Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Maar toch handig om te weten! Amaris schreef:Als water pas zou verdampen bij 100 graden dan zou niets opdrogen.
F_Orumster schreef:Sparretje, water verdampt ook bij lagere temperaturen. ... hoe denk je anders dat regen wordt gevormd, waarom de was droogt aan de lijn, of de vaat opdroogt?
In hun jonge jaren zwommen beide honden graag, maar tegenwoordig niet meer.
toch ook best 'leuk en leerzaam' om alle reacties te lezen. Echt koud water gebruik ik niet. Inderdaad om te voorkomen dat het verschil in temperatuur te groot is. Dat een Volledig natte vacht niet goed is wist ik ook niet. Damber schreef:Wat is t toch schitterend weer. Terwijl wij mensen genieten, hebben de dieren last van de hitte.
Ik heb een kruising jack russel van 5 jaar en een mechelse herder van 11.
Vooral het oudje heeft last van de hitte. Waar doe ik goed aan? Wij hebben een koelende vloer, dit zorgt ervoor dat het huis nu lekker koel is. Beide honden liggen dan ook graag binnen. Met uitlaten is het verschil in temperatuur echter zo groot, dat het oudje loopt te kwijlen . Het lijkt net of ze niet zo goed kan koelen. Van de week zwalkte ze achter me aan. Die dag heb ik een emmer water over haar heen gegooid. Om haar weer bij de mensen te krijgen.
Met deze temperaturen krijgen ze buiten een natte, koude theedoek in hun nek tijdens het wandelen. Spons Ik hun oksels af. .. maak ik kleine rondjes buiten (niet langer dan 10 minuten) en loop ik zo veel mogelijk in de schaduw. Toch heeft vooral het oudje het slecht. Heeft iemand tips?