten.

ik zou sowieso niet te lang wachten, 24 uur vind ik kunnen maar niet langer dan dat.

vind het een beetje vreemde adviezen van alle dierenartsen...

Eventuele afspraak voor sterilisatie is gemaakt???

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:17

Geen zorgen; die is gemaakt :D.

Als een DA dat zou adviseren, had ik dat wel gedaan. Ik volg gewoon het advies op, klaar. Zij hebben er voor geleerd, en ik niet. Zij weten wat het beste is om te doen. Als je niet gelooft dat ik heb gebeld, dat moet je voor jezelf weten, boeit me geen reet, ik en mijn vriend die erbij was weten dat het is gebeurd.

Ik vroeg (nogmaals) alleen naar ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 24-07-13 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:20

Oh TS, trek het commentaar je maar niet aan. Gaat nergens over.

Alles is toch goed gekomen :) Zowel mamapoes als de baby poesjes gezond! Prima toch :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:25

Bedankt.
Moet men zelf weten natuurlijk. Niemand is er bij geweest dus sommige reacties slaan inderdaad nergens op.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:28

tuurlijk geloof ik wel dat je hebt gebeld. ik wil je niet aanvallen.

maar ik werk in een praktijk en dat advies zouden wij nooit iemand geven.
daarom vind ik het vreemd advies van een DA.

maar we gaan weer on-topic :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:31

Het was ook in het algemeen bedoeld. Bedankt iig :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:33

Poiuytrewq schreef:

Als een DA dat zou adviseren, had ik dat wel gedaan. Ik volg gewoon het advies op, klaar. Zij hebben er voor geleerd, en ik niet. Zij weten wat het beste is om te doen. Als je niet gelooft dat ik heb gebeld, dat moet je voor jezelf weten, boeit me geen reet, ik en mijn vriend die erbij was weten dat het is gebeurd.

Het grote probleem hier op bokt is, dat mensen denken er voor 'geleerd' te hebben, omdat ze ervaring en kennis hebben. Daarom denken zij ook het 'recht' te hebben om jou voor halve zool uit te maken, terwijl jij enkel en alleen advies van (meerdere) DA's hebt opgevolgd. Dat zij er voor geleerd hebben maakt in dit geval dus geen reet uit, want bokt weet het nou eenmaal beter ;) dus in het vervolg zou ik. Eerst even op bokt vragen. Als zij het niet vertrouwen sturen ze je wel door naar de DA (maar eerst wordt je nog uitgemaakt voor halve zool omdat je niet direct naar de DA bent gestapt)

Kortom, niets van aantrekken dus! Heb 1 keer mee gemaakt dat er een dag tussen zat, maar nog nooit gehoord dat het ook zó lang kan duren ;) Geniet maar van de kleintjes, voor je het weet zijn ze groot!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:49

Leffroi schreef:
Poiuytrewq schreef:

Het grote probleem hier op bokt is, dat mensen denken er voor 'geleerd' te hebben, omdat ze ervaring en kennis hebben.

Ik denk dat het grotere probleem is dat iedereen hier maar hun dieren laat dekken zonder de gevolgen ervan in te zien. Niet elke dekking gaat goed en daar moet je op voorbereid zijn.
Toen ik hier een zwangere cavia had zitten die voor de eerste maal moest bevallen (was overigens ook uit onze opvang) had ik hier een heel noodpakket liggen. Dwangvoer, slangetje om luchtweg vrij te maken, doeken om droog te wrijven, telefoonnummer van dierenarts die je kon bellen met spoed. Maar iedereen denkt maar dat altijd alles vanzelf gaat.

Daarnaast.. waarom zou je een dier jongen laten krijgen terwijl je weet dat er van die soort al meer dan 600 in asielen zitten te wachten op baasjes. En daar stoor ik me aan en de meeste bokkers hier ook.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:38

Er kan wat tijd zitten tussen bevallingen. Een kat heeft inderdaad 2 delen van haar baarmoeder waar de kittens in apparte vruchtwaterzakjes in zitten. Net als bij mensen (het is wel super bijzonder als het gebeurt!) kan er 2 keer een bevruchting zijn. Bij katten is dat bijna altijd zo om er voor te zorgen dat er een sterke nieuwe tak van kittens komt. Meerdere katers dekken de krolse poes. Vandaar vaak ook de verschillende kleurtjes. Katten kunnen soms in meerdere dagen gedekt worden. Ik heb wel eens gehad dat dan inderdaad het ene sneller kwam als de ander na mijn idee i.v.m. leeftijdsverschil. Maar dat was dan maar max. 30 uur.

Ik snap het niet helemaal (zal waarschijnlijk aan mij liggen :P)
Is er nou wel of niet een scan o.i.d. gemaakt om te kijken of en hoeveel er nog in zit?
Als er namelijk nog wel kittens in zitten en die dood gaan maar niet eruit komen drogen ze in en kunnen ze verstenen. Dat hoef je niet direct te merken aan de moeder omdat zij zich helemaal inzet voor haar levende kittens. Het is de natuur en ze moeten dus overleven om het even zo te zeggen. Als de kittens in drogen, verstenen ze en komen ze er niet uit. Als ze langzaam afbreken in een andere vorm (slijm etc.) dan is de kans groot dat, dat zich uit in een baarmoeder ontsteking. In beide gevallen zou de baarmoeder eruit gehaald moeten worden. Met zuigelingen is dit niet echt positief voor haar.

En we hopen natuurlijk op foto's! *slijmslijm* :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:39

Leffroi schreef:
Poiuytrewq schreef:

Het grote probleem hier op bokt is, dat mensen denken er voor 'geleerd' te hebben, omdat ze ervaring en kennis hebben. Daarom denken zij ook het 'recht' te hebben om jou voor halve zool uit te maken, terwijl jij enkel en alleen advies van (meerdere) DA's hebt opgevolgd. Dat zij er voor geleerd hebben maakt in dit geval dus geen reet uit, want bokt weet het nou eenmaal beter ;) dus in het vervolg zou ik. Eerst even op bokt vragen. Als zij het niet vertrouwen sturen ze je wel door naar de DA (maar eerst wordt je nog uitgemaakt voor halve zool omdat je niet direct naar de DA bent gestapt)

Kortom, niets van aantrekken dus! Heb 1 keer mee gemaakt dat er een dag tussen zat, maar nog nooit gehoord dat het ook zó lang kan duren ;) Geniet maar van de kleintjes, voor je het weet zijn ze groot!

Net zoals de andere mensen die in een dierenkliniek werken heb ik hier ook voor geleerd en net zoals een andere bokster al zegt, zulk advies zouden wij nooit geven, vandaar onze twijfels!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:40

wat zou je zeggen van sterilisatie ??
marktplaats staat overvol, en de asielen ook...

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:46

@xx_Horsiex
Vind ik eerlijk gezegt ook. Al hoewel een diploma of een papiertje niets zegt. Vaak genoeg heeft mijn dierenarts ook geen gelijk. Maar ik vind wel degelijk dat er te simpel mee om gesprongen word. Je hebt het wel over meedere levens. Natuurlijk zal je het beste met haar voort hebben hoor TS! Daar niet van :)

@spicegirl:
Niet om jou hoor TS. Asielen zeker! Ik ben pleeg mama en vang per jaar zo'n 10 kittens op. Het liefst waren dat er 30 of meer omdat er zo extreem veel jonge katten en ongesteriliseerde poezen zijn! Vaak kunnen mensen ze niet kwijt of is er geen geld en worden ze gedumpt met de dood (als ik eerlijk ben) vaak als einde. En waarom?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:50

@minx2000- dat heet pretnestje ! pret voor de eigenaar dan. dan worden de kittens vaak met 6 weken al gedumpt.iedereen zegt dat ie "voor ieder kitten een goed huisje heeft "ja ja, waar komen al die straatkatten en asielkatten dan vandaan ? >;)
een blijvend ! huis zoeken is de kunst. voor leuke kleurtjes is er wel vaak een liefhebber voor,maar een zwartje of een cypertje niet..
dus die worden dan in een doos gedumpt, op straat, of in een asiel. of bij mensen, zoals die ** in DH, die ze doodschopt. gratis gehaald van MP.lekker hoor,neem nog een nestje..

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:52

Dat hoeft niet. Het kan ook gebrek aan kennis zijn. Ik krijg ze vaak doordat geestelijk of lichamelijk beperkte mensen graag gezeldschap willen en een kat nemen. Haar vervolgens niet helpen omdat ze daar geen kennis over hebben dat het in uberhaupt moet of omdat ze geen geld hebben. Per jaar komen er dan zo'n 4 a 6 bij! Dan krijg je het dumpen of inbeslag names.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:53

Wat een onvriendelijke reacties lees ik hier >;)
Als verschillende DA's zeggen dat ze niet moet langskomen behalve als de moederkat zich ziek vertoont, dan doe je dat toch ook niet? Ongeacht of jullie dit nu een vreemd advies vinden of niet.
En nou ook nog eens beginnen zeuren over het feit dat de kat kittens krijgt terwijl er 1000 zwerfkatten zitten in asiels etc. Oké, ik zie het ook liever anders, zonder zoveel katten die sterven door gebrek aan een thuis. Maar wie heeft nou nog nooit eens katten/konijnen/cavia's,... gefokt terwijl er hier ook 1000'en van zijn? Nou doen jullie net alsof niemand ooit nog kittens mag fokken, fijn hoor...
Jullie punt is nou wel gemaakt, TS vroeg gewoon om ervaringen, niet om zogenaamde "tips"

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:00

Sjonge wat kunnen er toch grof reageren.
TS je hebt goed gehandeld!
Was het een gepland nestje?
Is er nu een scan gemaakt en hoe gaat het nu verder met de moederpoes?
Wij hebben het ook al voorgehad dat na 2 dagen nog 3 kittens er levend af kwamen en alle kerngezond.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:01

Ik noem ook maar iets hoor. Helemaal niet tegen de TS. Ik geef haar mijn ervaring en kennis om over na te denken. Wat ze doet moet ze zelf weten. Dat is en blijft zo :P

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:50

Wilawander schreef:
Stond toch echt op de rekening hoor samen met de rest wat nodig was :D En dat was heel wat hoger.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dierenarts zegt wachten in zo'n geval. de meeste zijn al boos (terecht) als je 4 uur wacht voor dat je komt.

9 cent klinkt zo surrealistich :))

Ik ben benieuwd hoe het moederpoes en kittens zal vergaan, ik hoop op het beste.. TS doet vast wat nodig is...
Het lijkt me écht te lang duren dit en zou het denk ik liever laten onderzoeken bij de dierenkliniek om van de onzekerheid en stress af te zijn en om "wat als" te voorkomen .. maar nogmaals, ben geen ervaringsexpert en geen DA.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:35

xx_Horsiex schreef:
Net zoals de andere mensen die in een dierenkliniek werken heb ik hier ook voor geleerd en net zoals een andere bokster al zegt, zulk advies zouden wij nooit geven, vandaar onze twijfels!

Ja dat begrijp ik en ik begrijp ook dat je dat uit. Maar ik begrijp ook dat hun niet zomaar een keizersnede of iets anders ingrijpends willen toepassen, als de poes zich doodnormaal gedraagd en hun weten dat er na enkele dagen nog een hoopje uit kunnen komen.

Tenminste, dat zou je dan als DA ook moeten weten, aangezien ik lees dat dit absoluut vaker voor is gekomen en het een natuurlijk iets is. ( Ik begrijp alle kanten wel :D :+ )