hond slakkenkorrels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:39

Bah, wat naar om dat te zien zeg!
Succes en sterkte er mee! Hou je ons op de hoogte? :)

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:42

ah jakkie zeg...
Even terug naar dat zout, dat is een snelle oplossing. Gehad op school namelijk ;) Ze zeggen dat als je een hond snel wilt laten braken en er niks anders snel is dat je inderdaad zout in de keel/bek moet doen
Het is natuurlijk niet goed, maar ja wat beter? Dit is overigens wel alleen als het een snelle oplossing moet zijn. Ja hoe leg je dat uit :+ hoop dat jullie me snappen
Hopelijk gaat het overigens snel beter met je hondje!
De slakkenkorrels heb ja ook van Ecostyle, deze zijn wel diervriendelijk! Ivm de egels en dergelijke en dus ook huisdieren hebben ze die op natuurlijke basis gemaakt :j Deze bied ik altijd aan als mensen komen met een slakkenprobleem en kleine kinderen of huisdieren hebben. (werk in een dierenwinkel)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:43

jeetje wat een verhaal.
Slecht van de DA.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:45

_Ashii_ schreef:
ah jakkie zeg...
Even terug naar dat zout, dat is een snelle oplossing. Gehad op school namelijk ;) Ze zeggen dat als je een hond snel wilt laten braken en er niks anders snel is dat je inderdaad zout in de keel/bek moet doen
Het is natuurlijk niet goed, maar ja wat beter? Dit is overigens wel alleen als het een snelle oplossing moet zijn. Ja hoe leg je dat uit :+ hoop dat jullie me snappen
De slakkenkorrels heb ja ook van Ecostyle, deze zijn wel diervriendelijk! Ivm de egels en dergelijke en dus ook huisdieren hebben ze die op natuurlijke basis gemaakt :j Deze bied ik altijd aan als mensen komen met een slakkenprobleem en kleine kinderen of huisdieren hebben. (werk in een dierenwinkel)

Dat zout kan er vervolgens ook voor zorgen dat je hond een zoutvergiftiging oploopt. Van de regen in de drup noemen ze dat. Je kan veel beter linea recta naar de DA dan zelf gaan lopen klooien. Als je dan toch perse per direct wil laten braken kan je nog beter je vinger achter in zijn strot duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:48

mn moeder heeft de slakkenkorrels al weggegooid en gaat vanmiddag nog die ecostyle kopen, ze dacht dat ze die al had maar dat bleek niet zo te zijn...

Ze heeft nu speciaal voer gehad van de DA voor leverbescherming en we hebben kalmerings middel gehad omdat ze erg in de war is/bang...

lizy29, wij hebben de DA gebeld en die zei tegen ons dat we zout moesten geven, we hebben zijn advies opgevolgd, niks op eigen houtje gedaan hoor....

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:49

_Ashii_ schreef:
ah jakkie zeg...

:n :n is het slechtste wat je kan doen.. Het kan zelfs de hond laten overlijden.. (sorry ts, ik bedoel het niet zo :(:) )
Citaat:
Op internet, in EHBO-boeken voor dieren en door dierenartsen wordt het geven van een schep keukenzout vaak geadviseerd als eerste hulpactie, als het baasje weet dat zijn dier iets giftigs heeft binnengekregen. De dierenartsen van de Spoedkliniek raden dit nu sterk af; één schep zout kan al fataal zijn.

Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, waardoor gebrek aan eetlust, braken en diarree vaak de eerste verschijnselen na opname van zout zijn. Door de hoge natriumconcentratie in het bloed verplaatst water zich vanuit de weefsels naar het vaatbed, wat kan leiden tot ophoping van een abnormale hoeveelheid vocht in weefsels.

Sloom
De artsen van de Spoedkliniek kwamen er achter dat als de natriumconcentratie ook in de hersenen gaat stijgen, dit kan leiden tot rusteloosheid. Het dier wordt prikkelbaar, sloom en/of krijgt spiertrekkingen, toevallen en koorts. Uiteindelijk kan het beest in coma raken en overlijden.

Als er écht geen andere mogelijkheid is, kan je beter een lepel mosterd geven. Minder agressief en werkt ook als braakmiddel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:51

En dat is wat mij betreft ook een zeer grove fout van de DA en zou voor mij persoonlijk een reden zijn op zoek te gaan naar een nieuwe DA. Maar ik begrijp dat jij daar geen stem in hebt.

In ieder geval succes en ik hoop dat het gif en de symptomen geen permanente schade hebben aangebracht.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:54

lizy29 schreef:
_Ashii_ schreef:
ah jakkie zeg...

Dat zout kan er vervolgens ook voor zorgen dat je hond een zoutvergiftiging oploopt. Van de regen in de drup noemen ze dat. Je kan veel beter linea recta naar de DA dan zelf gaan lopen klooien. Als je dan toch perse per direct wil laten braken kan je nog beter je vinger achter in zijn strot duwen.

ja dat is inderdaad het risico met zout. Heb ook eens me hond moeten laten braken omdat ze aan het stikken was in een stukje varkensoor wat we wouden afpakken omdat het te klein was.. zij was ons voor :') Heb toen ook me vinger in der keel geduwd maar niks geholpen qua braken. Heb der even met rust gelaten en op der rugje geklopt en was het goed gelukkig. Die dingen krijgt ze nu ook niet meer, hadden ons goed verschrokken

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:55

Just_Sannee schreef:
_Ashii_ schreef:
ah jakkie zeg...

:n :n is het slechtste wat je kan doen.. Het kan zelfs de hond laten overlijden.. (sorry ts, ik bedoel het niet zo :(:) )
Citaat:
Op internet, in EHBO-boeken voor dieren en door dierenartsen wordt het geven van een schep keukenzout vaak geadviseerd als eerste hulpactie, als het baasje weet dat zijn dier iets giftigs heeft binnengekregen. De dierenartsen van de Spoedkliniek raden dit nu sterk af; één schep zout kan al fataal zijn.

Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, waardoor gebrek aan eetlust, braken en diarree vaak de eerste verschijnselen na opname van zout zijn. Door de hoge natriumconcentratie in het bloed verplaatst water zich vanuit de weefsels naar het vaatbed, wat kan leiden tot ophoping van een abnormale hoeveelheid vocht in weefsels.

Sloom
De artsen van de Spoedkliniek kwamen er achter dat als de natriumconcentratie ook in de hersenen gaat stijgen, dit kan leiden tot rusteloosheid. Het dier wordt prikkelbaar, sloom en/of krijgt spiertrekkingen, toevallen en koorts. Uiteindelijk kan het beest in coma raken en overlijden.

Als er écht geen andere mogelijkheid is, kan je beter een lepel mosterd geven. Minder agressief en werkt ook als braakmiddel.

oh daar heb ik zelf nog nooit van gehoord van mosterd.
Ja dan moeten jullie bij me school zijn.. Die zeiden ons dat in de EHBO les wat we toen hadden voor dieren

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:55

_Ashii_ schreef:
lizy29 schreef:

ja dat is inderdaad het risico met zout. Heb ook eens me hond moeten laten braken omdat ze aan het stikken was in een stukje varkensoor wat we wouden afpakken omdat het te klein was.. zij was ons voor :') Heb toen ook me vinger in der keel geduwd maar niks geholpen qua braken. Heb der even met rust gelaten en op der rugje geklopt en was het goed gelukkig. Die dingen krijgt ze nu ook niet meer, hadden ons goed verschrokken

In dat geval bestaat er ook de heimlich voor honden.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:14

lizy29 schreef:
_Ashii_ schreef:

In dat geval bestaat er ook de heimlich voor honden.

ja klopt.. maar op dat moment dacht ik eerder aan een vinger in der keel maar we gaan off-topic

Anoniem

Re: hond slakkenkorrels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:27

Puck is weer redelijk richting normaal aan het gaan, nog wel in de war/bang/stresserig, kalmeringsmiddel helpt wel iets maar ze wil niet slapen... speciale voer van de DA eet ze prima, ze lijkt er bovenop te zijn alleen loopt ze overal tegen aan+op/af stapjes is moeilijk, hopelijk geen blijvende ataxie oid :=

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:10

Oh wat fijn om te horen dat het goed gaat! Onze hond heeft ook eens rattenvergif gegeten, is na een nacht aan het infuus ook goedgekomen gelukkig.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:41

lizy29 schreef:
_Ashii_ schreef:
ah jakkie zeg...

Je kunt beter waterstofperoxide 3%-ige oplossing geven, kun je kopen bij de apotheek. Een theelepeltje per 5 kg hond, 3 keer met 10 min er tussen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:47

Ik zou echt een andere DA opzoeken, hier zou ik met geld toe nog niet naar toe gaan. Dat ze bestaan zeg.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:17

TS, hoe gaat het nu met je hondje?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:41

Wat erg om je diertje zo te moeten zien lijden!!
Hoop van harte dat ze de nacht goed is doorgekomen??

Nog even betreft het geven van zout:

Zout kan dodelijk zijn!
Regelmatig worden wij gebeld over een dier dat iets verkeerds gegeten heeft. Een voorwerp (sok, plastic muis oid) of een mogelijk giftige stof (bijv. humane medicijnen, chocolade, bestrijdingsmiddelen). Het beste is dan, om het dier zo snel mogelijk te laten braken. Voorheen werd veelal geadviseerd om het dier een schep keukenzout te geven. Inderdaad gaat een deel van de dieren daarop braken. Recentelijk zijn echter in Amsterdam 2 dieren overleden na het toedienen van keukenzout. Daarom wordt dit nu sterk afgeraden. Zelfs 1 schep zout kan al fataal zijn voor uw dier.

Zout kan braken op wekken, doordat het irriterend werkt op het slijmvlies van het maagdarmkanaal. Blijft het echter in de maag, dan lost het zout op en wordt in het bloed opgenomen. Doordat de hoge zoutconcentratie in het bloed water aantrekt van de omringende weefsels, kan dit leiden tot uitdroging van de cellen. In de hersenen kan dat zorgen voor schade met neurologische klachten als gevolg. De hond wordt rusteloos, prikkelbaar, krijgt toevallen, of wordt juist sloom. Andere symptomen zijn spiertrekkingen, een verhoogde temperatuur, veel plassen/drinken, versnelde ademhaling en hartslag en hartritmestoornissen. Uiteindelijk kan het dier in coma raken en overlijden. In Amsterdam overleed een Schipperke 10 uur na het eenmalig ingeven van zout. Het diertje had daarop wel wat gebraakt, en later bij de dierenarts na een injectie om braken op te wekken nogmaals, maar kennelijk was er al teveel zout in het lichaam opgenomen. De andere hond was een 12 1/2 jaar oude Skye terrier van 18 kilogram, die tweemaal een eetlepel zout krijgt. De hond krijgt na 6 uur epileptische aanvallen, en raakt 12 uur later in coma.

Op internet, in EHBO boeken voor dieren en door dierenartsen wordt het geven van een schep zout nog gegeven als advies, maar gezien het bovenstaande moeten wij dat ten zeerste afraden. De meest veilige manier om een hond te laten braken is door het geven van een injectie apomorfine,

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:54

Die hond moet aan het infuus.
Braken dmv zout wordt nog vaak gedaan maar het is de bedoeling dat dat zout (met volledige maaginhoud) er binnen de 5 minuten weer uit komt.
Gebeurt dat niet dan moet je alleen daarvoor al naar de DA.

Nu is het veel te laat om haar te doen braken, als er nog gif in de darmen zit kan actieve kool eventueel nog helpen. En verder infuus en dosis valium. Ze is in de war zeg je maar constant spiertrekkingen zijn ook enorm vermoeiend.

Hopelijk komt ze erdoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:39

Nikka schreef:
Ik zou echt een andere DA opzoeken, hier zou ik met geld toe nog niet naar toe gaan. Dat ze bestaan zeg.

Maar ook een beetje logisch nadenken als je je hond moet laten braken en je dat niet voor elkaar krijgt!
Beide partijen fout.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:23

Hannanas schreef:
Nikka schreef:

Maar ook een beetje logisch nadenken als je je hond moet laten braken en je dat niet voor elkaar krijgt!
Beide partijen fout.

Klopt, maar vanuit zijn professionaliteit vind ik dit kwalijker. Ten eerste een fout advies en ten tweede er niet alsnog actieve kool indoen. Dat is gewoon een kunstfout, dat hoort niet te gebeuren.
Eigenaar vind ik persoonlijk ook laks hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:32

Klopt.
Schreef ik al in mijn eerste reactie in dit topic.
Er had veel meer moeten gebeuren voor dit hondje ipv afwachten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:43

hoe is het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:57

Just_Sannee schreef:
TS, hoe gaat het nu met je hondje?

Het gaat erg goed! ze is weer bijna helemaal de oude, ze heeft alleen een beetje angst gekregen om alleen te zijn, vooral savonds, dit moeten we dan weer opnieuw opbouwen maar dat doen we wel als ze er weer helemaal bovenop is... ze had gister wel hele erge honger maar dit is nu ook weer normaal..

Over het zout, wij hebben nog nooit een hond moeten laten braken, dit is ook ons eerste hondje, als je de DA belt mag je er wel vanuit gaan dat deze er verstand van heeft toch? hier hebben mijn ouders dan ook naar geluisterd en onze hond op deze manier geprobeerd te laten braken. later hebben we op internet gezocht en zagen we dat je dit dus helemaal niet mag doen, wij konden dit niet weten, in het vervolg doen we dit uiteraard niet meer!

we hebben de DA midden in de nacht uit bed gebeld en die heeft ons gezegd dat je moet afwachten, we hadden haar wel naar de DA kunnen brengen maar wat dan? dan had ze daar gelegen en precies hetzelfde gehad? nu heeft mijn moeder er de hele nacht naast gelegen en gedaan wat wij konden, vind het erg jammer dat we als laks worden afgeschemerd nu, we hebben gedaan wat we konden en zijn op advies van onze DA uitgegaan, misschien was niet alles juist wat hij heeft gezegd maar hij heeft ons wel geholpen en tot rust gebracht, ons hondje heeft het gehaald en dat is het belangrijkste, natuurlijk zijn er altijd dingen die anders zouden kunnen maar wij en onze DA blijven gewoon mensen

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:11

Jeeeetje... Ga aub opzoek naar een andere DA. Heel sneu voor je hond. Ik heb enkel opleiding da assistente gedaan, maar zelfs ik weet dat je geen zout moet gebruiken.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:14

Fijn om te horen dat het weer goed gaat TS!