Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:32

Kelly_Taco schreef:
Als je geen 50 euro overhoudt in de maand zou je niet aan huisdieren moeten beginnen.

_/-\o_

ja dit dus....

Dieren kosten geld, gewoon niet aan beginnen als je het niet betalen kan...
en wachten tot ie dood gaat, ja hoor lekker laten lijden ,nee dat is humaan!
En ik maar denken dat hier dierenliefhebbers zaten :=

En anders iemand zoeken die ook weet wat hij doet met het doden van een dier
Dus geen beunhaas die het verkeerd doet en het dier onnodig laat lijden :n

ja 44 euro is geld, maar anderzijds , je hebt consult, en je dier wordt netjes ingeslapen en netjes "verwerkt"
Dingen als ontsmetting/schoonmaak, loon dierenarts, materialen, afvoer dier, btw, praktijkkosten worden altijd vergeten als ze roepen dat een dierenarts duur is.
Ja het is duur, maar ook niet zomaar

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:34

Zelf afmaken zie ik ook echt niet zitten, wat als ik net verkeerd sla..
Dat je niet aan dieren moet beginnen als je niet even 50 euro kan missen vind ik onzin. Ik heb best spaargeld maar dat is voor school. Bij een hond of kat geef ik je meteen gelijk, maar mijn rat zou nooit een operatie krijgen waardoor ik weinig onvoorziene kosten zou hebben. Ik ben erg realistisch ingesteld en een knaagdier laat je in slapen als hij echt ziek is, daar ga je niet aan klungelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:35

Duhelo schreef:
Suelza schreef:

Tja... je shetlandpony naar de tandarts sturen kost ook meer dan dat hij je waarschijnlijk ooit gekost heeft, maar het moet toch gebeuren... Zo is het leven... Als je er geen geld aan uit wilt geven, moet je met een hamer op zijn kop slaan 8)7 . Dan is het ook over.

Ik begrijp best wel dat als je weinig te besteden hebt, dat het een hoop geld kan zijn, maar uitgaande van het feit dat je over medische handelingen spreekt, vind ik het wel meevallen...

_San87_ schreef:
Wat hebben de aanschafkosten van een dier met de dierenartskosten te maken :? ?

Wij als dierenliefhebbers zullen die prijs wel overhebben voor "maar" een rat.
Maar de mensen die niet écht liefhebber zijn, maar een rat kochten voor de kinderen, of in een opwelling, denk je dat die 50 euro over hebben voor een dier van 2.5 euro? Die redeneren op de manier dat ik beschreef, waarom 50 euro uitgeven, in de winkel kun je er 40 nieuwe voor kopen in de plaats. Met als gevolg dat er veel dieren ofwel uitgezet worden, ofwel dan liggen te creperen omdat de eigenaar er geen geld voor wil uitgeven (ts: dit is niet persoonlijk bedoeld, niet willen bij niet kunnen is nog een groot verschil ;) ) maar het dan ook niet op een andere manier durft op te lossen. Als de dierenartskosten voor zoiets toegankelijker zou zijn, zouden meer mensen hun dier kunnen laten inslapen, en zou er al weer een deel leed gespaard worden ...
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Dierenartskosten hebben gewoonweg niks met de aanschafkosten te maken. Dat iemand die een rat koopt voor 2,50 (wat imo een belachelijk bedrag is) geen zin heeft om te betalen voor het inslapen en dan zo redeneert zoals jij doet in je post, zegt meer over het (niet bestaande) denkvermogen van de persoon in kwestie. Iedereen weet dat dierenartsen niet goedkoop zijn, dus ook niet voor een gratis ratje of hamstertje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:36

galley schreef:
Zelf afmaken zie ik ook echt niet zitten, wat als ik net verkeerd sla..
Dat je niet aan dieren moet beginnen als je niet even 50 euro kan missen vind ik onzin. Ik heb best spaargeld maar dat is voor school. Bij een hond of kat geef ik je meteen gelijk, maar mijn rat zou nooit een operatie krijgen waardoor ik weinig onvoorziene kosten zou hebben. Ik ben erg realistisch ingesteld en een knaagdier laat je in slapen als hij echt ziek is, daar ga je niet aan klungelen.

En dat inslapen kost geld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:38

_San87_ schreef:
Duhelo schreef:
_San87_ schreef:
Wat hebben de aanschafkosten van een dier met de dierenartskosten te maken :? ?

Maar de mensen die niet écht liefhebber zijn, maar een rat kochten voor de kinderen, of in een opwelling, denk je dat die 50 euro over hebben voor een dier van 2.5 euro? Die redeneren op de manier dat ik beschreef, waarom 50 euro uitgeven, in de winkel kun je er 40 nieuwe voor kopen in de plaats. Met als gevolg dat er veel dieren ofwel uitgezet worden, ofwel dan liggen te creperen omdat de eigenaar er geen geld voor wil uitgeven (ts: dit is niet persoonlijk bedoeld, niet willen bij niet kunnen is nog een groot verschil ;) ) maar het dan ook niet op een andere manier durft op te lossen. Als de dierenartskosten voor zoiets toegankelijker zou zijn, zouden meer mensen hun dier kunnen laten inslapen, en zou er al weer een deel leed gespaard worden ...
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Dierenartskosten hebben gewoonweg niks met de aanschafkosten te maken. Dat iemand die een rat koopt voor 2,50 (wat imo een belachelijk bedrag is) geen zin heeft om te betalen voor het inslapen en dan zo redeneert zoals jij doet in je post, zegt meer over het (niet bestaande) denkvermogen van de persoon in kwestie. Iedereen weet dat dierenartsen niet goedkoop zijn, dus ook niet voor een gratis ratje of hamstertje.

Dat is wel een antwoord op jouw vraag. Ik zeg dat de mensen eerder geneigd gaan zijn om het ratje buiten te zetten en een nieuw te kopen (want voor hetzelfde geld hebben ze tig nieuwe ratjes, of een nieuw ratje is goedkoper dan de dierenarts) in plaats van naar een dierenarts te gaan. Niet alle mensen zijn échte liefhebbers. Als de prijs voor het inslapen goedkoper zou zijn, dan zouden een deel van die mensen misschien toch naar de DA gaan, waardoor er minder leed zou zijn.
2.5 euro voor een simpele Japanse rat (wordt verkocht als voederrat dus) is de normale prijs hier in belgie trouwens.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:39

Ik vind het een schandalig bedrag. Zo krijg je dus dat mensen zelf er aan gaan prutsen.
Onze oude dierenarts zou zeggen die mensen willen snel IR voor hun naam hebben, in ruste zijnde dierenarts.
Voor bv een 10 euro zou het ook kunnen en het zou een hoop dierenleed voorkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:41

Een hoop dierenleed wordt voorkomen wanneer mensen zich goed zouden inlezen in de behoeften van een dier en de kosten die daaraan verbonden zijn. Om dierenleed te voorkomen moet een dierenarts imo niet praktisch gratis werken, dat is de omgekeerde wereld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:43

_San87_ schreef:
Een hoop dierenleed wordt voorkomen wanneer mensen zich goed zouden inlezen in de behoeften van een dier en de kosten die daaraan verbonden zijn. Om dierenleed te voorkomen moet een dierenarts imo niet praktisch gratis werken, dat is de omgekeerde wereld.

een dierenarts zal heus niet gratis gaan werken als hij de inslaapkosten voor kleine knaagdieren halveert. Een hond of een kat is nog iets anders, maar mensen die een hond aanschaffen hebben er al meer voor over dan maar een hamster.
Als mensen zich zouden inlezen zou het voorkomen worden, daar heb je gelijk in. Helaas is het percentage die zich inleest nihil, en kun je daar toch niet veel aan veranderen, mensen hebben een plaat voor hun kop ...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:44

_San87_ schreef:

Inlezen heeft geen zin als de prijzen bijna verdubbelen in een paar jaar helaas.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:45

Nou sorry maar ik zou ook geen 44 euro betalen als hier een van de kippen moet hemelen. Kleindieren zouden best voor een klein prijsje kunnen. Je hoeft niet overal flink op te verdienen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:48

Duhelo schreef:

Nou dan moet de prijs van een rat ook maar even opgehoogd worden van 2,50 naar 50,- want dan zouden we het er wel voor over hebben?
Ik walg echt van die manier van redeneren. Shetlanders worden soms ook gratis weggedaan, nah dan laten we die toch ook lekker lijden omdat inslaapkosten helemaal te duur zijn en dierenartskosten sowieso natuurlijk al.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:48

Verhoudingsgewijs is 50 euro voor een rat een hoop geld ja, maar als jij voor die eenmalige extra kosten van 50 euro al extra geld moet lenen zou ik er eens goed over nadenken of ik überhaupt dieren zou moeten willen hebben.

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:53

Mijn ouders zijn beide arts dus toen mijn ratje ook oud en ziek werd en gwn niet meer beter werd,( ook eerst naar de DA gegaan) hebben ze wat slaapmiddel gas uit het ziekenhuis meegenomen en op een doekje gedaan, als je dit bij een ratje doet vallen ze in slaap en dan overlijdenen ze al slapende, dus een fijne rustige dood.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:55

Duhelo schreef:
_San87_ schreef:

Dat is wel een antwoord op jouw vraag. Ik zeg dat de mensen eerder geneigd gaan zijn om het ratje buiten te zetten en een nieuw te kopen (want voor hetzelfde geld hebben ze tig nieuwe ratjes, of een nieuw ratje is goedkoper dan de dierenarts) in plaats van naar een dierenarts te gaan. Niet alle mensen zijn échte liefhebbers. Als de prijs voor het inslapen goedkoper zou zijn, dan zouden een deel van die mensen misschien toch naar de DA gaan, waardoor er minder leed zou zijn.
2.5 euro voor een simpele Japanse rat (wordt verkocht als voederrat dus) is de normale prijs hier in belgie trouwens.

Dus omdat mensen niet nadenken over kosten moet een dierenarts zijn of haar prijzen maar verlagen? Heel veel dierenartsen zijn al zeer coulant voor wat betreft het betalen van rekeningen, en dan moeten ze ook nog eens hun prijzen gaan verlagen omdat mensen niet bereid zijn geld uit te geven aan het inslapen van hun rat?

Het zal wel aan mij liggen, maar dat is nogal omgekeerde wereld, he. Dieren inslapen kost nu eenmaal geld, heb je dat er niet voor over, dan maak je het dier zelf af of neem je geen dier.

Duhelo schreef:
_San87_ schreef:

een dierenarts zal heus niet gratis gaan werken als hij de inslaapkosten voor kleine knaagdieren halveert. Een hond of een kat is nog iets anders, maar mensen die een hond aanschaffen hebben er al meer voor over dan maar een hamster.
Als mensen zich zouden inlezen zou het voorkomen worden, daar heb je gelijk in. Helaas is het percentage die zich inleest nihil, en kun je daar toch niet veel aan veranderen, mensen hebben een plaat voor hun kop ...
Ik verwacht niet dat er ook maar één persoon meer naar de dierenarts gaatgaat om één rat van 2,50 in te laten slapen voor 25 euro. Maar laat het wel zo zijn, is het daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van de dierenarts de prijzen aan te passen omdat mensen zich niet inlezen in de kosten? Ik vind een betalingsregeling treffen al meer dan coulant genoeg. Ik ga mijn DA ook niet vragen de prijs van Ventipulmin te verlagen omdat ik het te veel geld vind, ik koop het of ik koop het niet. Makkelijk zat.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:56

Laat ik voorop stellen dat ik 44/50 euro erg! veel vind voor deze ingreep. Maar als je het nergens goedkoper kan laten doen heb je imo niet veel keuze. Het uit zijn lijden helpen van je beestje is jouw verantwoordelijkheid. En voor een keertje 50 extra lenen bij ibg is niet zo vreselijk. Na je studie heb je dat zo terugbetaald. Als je hierna weer een beestje neemt zou ik als ik jou was wel eerst een potje voor onvoorziene uitgaven sparen. Een dier kan altijd onverwachts iets hebben en geld kosten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:56

Echt weer bokt dat er zo gekat wordt op de (imo realistische) keuze die de ts wil maken voor haar ratje.

De vrije markt nekt je hier echt. Dierenartsen zijn vrij in het bedrag wat ze vragen voor de behandelingen en juist daar gaat het mis. Een rondje bellen kan echt heel veel geld schelen.
Mijn grote konijn (die dus heel wat meer medicatie nodig had dat zo'n ratje) kon ik bij de duurste praktijk laten inslapen voor 87,50 en bij de goedkoopste voor 18.80. Je raadt wel waar het is gebeurt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:00

Tegenwoordig vind ik het ook bizar hoeveel geld mensen moeten neerleggen om hun dier te laten helpen. En dan vinden mensen het gek dat sommige mensen die dierenarts niet kunnen betalen en dus met een ziek dier thuis zitten.

Zo was er een collega van mijn moeder wiens hond een teek onder zijn lip had. Ze kreeg hem er zelf niet uit en dus naar de dierenarts gegaan voor hulp. Een assistent heeft hem er binnen 5 minuten uitgehaald. Kostte haar wel eventjes 45 euro. En dat voor een teek te verwijderen in5 minuten tijd.

En vorige week nog een mevrouw hier uit de straat. Was gaan wandelen met haar hond die een hazenlip heeft. Ze kwam terug en zag dat die twee stekels in zijn lip had en ze kreeg ze er zelf niet uit omdat die niet stil bleef staan. Dus naar de dierenarts, kleine licht verdoving zodat die stil te houden was, pincetje stekels eruit en klaar. Stond binnen een kwartiertje weer buiten. En raad eens hoeveel ze moest betalen 180 euro!

Dan vraag ik me dus af, hoe komen die mensen op die prijzen?

Want wij hebben dus onze shetlander voor 50 euro kunnen laten inslapen. En daarvoor is dus heel wat meer cc nodig dan voor een kleine rat van enkele honderden gram in tegenstelling tot een shetlander van 60 kg of meer.

Er zijn goede dierenartsen die echt klaarstaan voor de mensen, die niet zoveel geld neertellen en blij zijn als ze een dier kunnen helpen. Maar er zijn ook dierenartsen die blijkbaar er nog een villa bij willen bouwen. Ik zeg niet dat deze mensen niet goed zijn, maar een beetje denken aan andermans portemonnee... dat kan toch wel.

Dus ik vind 50 euro voor een rat in te slapen enorm veel geld.

Ik zou ook eens rondbellen of niemand het goedkoper doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:03

Als alle bedrijven zouden moeten denken om de portemonnee van een ander, dan waren er nog vele malen meer faillissementen bij te schijven. Ja, er zijn dierenartsen die buitensporig veel geld vragen voor een behandeling, maar de meeste dierenartsen (hier in de buurt, dan) zijn gewoon fair in hun prijzen, kun je die niet betalen, dan ga je voor een betalingsregeling of je zoekt een andere oplossing.

TS, is het voor jou geen optie een betalingsregeling te treffen met de dierenarts? Dat je bijvoorbeeld 5 euro in de week aflost? Ik zeg maar wat.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:05

ik schrik van die bedragen, ik heb een jaar of 6 terug al, een konijn inlaten slapen,
die was nog jong en de dag er voor nog kern gezond. helaas is ze door maden aan gevallen en was er niks meer mogelijk. maar omdat ze jong en gezond was, weigerde ze te gaan, toen heeft de dieren arts nog een extra spuit er in moeten zetten. dus ze kreeg al meer als dat nodig zou moeten zijn. en ik was toen € 15,- kwijt

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:12

Ojajoh schreef:
En ik maar denken dat hier dierenliefhebbers zaten

Eens, in laten slapen is altijd beter. Maar ik zal wel verschrikkelijk ongevoelig zijn, maar hoe denk je dat het overgrote deel van de levende wezens op deze planeet dood gaat? Dat vogeltje in je tuin? De ratten en konijnen in het wild? Ja, worden ook ziek, of raken gewond, en trekken zich terug om te sterven, daar staat geen mens met emotie en fijngevoeligheid bij te kijken... Maar die krijgen geen spuitje, hoor. Dat is de natuur. DAT je er voor kiest om je beestje te helpen als je duidelijk ziet dat hij lijdt (was bij die van mij niet het geval, aten en bewogen nog goed tot de laatste paar uur) is natuurlijk alleen maar te prijzen. Maar doe nou niet alsof je een dierenmishandelaar bent als je de natuur zijn werk laat doen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:13

Denk je serieus dat een fokker van ratten met iedere zieke rat naar een dierenarts rent om die te laten inslapen? Geloof het maar niet.

En dat is idem aan de meeste kleindier fokkers.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:14

TS, houd je er wel rekening mee dat het zondag is? Voor een dierenarts die op zijn vrije zondag naar de praktijk moet komen, vind ik 50 euro geen grote prijs, maar heel schappelijk :)

Mijn vriend zou ook zoiets vragen op zondag, terwijl het doordeweeks misschien 15 euro oid is. Puur om het feit dat zondag zijn vrije dag is en hij dan speciaal naar de praktijk moet komen. Dat is dus geen kwestie van 5 min, maar van reistijd + benzinekosten + het consult en het consult duurt altijd langer dan 5 min, eerder 30 of 45, want je wilt het als dierenarts netjes afhandelen.

Ik vind het persoonlijk ook terecht dat er een weekendtarief bestaat, dierenartsen zijn ook maar mensen die hun activiteiten moeten onderbreken. Volkomen vanzelfsprekend hoor, maar daar mag dan best iets tegenover staan van extra financiële vergoeding, vind ik :) plus het weekendtarief schrikt mensen ook wat af. Je moest eens weten hoeveel mensen in de weekends afkomen met hun dier voor de gekste dingen zoals nageltjes knippen, of hoe vaak het al is voorgekomen dat iemand om 9.00 op zondag de spoedlijn belt om te vragen hoe duur een castratie is..

Sterke met het verlies van je ratje, altijd naar zoiets..

benangelique

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:14

maar het gaat hier niet om een weekendtarief toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:18

Laptopmuis schreef:
Denk je serieus dat een fokker van ratten met iedere zieke rat naar een dierenarts rent om die te laten inslapen? Geloof het maar niet.

En dat is idem aan de meeste kleindier fokkers.

Natuurlijk niet. En er is ook niks mis mee met je diertje zelf afmaken, als het maar snel gebeurt. Kun je dat echter niet, dan zit er niet veel anders op dan het aan de dierenarts over te laten, of iemand te vragen.

IngeK schreef:
Ojajoh schreef:
En ik maar denken dat hier dierenliefhebbers zaten

Eens, in laten slapen is altijd beter. Maar ik zal wel verschrikkelijk ongevoelig zijn, maar hoe denk je dat het overgrote deel van de levende wezens op deze planeet dood gaat? Dat vogeltje in je tuin? De ratten en konijnen in het wild? Ja, worden ook ziek, of raken gewond, en trekken zich terug om te sterven, daar staat geen mens met emotie en fijngevoeligheid bij te kijken... Maar die krijgen geen spuitje, hoor. Dat is de natuur. DAT je er voor kiest om je beestje te helpen als je duidelijk ziet dat hij lijdt (was bij die van mij niet het geval, aten en bewogen nog goed tot de laatste paar uur) is natuurlijk alleen maar te prijzen. Maar doe nou niet alsof je een dierenmishandelaar bent als je de natuur zijn werk laat doen.

Mwa, ik vind niet dat je gedomesticeerde dieren in dit geval kunt vergelijken met wilde dieren :). Als jij de zorg van een dier op je neemt, dan zorg je ook dat je deze zo pijnvrij als mogelijk aan het einde laat komen. Je laat het dier niet creperen, dat is niet aardig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:19

benangelique schreef:
maar het gaat hier niet om een weekendtarief toch?

Dit gaat om normaal tarief, heb vrijdag gebeld om te informeren.

Ik schrik eigenlijk wel van sommige felle reacties hier, ik zoek een pijnvrije optie en schrok van de prijzen, ik ben geen dierenbeul hoor.