Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:17

saskiakefie schreef:
het was ook gedoeld op de reactie van Urielle. Maar idd hond naast de fiets zou ik niet doen nu, alhoewel als je het elke dag met je hond doet denk ik dat een klein rondje best moet kunnen..

Dat is dus de fout die veel mensen maken: nee, het kan niet. Oververhitting gaat ontzettend snel.
Ze kunnen de hitte slecht kwijt en asfalt is ontzettend heet. Waarom risico nemen als het niet hoeft?

Fry

Re: Snappen mensen dit nou echt niet?!(30gr en fietsen met hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:23

Of fiets naar het bos rond de avond daar is veel schaduw en is het lekker koel. En ook veel gras naast het asfalt waar ze op kunnen rennen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:25

Ja, dat heb je wel nodig.
1. je kent het ras niet (houdt die hond uberhaupt wel van water? Is het een lui ras, is het een vlot of overactief ras die niks aangeeft bijv?)
2. je weet niet wat er normaal met de dieren gedaan wordt (misschien gaat die hond wel dagelijks mee met een marathon training?)
3. je weet niet over wat voor afstand het gaat
4. je weet het tempo niet
5. je weet de levensstijl van de mensen niet (misschien werken ze wel onregelmatig, of s nachts of weet jij veel)
6. je kan virtueel niet oordelen. Bij jou was het nu idd misschien 30 graden, hier aan de kust met 23/24 graden en een behoorlijk windje is het gewoon een normale dag, niet koud maar ook echt niet heet. Dus over mij en mijn fietsstukje kan je niet oordelen, ook al vind jij van wel. Daarbij heb ik nog nieteens verteld of ik in de schaduw of in de zon was en op wat voor ondergrond.

Hond stond te springen naast me van mag ik mee mag ik mee en dat ding dat ik op moest halen kon ik niet lopend meenemen. Nu 2 vliegen in 1 klap, hond weer bij mn ouders en ik dat ding op de fiets mee. Braadpan lekker laten staan.

Wees niet bang, ik mishandel mn honden echt niet :=. Als ik uberhaupt écht met ze ga fietsen, is het zowiezo 's avonds en met 2 mensen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:31

Yv_ schreef:
Ja, dat heb je wel nodig.
1. je kent het ras niet (houdt die hond uberhaupt wel van water? Is het een lui ras, is het een vlot of overactief ras die niks aangeeft bijv?) wat heeft oververhitting met het ras te maken? Je kunt ook andere activiteiten met je hond doen, waarbij je niet zoveel risico loopt.
2. je weet niet wat er normaal met de dieren gedaan wordt (misschien gaat die hond wel dagelijks mee met een marathon training?) Dan nog ligt oververhitting op de loer, maakt echt niet uit of je hond getraind is ja of nee.
3. je weet niet over wat voor afstand het gaat : korte afstanden zijn ook te lopen, lange afstanden sowieso overdag niet doen met dit weer
4. je weet het tempo niet : tempo weet ik inderdaad niet, maar zodra de hond in draf tempo mee moet lopen, vind ik dat veel te snel
5. je weet de levensstijl van de mensen niet (misschien werken ze wel onregelmatig, of s nachts of weet jij veel) geen idee wat dit er precies mee te maken heeft?
6. je kan virtueel niet oordelen. Bij jou was het nu idd misschien 30 graden, hier aan de kust met 23/24 graden en een behoorlijk windje is het gewoon een normale dag, niet koud maar ook echt niet heet. Dus over mij en mijn fietsstukje kan je niet oordelen, ook al vind jij van wel. Daarbij heb ik nog nieteens verteld of ik in de schaduw of in de zon was en op wat voor ondergrond. Boven de 20 graden is al gauw te warm om te fietsen, ik kan virtueel niet oordelen misschien, maar ik weet wel hoe warm het hier is en wat ik gezien heb, en dat ik mij verbaas over waar mensen zijn verstand hebben zitten.

Hond stond te springen naast me van mag ik mee mag ik mee en dat ding dat ik op moest halen kon ik niet lopend meenemen. Nu 2 vliegen in 1 klap, hond weer bij mn ouders en ik dat ding op de fiets mee. Braadpan lekker laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:34

Nou, als ik de honden van de boerderij hiernaast de hele dag al bezig zie....Die zijn echt werkelijk de hele dag al heel en weer aan het scheuren door de wei, over het kavelpad en weer terug.
Je zal er zo een binnen hebben zitten, dan laat ik persoonlijk liever even gecontroleerd naast de fiets uitrazen en dan 'verplicht' even afkoelen dan dat ze zichzelf voorbijrennen omdat ze zo druk aan het spelen zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:40

Levensstijl ging om de vraag "waarom niet 's ochtends vroeg of 's avonds laat fietsen".
Ik bedoel aan te geven dat die mensen misschien wel nachtdienst draaien oid. (zijn maar algemene voorbeelden hoor, heb hier absoluut mezelf niet genomen, zie me over 100 jaar nog geen marathon lopen om maar een voorbeeld te geven)
Ras vind ik er eigenlijk wel wat mee te maken hebben. Een ridgeback of bijvoorbeeld een herder is veel beter getraind, heeft een beter uithoudingvermogen (nu ga ik even van een gemiddeld iets uit: eigenaren met grote rassen lopen niet 3x per dag een blokje om de huizen heen, eigenaren van kleinere hondjes doen dit sneller) dan bijvoorbeeld een mopshond, chihuahua of maltezer ofzo.

Ik ben het absoluut met je eens dat er te simpel over gedacht wordt vaak en dat er teveel met beesten wordt gedaan. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat jij mijn kippestukkie "not done" vindt, zonder ook maar iets van mij of mn beesten te weten of uberhaupt de temperaturen hier te weten :).

En dat bedoelde ik aan te geven, dat je niet kunt oordelen zonder achtergrond informatie :).

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:40

Je kunt ook hersenwerk (dus hondenpuzzels) met ze doen, dat is enorm vermoeiend voor ze, en vaak net zo vermoeiend als een uur wandelen (uit ervaring met mijn eigen DH weet ik dat).
Dan loop je in elk geval geen risico.

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:43

Voel maar s voor de gein aan het asfalt: Gloeiend heet.
Dit hebben wij onze cursisten op de hondenschool ook altijd op het hart gedrukt
Honden koelen o.a. via de poten en dat lukt niet met heet asfalt.
Galopperen naast de fiets is zowiezo nooit goed voor een hond, uitgestrekte draf is wel goed vooral voor de grotere rassen zoals Duitse Herders hier ontwikkelen ze een sterke achterhand door.

Ab2008

Nu fiets ik zelf nooit met mijn hond, aangezien mijn hond bij een kat ofzo meteen naar voor wil... Maar het scheelt denk ik ook nog of je op het heetst van de dag gaat of savonds ofzo..

Leonyr

Urielle schreef:
Leonyr schreef:
Bedenk wel dat veel honden het zelf niet aangeven.

Maar dat geldt voor paarden net zo goed, en die worden wel gewoon doorgetraind.

Een bijkomend voordeel voor de paarden is dat zij minder last hebben van de warmte van het asfalt en zij kunnen daarnaast ook zweten.

Maar voor ieder dier geldt in principe dat wij op ze moeten letten.

Een tip overigens voor de hondenbezitters; laat je hond tussendoor niet zomaar het water in springen. Je zult wellicht denken; maar dat is verkoelend. Echter dient het rustig opgebouwd te worden, zeker na een wat grotere inspanning. Dus eerst pootje baden, dan pas het volledige lichaam het water in. Een te snelle afkoeling op een verhit hondenlichaam is een aanslag op de gezondheid.

@ Yv_: In mijn post hield ik rekening met fatsoenlijke afstanden, geen 'kippestukjes' die op langzaam tempo worden gereden. In mijn ogen is dat vergelijkbaar met een korte wandeling.
Een post zoals mijn bovenstaande moet niet letterlijk opgenomen worden of gezien worden als persoonlijke aanval op iedereen die fietst op warme dagen. Het stuk is over het algemeen van toepassing en geldt als boodschap naar de hondenbezitters die er wellicht geen erg in hebben of denken 'dat het allemaal wel meevalt'.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:46

LeonyR: Ik zie het ook niet als aanval, ik ben het er alleen niet mee eens omdat ik gewoon vind dat er (zeker virtueel) niet geoordeeld kan worden zonder achtergrondinformatie. Kijk, heb je een duidelijk vermoeide hond met de tong uit de bek en andere signalen, ja tuurlijk kan je dan oordelen. Maar verder imo eigenlijk niet..

Ik had in mijn eerste post al gezegd dat het een kippestukkie was op een laag tempo en daar werd door iemand op gereageerd "not done". Ja, dan moet ik toch wel even terug reageren :).
Weet overigens niet of jij dat was of iemand anders hoor.

Dat scheelt absoluut Alysia :j.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:48

Ik weet niet hoe warm het hier vandaag was maar ik had best een kwartiertje met m,n hond kunnen gaan fietsen hoor :) ze hijgt waarschijnlijk niet eens! Ligt er net aan in welke conditie het dier is en welke vacht het heeft. Als ik met haar naar het park loop en los laat lopen maakt ze zichzelf veel meer moe dan die 15 minuten fietsen.

Als ze echt mee sjokken en je ziet dat ze last hebben van de warmte dan ben je zeker achterlijk bezig..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 18:52

Ik was degene die zei dat het not done is, maar ik doelde eigenlijk meer op wat ik gezien heb en niet eens perse op jou, hoewel ik nog steeds vind dat een kippenstukje van 400meter best gelopen kan worden, maar dat is een ander verhaal natuurlijk.

Dit had ik getypt:
Leonyr verwoord precies wat ik bedoel !
Je kunt zoveel andere dingen met ze doen met dit weer, waarom dan perse toch fietsen? Denk in het belang van je hond, waarom voor de 400meter gaan fietsen, die afstand is ook te lopen toch ?
Als je dat om wat voor reden niet kunt lopen, laat dan in elk geval de hond gewoon thuis.
Ik heb geen achtergrond informatie nodig om te oordelen over dit onderwerp, het is gewoon not done

En deze zin: Ik heb geen achtergrond informatie nodig om te oordelen over dit onderwerp, het is gewoon not done had eigenlijk niet recht onder het stuk moeten staan wat ik gericht naar jou had getypt, want ik bedoelde dus op wat ik had gezien en daar heb ik geen achtergrond informatie voor nodig, mijn excuses voor de verwarring.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:57

Yv_: Er werd een indruk in het topic gewekt dat het echt wel mee valt en dat het makkelijk kan. Daar ben ik het dan weer niet mee eens, aangezien er zat honden zijn die het simpelweg niet zelf aangeven. Veel baasjes denk dan; dat kan dus wel, hij heeft er zin in. Het gevaar op oververhitting is zo groot en kan een dergelijk grote schade veroorzaken, men schat dat vaak verkeerd in.
Vandaar mijn reactie in het topic, met in het achterhoofd dat je zelf wel weet of een dergelijke post op jou (In tweede persoon, niet persoonlijk) slaat of niet.

Het punt is dat bijkomende factoren een kleine rol spelen in het geheel, maar vaak niet zo veel invloed hebben op het uiteindelijke punt van oververhitting. Onze BC heeft een ontzettend goede conditie, is veel buiten en is gewend om veel te fietsen, vraagt (Ongeacht het weer) dan ook altijd om een uitje. Maar te warm is in mijn ogen gewoon te warm. Ridgebacks zweten ook niet. Sterker nog, het idee dat dit ras gewend is aan de warmte gaat ook niet op. De oorspronkelijke Ridgeback werd in Afrika gebruikt als leeuwenhond, maar tegenwoordig komen alle ouderdieren gewoon uit Nederland. Zij zijn dus niet zo veel beter bestand tegen het warme weer dan de oudste generatie.
Hetzelfde met Arabieren (Arabië); De oorspronkelijke bloedlijnen kunnen langer zonder water en zijn uiterst geschikt als woestijndier. De huidige generatie in Nederland (De doorsnee Arabier bij een particulier) zweet net zo erg als ieder ander ras in dit weer.

Het enige wat een flinke invloed heeft is de kleur van de vacht. Zwart is zoals natuurkundig vastgesteld een stuk warmer dan wit, waardoor de huid ook een stuk sneller opwarmt. Vachtlengte is absoluut niet te stellen als zijnde factoor die meespeelt. Zo is er een langharige bobtail die prima tegen de warmte kan omdat zijn vacht juist de lichaamstemperatuur vasthoudt en bijna geen warmte uit de omgeving doorgeeft.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:57

Ik vind het ook nogal snel beoordeeld. Ik fiets nu ook gewoon met mijn hond hoor. Ik zou niet weten waarom niet, het is warm maar goed dan pas je het tempo aan of doe je een korter stukje op Neem je meer pauzes tussendoor. En inderdaad kan je niet zien hoe ver die mensen met hun hond fietsen. Misschien heeft die hond niet zo'n conditie en fietsen ze enkel naar de brievenbus en weer terug. Tuurlijk kan dat lopend maar misschien was de baas wel niet zo goed ter been of hadden ze veel post in de fietstas, ik noem maar wat. Als ik dat was geweest en iemand ging mij vertellen dat ik niet met mn hond mag fietsen omdat het 30 graden is. ...pff mn nekharen gaan overeind staan. .... als er een hond opgesloten zit in een auto zonder open raam dan snap ik het nog. Maar een stukje fietsen met een hond kan dan niet.
En Tuurlijk zijn er mensen die er niets van begrijpen en dan is zo'n verplichte cursus wel een goed idee. Maar mensen die mij ter plekke ergens over aan gaan spreken... gets daar heb ik toch wel zo'n hekel aan.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:58

Voor mijn hond is rustig fietsen goed, ivm knie operatie, en ik wissel graag af. Daarom wel fietsen met dit weer terwijl ik ook wat anders zou kunnen doen. Maar als ik zie dat ze het te warm heeft natuurlijk niet. Ze gaat overigens ook meestal in de zon liggen buiten ipv in de schaduw. Ik fiets meestal in de ochtend een rondje.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 19:05

In de ochtend is het vaak een stuk koeler als in de middag wanneer het op zijn heetst is, dus daar zit al een groot verschil in.
Boven de 20graden is het niet verantwoord om te fietsen met de hond, en bij 30graden ... nou dat hoef ik niet eens te vertellen geloof ik.
Ik doe zelf aan hardlopen, en mijn hond liep tot voor kort nog 10km mee, maar no way dat ik mijn hond nu om zulke inspanning zou vragen, ik ga zelf ook liever niet op het heetst van de dag hardlopen, als ik mag kiezen loop ik liever 's morgens of 's avonds dan.

Bovendien is het asfalt gigantisch heet, tenminste hier, vanmiddag was het namelijk 30graden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:20

te idioot voor woorden idd!!! Vorig jaar 2 honden van straat mogen halen die neergestort waren. Volgens de bazen vinden ze het zo leuk om naarst de fiets mee te rennen.

Men vergeet idd dat honden o.a. afkoelen via hun voetzolen en dat asfalt vele malen te warm is. Daarnaast is het gewoon zeer warm. Hun doen niet even een extra kledingstuk uit als het opeens veel warmer is.

Ik kan dus ook geen enkele reden vinden om met dit weer je hond naast de fiets mee te nemen. Tenzij hij met spoed naar de DA moet en bijna dood gaat maar dan geloof ik niet dat hij nog naast de fiets mee wil lopen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:32

tja...ik doe helemaal niets met mijn honden als het zo heet is...en dat is het hier vaak.
En als ik vind dat ze teveel achter mij aanlopen en daardoor buiten adem raken sluit ik ze op in hun appartement.Waar twee ventilatoren blazen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 05:23

Ik snap ook niet dat mensen met het warme weer hun hond op het hete asfalt laten lopen met dit weer.
Ook ik heb altijd graag gefietst met mijn honden, vele UV,s gedaan en ook UV les gegeven.
(UV is uithoudingsvermogen cursus naast de fiets, opbouwend schema tot aan 25 km om de dag naast de fiets)
Boven de 20 graden moet je gewoon niet gaan fietsen met je hond, ook al is de conditie top, fiets je iedere dag, gewoon niet doen.
Oververhitting ligt op de loer, dat kan ook honden met een topconditie overkomen, ze tijdens het fietsen ff lekker in het water laten springen is ook een risico omdat het lichaam ineens te snel koelt en het asfalt is knoertheet, honden kunnen niet meer zweten uit de zolen en lopen de blaren op hun poten.

Als je graag wel wilt fietsen doe dat s,ochtends vroeg, heeft asfalt de hele nacht kunnen koelen, ook om 19 uur is het asfalt op dit moment nog heel warm, dus in de avond echt pas om negen of tien uur gaan.

Ik zie met dit mooie weer ook nog wel eens mensen op de fiets, vaak is het onwetendheid en denken ze dat het lekker is voor de hond omdat zij het ook lekker op de fiets vinden, als je dus mensen erover aanspreekt, val ze niet aan maar probeer uit te leggen waarom niet te fietsen met warm weer, met vriendelijheid bereik je een stuk meer dan als uit tegaan vallen tegen mensen die denken iets goeds te doen met hun hond, ook al is het lastig omdat jij weet dat het erg gevaarlijk is om te fietsen met warm weer, maar bij een aanval gaan mensen in de verdediging en zullen ze niet snel iets van je aannemen, vriendelijke uitleg wel, en degene die niet luisteren blijven het toch wel doen...helaas...

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:56

Mijn hond gaat altijd mee naar mijn werk en sinds een maandje wonen we nu 10min. fietsen van mijn werk af.
Dus de hond gaat smorgens om half 8 wel met me mee naast de fiets.
Heel rustig tempo, als we dan op een stuk komen waar hij los mag gaat hij alleen maar harder lopen als dat hij naast de fiets draaft. Dan doe ik er een half uur over voor we er zijn dus echt rustig tempo :D

Maar als hij te moe wordt of het echt te warm is zoals smiddags heb ik een voordrager voor op de fiets gekocht en daar een boodschappenmandje op gemonteerd waar ik hem inzet.
Hij vind het geweldig! Oortjes in de wind hahaha!
(ik zal eens een foto opzoeken als ik thuis ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:55

Tja, ik pieker er neit over om nu met de honden overdag te gaan fietsen.

Ik neem ons Raphi na 10 uur 's avonds mee naast de fiets, dat vindt ie ook leuk, maar dan is 't een stuk koeler.
Dimo is wat korthariger, maar die neem ik ook niet midden op de dag mee.

En met Lynn ga ik ook niet voor 20.00 werken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:57

Ik kan me er ook kwaad over maken. Hier is het gewoon normaal lijkt wel. Iedereen fietst met de hond. En dan nog van die oelewappers die ze constant laten galopperen langs de fiets. :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:01

Lekker kort door de bocht zeg. Mijn hond neem ik altijd mee als ik een stuk ga mennen, ze kan op de wagen, maar ze rent er het liefst naast óók als het warm is. Ik laat haar wel gewoon regelmatig drinken (en bij 'gevaarlijke' stukken gaat ze op de wagen, maar zodra ik haar los klik springt ze zelf weer van de wagen af, blij dat ze weer kan lopen). Overigens naast de fiets rent ze niet zo snel als langs de wagen, of het nu koud of warm is (sukkelt ze er een beetje langs, dus bij mijn hond zou je dan ook denken 'ah, zielig'). Dus jij weet de 'achtergrond' van die hond niet, weet niet of het een kort of lang stukje was, weet niet of ze regelmatig stoppen, weet niet of ze de hond regelmatig laten drinken. Dus daar kun je, vind ik, niet zo snel over oordelen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:03

Ik laat mijn hond gewoon niet rennen in dit weer, omdat de meeste honden niet aangeven als ze het te warm hebben. En ik wil mijn hond nog niet kwijt, dus ik neem geen risico's. Ik vind het jammer als mensen dat wel doen.