te warm voor mn hond, tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Re: te warm voor mn hond, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:38

mij is altijd geleerd al je een hond hlemaal nat maakt kan zijn vacht niet meer ademen (op behendigheids wedstrijden ook vaak niet toegestaan word je uitgesloten voor hele dag)
liggen op natte doeken of pootjebaden mag wel en vinden ze heelijk ook goed de binnenkant van de achterbenen nat maken (sponsen) en indd z'n koel halsband werkt wel wat maar niet overdreven vind ik (wij hebben aussie en x-ing border)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:46

Ik heb boxers dus heb daar geen last van maar zou goed kunnen dat het meteen herder wel zo is.
Mijn stalbaas laat zijn border met warm weer regelmatig in de vijver zwemmen en dit vind ze heerlijk.
Ook na de tijd lekker nat in de schaduw afkoelen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:49

Wij hebben type poolhonden (dikke ondervacht). Als Kazuo gezwommen heeft, is het net of ie herboren is :+ Hij blijft daarna wel heel erg lang nat.... Voor het koelen natuurlijk heerlijk, maar ik zou niet weten of het ook goed is als hij daarna nog iets zou moeten doen?!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:59

Hier ook 2 ouwetjes van ruim 15
Een natte handdoek om op te liggen vinden zijn fijn als ze het te warm krijgen, en inderdaad overdag alleen even de poort uit, plassen en weer terug. Het zwalken is een eerste teken van hitte bevangenheid!
Koelen inderdaad zoals ik al eerder las, alleen de buik, poten, liezen en nek achter de oren. Als je de bovenkant natmaakt wordt het juist een warme deken voor ze. Water verdampt pas bij 100' dus het water bovenop de vacht waar de zon op staat wordt eerst heel warm voordat het verdampt ;)

Een koelband om de nek helpt wel iets, maar die ouwetjes hebben al zoveel energie nodig voor de wandeling dat de warmte gewoon even teveel is voor ze. Wij lopen alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat. De rest van de dag rustig laten liggen en alleen even laten plassen en dan snel weer terug in de koelte.

Sterkte met je ouwetje!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:08

Afbeelding

:))

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:12

a gosssssss, die is uitgegleden....... :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:13

Och het arme beesie heeft het zo warm ...
Briljante foto :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:16

Bij een vriendin van mij thuis heeft de hond een eigen zwembadje in de tuin, hij gaat er geregeld in liggen, super schattig :)

Afbeelding

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:23

Nooit geweten dat een hond niet helemaal nat mag worden :o
Nu kan die hond van mij toch niet zwemmen en zodra het water tot aan zijn buik komt, rent ie hard het water uit :D Maar toch handig om te weten!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:27

Sparretje, water verdampt ook bij.lagere temperaturen.joh... hoe denk je anders dat regen wordt gevormd, waarkm de was droogt aan de lijn, of de vaat opdroogt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:32

Als water pas zou verdampen bij 100 graden dan zou niets opdrogen.

TS let wel op met te koud drinkwater geven. Het kost het lichaam veel energie om (te) koud drinkwater op te warmen naar een goede temperatuur. Daar krijgt een hond het dus ook weer warm van.

Beter zoveel mogelijk water laten drinken voor de hydratatie (beetje lauwig) en niet zozeer om te verfrissen. Verfrissen kun je beter aan de buitenkant doen en daar zijn al heel veel tips voor gegeven.

Succes met je ouwetje...

Ik moest tot een week geleden op twee st. bernards passen, eentje 10 jaar oud, ben ook blij dat de eigenaren weer terug zijn, want voelde me gewoon plaatsvervangend ellendig in die hitte voor die arme dieren!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:01

Amaris schreef:
Als water pas zou verdampen bij 100 graden dan zou niets opdrogen.

F_Orumster schreef:
Sparretje, water verdampt ook bij lagere temperaturen. ... hoe denk je anders dat regen wordt gevormd, waarom de was droogt aan de lijn, of de vaat opdroogt?

Het is mij zo uitgelegd, maar daar hebben jullie wel een punt :o

Wat ik wel weet is als de hond helemaal nat wordt, en dan bedoel ik dus ook echt de huid ipv alleen de vacht, dan koelen ze juist weer wel af.
Vorig jaar nog meegemaakt met een hond op wedstrijd, die viel om door hitteshock. Die hebben ze op z'n buik in een badje gelegd, toen was ie weer snel de oude.

Badje hebben we hier ook staan, maar wordt alleen gebruikt om uit te drinken :P In hun jonge jaren zwommen beide honden graag, maar tegenwoordig niet meer.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:05

op zijn buik mag ook wel niet zijn hele rug nat maken! dan doet de vacht het niet meer zeg ma..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:14

Bedankt voor alle tips. Het heb ik veel aan :j toch ook best 'leuk en leerzaam' om alle reacties te lezen. Echt koud water gebruik ik niet. Inderdaad om te voorkomen dat het verschil in temperatuur te groot is. Dat een Volledig natte vacht niet goed is wist ik ook niet.

Haha die hond in t ijs, geweldig! ! En badje is ook een idee, maar heb niet de hele dag schaduw in de tuin dus dan toch maar binnen houden. Gras is redelijk dichtbij dus hoef niet ver te lopen, maar is daar windstil en pal in de zon. Iets verder de andere kant op is wel schaduw, maar dat is dus die 10 minuten lopen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:19

Toen mijn bejaarde hond nog leefde, ging hij alleen voor korte plasjes naar buiten met dit weer. Hij had een koelbandana om en ik had een ventilator voor hem staan. Daar ging hij dan onder liggen. Dit jaar hadden we mede voor hem een airco genomen, helaas heeft hij daar maar weinig gebruik van kunnen maken.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:23

Strekte met dit grote verlies nikka

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:26

Dank je, het is nu een week geleden. Hij is wel bijna 18 geworden, maar het is toch verdrietig. Maar ik had toen hij jonger was ook een badje voor hem buiten. Maar het is geen weer voor die oudjes, die moet je echt een beetje beschermen.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:05

Jeetje dat is wel erg kort geleden. Maar hij heeft zeker een mooie leeftijd gehaald! Moet maar zien of mijn ouwtje dat haalt. Heel veel sterkte ; ( het is inderdaad geen temperatuur voor de ouwtjes, vanaf ook mijn vraag om tips. Heb er al veel goede tussen zitten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:01

Damber schreef:
Oh en een koninklijke veter werkt averechts

Even off-topic.. maar wij van het Taal- en bloopertopic vroegen ons af wat een 'koninklijke veter' is ?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:29

een veter die je gebruikt als snuitje/ muilkorf voor tijdens het even scheren of iets ze zijn voor even hond kan dan namelijk bek niet open doen (en aangezien er stond dat ze het niet toe lied.. met de bek dicht kan ie niet bijten en kan jij de hond dus scheren)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:38

Honden koelen zichzelf voornamelijk via de bek en de voetzooltjes. Dus lekker door een koud badje laten lopen doet wonderen, of de voetzooltjes met een doekje natmaken. Vooral niet op hete ondergrond laten lopen. En bij echte oververhitting (noodgeval dus als de hond bijv. begint te zwabberen) snel zorgen voor inademen van koude lucht desnoods je hond even met de kop in de vriezer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:39

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:42

ja zo kan ook maar wil ook prima met schoenveter.. let op wel echt strak knopen niet zo als op filmpje dan is ie zo af..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:37

TS, heel veel sterkte de komende dagen met je hond!!
Als ik de voorspellingen hoor (over de 30 graden) heb ik al de kriebels.......

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:40

Damber schreef:
Wat is t toch schitterend weer. Terwijl wij mensen genieten, hebben de dieren last van de hitte.

Ik heb een kruising jack russel van 5 jaar en een mechelse herder van 11.

Vooral het oudje heeft last van de hitte. Waar doe ik goed aan? Wij hebben een koelende vloer, dit zorgt ervoor dat het huis nu lekker koel is. Beide honden liggen dan ook graag binnen. Met uitlaten is het verschil in temperatuur echter zo groot, dat het oudje loopt te kwijlen . Het lijkt net of ze niet zo goed kan koelen. Van de week zwalkte ze achter me aan. Die dag heb ik een emmer water over haar heen gegooid. Om haar weer bij de mensen te krijgen.

Met deze temperaturen krijgen ze buiten een natte, koude theedoek in hun nek tijdens het wandelen. Spons Ik hun oksels af. .. maak ik kleine rondjes buiten (niet langer dan 10 minuten) en loop ik zo veel mogelijk in de schaduw. Toch heeft vooral het oudje het slecht. Heeft iemand tips?

zou de mechelaar zijn behoeftes niet zolang achter in de tuin kunnen doen ? zodat hij weer snel naar binnen kan op de koude vloer?
en heb je geen leuk meertje ofzo in de buurt liggen ( en tijd natuurlijk) anders ga je lekker zwemmen